عصر کرد

آخرين مطالب

در «هزار دف» کردستان چه گذشت؟ فرهنگی

در «هزار دف» کردستان چه گذشت؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا / تلفیق نوای کهن ترین موسیقی کردستان در یکی از کهن ترین روستاهای این دیار، روح هزاران نفر از هموطنان سراسر کشور را صیقل بخشید و برگه‌ای دیگر از تاریخ اصیل کردستان را مرور کرد. 
با پیچش صدای هزاران دف و خروش آب‌های سیروان در دل کوه‌های زاگرس، جشن شکرانه شکوه بهار برپا شد و بهشت پلکانی کردستان وجود پرشکوه و سنتی خود را میزبان هزاران نفر از نسل مدرن کرد تا نواهای دلنشینی را که طی هزاران سال، نسل به نسل حفظ کرده و از نیاکان خود به ارث برده است، برای نوادگانش به نمایش بگذارد.
روستای تاریخی پالنگان که در لیست جهانی شدن قرار دارد، روز جمعه (30 فروردین ماه) میزبان حدود30 هزار نفر گردشگر و توریست از سراسر کشور بود و جشنواره هزار دف در راستای اهداف جهانی شدن این روستا با حضور مسئولان استانی رسانه های گروهی برگزار شد.
نخستین جشنواره هزار دف پالنگان سال 1401 برگزار شد و امسال نیز این آئین فرهنگی، به‌عنوان یک میراث آئینی و معنوی، با حضور گروه‌های مختلف دف‌نوازی و هنری در روستای گردشگری پالنگان در آخرین جمعه فرردین ماه برگزار شد.
مراسم هزار دف یکی از زیباترین آداب و رسوم این روستای تاریخی است که هر ساله با شکوه خاصی و با حضور گردشگرانی از داخل و خارج کشور در کردستان برگزار می‌شود. سازمان جهانی جهانگردی سال گذشته هشت روستای ایران را برای انتخاب روستای جهانی گردشگری انتخاب کرده بود که روستای پالنگان از جمله روستاهای منتخب است که شرایط لازم را دارد.
بر اساس اخبار گفته شده، در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری پرونده 8 روستای منتخب کشور نهایی می‌شود که روستای پالنگان امسال از شانس خوبی برای قرار گرفتن در لیست روستاهای جهانی برخوردار است، اما دارای نقایص و مشکلاتی است که باید برطرف شود.
گردشگری از ارکان اصلی توسعه کردستان است
اسماعیل زارعی کوشا استاندار مر دمی کردستان، با حضور در این مراسم و با تقدیر از حضور پرشور مردم سراسر کشور در جشنواره اظهار کرد: همین حضور پرشور مردم و انتشار اخبار و تصاویر و فیلم های آن به گونه‌ ای جهانی شدن پالنگان است.
وی،گردشگری را یکی از ظرفیت های اصلی و مهم کردستان ذکر کرد و افزود: گردشگری، از ارکان اصلی توسعه کردستان است و دو لت هم همه تلاش خود را برای تقویت این حوزه بکار می گیرد.
فرماندار شهرستان کامیاران هم در این مراسم بیان کرد: اگرچه ثبت جهانی پالنگان امر مهمی است ولی حفظ آن برای سال های آینده مهمتر است بنابراین باید با برنامه ریزی دقیق و اصولی در راستای ایجاد و تقویت مولفه های لازم در این رابطه اقدام کنیم.

عصر کرد


اجرای کنسرت هزار دف پیام عزیزی در روستای تاریخی پالنگان
به گزارش ایسنا، در این جشن با شکوه پیام عزیزی (خواننده موسیقی عرفانی) به همراه گروه «هزار دف»، گروه «نوای رحمت» و گروه «شاهو دالاهو» در دومین دوره جشنواره موسیقی کهنِ کردستان در روستای پالنگانِ استان کردستان کنسرت برگزار کرد.پیام عزیزی (خواننده موسیقی عرفانی) در دومین دوره جشنواره موسیقی کهن کردستان، در روز جمعه ( 31 فروردین‌ماه جاری) در سه بخش جداگانه روی صحنه رفت و در این کنسرت‌های بزرگ، تعدادی از قطعات و آهنگ‌های ماندگار خود را به زبان‌های کُردی سورانی، فارسی، عربی، ترکی و کُردی هورامی از جمله «یا رسول‌الله (ص) یا شاهی مدینه»، «الله مدد»، «یار می‌گوید الله»، «گیانه به‌سیه‌تی»، «یا رسول الله نظری فرما»، «ئه‌ی خودا له‌م ئاگر بارانه» «یار می‌گوید الله»، «یا رسول‌الله ده‌خیل»، «لبیک»، «طلع البدر علینا»، «ئه‌ی گول گیانم گول»، «مدد مدد»، «مسلمانان»، «یارم چه‌نده جوانه»، «جانی، جانی»، «مه‌گری، مه‌گری»، «ئاگر که‌تییه دلی من»، «همه جا بروم»، «ساقی وه‌ره» و ... و همچنین چند آهنگ جدید کُردی را اجرا کرد.

عصر کرد


روستای پالنگان کردستان جزو هشت روستایی بود که سال گذشته دارای شانس ثبت جهانی در سازمان جهانی گردشگری بود که با کسب 86 امتیاز از 100 امتیاز، دوم شد و در نهایت روستای کندوان آذربایجان شرقی این عنوان را از آن خود کرد.
به گفته وطن‌دوست، امسال دوباره پرونده ثبت جهانی این روستا در دست اقدام قرار گرفته است، گفت: ارزیابی ثبت جهانی در دو سطح ملی و بین‌المللی انجام می‌شود که ما تا 15 اردیبهشت فرصت داریم پرونده روستای پالنگان را جهت ثبت جهانی تکمیل کنیم.

عصر کرد


در دومین دوره جشنواره «هزار دف» کردستان، اسماعیل حمیدی با اجرای آواهای اهورایی سیاچمانه، نیما شفیعی و همچنین هنرمندان استان کردستان و دیگر هنرمندان استان‌های مختلف کشور به روی صحنه رفتند.
دومین دوره جشنواره موسیقی کهنِ کردستان «هزار دف» با اجرای گروه‌های دف‌نوازی از شهرهای مختلف کشور و با حمایت ستاد برگزاری مراسم هزار دفِ پالنگان ـ شهرستان کامیاران در استان کردستان برگزار می‌شود.
آیین هزار دف، یکی از زیباترین آداب و رسوم روستای تاریخی و گردشگری پالنگانِ کامیاران است که هر ساله با حضور گردشگرانی از داخل و خارج از کشور در استان کردستان برگزار می‌شود. منظره تاریخی روستا و بافت پلکانی آن، «پالنگان» را به یکی از مقاصد گردشگری میراث جهانی هورامان تبدیل کرده است.

عصر کرد


لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/821468/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اصرار قاضی تورین؛ ستاره یووه محاکمه می‌شود

جنجال‌سازان مسابقات کشتی مازندران در انتخابی تهران!

طرفداری از استقلال به پشت‌بام خانه‌ها رسید

امروز همه دنبال هاشمی نسب می‌گشتند

اکبرپور برای ساخت گل خط‌کش داشت

تشویق شدید نکونام، در دوران پسا خطیر

تمرین پرسپولیس بدون مصدوم برای بازی نساجی

گواردیولا: موفقیت فودن برای خودش است، نه من

سجده شکر، پاسخ ساسان به حاشیه‌سازان

قصه سپاهان و پرتماشاگرترین بازی‌های فصل

نفرات برتر جشنواره خوشنویسی امیر فرهنگ و هنر در بیجار معرفی شدند

رقابت بیش از 12 هزار داوطلب کردستانی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد

نجات 6 کودک گرفتار در کوه‌های صاحب‌الزمان(عج) کرمان

شرکت بیش از 12 هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش کردستان

راهداری: گردنه تته در محور پاوه به مریوان مسدود است

آزمون اعطای مدرک تخصصی حفاظ قرآن کریم در کردستان برگزار شد

صحبت های شنیدنی هوشنگ ابتهاج

ژاوی بدل خودش را به بارسلونا می‌آورد!

هجوم هواداران استقلال برای گرفتن عکس یادگاری

پایان کار نماینده ایران در تپانچه 10 متر مردان

تمجید ژاپنی‌ها از شهاب زاهدی

انتخاب گل لروی سانه به رئال مادرید به عنوان بهترین گل هفته لیگ قهرمانان اروپا

تشویق هواداران استقلال در تمرین آبی‌ها

پشت‌پرده انتخاب حجازی به‌ عنوان سرپرست استقلال

عارف غلامی به بازی حساس رسید

سلفی با کاپیتان، عامل هجوم به تمرین استقلال

مژده آنچلوتی به رئالی‌ها؛ کورتوا در ترکیب اصلی

پایان مرحله اول واکسیناسیون اتباع خارجی در کردستان

خدمت به مردم بالاترین جایگاه را در دین اسلام دارد

ثبت 78 موقوفه در کردستان

ماجرای تجاوز به زن جوان برای پس ندادن بدهی

بیش از 12 هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش کردستان شرکت کردند

مراسم کومسای هورامان تخت به دلیل بارندگی لغو شد

اینفوگرافی/ 8 نشانه ای که به شما می‌گوید فرزند باهوشی دارید

داستانک‌هایی برای فلسفه‌ورزی کودکانه

کلین شیت خاص برای علیرضا بیرانوند

کادر فنی والیبال تکمیل شد

حجازی: خارج از ایران بودم و به خاطر استقلال برگشتم

ستاره حریف والیبال ایران VNL را از دست داد

آمار خاص پرسپولیس برای پیشی گرفتن از استقلال

پیشنهاد رسمی تمدید به ستاره رئال رسید

پیشکسوت پرسپولیس: چند بازیکن اشباع شده و برای خودشان بازی می‌کنند

قهرمان مسابقات جوانان راگبی مشخص شد

حریفان ایران در چلنج کاپ والیبال زنان مشخص شدند

عکس یادگاری جیمی جامپ‌ها با حسینی

تصاویر دیدنی از زنده شدن آبشارهای کوه معروف بیستون

خدمت مسئولان به مردم باید به‌دور از تبعیض باشد

صندوق حمایت از ورزش حرفه‌ای در کردستان راه اندازی می شود

بارش شدید باران و به راه افتادن سیل در سلیمانیه عراق+فیلم