عصر کرد

آخرين مطالب

هم‌نوازی دف‌نوازان در پالنگان کردستان + فیلم اجتماعی

هم‌نوازی دف‌نوازان در پالنگان کردستان + فیلم
  بزرگنمايي:

عصر کرد - دف‌نوازان سراسر ایران در مراسم هزار دف پالنگان استان کردستان گرد هم آمدند و هم‌نوازی کردند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، پالنگان از روستاهای دیدنی منطقه جهانی هورامان در استان کردستان است که در فصل بهار زیبایی‌های آن دوصد چندان می‌شود و گردشگران بسیاری را به سمت خود فرا می‌خواند.
این روستا در 55 کیلومتری شمال‌غرب شهرستان کامیاران و در دره تنگی‌ور قرار گرفته است که خانه‌های آن با سنگ و کاه‌گل و به حالت پلکانی ساخته شده است، دور تا دور روستا را کوه قرار گرفته است و رودخانه خروشان تنگی‌ور که به رودخانه سیروان می‌پیوندد از دل روستا گذر کرده و روستا را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم کرده است.
پالنگان سرسبز و بهاری در سی‌ویکمین روز از فروردین 1403، میزبان دف‌نوازان و گردشگرانی از سراسر کشور بود تا بار دیگر فرهنگ و هنر خود را به نمایش بگذارد. روستای پالنگان که این روزها درصدد ثبت خود در سازمان جهانی گردشگری است، مراسم هزار دف را برگزار کرد که با استقبال بی‌سابقه مردم و گردشگران و اهالی فرهنگ و هنر روبرو شده بود.
ابتدا در ورودی روستا مغازه‌های صنایع دستی و خشکبار خاص این منطقه به چشم می‌آمد و در ایوان برخی از خانه‌ها نیز زنان روستا مشغول پخت نان و کلانه (نوعی غذای مختص کردستان) بودند.

عصر کرد

کم کم که به محل برگزاری مراسم نزدیک می‌شدیم بوی ماهی کبابی تمام فضا را پر کرده بود چون این روستا دارای مجتمع‌های بزرگ شیلات و پرورش ماهی قزل آلا است و خود ماهی‌های کبابی یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری و دلایل حضور سالانه جمعیت زیادی از گردشگران در آن است.
برخاستن نواهای عارفانه خانقاه‌های کردستان در پالنگان کردستان بر بالای همه پشت‌بام خانه‌های پلکانی روستا، دف‌نوازان با لباس‌های رنگارنگ کردی، هم‌نوا با نواهای عارفانه خانقاه‌های کردستان بر ساز دف خود می‌نواختند و صدای دف‌ها در آسمان پیچیده بود.
از سوی دیگر موسیقی طبیعت نیز بر جذابیت این مراسم افزوده بود و صدای رودخانه‌های پرآب، چشمه‌های خروشان و پرندگان نیز آرامش‌بخش این محفل و مکان بود.
از دیگر نکات جالب توجه نیز حضور گردشگرانی از سراسر کشور با لباس‌های محلی خود در این مراسم بود که جلوه خاصی به این فضا بخشیده بودند.
گردشگرانی که به فرهنگ مردم کردستان علاقمند بودند محمود فرهادی یکی از گردشگرانی بود که به همراه یکی از دوستان خود آقای نوروزی از استان همدان برای شرکت در این مراسم آمده بودند و به خبرنگار ایمنا گفت: به فرهنگ مردم کردستان بسیار علاقمند هستم و از طریق دوستم از برگزاری این مراسم مطلع شدیم و به از دیشب به این مکان آمده‌ایم.
وی با بیان اینکه به روستاهای منطقه هورامان بسیار علاقه‌مند است، اضافه کرد: بافت طبیعی این مناطق بسیار ارزشمند است و معماری خود روستاها و خشت به خشت خانه‌های پلکانی در طبیعی‌ترین شکل ممکن خود هستند.
آقای فرهادی ادامه داد: امروز همه مردم با عشق و معرفت و به صورت خودجوش به اینجا آمده‌اند و برایم جالب است که مسائل زیست محیطی را نیز رعایت کرده و زباله نریخته‌اند.

عصر کرد

مریم رحمانی نیز به عنوان یکی دیگر از گردشگران این مراسم که به همراه خانواده خود در این مکان حضور به هم رسانده بودند، به خبرنگار ایمنا گفت: شکوه خاص این مراسم ما را مجذوب خود کرد و تاکنون چنین برنامه زیبایی را شاهد نبوده‌ایم.
وی ادامه داد: قبلاً نیز چندین بار دیگر به روستای پالنگان سفر کرده‌ایم اما این بار به دلیل برگزاری مراسم هزار دف به این مکان آمدیم.
رحمانی گفت: اگر برنامه‌ریزی و نظم این برنامه بیشتر بود، بهتر مردم می‌توانستند از آن لذت ببرند که امیدواریم برای سال‌های آتی این مشکلات نیز رفع شود.

عصر کرد

حضور بیش از 30 هزار گردشگر در مراسم هزار دف پالنگان سرانجام برنامه حدود ساعت چهار بعدازظهر شروع شد و کیانوش ثقفی‌نیا، فرماندار کامیاران به عنوان اولین سخنران این مراسم اظهار کرد: روستای پالنگان در شرف جهانی شدن بوده و مراسم هزار دف نیز در راستای ثبت جهانی آن برگزار شده است.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه که ثبت جهانی روستای پالنگان امری مهم است اما حفظ آن امری مهم‌تر است که باید در این راستا همت خود را به به‌کار گیریم.
فرماندار کامیاران تصریح کرد: برآورد ما این است که امروز بیش از 30 هزار نفر گردشگر و مهمان در این مراسم حضور یافته‌اند و از اقوام نقاط مختلف کشور در این مراسم شرکت کننده داریم.
پالنگان در آستانه ثبت جهانی اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان نیز در سخنانی کوتاه، پالنگان را نگین زیبای هورامان جهانی دانست و به همه کسانی که از سراسر کشور در این منطقه حضور به هم رسانده بودند خیرمقدم گفت.
وی اضافه کرد: وقتی امروز چند ده هزار نفر بدون تبلیغات گسترده اینجا حاضر شده‌اند و این تصاویر در تمام رسانه‌های جهان پخش می‌شود این یعنی پالنگان جهانی شده است و ثبت آن نیز در آینده انجام خواهد شد.
در ادامه این مراسم چندین بخش از جمله اجرای ساز نی، تنبورنوازان کرمانشاه و سیاچمانه هورامی به اجرا درآمد و در بخش‌های بعدی دف‌نوازان نیز به اجرای برنامه پرداختند.
دف‌نوازان در چندین بخش با نواهای مذهبی و مدح پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت ایشان و تعدادی نغمات عارفانه کردی به اجرا پرداختند که معنویت خاصی به این مراسم بخشیده بودند.
این مراسم پس از حدود دو ساعت به اتمام رسید که البته دارای ضعف‌هایی نیز همچون نبود آن تن‌دهی موبایل و اینترنت، بی‌نظمی و تردد حیواناتی همچون گاو در میان جمعیت، ایجاد ترس برای مردم و ترافیک چند کیلومتری در مسیرهای منتهی به مراسم بود.

عصر کرد

به گزارش ایمنا، دف‌نوازی در منطقه کردستان از دیرباز دارای ریشه و اصالت بوده و از خانقاه‌ها به دل سایر مراسم‌ها راه یافته است که می‌توان از تلفیق این هنر عرفانی با ظرفیت‌های گردشگری منطقه، سالانه گردشگران بسیاری را به این استان جذب کرد و حتی درآمدزایی خوبی را نیز برای اهالی آن ایجاد کرد البته به شرطی که زیرساخت‌های لازم در آن فراهم شود.
کد خبر 746101

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/821547/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دو خط کتاب/ هیچ چیز تصادفی نیست

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی نگاه ریزبینانه به لیگ دارد

آخرین شانس کشتی آزاد به المپیک می‌رسد

دلایل سرد بودن بازی پرسپولیس - سپاهان

بدرقه خاطرات قهرمانی را فراموش کرد

خانواده مارادونا به دنبال انتقال جسد او به بوئنوس آیرس

تاثیرگذاری لیونل مسی هر 31 دقیقه بر روی یک گل

برترین گل‌های منچسترسیتی در ماه آوریل

عملکرد ستاره‌های سابق دنیای فوتبال

اعلام زمان پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات مجلس

درخشش استقلالی سابق او را یاد تیم ملی انداخت

فولاد راه نساجی را در پیش گرفت

مربی تیم هندبال مس: با سختی‌های زیاد قهرمان شدیم

روایت رستمی از مبارزه با فرنگی‌کار ژاپنی با وجود مصدومیت

لیونل مسی بازیکن ماه MLS شد

شیری دست استقلال و نکونام را خواند!

اشک‌های علی نظرمحمدی بعد از برد رویایی

سهم پرسپولیس از 4 بازی 6 امتیازی فقط 3 امتیاز!

کسب رتبه اول اداره کل راهداری و حمل و نقل در زمینه درآمد طی پارسال

روانسازی ترافیک به عنوان یکی از ضروریات کلانشهر کرمانشاه

اولین واکنش دادستانی به پیدا شدن یسنای 4 ساله

داستانک/ گالری نقاشی

رونمایی هادی چوپان از دکور باشگاهش به سبک تخت جمشید!

ملی‌پوش پرتاب وزنه: می‌خواهم فینالیست المپیک شوم

معرفی یک گلر جدید از تیم اخباری

تلاش عجیب بیرانوند برای اخرج احمدزاده

آمادگی دانشگاه رازی برای پذیرش و جذب تمامی استادان و دانشجویان اخراجی دانشگاه‌های آمریکا

صعود سراسری بازی دراز بازهم به تعویق افتاد

جزئیات جدید از تقسیم استان تهران

مناسبت روز، جمعه، 14 اردیبهشت

کاظمی: هزینه‌های رشته اسکیت خیلی زیاد است

بازیکن پرافتخار تیم ملی: همین حالا کمک کنید

تورس از هافبک‌های گل‌گهر گلزن می‌سازد!

مایکل اوون: می‌ترسم لیورپول به سرنوشت منچستریونایتد دچار شود

رقابت گلرهای سرخابی به اوج خود رسید

ضعف تراکتور مقابل بزرگان

تفتیان: المپیکی شدنم قطعی است

استقلال بعد از 145 روز خارج از خانه گل‌ نزد!

حریف پرسپولیس حریف استقلال را برد

خوان آخر سابریست‌ها برای رقابت در پیست پاریس

سرنوشت مهم‌ترین بازی‌های لیگ برتر در دستان ساکت و نساجی است

مدافع سنگالی بازیکن کلیدی استقلال!

یک پژوهش: تفاوت عمیقی بین زنان و مردان در مورد علل بیماری و مرگ زودرس وجود دارد

مروری بر گل های برتر هفته 34 سری آ ایتالیا

چرا نمی‌توان بالای کوه اورست تخم مرغ آب‌پز کرد؟

لحظات فان دنیای فوتبال در هفته گذشته

گل‌های برتر بوندسلیگای آلمان در ماه آوریل

330 عنوان برنامه طی هفته بسیج سال جاری در کرمانشاه اجرا می‌شود

خلاصه بازی آاس رم 0 - بایرلورکوزن 2

روانخواه: موقعیت های خوبی داشتیم اما ..