عصر کرد

آخرين مطالب

بهزیستی کردستان 6میلیارد ریال برای آزمایشات ژنتیک پرداخت کرد اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: در راستای پیشگیری از تولد نوزادان دارای معلولیت، از اول امسال تاکنون 6 میلیارد ریال از سوی این نهاد برای آزمایش های ژنتیک گروه های هدف در استان پرداخت شده است.
باقر کرمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: انجام غربالگری و آزمایش های ژنتیک قبل از ازدواج، پیش از بارداری و پس از تولد می تواند در کاهش معلولیت ها بسیار تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه آزمایش های ژنتیک قبل از بارداری برای سه گروه کاملا اجباری است، گفت: خانواده های دارای فرزند معلول، ازدواج های فامیلی و خانواده هایی که در میان بستگان خود فرد معلول دارند گروه هایی هستند که باید حتما قبل از بچه دار شدن آزمایشات ژنتیک را انجام دهند.
معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی کردستان افزود: در حال حاضر هزینه این نوع آزمایش ها بسیار بالاست و برای خانواده هایی که فرزند یا بستگان معلول دارند تقریبا تمام های هزینه های پذیرش، ویزیت و آزمایشات را بهزیستی متقبل می شود.
وی با بیان اینکه از اول امسال تاکنون 6 میلیارد ریال برای انجام این آزمایشات در استان پرداخت شده است، گفت: قبل از انجام آزمایشات نیز مشاورهای ژنتیک متشکل از پزشکان دوره دیده زیر نظارت بهزیستی مشاوره ها و راهنمایی های لازم را به خانواده ها ارائه می دهند.
کرمی یادآور شد: قطعا تولد نوزاد معلول هیچگاه به صفر نمی رسد و در میان ازدواج های غیرفامیلی امکان داشتن فرزند معلول بین سه تا پنج درصد است اما در ازدواج های فامیلی این ریسک تصاعدی بالا می رود ضمن اینکه داشتن فرزند معلول در هر 2 خانواده این ریسک را بسیار بالاتر می برد.
وی اظهار داشت: گاهی در میان ازدواج های فامیلی یک ژن خوب هم تصاعدی بالا می رود اما معمولا اکثر معلولیت هایی که مورد بررسی قرار می گیرد بیش از 70 درصد آن مربوط به اینگونه ازدواج ها است.
** صدور مجوز سقط درمانی
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان به موضوع سقط درمانی به عنوان یکی از راههای جلوگیری از افزایش آمار معلولان در جامعه اشاره کرد و گفت: مجوز سقط جنین درمانی که در سال های اخیر افزایش پیدا کرده که با بررسی کامل پرونده پزشکی مادر، مدارک بارداری و نیز آزمایش های مادر و جنین قابل ارائه است.
وی با بیان اینکه سقط درمانی با سقط غیرقانونی تفاوت دارد، در سقط های غیرقانونی هیچ‌گونه مجوز یا تأییدیه از مرجعی خاص وجود ندارد و تهدید جانی مادر یا مشکلات جنینی نیز مطرح نیست.
کرمی افزود: براساس آمارهای موجود هر ساله مجوز بیش از 20 مورد سقط درمانی در استان صادر می شود ضمن اینکه این عمل قبل از 18 هفتگی و با اتفاق نظرعلما و پزشکان وتائید پزشکی قانونی انجام می شود.
** غربالگری پیش از ازدواج
وی در ادامه به انجام غربالگری های پیش از ازدواج نیز اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات سازمان بهزیستی انجام غربالگری قبل از ورود افراد به پروسه ازدواج است.
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان اظهار داشت: در راستای اجرای این طرح، پرسشگرهای آموزش دیده وارد مدارس دخترانه شده و دانش آموزانی که دارای ریسک بالایی بوده و احتمال می رود پس از ازدواج صاحب فرزند معلول شوند شناسایی می شوند.
وی افزود: از دانش آموزان دختر شناسایی شده در این طرح آزمایش های لازم گرفته شده و به آنان اطلاعات لازم در مورد ژن معیوبی که دارند داده می شود که قبل از ازدواج ملاحظات لازم را در نظر بگیرند.
کرمی یادآور شد: استقرار مشاورهای سازمان بهزیستی در مراکز بهداشتی از طرح های پیش از ازدواج این سازمان است که در آن پرسشنامه هایی توسط پرسشگرها در میان افراد توزیع شده و پس از شناسایی این افراد از این طریق به مراکز دولتی یا خصوصی طرف قرارداد بهزیستی ارجاع می شوند.
وی اضافه کرد: در زمینه غربالگری های پیش از ازدواج محدودیت هایی در برخی شهرستان ها به دلیل نبود پزشک وجود داشت لذا این طرح سال گذشته در شهرستان های مختلف استان توسط پرسشگرها انجام می شد و افراد برای ارجاع به پزشک به سنندج فرستاده می شدند.
معاون توسعه پیشگیری بهزیستی کردستان افزود: با توجه به صعب العبور بودن برخی شهرهای استان امسال تصمیم گرفته شد که این طرح در برخی شهرستان ها اجرا نشود اما با برنامه ریزی های انجام شده برای سال آینده تلاش می شود در کل شهرهای استان مراکز ژنتیک دایر شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر تمام زوجین در شهرستان سنندج و همچنین دهگلان، کامیاران و قروه بدلیل نزدیکی مسافت با مرکز استان که بخواهند ازدواج کنند غربال می شوند.
استان کردستان دارای سه مرکز در زمینه ارائه خدمات تخصصی ژنتیک است که از این تعداد یک مرکز دولتی که با حضور پزشک متخصص، پزشک عمومی، کارشناس ژنتیک و پذیرش در تمام روزهای هفته فعال بوده و 2 مرکز نیز خصوصی است.
7348 / 3034

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/76489/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان

ما دو جور بخشنده داریم!

مصائب پیروزی برابر قرقیزستان از زبان کاپیتان تیم ملی فوتسال

بازیکن رئال که ژابی برای لورکوزن می‌خواهد

ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد

تایلند 3 عراق 2، هفتمین صعود متوالی به جام جهانی

العین - یوکوهاما، آماده برای جنگ بر سر جام نقره‌ای

سرپرست استقلال خوزستان؛ فقط تمرکز و دیگر هیچ!

فینالیست آسیا را فغانی تعیین کرد!

مهره کلیدی نساجی با لباس شخصی

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

دمتان گرم و ممنون نکونام و استقلال!

بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است

رشد 3 برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان

بازگشایی گردنه تته پس از 5 ماه + فیلم

توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور

انجام عمل تعویض دریچه قلب از طریق آنژیوگرافی برای اولین‌بار در کرمانشاه

عملیات بازگشایی گردنه تته

لایحه بودجه 1403 شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود

اجرای طرح شنبه‌های احیای واحدهای راکد در کردستان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست

آیین نامه داوری ایران قدیمی و با اشکال است

مذاکرات مثبت لیورپول با فاینورد برای جانشینی اشلوت با کلوپ

پائز: المپیک 2024 واقعیت است، نه رویا

مذاکره آیندهوون با بارسلونا برای خرید ارزان دِست

ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک

ملوان بدون مصدوم و محروم مقابل سایپا

کرسپو و کیول؛ از فینال استانبول تا لیگ قهرمانان آسیا

صعود نماینده ژاپن به فینال لیگ قهرمانان آسیا

گواردیولا هم به تراکتور بیاید،‌ مشکلات حل نمی‌شود

فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر

(عکس) تصویر‌ی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

عملیات بازگشایی گردنه تته در مسیر پاوه به سرو آباد

صحنه ای وهمناک در انگلیس؛ اسب های خونین در خیابان های لندن | عکس

شرکت 26 هزار و 380 داوطلب کردستانی در نوبت اول کنکور سراسری 1403

اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد

بازگشایی گردنه تته در کردستان پس از 5 ماه

طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان

زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد

گردنه تته در محور کرمانشاه به کردستان بازگشایی شد

3200 کنتور هوشمند روی چاه‌های آب در کرمانشاه نصب‌ شد

گردنه برف‌گیر و مرتفع کرمانشاه پس از ماه‌ها بازگشایی شد

طرح مسطورا زمینه تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین است

پیش بینی هفته ای بهاری برای استان کرمانشاه

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد