عصر کرد

آخرين مطالب

فقط «خون» جایگزین «خون»» مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - در دنیا فعالیت‌های بشردوستانه و داوطلبانه‌ای وجود دارند که افراد با انجام آن می‌توانند باعث نجات جان یک فرد شوند که یکی از این اقدامات ایثار طلبانه، اهدای خون است که هر سال در روز 14 ماه ژوئن به پاس تقدیر از اهدا کنندگان خون این روز را پاس می‌دارند.

روز 14 ژوئن هر سال به نام روز جهانی اهدای خون (روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان خون) انتخاب شده و در این روز از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام کسانی که در زمینه اهدا و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند، قدردانی می‌شود.
سازمان بهداشت جهانی، جامعه بین المللی انتقال خون، انجمن بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و اتحادیه بین المللی سازمان‌های اهداکنندگان خون به اتفاق از سال 2004 میلادی (1383)، 14 ژوئن را روز جهانی اهداکننده خون نامگذاری کردند و از همه کشورها خواستند در این روز برای بزرگداشت اهداکنندگان برنامه ریزی کنند.
انتخاب این روز به مناسبت تولد پروفسور لنداشتاینر کاشف گروه‌های خون و برنده جایزه نوبل بود که طب انتقال خون پس از این کشف بزرگ پیشرفت زیادی کرد.
به همین مناسبت میزگردی برای بررسی اهمیت اهدای خون و جلب مشارکت مردم در این کار انساندوستانه در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج با حضور مدیرکل انتقال خون استان، متخصص طب اورژانس و اهدا کننده برت پلاکت‌های خونی در کردستان برگزار شد.

ایران رتبه نخست اهدا خون در مدیترانه شرقی
مدیرکل انتقال خون کردستان می‌گوید: ایران در جایگاه نخست اهدا خون در منطقه مدیترانه شرقی است و در حالی که در کشورهای توسعه یافته به ازای هر هزار نفر جمعیت، 32.6 اهدا خون داریم که این رقم در کشورهای با درآمد متوسط 15.1 درصد و در کشورهای با درآمد پایین 8 درصد است.
محمد سعید کریمیان افزود: در کشور ما این عدد بالای 25 درصد است و در سال 97 بیش از 2 میلیون و 200 هزار اهدا خون ثبت شد که در استان ما 37 هزار و 592 مراجعه داشتیم که 26 هزار و 628 نفر موفق به اهدا خون شدند که 4 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت و رتبه سوم کشور را از لحاظ افزایش اهدا خون داشتیم.
بیماری مادر بهانه‌ای برای اهدای خون
31 سال سن دارد و رکوردار اهدای پلاکت در کردستان است، یادش نیست چند بار خون اهدا کرده اما همینقدر به یاد دارد که از 18 سالگی تا سال 95 هر سه ماه یکبار خون اهدا می‌کرد و آماری از آن تاریخ به بعد به یاد ندارد.
فرزام رحمانی از روزهایی می‌گوید که مادرش جراحی سخت قلب در پیش داشت و باید به صورت مداوم خون سالم دریافت می‌کرد، گروه خونی مادر هم از گروه کمیاب o منفی بود.
با اینکه سن کمی داشت اما تصمیم گرفت تا خونش را اهدا کند، پیش از او خواهر بزرگش هم گاه و بی گاه خون اهدا می‌کرد و حالا این میراث نیک به فرزام رسیده بود.
و این مساله باعث شد که راهی به وسعت کمک به همنوع نیازمند به خون پیش رویش باز شود و حالا می‌گوید: نمی‌توانم احساس خودم را از اینکه نجات بخش جان انسان‌ها می‌شوم بیان کنم.

زندگی به شرط دریافت خون
متخصص طب اورژانس درباره بیماران نیازمند به دریافت خون می‌گوید: در حیطه اورژانس چند اندیکاسیون تزریق خون داریم که شامل بیماران ترومایی (تصادفی یا سانحه‌ای) وبیماران غیر ترومایی (بیماران خونی) هستند.
اسعد فتحی پور افزود: طبق قانون برای مریض‌هایی که با شوک وارد می‌شود بعد از دریافت یک تا 2 لیتر سرم ما مجوز داریم تا به او فرآورده خون تزریق کنیم و اگر فرصت تطبیق داشته باشیم می‌توانیم خون سازگار با گروه خونی بیمار را تجویز و تزریق کنیم اما اگر شرایط بیمار به گونه‌ای باشد که فرصت کافی نداشته باشیم می‌توانیم از گروه عمومی o منفی استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: در بیماران ترومایی رویکردهای جدید به عنوان جزئی از مسیر احیا بیمار، تزریق خون را مانند تزریق سرم در کنار هم قرار داده اند و دربیماران غیر ترومایی که بیماری‌های داخلی دارند و گیرنده‌های مزمن خون هستند بسته به نوع نیاز به خون عمل می‌کنیم.
فتحی پور می‌گوید: برخی بیماران مزمن کاندید عمل جراحی هستند برای همین نیاز به دریافت خون دارند ولی برخی دیگر به خاطر بیماری‌های زمینه‌ای برای بهتر شدن کیفیت زندگی به تزریق خون و یا فرآورده‌های آن نیاز پیدا می‌کنند.
وی گفت: در بیمارستان توحید طیف مراجعین، دریافت کننده مزمن خون هستند که مرتب خون دریافت می‌کنند و در بیمارستان کوثر که مرکزتصادف و سوانح است با ظیف بیماران ترومایی مواجه هستیم و از آنجا که نوع دریافت خون متفاوت است، آماری از خون مصرفی سالانه نمی‌توان ارائه داد.
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه 142 بیمار تالاسمی داریم که زندگی آنان وابسته به خون است و به صورت هر 2 هفته یک بار خون دریافت می‌کنند.

تامین مرتب خون برای 19 مرکز درمانی
در کردستان 2 پایگاه انتقال خون ثابت در سنندج و سقز مستقر است و اگر آمار اهدا خون با توجه به جمعیت این دو شهرستان برآورد شود، عدد اهدا خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در استان به 50 نفر می‌رسد اما اگر به نسبت جمعیت یک میلیون و 600 هزار نفری کردستان سنجش شود این عدد زیر 20 نفر خواهد بود و باید برای دسترسی بیشتر مردم به اهدا خون کار کنیم.
این را مدیرکل انتقال خون کردستان اعلام کرده و می‌گوید: وظیفه اصلی این سازمان خونگیری نیست بلکه تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های خونی به موقع مورد نیاز مراکز درمانی است و تا کنون در 19 مرکز درمانی استان مشکلی از لحاظ تهیه و تأمین خون نداشته ایم و خون مورد نیاز بیماران به سرعت فراهم شده است.
کریمیان دلیل این حرف را مرگ روزانه 800 مادر باردار در دنیا برشمرد که 30 درصد آنان به دلیل خونریزی ناشی از زایمان از دینا می‌روند و افزود: در استان کردستان در سالهای اخیر هیچ موردی از مرگ و میر مادران باردار به دلیل نرسیدن خون کافی نداشته ایم و حتی در بمیاران ترومایی نیز مرگ ناشی از نبود و یا کمبود خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.
وی افزود: اگر فرصت تطبیق سازگاری خون نداشته باشیم ذخیره خون o منفی به حد کافی داریم.
بر اساس استاندارد ذخیره خونی باید بین 3 تا 5 روز در انتقال خون وجود داشته باشد هم اکنون و با توجه به کاهش 50 درصدی آمار اهدا خون در ماه رمضان، کردستان هم اکنون ذخیره‌ای معادل هفت تا 9 روز را دارد و این به این معناست که هیچ گکدام از مراکز درمانی استان، مشکلی به نام کمبود خون نخواهند داشت.
مغایرت خونگیری سیار با استاندار بین المللی
2 سال قبل از یک کشور اروپایی به سازمان انتقال خون استان آمدند و ارزیابی و ممیزی شد تا پلاسماهای مازاد را که مصرف درمانی زیادی ندارد به خارج از کشور منتقل شود و از آن دارو ساخته شده و مجدددا به کشور برگردد.
مدیرکل انتقال خون کردستان می‌گوید: از هر 20 واحد پلاسمای اهدایی حدود یک تا 2 واحد مورد استفاده قرار می‌گیرد و بقیه دور ریخته می‌شود. کریمیان افزود: قرار است پلاسماهای مازاد به شرط رعایت استاندارد به خارج از کشور ارسال و به دارو تبدیل و به داخل کشور برگردد که هم ارزآوری دارد و هم بیمارانی که از فاکتورهای خونی استفاده می‌کنند از پلاسمای داخل کشور استفاده کنند و از مزیت استفاده از پلاسمای ایمن و سالم داخلی بهره مند شوند.
وی افزود: بر اساس نامه‌ای که دریافت کرده ایم بین 15 تیر تا 27 تیر از یک کشوراروپایی دیگر هم می آیند و ممیزی دیگری انجام می‌شود که اگر این ممیزی هم با موغفقیت پشت سر گذاشته شود، می‌توانیم این مهم را عملی کنیم.
وی تاکید کرد: به همین دلیل نمی‌توانیم روی خونگیری در مراکز سیار حساب کنیم چرا که بر اساس استاندارد بین المللی دنیا، مسیر حمل و نقل و زمان طلایی خونگیری تا جداسازی باید رعایت شود.
کریمیان می‌گوید: در شهرستانهایی که مراکزو پایگاه ثابت نداریم خونگیری مستمر انجام نمی‌شود و خوشبختانه احتیاجی بیش از این هم نداریم ولی در مناسبت‌های دینی خاص تیم‌های سیار اعزام و از داوطلبان خونگیری می‌شود.
مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه برای استان‌هایی نظیر خوزستان مرتب خون می‌فرستیم افزود: کردستان استان معین این استان است که به دلیل شرایط ساحلی بودن مستعد آمار بالای تالاسمی است.
کریمیان می‌گوید: نیازی به ایجاد پایگاه جدید نداریم و حتی مازاد بر مصرف خون استان هم خون داریم.
وی درباره فرهنگسازی برای اهدا خون هم اظهار داشت: جمعیت کشورمان به سمت پیری می‌رود و ما آموزش جوانان را در دستور کار داریم که این امر از سطح مدارس و دانشگاه‌ها آغاز شده تا با فرهنگسازی لازم به سمت سالم سازی خون برویم.
طب اورژانس؛ رشته‌ای ناشناخته
متخصص طب اورژانس عقیده دارد این رشته که از کشورهای اروپایی و آمریکایی منشأ گرفته پایه گذاری شده در کشور ما ناشناخته مانده است.
فتحی پور افزود: قابلیت کشورهای منشأ این رشته بسیار بالاست و از دهه 80 وارد کشور ما شده و هنوز خیلی جای کار دارد.
وی افزود: یکی از نیازهای ما طب انتقال خون در انتقال هوایی است یعنی وقتی بیمار با اورژانس هوایی منتقل می‌شود، بتوانیم نیاز خونی او را با تزریق فراهم کنیم.
فتحی پور گفت: این امکان در کشورهای یاد شده، جدا از بیماران ترومایی در آمبولانس‌های زمینی و هوایی برای دیگر بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی قابل دسترسی است و در ایاران تنها در مراکز استان‌ها، طب اورژانس دایر است.

روی آوردن به اهدا پلاکت
پارسال یکی از دوستانم سرطان خون داشت و آنجا بود که تفاوت اهدا خون و پلاکت را متوجه شدم.
رکورددار اهدا پلاکت خون کردستان می‌گوید: روزی برای عیادت این دوستم به تهران رفتم که گفته شد به پلاکت احتیاج دارد و میزان پلاکت او چهار هزار بود در حالیکه متوسط طبیعی آن 150 ضرب در 10 به توان سه است.
رحمانی افزود: دوستم به خاطر بیماری از دنیا رفت و بعد از آن بود که فهمیدم که با یک واحد پلاکت می‌شود جان بیماران را نجات داد و برای همین از انتقال خون استان پرس و جو کرده و متوجه شدم که می‌شود تنها پلاکت هم اهدا کرد.
وی که به شدت علاقمند به نجات جان بیماران نیازمند به پلاکت شده می‌گوید بر اساس قانون، در طول سال 24 بارامکان اهدا پلاکت وجود دارد که من پارسال در عرض پنج ماه 25 بار اهدا کردم و برای همین فایل من را بستند.
زنان کردستانی پیشتاز در اهدا خون
50 درصد بیماران را زنان تشکیل می‌دهد و باید 50 درصد خون برای آنان در کشور مصرف شود اما آمار مشارکت بانوان در اهدا خون بر اساس آمار زیر 5 درصد است.
مدیرکل انتقال خون کردستان متوسط مشارکت بانوان کردستانی در اهدا خون را زمانی 17 تا 18 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار پارسال 7 درصد بود که نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگ سازی برای استقبال بانوان از این امر دارد.
کریمیان افزود: برخی خانمها دلایلی بدون پایه علمی را برای مشارکت نکردن در اهدا خون مطرح می‌کنند و این در حالی است که شاید 20 درصد خانمها بر خلاف نظر رایج جامعه کم خونی داشته باشند.
وی از بانوان به عنوان فرهنگ ساز اصلی اهدا خون سالم در جامعه نام برد و افزود: در سلامت خون و فرآورده‌های خونی، خون بانوان به مراتب سالم‌تر از آقایان است چون با صنایع آلاینده سرو کار ندارند.
فرهنگسازی چهره به چهره برای اهدا خون
رحمانی که زمانی از خواهر بزرگ خود اهدا خون را برای نجات جان مادر بیمارش به ارث برد، حالا مروج اهدا خون و پلاکت است.
او می‌گوید: فیلمی از مراحل خونگیری و اهدا پلاکت را تهیه و برای دوستان خود نمایش می‌دهم که با همین کار ماه قبل 20 نفر از دوستان و نزدیکان من به این امر ترغیب وبه سازمان انتقال خون استان مراجعه کردند.
وی تاکید می‌کند: هیچ مشکلی ندارم و اگر توان آن را داشتم هر روز خون اهدا می‌کردم، از سویی مراقبت بسیار زیادی از خود دارم تا خونم کاملاً سالم باشدچرا که می دانم بیمار نیازمند به خون، خونی سالم می‌خواهد.
رحمانی یکی از مزایای اهدا مستمر خون را دوری از ناهنجاری‌های اخلاقی و اجتماعی عنوان کرده و می‌گوید: با اهدا خون هم از سلامت خود محافظت می‌کنم و هم جان بیماری را نجات می‌دهم و این برای من و همه اهداکنندگان در کنار اجر معنوی بالای آن، یک بازی برد – برد است.

