عصر کرد

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

کردستان گرانترین استان/مسئولان دولتی مرکز آمار را قبول ندارند اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج – در حالی که گزارش مرکز آمار نشان می دهد کردستان طی یک سال اخیر در ردیف گرانترین استانهای کشور قرار گرفته، این موضوع از سوی نمایندگان و مسئولان در حال تائید و تکذیب است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مرکز آمار ایران هر چند مدت یک بار و در گزارش‌های ماهانه و فصلی وضعیت تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی و مالی در سطح کشور را مطرح می‌کند که در طی یک سال اخیر و بر اساس شاخص‌های اعلام شده کردستان در بخش‌های مختلف تورم، گران‌ترین و … در ردیف استان‌های اول کشور قرار گرفته است.
در حالی که گزارش‌های مرکز آمار به عنوان یک مرجع رسمی همواره مورد توجه ویژه کارشناسان و برنامه ریزان قرار گرفته است ولی گویا مسئولان دولت تدبیر و امید در کردستان این آمارها را قبول نداشته و بدون ذکر حتی یک آمار ساده و ابتدایی تنها در سخنرانی و حرف به تکذیب آن می‌پردازند.
در تازه‌ترین اقدام و در میانه‌های خرداد ماه سال جاری مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در اردیبهشت 98 را منتشر کرد که طبق آن، تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور 52.1 درصد و در کردستان 63.4 درصد است.
نگاهی ساده و بدون هر گونه عملیاتی پیچیده آمار نشان می‌دهد که خانوارهای ساکن کردستان به طور متوسط 11.3 درصد بیشتر از میانگین کشور و 19.9 درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به اردیبهشت‌ماه 97 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
در گزارش، بیشترین نرخ تورم 12 ماهه مربوط به کردستان 41 درصد اعلام و تورم نقطه‌ای مواد خوراکی و آشامیدنی هم در کردستان 84.6 درصد اعلام شده است؛ کردستان بالاترین نرخ تورم 12 ماهه را هم در کالاهای غیرخوراکی و خدمات دارد.
دیروز گزارش شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان در فروردین 98 را منتشر کرد؛ کردستان در تورم نقطه به نقطه کل خانوارها، بدترین وضعیت را در بین همه استان‌های کشور دارد.
نرخ تورم در کردستان 12 درصد بالاتر از میانگین کشوری است
علاوه بر این گزارش دیگری در تاریخ 11 اردیبهشت ماه سال جاری در خصوص وضعیت تورم در کشور از سوی مرکز آمار منتشر شده و نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور 51.4 درصد و در کردستان 63.4 درصد است؛ و این یعنی خانوارهای ساکن کردستان به طور متوسط 12 درصد بیشتر از میانگین کشور و 20.2 درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به فروردین‌ماه 97 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
در بخش دیگری از گزارش آمده که تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای شهری کشور 50 درصد و در کردستان 60.9 درصد است و این یعنی خانوارهای شهری ساکن کردستان به طور متوسط 10.9 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و 18.1 درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به فروردین‌ماه 97 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.
در گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای روستایی کشور 59.4 درصد و در کردستان 71.8 درصد است؛ و این یعنی خانوارهای روستایی ساکن کردستان به طور متوسط 12.4 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و 23.5 درصد بیشتر از آخرین استان کشور نسبت به فروردین‌ماه 97 برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

در گزارش مرکز آمار، تورم نقطه‌ای مواد خوراکی و آشامیدنی در کردستان 86.7 درصد اعلام شده است؛ نکته تأسف‌بار دیگر در این گزارش رسیدن تورم نقطه‌ای مواد خوراکی و آشامیدنی در روستاهای کردستان به عدد 91.3 درصد است.
گزارش‌های منتشر شده مرکز آمار ایران در حالی با قاطعیت هر چه تمام تراستان کردستان را گران‌ترین استان کشور اعلامی می‌کنند که تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید و در رأس آنها استاندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون اقتصادی استاندار این آمار را قبول نکرده و هر بار اعلام می‌کنند که کردستان گران‌ترین استان کشور نیست.
تکذیب آمارهای رسمی منتشر شده از در خصوص گرانی از سوی مسئولان دولتی
در تازه‌ترین واکنش‌ها به گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران، حسین فیروزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در جمع اصناف سنندج حاضر شده و بدون ذکر حتی یک مورد آمار ساده و ابتدای اعلام می‌کند که کردستان گران‌ترین استان کشور نیست.
وی در این نشست عنوان کرد: اخبار نادرستی که کردستان را گران‌ترین استان کشور معرفی می‌کند به اقتصاد استان آسیب می‌رساند و موجب فرار سرمایه از استان می‌شود.
وی ادامه داد: گرانی در کل بازار کشور وجود دارد اما اینکه عده‌ای کردستان را گران‌ترین استان کشور معرفی کنند موجب می‌شود خریدها از داخل استان کم شود که این امر موجب خروج سرمایه از استان شده و در این شرایط تمام اصناف، مردم و در کل حلقه‌های تولید تا توزیع متضرر می‌شوند.
معاون اقتصادی استاندار کردستان ادامه این موضوع را موجب کوچک شدن اقتصاد عنوان کرد و افزود: این اخبار بی اعتمادی‌های فراوانی نسبت به اصناف ایجاد می‌کند و علاوه بر آن بازیابی اعتبار بازاریان کار ساده‌ای نخواهد بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان از بازاریان خواست در مقابل چنین اخباری از حیثیت خود دفاع کنند و نگذارند اعتماد مردم به آنها سلب شود.
نکته تاریک و مبهم داستان جایی است که معاون اقتصادی استاندار کردستان حتی بدون یک مورد اشاره به یک آمار مستند و تنها در حرف گرانی در کردستان را قبول نداشته و اتفاقاً توپ را به میدان دیگران از جمله انتشار دهندگان اخبار نادرست می‌داند.
همزمان با این مهم یکی از نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی ضمن قبول وجود مشکلات اقتصادی در این استان، گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار را مستند و قابل قبول می‌داند.
نماینده سنندج: کردستان در ردیف استان‌های گران کشور قرار دارد
سید احسن علوی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در حالی که مسئولان دولتی در کردستان شاخص‌های مشخص و علمی مرکز آمار در خصوص تورم بالای کردستان را قبول ندارند که در یک حساب ساده می‌توان این مهم را ثابت کرد.
وی افزود: بنده شخصاً گوشت را در سنندج با قیمت 120 هزار تومان خریداری می‌کنم که قیمت این محصول در تهران، حتی استان‌های همجوار کردستان حدود 80 تا 90 هزار تومان است و با مقایسه قیمت تنها این محصول می‌توان به وجود گرانی در کردستان اشاره کرد.
نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس ضمن اشاره به اینکه از عملکرد تیم اقتصادی دولت در کردستان رضایت ندارد، یادآور شد: به نظر من دلیل اصلی آمارهای تورم، گرانی و وضعیت نابسامان بازار به عملکرد شخص استاندار و تیم اقتصادی همراه وی مربوط می‌شود.
تقابل بین تیم اقتصادی دولت در کردستان البته در حد حرف و سخنرانی‌ها و آمارهای رسمی منتشر شده از شاخص‌های اقتصادی از سوی مرکز آمار در حالی همچنان ادامه دارد که امروز تفاوت قابل توجه قیمت کالاها و اجناس در کردستان در مقایسه با سال گذشته مردم را آزار می‌دهد.
دولتمردان امروز کردستان که خود تا دیروز و قبل از سوار شدن بر اریکه قدرت مدیران وقت در کردستان را به دلیل پاسخگویی به افکار عمومی و رسانه‌ها متهم می کرده و انتقاداتشان گوش فلک را کر کرده بود که امروز خود رسانه‌ها را در نرخ بالای تورم متهم کرده و اعلام می‌کنند که کردستان گران‌ترین استان کشور نیست.
بدون شک اولین اقدام برای رفع یک مشکل در جامعه، پذیرش وجود آن است و تا زمانی که شخص استاندار و سایر تیم اقتصادی همراه وی در کردستان وجود تورم و گرانی را در این استان قبول نداشته و ندارد پس زیاد امیدی به رفع آن نیست و به همین دلیل مردم باید همچنان تحمل و صبر را در دستور کار قرار دهند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/81654/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیش بینی بارش پراکنده باران در مناطق شرقی کرمانشاه

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی استکبار جهانی را در هم فرو ریخت

معرفی نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی در مریوان

«نشان سبز» درباره زندگی پیامبر اکرم (ص) منتشر شد

واکنش جالب سرمربی رم وقتی یورنته از او زمان باقی مانده بازی رو میپرسه!

اصرار آل‌کثیر برای زدن پنالتی و قبول نکردن کنعانی‌زادگان

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

عالیشاه بازی‌های مهم پرسپولیس را از دست داد

یوفا بارسلونا را نقره‌داغ کرد

کرمانشاه رتبه سوم در طرح عید تا عید را کسب کرد

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور | بارش ها تا کی ادامه دارد؟

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

ارزیابی حدود 21 هزار نوآموز در پایگاه‌های سنجش سلامت

24 مورد کلاهبرداری مدارک پزشکی و تصادف ساختگی در پارسال

ارائه خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی

انجام بیش از 110 هزار عمل جراحی برای زوج‌های نابارور

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی

سرشماری دوزیستان در مریوان انجام شد

دفاع از شرف، مردم و پرچم مقدس است

دفاع از شرف و پرچم مقدس است/ایران پاسخ غرورآمیزی به اسراییل داد

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور