عصر کرد

آخرين مطالب

ترانزیت خارجی از مرز باشماق در سراشیبی؛ ترانزیت مبدا رکورد زد اجتماعی

ترانزیت خارجی از مرز باشماق در سراشیبی؛ ترانزیت مبدا رکورد زد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - تین نیوز
براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک کردستان، ترانزیت مبدا در باشماق مریوان به دلیل اقدامات زیرساختی، رکورد زد و ترانزیت خارجی مقصد هم در سراشیبی نزول قرار گرفت که علت آن صدور مجوز برای دیگر گمرکات کشور در این زمینه است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ترانزیت و حمل و نقل بین المللی صنعتی است که در آن محموله ای از مبدا به مقصد از طریق مناطق واسط دارای مزیت ترانزیتی جابه جا می شود و ایران با توجه به موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی یکی از کشورهای برخوردار از این مزیت مهم اقتصادی است.
استان کردستان با داشتن 230 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق جزو 16 استان مرزی ایران و دارای مزیت ترانزیتی است و در این استان این رویه اقتصادی تنها در مرز بین المللی باشماق مریوان انجام می شود.
سال 1386 مرز باشماق مریوان از حالت بازارچه خارج و به مرز رسمی و بین المللی تبدیل شد و این مرز در سال 1389 جزو یکی از فعال ترین مرزهای کشور در زمینه ترانزیت بود؛ به گونه ای که در این سال 36 درصد کل حجم ترانزیت کشور به بندرعباس، 13 درصد سرخس، 10 درصد بازرگان، 9 درصد پرویزخان و 9 درصد نیز مرز باشماق اختصاص یافت.
بتدریج سهم مرز باشماق مریوان افزایش یافت و از سال 89 تا 94 به رتبه چهارم و سوم در ترانزیت دست یافت و سال 1398 در بین 57 گمرک کشور رتبه دوم ترانزیتی مقصد را به خود اختصاص داد.
در زمان شیوع کرونا مرز باشماق تنها مرز فعال کشور بود و همین منجر به افزایش آمار مربوط به رویه های اقتصادی در آن به ویژه ترانزیت در این سال ها شد و بعد از فعال شدن دیگر مرزها این آمار روند نزولی پیدا کرد و به حالت معمول گذشته( قبل از کرونا) بازگشت.
فقط در این بین تغییراتی شامل کاهش آمار مربوط به ترانزیت مقصد و افزایش آمار ترانزیت مبدا از گمرک باشماق روی داده است که ناظر گمرکات کردستان می گوید هنوز هم مرز باشماق یکی از مرزهای مهم ترانزیتی کشور به شمار می رود و برای ما مهم ترانزیت مبدا است که در این زمینه شاهد رشد مطلوبی هستیم.
«فرامرز امیدی» به بیان دلایل پیش آمده در رویه ترانزیت و وضعیت استان در این زمینه پرداخت که شرح آن در ذیل می آید.
باشماق یکی فعال ترین مرزهای کشور در زمینه ترانزیت در اواخر سال 1389 و دهه 90 بود، حال بعد از گذشت این سال ها وضعیت مرز باشماق و میزان سهم آن در ترانزیت کشور چگونه است؟ امیدی: مرز باشماق در بحث ترانزیت مبدا اعم از داخلی و خارجی، امسال سومین مرز کشور بوده و حدود 14 درصد حجم ترانزیت کشور را به خود اختصاص داده است و در 12 ماهه سال گذشته میزان ترانزیت مبدا داخلی و خارجی انجام شده از این مرز نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن 54 درصد افزایش داشته است.
بیشتر اطلاعات مربوط به میزان ترانزیت مبدا در آمار ما می آید هر چند جزو 6 یا هفتمین گمرک مقصد کالای ترانزیتی در کشور هم هستیم ولی در باشماق تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت مبدا انجام می شود.
در سال 1402 میزان ترانزیت خارجی مبدا انجام شده در مرز باشماق مریوان یک میلیون و 950 هزار تن بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن 59 درصد رشد داشته است.
ترانزیت مبدا داخلی و خارجی مرز باشماق که سال گذشته نسبت به سال 1401، 54 درصد رشد یافت و از این لحاظ بعد از مرز پرویزخان از لحاظ درصد رشد، دومین مرز کشور بود.
در سال های گذشته مجموع ترانزیت انجام شده (ترانزیت داخلی و خارجی و مبدا و ترانزیت خارجی مقصد) مبنای آمار اعلامی از سوی گمرکات استان بود و بیشترین حجم و ارزش کالای ترانزیتی را هم ترانزیت خارجی مقصد تشکیل داده بود ولی امسال گویا این روال تغییر کرده و فقط آمار مربوط به ترانزیت مبدا منتشر شده است، این اتفاق دلیل خاصی دارد؟ امیدی: روال تغییری نکرده است؛ همیشه در کشور از لحاظ ترانزیت مقصد دارای رتبه های اول و دوم بوده ایم ولی در یکی دو سال اخیر در برخی از استان هایی که با کشور عراق مرز مشترک دارند و در گذشته حق ترانزیت خارجی را نداشتند از سال گذشته مجوز آنرا دریافت کرده اند؛ به عنوان نمونه مرز پیرانشهر فقط اجازه خروج خودرو و برخی کالای خاص داشت، گمرک های مهران و شلمچه و پرویز خان هم حق ترانزیت خارجی مقصد به آنها داده نشد و حالا مجوز انجام این رویه اقتصادی برای آنها صادر شده است و دیگر محدودیتی ندارند.
نکته مهم این است که مسافت اربیل عراق از مرز پیرانشهر نزدیک تر است، بنابراین تجار عراقی از لحاظ هزینه حمل و نقل برایشان به صرفه تر است از این مرز اقدام به خروج کالاهایشان کنند به همین دلیل این مرز را به باشماق ترجیح می دهند و بی شک در این رویه اقتصادی تصمیم گیرنده اصلی صاحب کالا و طرف عراقی است، اینگونه ترانزیت خارجی مقصد بین گمرکات نوار مرزی با عراق تقسیم شده است.
مسئله و دلیل دیگر آمار بالای ترانزیت خارجی مقصد در سال های گذشته در مرز باشماق مریوان این بود که در آن دوره روابط دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان مطلوب نبود بنابراین مسئولان و تجار اقلیم بیشتر تمایل داشتند کالاهای ترانزیتی از باشماق عبور کند.
سوخت بیشترین کالای ترانزیتی از گمرک باشماق مریوان را تشکیل داده است؟ امیدی: ترانزیت همه کالاها را داریم ولی هم اکنون بیش از 80 درصد آن سوخت است، این سوخت به مقصد بندر امام حمل می شود و باشماق مریوان بهترین مسیر برای ترانزیت آن است؛ اگر زیرسازی 25 هکتار اراضی که توسط استانداری و مرجع قضایی تملک شده انجام شود و به زیر بار ترافیکی رود امکان افزایش چندین برابری ترانزیت مبدا را خواهیم داشت.
در فروردین سال جاری افزون بر 244 هزار تن انواع کالای ترانزیتی به ارزش بیش از 297 میلیون دلار از باشماق انجام شد که 205 هزار تن آن به ارزش 237 میلیون دلار طی ترانزیت مبدا به کشور وارد شده است.
در سال هایی که میزان ترانزیت خارجی مقصد از مرز باشماق بالا بود ارزش کالاهای خارج شده افزون بر چهار میلیارد دلار بود و این میزان با ترانزیت مبدا از لحاظ ارزشی فاصله زیادی دارد؛ آیا این بر روی مجموع آمار ترانزیت تاثیر منفی نداشته است؟ امیدی: عرض کردم ترانزیت مبدا بیشتر شامل سوخت است و سوخت هم دارای قیمت جهانی است افزون بر این تن کیلومترها، براساس وزن و حجم محموله صادر می شود نه ارزش کالا.
سال گذشته میزان ترانزیت خارجی مقصد از مرز باشماق مریوان 585 هزار تن به ارزش بیش از 2 میلیارد و 260 میلیون دلار بود که چهار برابر آن یعنی 2 میلیون و 596 هزار تن ترانزیت مبدا به ارزش یک میلیارد و 510 میلیون دلار انجام شد.
کالاهای ترانزیتی خارجی مقصد که مبدا آنها سایر کشورهاست و از ایران به سمت عراق می رود، شامل کالاهای مصرفی هم چون پارچه و محصولات دیگر است و به همین دلیل ارزش آنها بالاتر است.
ترانزیت خارجی مقصد از لحاظ وزنی یک چهارم داخلی است ولی از نظر ارزشی 2 برابر است. با در نظر گرفتن ترانزیت خارجی مقصد که حدود 40 درصد نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن کاهش داشت، در مجموع میزان ترانزیت انجام شده از این مرز رشد سه درصدی داشته است.
اشاره کردید که ترانزیت مبدا داخلی و خارجی از گمرک باشماق تنها مرز ترانزیتی کردستان، به نسبت سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است، عامل این افزایش چیست؟ امیدی: آمار ترانزیت کل کشور بیش از 14 میلیون تن بوده است و ترانزیت مبدا از مرز باشماق مریوان افزون بر 2 میلیون و 596 هزارتن کالا به ارزش بیش از سه میلیارد و 784 میلیون دلار بوده و این بیانگر وضعیت مطلوب اقتصادی ناشی از ترانزیت در گمرکات استان است. سال 1402 میزان ترانزیت مبدا به نسبت سال های گذشته رکورد زد.
استفاده از مخازن اختصاصی در مرز باشماق مریوان از جمله مهمترین دلایل رشد ترانزیت مبدا به شمار می رود و با ایجاد این مخازن، خودروها و تانکرهای سوختی که وارد مرز می شود اقدام به تخلیه سوخت کرده و فردای آن روز از مرز خارج می شوند و دیگر وارد جاده های کشور نمی شوند و سوخت توسط خودروهای داخلی حمل می شود.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/829391/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساوتگیت: در یورو کارهای بزرگی انجام می‌دهیم

اعلام لیست پدیده جدید والیبال دنیا

هری کین: خوشحالم که مصدوم شدم!

ادعای جنجالی فرشید سمیعی درباره حذف استقلال از آسیا

سمیعی: جذب اورونوف برای استقلال تمام شده بود

پیام ویژه افشین قطبی برای قهرمانی پرسپولیس!

نویر: با کمی تلاش قهرمان یورو می‌شویم

بقای استقلال خوزستان در لیگ برتر از نگاهی متفاوت

پیروزی انگلیس و توقف آلمان در دیدارهای دوستانه

مولر: مشکل ما در بازی امشب بدشانسی بود!

ناگلزمان: باید جنگنده‌تر باشیم!

سمیعی: نکونام قرارداد 3 ساله دارد و لیست ارائه داده است

صحبت‌های مهم اسطوره‌های ایتالیا در اردوی آتزوری

آغاز تمرینات پرسپولیس در کمپ اروپایی

پیشنهاد میلیون دلاری برای دو ستاره پرسپولیس

(عکس) تصویر دیدنی پیمان معادی و سحر دولتشاهی در پشت صحنه

اعلام مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشاغل در کردستان

دلتنگی واژه ای بی معناست...

کارشناسی داوری نساجی - فولاد

اولین بازی رسمی امباپه برای رئال مادرید

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - هوادار

درویش: همه بازیکنان موافق اوسمار بودند

حمله به ستاره تاتنهام؛ سرقت با گاز اشک‌آور!

پیشنهاد عجیب دلال‌ها برای نیمکت پرسپولیس از زبان درویش

تلاش چلسی برای لغو محرومیت کاپیتان!

پیام جالب نایکی درباره پیوستن امباپه به رئال

به بهانه قهرمانی پرسپولیس با برد در بازی مقابل مس

جدایی مسالمت‌آمیز یوونتوس و آلگری

پذیرش دانشجو مقطع ارشد در 24 رشته دانشگاه پیام نور کردستان

فال انبیا فردا سه شنبه 15 خرداد 1403

24 نفر از داوران حرفه‌ای کردستان پروانه داوری دریافت کردند

قیمت آهن آلات کرمانشاه

زندگی بنای اولیش سخته...

شب چرا میکشد مرا

تو که از جنس نماندن بودی...

ای مرا با شور شعر آمیخته

وقتی در نهایت متوجه می‌شوید

آن دوست که من دارم ...

ماجرای به گریه انداختن سلطان محمود توسط خرقانی

داستان شنیدنی از مولوی با موضوع خالکوبی

رونالدو باطری‌هایش را با آفتاب شارژ می‌کند!

اولین پیام امباپه بعد از پیوستن به رئال مادرید

اولین تبریک لیگ برتری‌ها به پرسپولیس

ویدئوی بلیچر ریپورت به بهانه رسمی شدن انتقال امباپه به رئال مادرید

ویدئوی باشگاه رئال مادرید برای خوشامدگویی به امباپه

پوستر پرسپولیس برای شکسته شدن رکورد تاریخی

سرنوشت‌سازترین پرچم لیگ برتر

افزایش یک میلیونی فالوورهای اینستاگرام امباپه در کمتر از 20 دقیقه!

واکنش فده والورده به انتقال امباپه به رئال مادرید

آلومینیوم اراک قهرمانی پرسپولیس را تبریک گفت