عصر کرد

آخرين مطالب

/گزارش/

اهدای عضو؛ تولدی دوباره مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - مغز انسان یکی از پیچیده‌ترین خلقت‌های الهی است که همانند یک فرمانده با تجربه و آگاه به تمام مسائل پیرامونش، با دریافت کنش‌های محیط بیرون و درون، دستور فراکنش‌های مناسب با آن را صادر می‌کند. به گزارش ایسنا منطقه کردستان، اگر در فاصله‌ زمانی کوتاه پس از ایجاد حادثه‌ای که منجر به مرگ مغزی شده است (چند دقیقه) بیمار به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شود، با ادامه ضربان قلب (براثر رساندن اکسیژن با دستگاه تنفس مصنوعی) می‌توان خون‌رسانی اعضا و احشای بدن را برای مدت کوتاه (از 1 الی 14 روز) حفظ کرد.
در فاصله طلایی بین شروع مرگ مغزی تا بروز ایست قلبی می‌توان در صورت رضایت خانواده، از اعضای این افراد دچار حادثه استفاده کرد و زمینه نجات جان چندین بیمار نیازمند به پیوند را از مرگ حتمی فراهم کرد.
کارشناس پیوند اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار کرد: مجوز اهدای عضو بعد از تائید مرگ مغزی توسط 4 پزشک معتمد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و متخصص پزشکی قانونی با رضایت خانواده در جلسه پزشکی قانونی صادر می‌شود.
شیدا خیرالهی تصریح کرد: با رضایت خانواده به اهدای اعضای عزیزشان، فرد مرگ مغزی می‌تواند ناجی جان یک الی 8 نفر باشد، همچنین در صورت تمایل فرد و خانواده به اهدای نسوج پس از مرگ مغزی و یا قلبی می‌توان یک الی 53 نفر را از معلولیت رهانده و به زندگی فعال بازگرداند.
وی بیان کرد: خانواده اهداکننده بابت اهدای عضو هیچ مبلغی دریافت نمی‌کنند و گیرندگان عضو پیوندی نیز بابت عضو دریافت شده هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، هزینه انتقال فرد مرگ مغزی به مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است‌.
کارشناس پیوند اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان، افزود: اهدای عضو امری بسیار ارزشمند و خیر خواهانه و به معنای واقعی انسان‌دوستانه است، اما بسترهای پیوند و اهدای عضو در استان کردستان مهیا نشده و گسترش این امر خیرخواهانه نیازمند فرهنگ سازی بیشتری است.
خیرالهی بیان کرد: روزانه بازرسان مستقر در بیمارستان‌ها جهت شناسایی افراد مبتلا به مرگ مغزی بازدیدهایی را خواهند داشت تا فرآیند رضایت گیری و اهدای عضو با سرعت بیشتری انجام گیرد.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 9 مورد اهدای عضو در کردستان انجام شده است، ذکر کرد: این افراد مربوط به شهرستان های سنندج، مریوان، قروه و بیجار بوده که پنج نفر زن و چهار نفر مرد بوده است.
این کارشناس پیوند اهدای عضو، افزود: پیوند اعضا در استان کردستان از سال 89 شروع‌ شده و تا پایان سال97، آمار کل اهدای عضو در استان کردستان 33 مورد بوده است‌.
خیرالهی گفت: پیوند اعضای این 33 نفر اهداکننده، توانسته است نیاز 66 نفر نیازمند کلیه، 22 نفر نیازمند قلب و 18 نفر نیازمند کبد را رفع کند.
وی با اشاره به آمار اهدای عضو در استان، اعلام کرد: بیشترین آمار اهدای عضو در شهرستان بیجار و کمترین هم در شهرستان مریوان بوده است‌.
وی بیان کرد: به دلیل عدم وجود واحد پیوند در بیمارستان‌های سنندج، فردی که در استان کردستان دچار مرگ مغزی می‌گردد بایستی جهت برداشت عضو به بیمارستان‌های تهران اعزام شود، که این امر باعث نارضایتی خانواده‌ها و یکی از علل کاهش آمار اهدا عضو در این استان است.
این کارشناس، با اشاره به اینکه اهدای عضو به سن و سال ربط ندارد و افراد در هر سنی می‌توانند اهداکننده عضو باشند، عنوان کرد: کمترین رنج سنی اهدا کننده چهار سال و بیشترین 54 ساله بوده است.
خیرالهی اشاره کرد: بیشترین عضو اهدا شده در استان به ترتیب کلیه، کبد و قلب بوده و کمترین عضو هم ریه است که در سال 96 در کل ایران 10 نفر پیوند کننده داشته‌ایم‌.
وی در ادامه با اعلام اینکه 543 نفر بیماری دیالیزی در سطح استان وجود دارد، گفت: 50 درصد این آمار نیازمند پیوند کلیه هستند.
این کارشناس، با اشاره به اینکه از سال 93 تا 97 در استان کردستان 178 بیمار نیازمند کلیه در استان کردستان در مراکز دیگر پیوند شده‌اند، بیان کرد: بیماران جدید دیالیزی برای دریافت کلیه در سال گذشته 79 نفر بودند که در لیست انتظار پیوند کلیه قرار دارند.
خیرالهی ذکر کرد: در استان کردستان 632 نفر بیمار پیوند کلیه، دریافت کننده دارو در دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که از این تعداد 280 نفر زن و 352 نفر مرد است.
وی افزود: در حال حاضر 26 هزار نفر ایرانی در صف عمل پیوند عضو هستند که در هر یک دقیقه 10 نفر از آن‌ها فوت می‌کند.
این کارشناس پیوند اهدای عضو، خاطرنشان کرد: بسیاری از خانواده‌های اهداء کننده، تمایل دارند و از ما درخواست می‌کنند که با فرد گیرنده عضو بدن فرزندشان، دیدار کنند که این امر از لحاظ قانونی و اخلاقی میسر نمی‌باشد.
خیرالهی در پایان یادآور شد: داوطلبان دریافت کارت اهدا عضو می‌توانند از طرق مختلفی و با انجام مراجعه به سایت بیمارستان مسیح دانشوری، قسمت صدور کارت اهدا عضو، با مراجعه به سایت www.ehda.ir و با ارسال کد ملی به شماره پیامک 3432 برای دریافت کارت به سادگی اقدام کنند.
31 اردیبهشت به نام روز اهدای عضو در تقویم نامگذاری شده است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/78900/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

گازرسانی به 1268 واحد تولیدی و صنعتی در کردستان

اتصال 1268 واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان

بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه

تزریق 3/5 میلیون مترمکعب آب به تالاب هشیلان

کشف 1300 کیلوگرم مرغ زنده قاچاق در ثلاث باباجانی

دعوت 5 بوکسور کرمانشاهی به اردوی تیم ملی نونهالان

حضور دو مربی کرمانشاهی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر 7 سال در کرمانشاه

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

وضعیت مقاوم‌سازی 13 شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری

چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟

فیلم/ بازگشایی گردنه برفی محور کرمانشاه به کردستان

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه

طبیعت بهاری شهرستان سنندج + تصاویر

تجارت 5 میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته

بیشترین علت تصادفات درون‌شهری کردستان اعلام شد

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور

گردنه «تته» بعد از 5 ماه بازگشایی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

بازیگر معروف «نون خ» و خواستگاری از دختر ترامپ!

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری