عصر کرد

آخرين مطالب

انصاف اصناف مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - انصاف اصناف کردستانی در گذشته همواره زبانزد خاص و عام بوده و امروز هم که شرایط اقتصادی و بیکاری و درآمد مردم مطلوب نیست رعایت این خصلت بیش از پیش مورد انتظار است.

بخشی از چرخه اقتصاد کشور توسط اصناف به چرخش در می‌آید و آنان رابط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هستند و در توزیع کالا نقش بسیار مهمی برعهده دارند و هرگونه مشکلی در کار آنها پیش بیاید سیستم توزیع در جامعه دچار خلل می‌شود.
اگرچه در کشورهای اروپایی بیشترین بار توزیع کالا بر عهده فروشگاه‌های بزرگ است ولی در ایران این رسالت خطیر بر دوش اصناف قرار گرفته است به دلیل این نقش تاثیرگذار روز یکم تیرماه در تقویم رسمی کشور به نام اصناف نامگذاری شده است.
انصاف در برخی از اهالی اصناف برای همگان شفاف است ولی گاهاً وقتی تامین کالا بخوبی انجام نمی‌شود توزیع هم با مشکلاتی روبه رو می‌شود که مصرف کنندگان این اختلال را از چشم اصناف می‌بینند در حالی که عقیده این قشر بر خلاف این موضوع است.
در یک سال گذشته وضعیت اقتصادی کشور تحت تاثیر برخی مسائل اقتصادی قرار گرفته و بی ثباتی در قیمت کالا مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان ایجاد کرده است.
در اوایل تغییر قیمت و نوسانات ارزی یک سال اخیر تعدادی از اصناف کردستانی کالاهای موجود در مغازه خود را همچنان با نرخ قبلی آن می‌فروختند و این در حالی بود که برای خرید جدید همان کالا می‌بایست پول بیشتری پرداخت کنند باز هم چون وزن اعتبار آنها و اعتماد مردم سنگین‌تر از سودشان بود این کار را می‌کردند.
انصاف در بازار کردستان از گذشته زبانزد خاص و عام بوده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه انصاف در بازار استان همیشه زبانزد خاص و عام بوده است، اظهار داشت: در شرایط کنونی که آمریکا برخلاف تمامی قوانین و مقررات بین المللی، ایران را تحریم کرده انتظار می‌رود بازاریان با کاهش حاشیه سود خود حال مردم را رعایت کنند.
حسین فیروزی با بیان اینکه امروز هم مردم از بازاریان هم چون گذشته انتظار انصاف بیشتری دارند، افزود: بیکاری و کاهش درآمد مردم را شاهد هستیم بنابراین باید مراقب باشیم تا سفره مردم کوچک‌تر نشود.
وی با بیان اینکه می‌طلبد بازاریان هم در این وضعیت در کنار مردم قرار بگیرند، یادآور شد: هر کدام از واحدهای صنفی از همکاران خود بخواهد انصاف را رعایت کند تا آرامش و اعتماد در بازار بیشتر شود.
حدود 200 هزار نفر کردستانی در بخش اصناف مشغول بکار هستند

رئیس اداره اصناف و تشکل‌های سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 68 هزار و 753 واحد صنفی دارای پروانه کسب در رسته‌های تولیدی، خدماتی، فنی و توزیعی فعالیت می‌کنند.
عزیز محمد زاده با اشاره به اینکه واحدهای صنفی استان در 10 اتاق اصناف و 127 اتحادیه صنفی شناسایی و ساماندهی شدند، افزود: واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب شناسایی و براساس قانون و مقررات نظام صنفی ساماندهی آنها نیز در حال اجرا است.
وی اعلام کرد: اگر میانگین نیروکای هر واحد صنفی 2.5 در نظر گرفته شود با احتساب واحدهای بدون پروانه کسب در این استان حدود 200 هزار نفر به طور مستقیم در واحدهای صنفی مشغول بکار هستند.
وجود 30 هزار واحد صنفی در سنندج

رئیس اتاق اصناف سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه 30 هزار واحد صنفی در این شهر وجود دارد، گفت: تعدادی از واحدهای صفنی موجود در سنندج به دلیل مشکلات اقتصادی و نوسانات قیمت مجبور شدند پروانه فعالیت خود را باطل کنند.
فرهاد عزت پور اضافه کرد: پروانه‌های باطل شده مربوط به صنف‌های است اما سوپرمارکت‌ها بیشترین تعداد را به خود اختصاص دادند و ناتوانی در خرید کالاها را علت ابطال خود اعلام کرده اند.
وی با اشاره به اینکه گرانی و گران فروشی دو مقوله جدا از هم است، افزود: خیلی‌ها گرانی و افزایش قیمت را از چشم اصناف می‌بینند در حالی که این قشر در این مساله دخالتی ندارند.
رئیس اتاق اصناف سنندج اظهار داشت: بی شک اگر قیمت اجناس پایین‌تر باشد مغازه داران هم بیشتر استقبال می‌کنند چراکه مشتری آنها هم بیشتر می‌شود.
رکود بازار دلیل باطل کردن پروانه‌های صنفی نیست
رئیس اداره اصناف و تشکل‌های سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان در ارتباط با باطل کردن پروانه‌های کسب توسط واحدهای صنفی اظهار داشت: سال گذشته 3 هزار و 468 پروانه اصناف در استان باطل شده است.
عزیز محمد زاده اضافه کرد: بخشی از این کار مربوط به رکود و نوسانات قیمت در بازار بوده و قسمت بیشتر آن ناشی از مهاجرت صاحبان واحدها، تغییر مکان و تغییر شغل بوده است.
وی با اشاره آیتم‌های دخیل درعدم ابطال پروانه کسب اشاره کرد و یادآور شد: مدت انقضای پروانه کسب واحدهای صنفی پنج سال است و بعد از اتمام آن باید برای تمدید اقدام شود.
رئیس اداره اصناف و تشکل‌های سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان افزود: مکان و مغازه‌ای که پروانه کسب برای آن صادر شده نباید به اجاره داده یا واگذار شود و یا اینکه تغییر داده شود در غیراین صورت پراوانه باطل می‌شود.
اصناف نقش تأثیرگذاری در اقتصاد ایران دارند

استاد دانشگاه کردستان و اقتصاددان به خبرنگار ایرنا گفت: حجم زیادی از اقتصاد کشور بر عهده بخش دولتی است و اصناف به عنوان بخش خصوصی هم جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور دارد.
علی فقه مجیدی با اشاره به اینکه بیش از 20 درصد تولید ناخالص داخلی ایران وابسته به بخش اصناف است، افزود: طبق آمار اعلام شده 6 میلیون نفر ایرانی در بخش اصناف مشغول بکار هستند.
وی اضافه کرد: بنابراین اصناف به لحاظ اشتغال و میزان سهم در تولید ناخالص داخلی از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور برخوردار هستند.
فقه مجیدی گفت: با توجه به اینکه نوسانات قیمت ناشی از تحریم‌ها بر اقتصاد تاثیرفراوانی گذاشته و در تامین و توزیع کالا هم اثر گذار بوده است لذا اصناف هم جزو مشاغلی هستند که نیاز به توجه و حمایت ویژه در این شرایط دارند.
حضرت محمد (ص) یکی از چهار معیار شبیه‌ترین افراد به وجود مبارکش را انصاف اعلام کردند و حضرت علی (ع) هم گفته اند: انصاف نشانه ایمان واقعی، مایه آسایش و موجب رفع اختلاف و باعث الفت و همبستگی است.
بنابراین عمل به اعتقادات و ارزش‌های دینی در جامعه اسلامی امری ضروری است و در این بین انصاف که به معنای قسط و عدل است یکی از بهترین ویژگی‌های اخلاقی اهل ایمان به شمار می‌رود که رعایت آن امری لازم و ضروری است.
9936 / ‏‬3034

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/82716/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی