عصر کرد

آخرين مطالب

نقش مراتع در چرخه طبیعت/تشکیل 87 پرونده تخلف در قروه گفتگو

  بزرگنمايي:

عصرکرد- رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قروه صبح امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت فرارسیدن هفته منابع طبیعی به سیمای منابع طبیعی شهرستان اشاره کرد و خواستار فرهنگ سازی برای حفاظت از مراتع که در واقع نقش اساسی در چرخه طبیعت دارد و جلوگیری از نابودی آن شد.

بهزاد شریفی پور هفته منابع طبیعی را با هدف ایجاد عزم ملی برای توسعه فضای سبز جامعه شهری و روستایی و ارتقای آن دانست و اظهار داشت: شهرستان قروه از نظر تقسیمات حوضه‌های آبخیز جزو سرشاخه‌های سفیدرود است که به دو زیر حوضه اصلی شور و تلوار تقسیم می‌شود.

به گفته او میزان بارندگی سالانه با احتساب میانگین 341 میلی متر در سال برابر 939 میلیون و 805 هزار و 740 مترمکعب بوده که روان آب حاصل از آن میزان 32 درصد برابر 300 میلیون و 737 هزار و 775 مترمکعب است.

شریفی پور میزان نفوذ آب سالانه با احتساب ضریب 40 درصد برابر 375 میلیون و 922 هزار و 297 مترمکعب دانست و افزود: از این میزان تبخیر و تعریق حاصل بارش با احتساب 28 درصد برابر 263 میلیون و 145 هزار و 607 مترمکعب است.

اقلیم منطقه

او در ادامه با بیان اینکه اقلیم و توده هوایی شهرستان سرد و نیمه خشک است به ناهمواری‌های شهرستان اشاره کرد و گفت: ارتفاعات، تپه ماهورها و دشت‌های مسطح از جمله این ناهمواری‌ها هستند که ارتفاعات در ضلع جنوبی و شمالی شهرستان واقع شده و قسمت‌های میانی دارای زمین‌های تپه ماهوری و دشت‌های مسطح است.

دیگر موردی که شریفی پور به آن پرداخت مربوط به استعدادهای شهرستان شامل اراضی کشاورزی و دشت حاصلخیز بود که به عنوان بزرگترین دشت کردستان شناخته شده است.

رئیس منابع طبیعی قروه در ادامه پیشنهاد اجرای طرح‌های صنوبر کاری به عنوان بادشکن مزارع با توجه به بادخیز بودن منطقه و همچنین وجود چاه‌ها و اراضی مزروعی در کنار ترویج زارعت چوب داد.

مطابق اظهارات بهزاد شریفی پور اکوسیستم‌های طبیعی شهرستان شامل دشتی که غالب آن زراعت دیم و آبی، تپه ماهوری که تلفیقی از زراعت دیم و مراتع نیمه تراکم و کم تراکم است در کنار کوهستانی که تشکیل شده از مراتع کم تراکم و نیمه تراکم، هستند.

پوشش گیاهی

همچنین به گفته او شهرستان قروه از نظر پوشش گیاهی، مرتعی بوده و فاقد پوشش گیاهی جنگلی است و مساحت کل مراتع شهرستان 167 هزار هکتار معادل 54 درصد مساحت کل شهرستان بوده و این میزان شامل 18 هزار و 370 هکتار مراتع درجه یک، 50 هزار و 100 هکتار مراتع درجه دو، 81 هزار و 830 هکتار مراتع درجه سه و 16 هزار و 700 هکتار مراتع درجه چهار می‌شود.

شریفی پور با اشاره به اینکه تیپ گیاهی غالب مراتع شهرستان گون است، عنوان کرد: در مراتع تراکم گونه‌های علفی خانواده گرامینه به دلیل فشار چرایی بیش از ظرفیت مراتع در حال انقراض بوده و همچنین در مراتع نیمه تراکم گونه‌های خوراکی، صنعتی و دارویی هر ساله مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

در خصوص ارزش اقتصادی مراتع شهرستان بنا به سخنان رئیس منابع طبیعی قروه می‌توان به تولید 46 هزار و 760 تن علوفه به ارزش بیش از 96 میلیارد ریال در سال اشاره کرد.

همچنین شریفی پور ارزش زیست محیطی مراتع شهرستان را بالغ بر 581 میلیارد ریال و ارزش غیر علوفه‌ای مراتع را 290 میلیارد ریال در سال عنوان کرد و گفت: در مراتع شهرستان قروه سالانه بیش از 500 کیلوگرم کتیرای سفید مفتولی به ارزش 250 میلیون ریال تولید می‌گردد.

بهره برداران مراتع

تعداد خانوار بهره بردار مرتعی در شهرستان با توجه به اظهارات این مقام مسئول 8 هزار و 397 خانوار با جمعیت 67 هزار و 176 نفر بوده که میزان وابستگی بهره برداران به منابع طبیعی در شهرستان 87 درصد است.

270 هزار و 845 واحد دامی تعداد دام موجود وابسته به مرتع است که شریفی پور با اشاره به آن تصریح کرد: مراتع شهرستان تعداد 59 هزار و 517 واحد دامی به عنوان ظرفیت مجاز را در خود جای می‌دهد و در نتیجه میزان 211 هزار و 328 واحد دامی مازاد بر ظرفیت در مراتع شهرستان تعریف می‌نمایند.

او در ادامه از اینکه 97 درصد از مراتع شهرستان در قالب اجرای ممیزی مراتع، به عنوان بهره بردار شناسایی شده‌اند خبر داد و به تهیه و تصویب 37 هزار و 505 هکتار طرح مرتعداری ویژه برای 25 روستای برخوردار اشاره داشت.

رسوبات و معضلی که دارند

شریفی پور میزان فرسایش در حوضه آبخیز شهرستان را 4 میلیون و 699 هزار و 28 تن در سال دانست و میزان رسوب را هم یک میلیون و 602 هزار و 66 تن در سال عنوان کرد.

به گفته او نسبت تحویل رسوب 48 درصد بوده و رسوبات حوضه شامل 40 درصد دانه درشت و 60 درصد ریزدانه است.

نکته دیگری که شریفی پور به آن پرداخت این بود که از نظر سیل خیزش شهرستان وضعیت بحرانی ندارد و در این میان تنها ضلع شرقی قروه نسبت به سایر مناطق از لحاظ سیل خیزی نیمه بحرانی است.

حساس بودن خاک بعضی از زیر حوضه‌ها به فرسایش، رگبارهای تند، تجاوز به حریم آبراهه‌ها و تبدیل حریم‌ها به زمین‌های زراعی، پوشش ضعیف گیاهی و شیب‌های تند و پایین بودن زمان تمرکز در فیزیوگرافی حوضه‌ها از جمله عوامل سیل خیزی شهرستان هستند که رئیس منابع طبیعی قروه به آنها اشاره داشت.

امور حفاظتی

بهزاد شریفی پور در ادامه به مجموعه فعالیت‌ها در امور حفاظت پرداخت و از تشکیل پرونده تخریب و تصرف عدوانی به تعداد 86 فقره برای بیش از 136 هکتار، 35 فقره پرونده دام به میزان 5 هزار و 170 واحد دامی خبر داد.

او همچنین از تشکیل 14 فقره پرونده حمل و قاچاق چوب به میزان 83 هزار و 605 کیلوگرم و یک فقره قطع درخت برای 5 اصله، صدور رأی برای 51 مورد رفع و تصرف از اراضی ملی به میزان 611 هزار و 349 هکتار گفت.

شریفی پور دیگر مورد مرتبط به بخش حفاظت را مربوط به آتش سوزی در مراتع دانست که به گفته او آتش سوزی آفتی است به جان عرصه‌های منابع طبیعی که در کمترین زمان رخ می‌دهد اما بیشترین خسارت را به بار می‌آورد.

عملکرد کاری

او در بخش آبخیزداری به اجرای پروژه‌های احداث 19 سازه گابیونی با حجم هزار و 887 مترمکعب، 4 سازه بتونی با حجم 424 مترمکعب در روستای پیر باباعلی و خاکبرداری از حوضچه‌های پروژه پخش سیلاب و احداث بند خاکی روی رودخانه میهم اشاره کرد.

در حوزه مرتع هم اجرای 100 هکتار کپه کاری مراتع و 22 هکتار تبدیل دیمزار کم بازده جهت اصلاح و احیای مراتع در روستای پیر باباعلی از جمله اقداماتی هستند که شریفی پور از آن سخن گفت.

او در بخش آموزش از تشکیل کلاش آموزشی در مدارس و ترویج طرح خانه تکانی کاغذی و صدور بیش از 130 فقره کارت همیار طبیعت خبر داد.

اما در حوزه معدن آن طور که شریفی پور اظهار داشت 47 درخواست استعلام معادن صورت گرفته که تنها 5 مورد با واگذاری و توسعه سینه کار به مساحت 12.5 هکتار موافقت گردید.

رفع تداخلات

دیگر بخش مربوط به استعدادیابی بود که رئیس منابع طبیعی به آن پرداخت. در این حوزه برای 13 مورد درخواست ادارات و اشخاص جهت واگذاری به مساحت حدود 27 هکتار تشکیل پرونده صورت گرفته است.

همچنین در بخش بهره برداران هم شریفی پور از عقد قرارداد با 5 بهره بردار محلی جهت برداشت کتیرا و مقدار 301 کیلوگرم کتیرای برداشت شده گفت و در ادامه به تعداد 547 فقره استعلام صادره برای گواهی مستثنیات اشاره کرد.

او در خصوص کمیسیون مداخلات هم بیان کرد: رفع مداخلات در سطح 7 روستا به مساحت حدود 6 هزار و 954 هکتار در دست اجرا بوده و همچنین در سطح 7 روستا هم رفع مداخلات و ابلاغ نقشه به مساحت 13 هزار و 226 هکتار صورت گرفته است.

شریفی پور همچنین به احاله مدیریت ایستگاه تولید بذر دوسر به مدت 7 سال به شرکت تعاونی تولیدی با 9 حلقه چاه و 200 هکتار برای گیاهان مرتعی پرداخت.

برنامه‌های هفته منابع طبیعی

به گفته رئیس منابع طبیعی قروه پوشش گیاهی منابع طبیعی در حفاظت از آب و خاک نقش بالایی داشته و مؤثر بوده و لذا شعار امسال هفته منابع طبیعی «منابع طبیعی بزرگترین سرمایه ملی» انتخاب شده است.

بهزاد شریفی پور از توزیع و کاشت نهال، اجرای طرح خانه تکانی کاغذی، تبلیغ و ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و … در هفته منابع طبیعی خبر داد و گفت: در این مدت برنامه‌های اجرایی بسیاری توسط منابع طبیعی و آبخیزداری از 14 اسفند ماه آغاز و انجام خواهد شد.

او با اشاره به روزشمار هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در سال جاری، تصریح کرد: «روز درختکاری»، «منابع طبیعی، مردم، احیا و توسعه جنگل‌ها و مراتع»، «منابع طبیعی، مردم، ائمه جمعه و جماعات» و «منابع طبیعی، مردم، حفاظت و حمایت» از جمله روزشمار مرتبط در این مدت است.

همچنین «منابع طبیعی، مردم، آبخیزداری و مقابله با سیل و خشکسالی»، «منابع طبیعی، مردم، بسیج و همیاران طبیعت» و «منابع طبیعی، مردم و مجامع علمی و دانشگاهی» از دیگر روزشمارهای هفته منابع طبیعی است که شریفی پور عنوان کرد.

او در ادامه به اجرای طرح خانه تکانی کاغذی و نتایج مثبتی که همراه خواهد داشت اشاره کرد و گفت: این طرح در راستای ترویج فرهنگ بازیافت کاغذ، درختکاری و حفظ منابع طبیعی بوده و در واقع با بازیافت کاغذ سالانه از قطع درختان بسیاری جلوگیری خواهد شد.

شریفی پور همچنین از غرس نهال به یاد 5 هزار و 400 شهید کردستان گفت و یادآور شد: در ابتدای این کار برای شهدای شهرستان نهال کاشت می‌شود و سپس به مرور به تعداد شهدای کردستان غرس نهال صورت می‌گیرد.

رئیس منابع طبیعی قروه در خاتمه خواستار همکاری مردم و فرهنگ سازی در راستای حفاظت از منابع طبیعی و کاهش قاچاق چوب با اطلاع رسانی صحیح شد. /

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/76098/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود

بردلی بارکولا: می‌دانستم که آرائوخو مرتکب اشتباه می‌شود

آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم

فال انبیا فردا جمعه 7 اردیبهشت 1403

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج

دستگیری حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

یک سفر خبری خوشمزه!

امام جمعه شهر «شروینه» منصوب شد

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی‌های زن: «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند