عصر کرد

آخرين مطالب

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد:

غربالگری 24 هزار مادر باردار از نظر خطر HIV اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد -
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: در سال گذشته 24 هزار مادر باردار از نظر خطر آلودگی به ویروس ایدز غربالگری شدند که فقط یک نفر مادر آلوده مشاهده شد که با اقدامات انجام شده خوشبختانه نوزاد بدون آلودگی متولد شد و هر در دو سلامت کامل هستند.
به گزارش ایسنا منطقه کردستان، فرزام بیدارپور عصر امروز (19 اسفند) در نشست خبری با محوریت دستاوردهای دانشگاه در سال جاری و اطلاع رسانی در مورد به حداقل رساندن آسیب های چهارشنبه سوری، که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته 24 هزار مادر باردار از نظر خطر آلودگی به ویروس ایدز غربالگری شدند که فقط یک نفر مادر آلوده مشاهده شده که با اقدامات انجام شده خوشبختانه نوزاد بدون آلودگی متولد شد و هر در دو سلامت کامل هستند.
وی به طرح غربالگری سرطان روده اشاره کرد و افزود: در زمینه سرطان روده بزرگ از 26 هزار روستایی با رنج سنی 50 تا 65 سال غربالگری انجام شد که 430 مورد مشکوک بودند و برای درمان به بیمارستان توحید سنندج ارجاع دادیم.
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده غربالگری نوزادان سه تا پنج روز بوده که در این راستا 21 هزار و 800 نوزاد سه تا پنج روزه غربالگری شدند که این آمار در سال جاری 147 مورد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.
وی با اشاره به راه اندازی دانشکده دندانپزشکی از سال گذشته در استان اعلام کرد: در سال گذشته فقط 43 دندانپزشکی فارغ التحصیل داشتیم که این آمار در سال جاری به 75 نفر دندانپزشک و 21 نفر دستیار دندانپزشک افزایش پیدا کرده و این عامل موجب شد که در معاینات دهان و دندان افزایش 10 برابری را در استان شاهد باشیم.
بیدارپور عنوان کرد: شاخص ما در مرگ و میر نوزادان و کودکان زیر پنج سال، 11.4 درصد به 9.2 درصد کاهش پیدا کرده است که در برنامه سال 98 در تلاشیم این میزان را نیز کاهش دهیم.
سالانه از تمام منابع آبی نمونه برداری می‌شود و در برخی از شهرها این نمونه‌برداری‌ها دو بار انجام شده و وضعیت سنگین و نیترات آن مورد بررسی قرار گرفته که در سال جاری 44 مورد آرسینک در مناطق روستایی شناسایی شده که بلافاصله به شرکت آب اطلاع رسانی شده است.
وی ذکر کرد: یکی از برنامه های دانشگاه علوم پزشکی در سال 98 راه اندازی مراکز 16 ساعته در استان است که فشار کمتری بر اورژانس‌های بیمارستان وارد شود که در حال حاضر در نایسر و بهاران این روند فعال شده است.
وی با اشاره به آغاز طرح بسیج سلامت نوروزی از 20 اسفندماه در استان گفت: این طرح در راستای نظارت و بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی استان برای نوروز 98 اجرا خواهد شد.
بیدارپور بیان کرد: در راستای اجرای این طرح 53 نفر درگیر بوده و روزانه 21 تا 23 گروه از 19 هزار مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی در سطح اماکن عمومی استان و همچنین اماکن بین راهی بازدید می‌کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: سال گذشته در بازدید های انجام شده از این مراکز 62 تن مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته در سطح استان جمع آوری و معدوم شد.
وی در پایان یادآور شد: امسال نیز با توجه به شرایط بازار و وضعیت سفرهای مردمی احتمال افزایش آمار مواد غذایی فاسد در این مراکز وجود دارد لذا انتظار می رود مردم با تلفن 190 موارد مشکوک را گزارش دهند.
در ادامه مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه رشد دانشگاه علوم پزشکی کردستان در حوزه تحقیقاتی و فناوری قابل چشم‌گیر است، بیان کرد: تا سال 2018 تعداد یک هزار و 683 مقاله توسط محققان دانشگاه چاپ و در پایگاه بین المللی ثبت شده است.
ابراهیم قادری تصریح کرد: تعداد 300 مورد استناد به مقالات دانشگاه در کتب رفرنس علوم پزشکی گزارش شده و شاخص h. Index دانشگاه برابر با 40 بوده که ارتقای کیفی مقالات دانشگاه را تایید می‌کند.
وی، عنوان کرد: این دانشگاه در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از سال 2017 وارد نظام ESI شده به طوری که در جایگاه بالاتر از برخی دانشگاه‌های تیپ 2 ایستاده است.
مدیر پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه هم اکنون هفت عنوان مجله توسط این دانشگاه به شکل چاپی و الکترونیکی منتشر می‌شود، گفت: مجله پژوهشی دانشگاه در بانک استنادی بین الملی و معتبر اسکوپوس نمایه و همچنین مجلات زبان انگلیسی پتانسیل‌های لازم جهت نمایه شدن در پایگاه‌های معتبر از جمله اسکوپوس، پاب‌مد و ESCI را دارند.
قادری با اشاره به اینکه مرکز تحقیقاتی به عنوان سرمایه های دانشگاه محسوب می‌شود، بیان کرد: مراکز تحقیقاتی دانشگاه به ویژه مراکز بهداشت محیط و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در بین مراکز تحقیقاتی کشور رتبه‌های خوبی کسب کرده‌اند.
وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی کردستان در مجموع 10 مرکز تحقیقاتی دارد که 5 مورد از آنها دارای موافقت اصولی، 3 مرکز مصوب قطعی و 2 مرکز هم دارای مصوبه دانشگاهی هستند.
قادری در پایان یادآور شد: رشد پژوهشی و فناوری دانشگاه بسیار مناسب بوده هر چند با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه دانشگاه، این رشد می‌تواند بهتر شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/76260/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در راستای پاسخ سپاه به اسرائیل

نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه

حمله به اسراییل سیلی محکمی به جبهه استکبار جهانی بود

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

عملیات «وعده صادق» هیمنه پوشالین اسرائیل غاصب و استکبار جهانی را هویدا ساخت

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

شعار «مرگ بر اسراییل» پس از نماز جمعه پاوه طنین انداز شد

سامانه‌ ناپایدار جوی روز یکشنبه وارد کرمانشاه می‌شود

برگزاری آزمون استخدامی تامین اجتماعی در کردستان

پاسخ تنبیهی سپاه مایه عزت نظام اسلامی

معرفی کشتی گیران طلایی در پنج وزن مسابقات بین المللی مریوان

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

وجود 194 معدن فعال در کردستان

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!