عصر کرد

آخرين مطالب

چرا ژاپنی‌ها به نقاشی «ارواح» علاقه دارند؟ اجتماعی

چرا ژاپنی‌ها به نقاشی «ارواح» علاقه دارند؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - شوهر اویوا می‌خواست دوباره با همسایه ثروتمندش ازدواج کند، اما همسرش هنوز زنده بود. او ابتدا سعی کرد اویوا را مسموم کند، اما به جای اینکه او را بکشد، او را به طرز وحشتناکی زشت کرد. سپس او را به رودخانه انداخت تا غرق شود که موفقیت‌آمیز بود. اما بعداً، وقتی به آن رودخانه بازگشت، روح اویوا از آب برخاست تا او را به هرکجا که رفت تسخیر کند!
به گزارش فرادید، تصاویر خوفناکی از این داستان ارواح ژاپنی و سایر موارد مشابه آن، موضوع نمایشگاهی در موزه ملی هنر آسیایی اسمیتسونین است؛ نمایشگاهی با عنوان: «نمایش ماوراء طبیعی: ارواح و تئاتر در چاپ ژاپنی».
قرن‌ها پیش، داستان‌های ارواح در ژاپن بسیار نقل می‌شدند. بیش از 50 اثر به نمایش گذاشته‌شده از سال‌های 1700 تا 1900 توسط هنرمندان ژاپنی، نمایانگر قدرت ماندگار هنر چاپ چوبی و داستان‌هایی است که امروزه در ژاپن همچنان رونق دارند.
داستان اویوا، همسر وفاداری که روحش برای تسخیر شوهر قاتلش بازگشت، سال 1825 در نمایش کابوکی «داستان ارواح یوتسویا در توکایدو» توسط تسورویا نانبوکو روایت شد.
کیت بروکس، از متصدیان نمایشگاه، می‌گوید: اگرچه موضوع ماوراء طبیعی مدت‌ها بخشی از فرهنگ ژاپنی بوده، دوره اِدو (1603-1868) و این تولید خاص به این ژانر اهمیت دائمی داد.
تصاویری از این نمایش ارواح و سایر نمایشنامه‌های آن زمان برای مشتریانی که خواهان داشتن یادگاری از نمایش و بازیگران خاص آن در قالب چاپ چوبی بودند، توسط هنرمندان بازتولید شد.

عصر کرد

کابوکی که در دوره ادو ایجاد شد، به دلیل اجرا‌های دارای سبک و جلوه‌های ویژه پیچیده‌ای شهرت یافت که آن را به یک سرگرمی محبوب برای مخاطبان تبدیل می‌کرد.
بروکس می‌گوید: «ترفند‌های روی صحنه مانند در‌های مخفی و وسایل زیاد صحنه نمایش مانند خون مصنوعی، وسایلی مانند سیم که شخصیت‌ها با کمک آن‌ها پرواز می‌کردند، همگی نشان‌دهنده حضور ارواح بودند.»
هزاران چاپ با قیمت‌های شگفت‌آور ایجاد و در دسترس قرار گرفت. بروکس می‌گوید در دهه 1840، یک چاپ چوبی چندرنگ تک ورق به قیمت یک وعده نودل بود.
چنین نمونه‌های رنگارنگ و زنده‌ای به ندرت پس از نزدیک به دو قرن باقی می‌مانند، به‌ویژه چاپ‌هایی که شامل برگه‌های کاغذی بلند می‌شدند تا جلوه‌های پیچیده صحنه را منعکس کنند.
یکی از چاپ‌های چوبی استادانه این نمایش سال 1861 توسط اوتاگاوا کونیسادا ساخته شد. در این چاپ، بدن اویوا را می‌بینید که با یک قلاب ماهیگیری به سطح کشیده شده و با بالا بردن برگه، جسد دوم را می‌بینید، خدمتکاری که ناخن‌های دستش بعد از مرگ همچنان رشد می‌کنند.
این ترفند روی صحنه گیراتر است، چون هر دو جسد توسط یک بازیگر به تصویر کشیده می‌شوند که لباسش را سریع عوض میکند.
در دهه 1860، نزدیک 40 سال از کاربرد ترفند صحنه می‌گذشت و در آن دهه، از مخازن واقعی آب روی صحنه استفاده میشد. بروکس می‌گوید چاپ‌ها برای بزرگداشت این ترفند ایجاد شدند. این قبیل چاپ‌ها نادر هستند، به خصوص آن‌هایی که کاملاً سالم باقی ماندند.
ارواح قرن‌ها در تئاتر «نو» برجسته بودند و هدف آن‌ها، مخاطبان نخبه‌تر و باهوش‌تر بود.

عصر کرد

شاکیو، از سری «صد بدون نمایشنامه»، تسوکیوکا کوگیو، چاپ چوبی، 1927-1922 موزه ملی هنر آسیایی
فرانک فِلتِنز، از متصدیان این نمایشگاه می‌گوید: «آن مراسم شامل رقص، سرود و شخصیت‌هایی با ماسک‌های چوبی استادانه میشد. او می‌گوید: گذاشتن ماسک به این معنا بود که فرد اساساً نه تنها جوهره آن نقش را به خود می‌گیرد، بلکه در حال تبدیل شدن به آن است. این نوعی انتقال روح است که برای آن‌ها اتفاق می‌افتد.»
تسوکیکا کوگیو، هنرمند قرن نوزدهم در زمینه چاپ چوبی، نه تنها با مستند کردن شخصیت‌های ترسناک، بلکه با نشان دادن بازیگران پشت نقاب‌ها و خلق تصاویر پشت صحنه تئاتر برای نخستین بار، دست روی علاقه روزافزون به نو گذاشت.
فلتنز می‌گوید: «این نگاه دزدکی به پشت صحنه تقریباً به نوعی توهین‌آمیز است، چون اسطوره‌شناسی نو را از بین می‌برد.»
«داستان‌های نو شاید به اندازه کابوکی در بازتولید شبح‌ها مهیج نبوده باشند، اما در عوض فرم آن‌ها داستان‌هایی از گذشته‌های دور بود و آن داستان‌ها اغلب با مکان‌های خاص در سراسر ژاپن مرتبط هستند».
«آن داستان‌ها از طریق ارواح مرتبط با آن مکان‌ها بیان می‌شوند و ارواح برای حافظه محلی حکم مجرای ارتباطی را دارند.»
به راستی چرا ارواح در سنت‌های فرهنگی ژاپن دوام آورده‌اند و در دوره ادو احیا شدند؟
به نقل از پِرل مُسکوویتز مجموعه‌دار که همراه همسرش سیمور مسکوویتز، صد‌ها اثر چاپی را به موزه هدیه داده، در کاتالوگ نوشته شده که شاید راهی برای نمایش جامعه‌ی در حال تغییر بوده است: «حدس من اینست که این داستان‌های شبح‌آلود اشکالی از عدالت در جامعه‌ی فئودالی بودند که در آن، اقتدار طبقه حاکم، مطلق بود».
«در چنین سیستم طبقاتی ناعادلانه‌ای، تماشای این نوع نمایش‌ها که در آن‌ها، ارواح می‌توانستند به روشی که مردم نمی‌توانند انتقام بگیرند و عدالت را از طریق این نقشه‌های انتقام‌جویانه اجرا کنند، نوعی تخلیه روانی بود.»
بروکس می‌گوید دانستن شمار چاپ‌های آن زمان دشوار است و مردم هنوز آن‌ها را با روش‌های سنتی می‌سازند.
بینندگان حتماً می‌توانند این تصاویر ارواح را به تصاویر ترسناک فیلم‌های مدرن ژاپنی مانند Ringu محصول 1998 و بازآفرینی انگلیسی آن به نام The Ring محصول 2002 مرتبط کنند.
بروکس می‌گوید: «ارواح ژاپنی چیز‌هایی هستند که مردم آن‌ها را فیلم‌های ترسناک ژاپنی می‌شناسند؛ بنابراین حتی اگر تخصصی در این موضوع نداشته باشید، همچنان می‌توانید چیز‌هایی ببینید که می‌شناسید و به آن‌ها علاقه دارید.»

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/826158/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تأثیر فضای مجازی بر زبان و ادبیات فارسی

یکی‌از دلایل صعود آلومینیوم؛ دروازه‌بان مطمئن

مظلومی: مطمئن هستم استقلال قهرمان است

با شکست حکیمی؛ امباپه برنده مزایده نقاشی پله

پیروزی نیما عالمیان و صعود نوشاد از مرحله گروهی انتخابی المپیک

چادرملو - آلومینیوم؛ میزبانی 18 هزار نفره

آرتتا: بله، 100 درصد خوشبینم که قهرمان شویم

دومین رکورد تاریخی نویدکیا با مس رفسنجان

داوران سرشناس ایران وقت سر خاراندن ندارند

استعفای توز از هدایت ایندپندینته پس از 9 ماه

تحریم‌های ورزشی علیه روسیه به خبرنگاران رسید

مصدومیت کاپیتان انگلیس در آستانه اعلام فهرست مسافران آلمان

عملیات وعده صادق مانند آزادی خرمشهر، صحنه جنگ را تغییر داد

روستای باشماق دهگلان میزبان کنگره ماموستا ملاعبدالله

حوزه لجستیکی و حمل ونقل دریایی می تواند موقعیت خوبی برای ایران فراهم کند

ویدیو/ دستورات رئیسی برای اقتصاد و گردشگری مازندران

بازدید وزیر اقتصاد از واحدهای تولیدی نکا

رئیسی: برای اقتصاد کشور محور را تولید می‌دانیم

جشنواره خیرین مدرسه ساز در کرمانشاه

دیدار معاون رییس جمهور با خانواده شهید مدافع حرم «نریمانی» در کرج

اینجوری ننویس!

ستاره اسپانیا یورو 2024 را از دست داد

آغاز لالیگا 25-2024 در یک روز غیرعادی

فریبا: استقلال فقط به 3 امتیازها فکر کند نه شکل بازی

پپ: دوست دارم بعد از 10 دقیقه سه گل به وستهم بزنیم

خبر ناامیدکننده گاتزتا درباره آینده سردار در رم

سالروز قهرمانی تاریخی پرسپولیس در دقیقه 96

اولیایی: امیدواریم قوه قضاییه فوتبال را از افراد ناباب پاک کند

محمد مومنی: مالک جدید باشگاه باید مشکلات استقلال را رفع کند

پوچتینو: الان چه زمان تمام شدن لیگ بود

تراشتگن پشت ژاوی در آمد

آمریکایی‌ها علیه ایران شیطنت می‌کنند

ادای احترام خادمان حرم مطهر رضوی به شهدای گمنام مریوان+فیلم

جنایات رژیم صهیونیستی در غزه نسل‌کشی است، مسلمانان و آزادیخواهان جهان متحد شوند

همایش متمرکز توجیهی آموزشی زائران حج تمتع در مریوان

حامد امیری نایب قهرمان پارادوومیدانی جهان شد

فرآیند ساخت شناور در خزر رونق گرفته است

سهم پایین اقتصاد دریا در ایران/ میانکاله تهدید نیست

مخالفت امام‌ جمعه سمنان تعطیلی شنبه‌ها؛ اقتصاد بهانه است

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در کرمانشاه+عکس

منتخبان مجلس دوازدهم مردم را فراموش نکنند

دستگیری باندسارقان دام های سبک در کرمانشاه

نمایندگان وعده‌هایی که به مردم داده اند را فراموش نکنند

«به بلندای آن ردا» رمان سید علی شجاعی به چاپ ششم رسید

جدی‌ترین گزینه جانشینی ژاوی در بارسلونا

اضافه وزن عجیب ستاره آلمانی در 28 سالگی

آیا افشاریان باید از هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هم برود؟

آرزوی مشترک هواداران پرسپولیس و استقلال برآورده می‌شود؟

حاجی موسایی طلایی شد

ملیکا میرحسینی نایب قهرمان آسیا شد