عصر کرد

آخرين مطالب

انتقاد آقای اقتصاد به سیاست های تعدیل اقتصادی اقتصادي

انتقاد آقای اقتصاد به سیاست های تعدیل اقتصادی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار مهر 18 اردیبهشت ماه سال روز وفات حسین عظیمی آرانی است که اساتید و کارشناسان علم اقتصاد او را به عنوان یکی از چهره‌های برتر علم اقتصاد می‌شناسند که نقدهای جدی به سیاست تعدیل اقتصادی داشت و بارها نسبت به این سیاست که مورد حمایت دولت پنجم به بعد بود انتقادات جدی وارد کرد.
تحصیلات دوره ابتدایی را در شهرستان آران گذراند و در سال 1344 دوره دبیرستان را در شهرستان کاشان در رشته ریاضی فیزیک به اتمام رساند.
همان سال با ورود به دانشگاه تهران در رشته اقتصاد مشغول به تحصیل شد. در سال 1349 دوره فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) اقتصاد با گرایش توسعه دانشگاه تهران، موفق به اخذ بورس تحصیلی دانشگاه آکسفورد انگلستان شد. پس از عزیمت به انگلستان، به فراگیری علم اقتصاد در یکی از معتبرترین دانشگاه‌های نوبل آور جهان پرداخت. در سال 1980 میلادی دوره دکتری رشته اقتصاد توسعه این دانشگاه را با درجه عالی به پایان رساند. موضوع رساله او " بررسی رابطه رشد اقتصادی، توزیع درآمد و فقر با توجه به مسائل ایران بود.
مسئولیت‌های اجرایی
شروع فعالیت‌های کاری زنده یاد حسین عظیمی از سال 1345 با کارآموزی در سازمان برنامه و بودجه وقت آغاز شده و تا سال 1346 ادامه یافت. از سال 1348 در مؤسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران به طور رسمی مشغول به کار شد که تا سال 1351 ادامه یافت. در سال 1345 به خدمت مؤسسه برنامه ریزی ایران درآمد؛ مؤسسه ای که تحت پوشش دوگانه سازمان برنامه و بودجه ایران و سازمان ملل متحد فعالیت می‌کرد. در این دوره مسئولیت اجرایی تحقیقات و ارائه آموزش‌های کاربردی برنامه و بودجه مؤسسه را به عهده گرفت و تا سال 1356 به فعالیت خود در این مؤسسه ادامه داد.
از سال 1359 تا سال 1368 در سازمان برنامه و بودجه در رده‌های مختلف مختلف شغلی از جمله کارشناس، مشاور، معاونت دفتر، ریاست دفتر و عضویت در ستاد مرکزی برنامه و بودجه فعالیت کرد.
از سال 1381 با قبول مسئولیت ریاست مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی که از ادغام دو مؤسسه آموزشی و پژوهشی در برنامه ریزی و توسعه به وجود آمده بود، به یکی از ارکان مهم سازمان مدیریت و برنامه ریزی بازگشت مؤسسه ای که در سال 1345 نیز سابقه خدمت در آن را تجربه کرده و با این انتصاب و فعالیت‌های اجرای – تحقیقاتی خود در این مؤسسه را مجدداً آغاز کرد. این آخرین مسئولیت اجرایی او بود.
شاید سرنوشت این بوده که شروع و پایان کارش در مؤسسه باشد. زنده یاد دکتر عظیمی در مدت کوتاهی که ریاست مؤسسه را بر عهده داشت تلاش گسترده‌ای را برای تهیه مقدمات برنامه چهارم توسعه آغاز کرد در اسفند 1381 بزرگترین همایش اقتصاد ایران با عنوان چالش‌ها و چشم انداز اقتصاد ایران را با حضور بیش از 35 مؤسسه تحقیقاتی و حضور بیش از 600 نفر از صاحب نظران محققین و دانشگاهیان کشور برگزار کرد.
فعالیت‌های دانشگاهی
در سال 1349 اولین تدریس دانشگاهی خود را در دانشگاه تهران تجربه کرد و وارد جرگه معلمی شد. علاوه بر دانشگاه تهران، دانشجویان دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تربیت مدرس تهران نیز در کلاس درسش، علم اقتصاد را آموخته اند. از سال 1371 تا 1372 به عنوان استاد مدعو در دانشگاه آکسفورد انگلستان که زمانی در آن تحصیل می‌کرد، به آموزش علم اقتصاد پرداخت. پس از جدا شدن از سازمان برنامه و بودجه در سال 1368، به عضویت هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درآمد و به عنوان مدیر گروه اقتصاد واحد علوم. تحقیقات تهران به تعلیم و تربیت دانشجویان رشته اقتصاد در مقاطع تکمیلی پرداخت و تا پایان عمر، با حفظ این سمت، معلمی می‌کرد.
مجموعه آثار عملی
زنده یاد حسین عظیمی در تولید آثار علمی مکتوب، تلاش ارزنده‌ای داشت. علاوه بر مجموعه سخنرانی‌هایی که از ارزش علمی بسیار بالایی برخوردار بوده و قابل جمع آوری و تألیف هستند، مجموعه آثار مکتوب او به بیش از پنج هزار صفحه استاندارد می‌رسد.
مجموعه آثار منتشر شده زنده یاد عظیمی شامل 8 جلد کتاب تألیفی و ترجمه شده و حدود یکصد مقاله علمی است که اکثر مباحث آنها در حوزه علم اقتصاد در مجلات معتبر علمی منتشر شده است. از جمله کتاب‌هایی که وی به رشته تحریر درآوده است می‌توان به بانک‌های توسعه‌ای با تکیه بر بانک توسعه صنعت و معدن ایران؛ مقدمه‌ای بر نظریه اقتصاد سنجی؛ تورم مقدمه‌ای بر علم اقتصاد؛ سیاست اجتماعی در کشورهای توسعه نیافته؛ مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران؛ چشم انداز اقتصاد ایران؛ ایران امروز در آئینه مباحث توسعه اشاره کرد.
نظریات حسین عظیمی، از روش شناسی خاصی برای تحلیل تمدن جدید صنعتی یاهمان توسعه وارایه پیشنهادات برای توسعه اقتصادی ایران برخوردار است. ایشان اعتقادی به علم اقتصاد واحد نداشته و معتقد بود که علم اقتصاد در کشورهای در حال توسعه (در حال گذر) همان اقتصاد توسعه است و تدریس نظرات غیر توسعه‌ای کشورهای غربی برای کشورهای در حال توسعه کاربرد ندارد. از این‌رو، دکتر عظیمی معتقد بود که باید از نظرات شکل گرفته در غرب استفاده کرد اما بایدآن‌ها را بومی و توسعه‌ای کرد. بسیاری از تئوری‌های غربی نامناسب هستند که باید کنار گذاشته شوند. در این خصوص مهارت دکتر عظیمی در غربال سازی اندیشه‌های علمی بود. ایشان به خوبی در انطباق دادن نظریات اندیشمندان توسعه در بعد از جنگ جهانی دوم با شرایط اجتماعی- اقتصادی ایران مهارت داشت و به خوبی عدم تطابق بسیاری از نظریات را بیان می‌کرد.
عظیمی در اولین سمینار بازسازی اقتصاد ایران پس از جنگ، که در سال 1368 برگزار شد، به صراحت نقایص و اشتباهات فاحش سیاست‌های تعدیل اقتصادی در برنامه اول توسعه را تشریح نموده و به درستی، بحران اقتصادی ناشی از آن را پیش‌بینی کرده بود.
کد خبر 6100139

عصر کرد

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/829070/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راز موفقیت کریستیانو رونالدو؛ چگونه هر روز با انگیزه از خواب بیدار می‌شوم و تمرین می‌کنم؟

آیا منچسترسیتی تیمی دوست داشتنی است؟ پپ گواردیولا پاسخ می دهد

اورا: فرگوسن گفته بود فن پرسی نیاز ندارد هرروز تمرین کند اما ما را قهرمان لیگ خواهد کرد!

رونمایی فیفا از لوگو و توپ جام جهانی 2024

چیپ زیبا برای تحقیر بیانکونری؛ بولونیا 3_0 یوونتوس

مجوز حرفه‌ای آلومینیوم برای آسیایی شدن

صحبتهای احساسی خسروی‌وفا درباره رییس جمهوری شهید

عکسی از کلوپ که قلب لیورپولی‌ها را به درد آورد

بولونیا 3_1 یوونتوس

نامگذارى کاروان المپیکى ایران به یاد آیت الله رئیسى

فیلمی از لحظه اولیه رسیدن نیروهای امداد سر صحنه فاجعه بالگـرد

تشریح فعالیت‌های سید شهیدان خدمت توسط امام جمعه سرپل‌ذهاب

فال انبیا فردا سه شنبه اول خرداد 1403

روش و منش شهید رئیسی ماندگار خواهد بود

اجتماع امام رضایی‌ها در کرمانشاه به یاد رئیس‌جمهور شهید+عکس

شهید رئیسی الگویی تمام عیار برای خدمت به محرومان شد

پیام تسلیت خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کرمانشاه در پی شهادت رئیس‌جمهور

آیت‌الله رئیسی دلسوز مردم کردستان بود+فیلم

سخنان جالب نویسنده کتاب عشق کافی نیست

کاسیاس همه را شوکه کرد؛ آماده برای سربازی!

لیگ ملت‌ها؛ لیستی عجیب و بدون سرمربی!

رقیب مستقیم ایران تا دندان مسلح آمد!

10 گل قیچی برگردان برتر تاریخ لیگ برتر انگلیس

عملکرد درخشان توپچی‌ها در فصل 2023/24

بازی با لباس استقلال در قلب آفریقا

قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا 1972

قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا 1968

اجتماع مردم گیلانغرب در فراق سید شهیدان خدمت

مردم کردستان در سوگ شهادت سید محرومان عزادار شدند+فیلم

یادی از مسیح کردستان

اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها در سوگ شهادت آیت الله رئیسی در کرمانشاه

اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها در سوگ شهادت آیت الله رییسی در کرمانشاه

پیام تسلیت شهردار کرمانشاه به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش

شهید رئیسی با شهادت اجر زحمات خالصانه خود را دریافت کرد

احساس غرور نکن!

تنها توفیق هوشنگ ابتهاج!

خیلی از آدم ها نمیتونن مشکلاتشون رو بگن!

ادای احترام پرسپولیس به شهدای بالگرد

تابستان اماراتی رامین رضاییان

داستان لیورپول و کلوپ به نقل از حمید سحری

رونمایی رسمی از لوگوی جام جهانی فوتسال 2024

رییس فیفا شهادت آیت‌ الله رئیسی را تسلیت گفت

فوتبال برتر امشب پخش می‌شود

پایان رویای پی‌چی‌چی لوا با درخشش ستاره نروژی

پیکانی‌ها هم با یک دقیقه سکوت شروع کردند

خبر باورنکردنی از بایرن؛ آنجا چه خبر است

رکورد خاص و 11 هزار امتیازی والیبال ایران

آرنه اسلوت سرمربی لیورپول شد

اینتر یا یونایتد؛ طارمی می‌توانست انتخاب کند

فیلم| مردم کردستان در عزای رئیس‌جمهور خادم