اهمیت اهدا پلاکت
مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه یک دستگاه اهدا پلاکت در بیمارستان توحید و یک دستگاه دیگر دربیمارستان بعثت مستقر است، گفت: یک دستگاه هم در اداره کل انتقال خون استان وجود دارد که در آینده نزدیک راه اندازی می‌شود.
کریمیان با بیان اینکه در گذشته کیسه‌های خون معمولی به صورت خون کامل از اهدا کننده دریافت می‌شد، گفت: در قسمت فرآوری، فرآورده‌های خونی شامل پلاسما، گلبول قرمز و پلاکت ازآن جدا می‌شد و مورد استفاده قرار می‌گرفت.
وی افزود: در این شیوه یک واحد پلاکت از یک واحد خون کامل فرآوری می‌شد که گاهی بیمار سرطانی ما نیاز به هفت واحد پلاکت داشت و باید در این شیوه از 7 نفر مختلف از هفت ژنتیک مختلف خون می‌گرفتیم به بیمار تزریق می‌کردیم که کمکی ایده آل نیست.
مدیرکل انتقال خون کردستان اظهار داشت: با آفرزیس یعنی خونگیری کامل و جداسازی فرآورده خون، این مشکل حل شد و در این شیوه خون کامل گرفته می‌شود و با جداسازی پلاکت، بقیه فرآورده‌های خونی به بدن اهداکننده بر می‌گردد.
کریمیان تاکید کرد: در این شیوه کیفیت پلاکت بالاست ولی هنوز به صورت کامل در استان جا نیفتاده و سال گذشته حدود 261 واحد آفرزیس داشتیم.
وی با بیان اینکه در سال 24 بار امکان اهدا پلاکت وجود دارد، گفت: آقایان هر سه ماه و خانمها هر چهار ماه یک بار امکان اهدا پلاکت دارند.
دخیره خون ثابت و دسترسی آسان
متخصص طب اورژانس درباره بیشترین آمار مصرف فرآورده‌های خونی در کردستان گفت: بیمارستان توحید برای بیماران سرطانی و شیمی درمانی که فاز مزمن است بیشترین بار مصرفی را دارد.
مدیر داخلی بیمارستان توحید اضافه کرد: در بیمارستان بعثت بسته به شرایط بیمار خون مصرف می‌شود و بیمارستان کوثرهم بیشترین مصرف را برای بیماران ترومایی دارد.
فتحی پور با تاکید بر اینکه طب اورژانس هم مثل خود انتقال خون ذخیره ثابت دارد، افزود: وقتی این ذخیره به حداقل برسد به سازمان انتقال خون اطلاع میدیم و گاهی مازاد هم داریم.
وی با بیان اینکه احساس ناراحت کننده‌ای از گذشت تاریخ مصرف خون داریم که زحمات زیادی برای آن کشیده شده است، به عملکرد مناسب انتقال خونررد این زمینه اشاره کرد و افزود: در مناسبت‌های خاص که حجم عظیم مردم مراجعه می‌کنند و از آنجا که ظرفیت خونگیری، نگهداری و آزمایش محدود است و ممکن است تاریخ آن بگذرد، برای همین از تمامی افراد ثبت نام می‌کنند و در زوهایی که نیاز داریم فراخوان پیامکی برای اهداکنندگان ارسال می‌شود که کاری مناسب است.
فتحی پور گفت: در بیماران ترومایی اولین فرآورده تزریقی گلبول قرمز فشرده شده متراکم است و اگر بیشتر از سه واحد بخواهد و حجم خونریزی بالا باشد به نسبت یک به یک، پلاکت و پلاسمای تازه تززریق می‌شود تا از انعقاد خون جلوگیری شود و اگر کمتر از آن لازم باشد فقط گلبول قرمز را تزریق می‌کنیم.
وی افزود: در بیماران مزمن هم 2 دسته بیمار داریم که دسته اول بیماران شناخته شده و گیرنده مزمن یک نوع فرآورده خاص است که هر ماه یا 2 ماه یک بار برای دریافت خون مراجعه می‌کنند.
متخصص طب اورژانس اضافه کرد: دسته دیگر بیمارانی هستند که کاندید عمل جراحی بوده و یا به علت بیماری ناشی از اختلال انعقادی جهت اصلاح بیماری زمینه‌ای نیازمند بهبود کیفیت زندگی هستند و به همین دلیل خون دریافت می‌کنند.
وی گفت: برای برخی بیماران با عمر کوتاه، با مسکن خون و سرم کیفیت زندگی را ارتقا می‌دهیم تا مدت باقی مانده عمرشان را راحت تر زندگی کنند
مدیر داخلی بیمارستان توحید سنندج می‌گوید: آزمایشگاه و بانک خون مستقر در اورژانس بیمارستان توحید، مدت دسترسی به خون و فرآورده‌های آن را به کمتر از یک دقیقه رسانده است.

اهدا و تزریق خون رایگان
در حالیکه اهدا خون در کشورهای مختلف دنیا در ازای دریافت مبلغی انجام می‌شود، ایرانی‌های نوع دوست، این امر را کاری خداپسندانه و کاملاً خیر می‌دانند و برای آن پولی دریافت نمی‌کنند.
مدیر داخلی بیمارستان توحید سنندج می‌گوید: تزریق خون به بیماران نیازمند به دریافت خون و فرآورده‌ای خونی هم کاملاً رایگان است و تنها مبلغ کمی حدود 150 هزار ریال برای تزریق خون مانند تعرفه‌های دیگر بیمارستانی دریافت می‌شود که 10 درصد آن را بیمار پرداخت می‌کند.
اهدا سلول بنیادی
مدیرکل انتقال خون کردستان درباره اهدا سلول بنیادی در کردستان می‌گوید: این اقدام در استان حالت خصوصی دارد و افراد از بند ناف نوزاد و یا مغز استخوان خود نمونه گیری و با پرداخت حق نگهداری در مرازک جهاد دانشگاهی، آن را برای خود و یا نزدیکان درجه یک نگهداری می‌کنند.
کریمیان افزود: این مساله در سازمان انتقال خون جنبه عمومی دارد برای فرد خاصی نگهداری نمی‌شود.
وی افزود: در بیشتر پایگاه‌های انتقال خون کشور امکان پذیره نویسی وجود دارد و نمونه خون در شرایط خاص نگهداری شده و آزمایش سازگاری نسلی انجام می‌شود.
کریمیان گفت: و در بانک سلول‌های بنیادی ما این نمونه‌ها نگهداری می‌شود و زمانی که یک نفر محتاج پیوند سلول بنیادی شود برای او نمونه سازگار به کار گرفته می‌شود و این بر اساس نژاد انجام می‌شود یعنی از سلول‌های بنیادی یک کرد برای یک کرد دیگر می‌توان استفاده کرد.
وی افزود: پارسال در اسستان 100 نمونه گرفتیم و این اهدا را از افراد بالغ بین 18 سال تا 60 سال دریافت می‌کنیم.
کریمیان اضافه کرد: نمونه‌ها برای سازمان مرکزی ارسال می‌شود چون نیازمند تجهیزات خاص برای نگهداری دوره زمانی 20 ساله است.
در طب اورژانس کمبودی نیست
متخصص طب اورژانس می‌گوید: تجهیزات خاصی لازم نداریم و تنهاحفظ زنجیره سرد و نگهداری خون برایمان مهم است.
فتحی پور تنها نگرانی خود را ازبابت فاصله زمانی اعلام کرد که منتقل کردن خون و فرآورده‌های آن از انتقال خون تا بیمارستان هاست که باید این زنجیره سرد حفظ شود.
وی تاکید کرد: با برگزاری دوره‌های آموزشی این مساله حل شده و حتی رانندگان آژانس خصوصی ما توانایی این را دارند که یک فرآورده را با حفظ زنجیره سرد به بیمارستان منتقل کنند.
این متخصص طب اورژانس اضافه کرد: قبلاً شاید یک مریض حدود 5 تا 6 ساعت معطل هماهنگی‌های لازم می‌شد اما اکنون با حضور طب اورژانس در بیمارستان‌های دانشگاهی ما، در زمانی کمتر از 10 تا 15 دقیقه تصمیم لازم گرفته می‌شود و در همین مدت به مریض تزریق می‌شود.
وی گفت: دسترسی مراکز اورژانس به بانک خون آسان است و حجم مخزن خون خوبی داریم و ارتباط مثبت با انتقال خون استان باعث شده تا فرآورده‌های خونی به روز شود و در کمترین فاصله زمانی خون از انتقال خون به مراکز درمانی برسد.

فضای فیزیکی نامناسب مانع بزرگ خدمت رسانی
مشکل فضای فیزیکی داریم و ساختمان فعلی ما مشکل معارض دارد.
این را مدیرکل انتقال خون کردستان گفت و اضافه کرد: ساختمانی داریم که هشت سال قبل کلنگ زنی شده و عملیات اجرایی آن پارسال آغاز شد و هم اکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم امسال از سرگرفته شود تاخدمات نوینی تری را که در نظر داریم در این مرکز انجام دهیم.
کمبود نیروی انسانی و نگهداری تجهیزات در فضای نامناسب دیگر مشکلاتی بود که کریمیان آن را مطرح کرد.
**تجهیزات دریافت پلاکت مناسب نیست
رکوددار اهدا پلاکت در کردستان می‌گوید: مشکل خاصی در خونگیری نیست ولی درباره پلاکت گیری شرایط کمی سخت است و با توجه به زمان بر بودن اهدا پلاکت که حدود 1.5 ساعت زمان می‌برد، باید شرایط دریافت کمی بهبود یباد.
رحمانی این را هم گفت که شرایط روز به روز بهتر می‌شود اما اگر دستگاه دریافت پلاکت رد سازمان انتقال خون راه اندازی شود، بهتر از بیمارستان خواهد بود.
وی گفت: رد حال حاضر برای اهدا پلاکت به بیمارستان‌های سنندج مراجعه می‌کند و مدیرکل انتقال خون کردستان مناسب نبودن فضای فیزیکی را عاملی برای راه اندازی نکردن تجهیزات دریافت پلاکت (که خریداری هم شده) در سازمان انتقال خون کردستان اعلام کرد.
خون جایگزین ندارد
همین یک جمله کافی است تا بدانیم با وجود همه پیشرفتهای پزشکی و درمانی، این مایع حیات چقدر در نجات جان انسان‌ها سهم دارد.
خون سالم، نجات دهنده زندگی است، همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند.
بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود عبارتند از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی.
همچنین خانم‌های باردار در حین زایمان، نوزادان و بخصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، نیازمند به خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های خون به شمار می‌روند.
بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی طبیعی برای تمامی عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت نمایند.
جالب توجه اینکه در هر ثانیه یک نفر از ساکنان کره زمین از همه سنین و تمام نژادها برای ادامه حیات به انتقال خون نیاز دارند.
در حال حاضر، با وجود پیشرفت‌های چشم گیر در زمینه علم پزشکی هنوز هیچ گونه جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده است و فقط خونی که توسط انسان‌های نیکو کار اهدا می‌شود، می‌تواند جان انسان‌های دیگر را از مرگ نجات دهد.
نبود جایگزین مناسب برای خون، محدود بودن مدت زمان نگه داری خون و فرآورده‌های خونی همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده‌های خون سبب شده تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/81965/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

انجام عمل تاوی در بخش آنژیوگرافی قلب بیمارستان امام علی (ع)

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شوند

بازگشایی گردنه معروف پس از 5 ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد

بهبود 9 پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گل قیچی دیدنی جانلوکا اسکاماکا به فیورنتینا

استعلام مهم تراکتور منفی شد

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید

پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل

شرکت بیش از 26 هزار کردستانی در کنکور سراسری

نوبت اول آزمون سراسری آغاز شد/رقابت 26 هزار داوطلب در کردستان

خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

تو که با عاشقان درد آشنایی

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

نیمه‌نهایی با ازبکستان: همه چیز به نفع ایران

امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت | دلیل استعفای او در سال گذشته

ارتقای امنیت با ایجاد برنامه های پلیس

تشریح جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شود

تقویت ارتباط مدیران با مردم

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان