عصر کرد

آخرين مطالب

نوسازی صنایع گام نخست رونق تولید/توسعه صنایع تبدیلی سنگ نیاز اصلی اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - قروه - نوسازی صنایع و خط تولید آنها یکی از نیازهای لازم و ضروری در شهرستان قروه در راستای توجه بیشتر به رونق تولید در این شهرستان به شمار می رود.

 با توجه به اینکه حل مشکل بیکاری، گرانی و ایجاد رونق در بازار با رونق تولید گره خورده، لذا راهکار اصلی حل مشکلات کشور به تولید بستگی دارد. بر همین اساس نامگذاری سال جدید به نام رونق تولید مسئولیت تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت را که با رونق اقتصادی ارتباط مستقیم دارد، چند برابر کرده است.
در همین راستا این وزارتخانه مطابق اظهارات رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان قروه برنامه‌هایی را برای تحقق رونق تولید تدوین کرده است. اهم این برنامه‌ها شامل حفظ وضع موجود تولید و اشتغال، نوسازی صنایع، فعال سازی معادن کوچک، تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی مانند فولاد و…، نظام جامع و نوین عرضه و فروش، تکمیل و اجرای سامانه‌های الکترونیکی از جمله سامانه جامع انبارها و مبارزه با قاچاق کالا، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، پایین آوردن هزینه‌های تولید جهت رقابتی کردن تولید در بازارهای جهانی و… هستند.
بهره قروه از رونق تولید
به گفته «علی منتشلو» اجرای تمامی این برنامه‌ها منجر به تقویت تولید ملی، اصلاح شبکه‌های توزیع و رفع پدیده دلالی و واسطه‌گری و… خواهد شد. بر همین اساس به اجرا رساندن این برنامه‌ها در مناطق صنعتی و معدنی کشور به عنوان یکی از رکن‌های اصلی رونق تولید ضروری است.
در این میان شهرستان قروه که دارای 3 شهرک صنعتی فعال با 46 واحد تولیدی و صنعتی فعال است و همچنین 36 معدن فعال در حوزه سنگ‌های زینتی، سنگ لاشه و شن و ماسه، سنگ آهن دارد می‌تواند در لیست برنامه‌های رونق تولید قرار گیرد.
در واقع میزان اشتغالزایی بخش صنعت در این منطقه هزار و 250 نفر و در بخش معدن 950 نفر در حال حاضر است و انتظار می‌رود با فعال کردن واحدهای نیمه تعطیل این تعداد افزایش یابد.
هر چند که آمارهای رسمی از شمار واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه فعال در سطح استان کردستان منتشر نشده است، ولی بر اساس گفته فعالان بخش خصوصی هم اکنون حدود نیمی از واحدهای تولیدی کردستان تعطیل هستند و این شرایط در شهرستان قروه نیز حاکم است.
با این وجود شهرستان قروه گرچه بار صنعتی و معدنی را یدک می‌کشد اما عملاً هیچ بهره‌ای از آنها ندیده و تنها آسیب‌های زیست محیطی، خطرهای جانی و تحمیل قوانین نادرست را به دست آورده و در اینجا رئیس صنعت، معدن و تجارت قروه از یکسری برنامه‌ها برای تحقق رونق تولید در شهرستان خبر داد.
«علی منتشلو» در گفت و گو با خبرنگار مهر به برنامه‌های قابل اجرا در شهرستان اشاره کرد. «پایش مستمر وضعیت واحدهای تولیدی، احصای مسائل و مشکلات و ارائه راهکارهای اجرایی به واحدها (از جمله تأمین تسهیلات بانکی یارانه دار)، اطلاع رسانی به واحدهای تولیدی جهت دریافت تسهیلات برای رفع مشکل سرمایه در گردش که در این زمینه 8 درصد سود یارانه به واحدهای تولیدی تعلق می‌گیرد.»
اقداماتی برای توسعه تولید
رئیس صنعت، معدن و تجارت قروه در ادامه از مجموعه اقدامات صورت گرفته در سال گذشته گفت. «رفع بخشی از مشکلات زیرساختی شهرک‌های صنعتی، پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به میزان 2 میلیارد و 58 میلیون تومان برای 23 طرح که با جذب 120 درصدی تسهیلات همراه بود.»
همچنین پرداخت تسهیلات فراگیر به مبلغ 6 میلیارد و 15 میلیون تومان به 11 واحد تولیدی و پرداخت 3 میلیارد و 700 میلیون تومان به 5 واحد تولیدی تحت عنوان تسهیلات رونق تولید از دیگر اقداماتی بودند که «منتشلو» به آن پرداخت.
آنچه اثربخش است
شاید بتوان تولید و اشتغال در وضع کنونی که گرچه چندان مناسب نیست را حفظ کرد اما آنچه در این میان نیاز به توجه دارد نوسازی صنایع مطابق با استانداردهای روز است. مقوله‌ای که اگر واقعاً به نقشه اجرا برسد بسیاری از واحدهای در حال تعطیل و حتی نیمه تعطیل را فعال خواهد کرد.
در واقع ایده پردازی، خلاقیت، استفاده از روش‌های نوین و… در واحدهای تولیدی می‌تواند نیاز بازار را تأمین و تقاضاهای خاص را پذیرا باشد.

همچنین از مجموعه برنامه‌های صنعت و معدن ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، دیگر گزینه‌ای است که بیشتر از همه به چشم می‌آید. گزینه‌ای که به نامگذاری سال گذشته باز می‌گردد به طوری که بسیاری از مردم حمایت از کالای ایرانی را منوط به کیفیت می‌دانستند. حال باید در این زمینه همه مؤلفه‌های لازم همچون کیفیت، قیمت، سلیقه، خلاقیت و طرح و تبلیغ اصولی که در واقع توجه به این امتیازات عامل رونق اقتصادی با تکیه بر توان داخلی خواهد بود، در بالا بردن کیفیت لحاظ گردد.
با این وصف زنجیره تولید به گونه‌ای در هم تنیده شده که هر کدام هزاران هزار راه را در خود دارند و تنها نگاه تخصصی با مدیریت اصولی را نیازمند است.
چشمانی منتظر برای تحقق وعده‌ها
در هر صورت صحبت از رونق تولید که می‌شود بلافاصله دغدغه‌ها از زبان تولیدکنندگان بیرون می‌ریزد. دغدغه‌هایی از جنس محدودیت‌ها و موانع تولید همانند مالیات، گرانی مواد اولیه، افزایش نرخ ارز، نبود حمایت‌های دولت و فشار بانک‌ها و نبود سرمایه در گردش و… همه و همه بارها بیان می‌شوند اما راهکاری برای آن وجود ندارد و همه ساله به شعار و وعده می‌رسد.
یکی از تولید کنندگان قروه که خواست نامی از وی برده نشود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه بخش زیادی از حرف‌های مسئولان در حد یک وعده است و مشخص نیست که چه زمانی عملی می‌شود.
این تولید کننده قروه ای ادامه داد: امروز بخش تأمین سرمایه در گردش و همچنین نوع تعامل بانک‌ها یکی از مشکلات جدی ماست و راهکار عملیاتی نیز از سوی مسئولان برای رفع این مشکل ارائه نشده و نمی‌شود.
وی خواستار برنامه ریزی بهتر از سوی مسئولان و متولیان امر شد و گفت: انتظار می‌رود که به جای وعده‌های انجام نشده، مسئولان و مدیران به صورت عملیاتی مشکلات تولیدکنندگان را رفع کنند تا شعار رونق تولید ملی در عمل نیز اجرایی و عملیاتی شود.
چه آن زمان که حرف از اشتغال آفرینی بود و چه زمانی که جهاد اقتصادی مطرح شد، چه آن سالی که حمایت از کار و سرمایه ایرانی پررنگ گردید و چه آن هنگام که اقتصاد مقاومتی با اقدام و عمل و تولید و اشتغال به میدان آمد و چه سال گذشته که حمایت از کالای ایرانی به پرونده اشتغال اضافه گشت؛ هیچکدام نتوانستند چرخ زنگ زده تولید را آن گونه که باید به راه بیاندازند و حال امسال که رونق تولید سوار بر چرخ مسئولیت‌ها نشسته، امید تولیدکنندگان به تغییرات در این زمینه است و چشم انتظار تحقق وعده‌هایند. وعده‌هایی که لازم است به اجرای راهکارهای رونق تولید بیانجامد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/78918/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خیابان نوبهار پیاده‌راه میشود

پیام تبریک سپاه حضرت صاحب الزمان (عج) استان اصفهان به مناسبت روز ارتش

فوت 15 کردستانی در حوادث کار

یک سوم تلفات رانندگی در شهرهای کردستان مربوط به عابران پیاده است

عطرافشانی گلزار شهدای سنندج در آستانه روز ارتش

فال انبیا فردا چهارشنبه 29 فروردین 1403

3.5 میلیون نفر در تعطیلات نوروز به کردستان سفر کردند

نگاه مثبت تشکلات کارگری و کارفرمایی به اقدامات دولت سیزدهم

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب فردا تعطیل شد

پلیس: فوت بدلیل بی‌حجابی در ساختمان وزرا کذب است

راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

­استان تهران صاحب سالن اختصاصی شمشیربازی شد

18میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد

ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

بازدید بیش از یک میلیون نفر از نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی

255 بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد

برترین های کاراته زیر 21 سال کشور در همدان معرفی شدند

توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک متهم هنگام انتقال به صحنه جرم

ورود 3 میلیون و 500 هزار مسافر به کردستان

خوشدلی صاحب‌منصبان گذشته به کدخدای خود، عامل گستاخی صهیون شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از 15 اردیبهشت در سنندج

ارتش در مقابل رژیم بعثی و همچنین گروهک‌ها ضدانقلاب ایستاد و خوش درخشید

تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات

دستگیری باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

جزئیات جدید درباره «فوت یک نفر در ساختمان وزرا»؛ این شخص چه کسی بود؟

معرفی آثار راه‌‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

پلیس: فوت به دلیل حجاب در ساختمان وزرا کذب است

پلیس: فوت در ساختمان وزرا کذب است

پلیس: فوت یک دختر در ساختمان وزرا کذب است

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

اطلاعیه پلیس درباره مرگ یک شرور درحین انتقال به صحنه جرم/ بازداشتگاه وزرا مرکز اوباش است

متهم نرسیده به صحنه بازسازی جرم فوت کرد

رویکردگمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است

نشست نمایندگان تشکل های کارگری وکارفرمایی با استاندار کردستان

پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد

برگزاری مراسم سان ورژه نیروهای مسلح مستقردر کردستان فردا در سنندج

معرفی آثار راه‌ یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

در سه ماه پایانی سال 1402 چند مجوز موسیقی صادر شد؟

پرینچک: ترکیه حریم هوایی خود روی آمریکا و اسرائیل را ببندد

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود

آمار مجوز‌های دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

طاق‌بستان برای هموفیلی‌ها قرمز شد

110 هزارعمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی استان کرمانشاه

امیررضا ده بزرگی صاحب نشان برنز شد

سد معبر مغازه‌ها در سنندج مردم را کلافه کرد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان