عصر کرد

آخرين مطالب

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان:

ایران بالاترین ظرفیت ذخیره‌سازی سلولی را در خاورمیانه دارد علمي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان گفت: تاکنون بیش از 111 هزار نمونه در بانک خون بندناف ایران ذخیره‌سازی شده که بالاترین ظرفیت ذخیره سلولی را در کشورهای خاورمیانه داریم. به گزارش ایسنا منطقه کردستان، مرتضی ضرابی، مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان امروز در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان کردستان اظهار کرد: در بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در بانک خون بندناف رویان خبرنگاران و اصحاب رسانه می‌توانند بسیار مؤثر واقع شوند.
وی با اشاره به اینکه دانش ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادین جزو دانش‌های نوین در سطح جهان است، افزود: دانش سلول‌های بنیادین یک ثروت نهفته بوده است که باید از آن بهره ببریم.
ضرابی به استفاده از سلول‌های بنیادین برای درمان بیش از 70 نوع بیماری اشاره و بیان کرد: از نمونه های خون بندناف رویان برای بیماری‌های خونی، تالاسمی، انواع سرطان‌های خونی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و کم خونی‌های مادرزادی استفاده کرده‌ایم.
کمبود مراکز پیوند سلولی در کشور
وی با بیان اینکه بیشترین پیوندهای انجام شده از نمونه‌های خون بند ناف برای بیماران خونی است، عنوان کرد: سالانه چهار هزار نیاز به پیوند در کشور داریم که 15 تا 10 درصد این پیوندها را ما انجام می‌دهیم و این امر به دلیل تعداد بسیار کم مراکز پیوند سلولی است.
مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی اعلام کرد: سال گذشته نیز بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی بر روی کودکان مبتلا به فلج مغزی را با همکاری مرکز کودکان شروع کردیم و 130 بیمار فلج مغزی در این طرح قرار گرفتند که بیش از 300 بار تزریق سلول داخل نخاعی انجام شده است و امیدورایم با اعلام نتایج آن در پایان تابستان بتوانیم مجوز ارائه خدمات به بیماران فلج مغزی را کسب کنیم.
وی عنوان کرد: در حوزه کودکان اوتیسم هم با نمونه‌های خون بندناف اقدامات درمانی انجام می‌شود که در کشورمان نیز بر روی چند بیمار اقدامات درمانی در حد تزریق انجام شده و قصد داریم این کار بزرگ را در کشور شروع کنیم، چراکه در دنیا نتایج بسیار خوبی در استفاده از نمونه‌های خون بند ناف در فلج مغزی و اوتیسم به دست آمده است.
ضرابی در ادامه گفت: تاکنون بیش از 111 هزار نمونه در بانک خون بندناف ذخیره‌سازی شده که بالاترین ظرفیت ذخیره سلولی در کشورهای خاورمیانه بوده و در بانک HLA یا شاخص‌های ژنتیکی نیز اطلاعات ژنتیکی 90 هزار نمونه ذخیره‌سازی شده است.
وی با تاکید بر اینکه اکنون فقط خون بند ناف را جمع آوری می‌کنیم در حالی که ضمایم زایمانی به طور کلی مهم هستند، افزود: به جز خون بند ناف، خود بند ناف، جفت و پرده‌های جنینی نیز قابل استفاده و فرآوری هستند.
ذخیره‌سازی خون بندناف 1.5 درصد موالید کشور
مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی از ذخیره سازی یک و نیم درصد خون بندناف موالید کشور خبر داد و گفت: بیشترین میزان ذخیره‌سازی خون بندناف مربوط به استان های اصفهان با 3.74 درصد، فارس با 2.48، تهران با 2.47 درصد و مازندان با 2.02 است.
مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی افزود: هر سلولی که دارای دو ویژگی توان تولید سلول مشابه خود و توان تمایز و تخصصی شدن را داشته باشد، سلول بنیادی شناخته می‌شود و این سلول‌ها دارای انواع مختلف جنینی، بالغین و خون بند ناف هستند.
مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی افزود: خون بندناف و جفت به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود درحالی که سرشار از سلول‌های بنیادی است، البته طی سال‌های اخیر این خون جمع آوری و ذخیره می‌شود.
ضرابی با بیان این‌که فرآیند نمونه‌گیری از خون بند ناف و جفت باید بلافاصله بعد از تولد نوزاد طی 5 الی 10 دقیقه انجام شود، گفت: این نمونه گیری هیچ صدمه‌ای به مادر و فرزند نمی‌زند.
ذخیره‌سازی 40 نمونه خون بندناف خارجی در کشور
وی بانک خون بندناف رویان را شامل بانک خون خصوصی و عمومی دانست و عنوان کرد: در بانک خون عمومی پنج هزار نمونه و در بانک خون خصوصی 111 هزار نمونه ذخیره سازی شده و 40 نمونه خون بند ناف خارجی نیز در بانک خون بندناف رویان ذخیره‌سازی شده است.
مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی با بیان این‌که خون بند ناف دارای سلول‌های بنیادی است که در درمان بیماری‌های مختلفی به کار برده می‌شود، افزود: پرده جنینی به عنوان پانسمان بیولوژیک قابل استفاده بوده و خود بافت بند ناف نیز سلول‌های بنیادی خاصی تحت عنوان «مزانشیمی» دارد که برای طیف دیگری از بیماری‌ها قابل استفاده است.
وی بیان کرد: سلول‌های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت بند ناف هم در درمان بیماری‌های غیر خونی مثل عصبی، عضلانی و غضروفی کاربرد دارند.
ضرابی با بیان این‌که پالپ دندان شیری نیز از جمله منابع سلول‌های بنیادی است، اظهار کرد: هنوز خدمات دندان شیری را ارائه نکرده‌ایم اما دانش فنی آن را داریم و در تلاش برای ارائه خدمات در سال جاری در این رابطه هستیم.
وی با اشاره به استقرار دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در برخی کشورهای خارجی جهت دریافت نمونه‌ها، اعلام کرد: در عراق و عمان دفاتر نمونه‌گیری داریم اما ذخیره سازی در داخل کشور انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد صادرات بانک خون بندناف رویان گفت: شرط اینکه ما بتوانیم ذخیره‌ای را صادر کنیم این است که یک شبکه جهانی بانک خون استاندارد نیاز داریم که خوشبختانه این استاندارد در کشور پیاده سازی شده و ما درصدد اخذ این استاندارد هستیم تا بتوانیم نمونه خون بندناف را با رضایت خانواده‌ها یا بفروش برسانیم یا با کشورهای دیگر تبادل نمونه مورد نیاز داشته باشیم.
وی افزود: در بحث صادرات و واردات چالش‌هایی داریم که در حال رایزنی با وزارت کشور و سازمان پدافند غیرعامل هستیم تا این موانع را برطرف کنیم.
ضرابی یادآور شد: خوشبختانه دانش ذخیره سازی سلول های بنیادین در کشور ما بومی است و ما امکان انتقال این دانش فنی را به کشورهای دیگر داریم و در حال حاضر درخواست‌هایی را برای راه اندازی بانک خون بندناف از این کشورها دریافت کرده‌ایم که امکان سنجی آن صورت گرفته و سرمایه گذار توسط کشورهای متقاضی معرفی شده و ما امیدواریم در مدت کوتاهی بانک خون بندناف را در یکی از کشورها راه‌اندازی کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/83178/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

همزمانی هفته‌های پایانی لیگ برتر به سود استقلال!

تکلیف بازگشت فرهاد مجیدی به ایران مشخص شد

رای FIBA به سود نماینده بسکتبال ایران

مدافع رئال ال‌کلاسیکو را از دست داد

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

کانسلو: به خاطر باخت بارسلونا آرزوی مرگ دخترم را کردند!

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی بروی صحنه رفت

دختر بازیگر مطرح در پشت صحنه گناه فرشته | تصاویر

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

رئیس هیات تنیس روی میز کردستان انتخاب شد

مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

8 روستای ایران کاندیدای ثبت جهانی شدند‌

پخش سریال طنز «زندگی به شرط خنده» با بازی رضا داوودنژاد

پرونده ٨ روستای کاندیدای ایران به سازمان جهانی گردشگری ارسال می شود

فضای مازاد مدارس کردستان به کودکستان‌ها اختصاص یابد

دستگیری 8 سارق در بیجار

هم‌نوازی دف‌نوازان در پالنگان کردستان + فیلم

پیاده‌راه فردوسی‌ سنندج یا پیست‌ موتورسواری؟!

حال خوب ساختنی است/ شعار امسال هفته سلامت اعلام شد

شاخص‌های آبفا در کردستان ارتقا می‌یابد/آبرسانی به 169 روستا

رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/ میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود

پیشرفت 85 درصدی تأمین برق پروژه شهرک صنعتی دو سقز

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی