عصر کرد

آخرين مطالب

/گزارش/

پروژه‌ای که بیش از 15 سال است فقط خاک می‌خورد! مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - شاید «پیمان سنندجی» شهردار سال‌های ابتدایی دهه 80 شهر سنندج، وقتی برای اولین بار خبر از احداث تله کابین در آبیدر را داد، هیچگاه فکر نمی‌کرد که راه اندازی این پروژه، به عمر خدمت خودش و پنج شهردار پس از او هم نمی‌رسد. پروژه‌ای که با گذشت بیش از 15 سال، هنوز مسکوت مانده و در این شهر فقط خاک می‌خورد.
به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، از پروژه تله‌کابین همواره به عنوان رویای دست نیافتنی سنندجی‌ها یاد می‌شود. این پروژه نیز همچون تعدادی دیگر از پروژه‌های شهری نیمه تمام، در گوشه‌ای از اذهان مردم این شهر جا خوش کرده و بیشتر رویایی است که خیال محقق شدن ندارد.
طی این سالها از پیمان سنندجی، شهرداری که برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال 82 این پروژه را مطرح کرد، گرفته تا فریدون پوررضایی، مهدی حسام شریعتی، کامیاب شادمان و منوچهر فخری شهرداران سابق و حشمت الله صیدی، شهردار کنونی بارها وعده بهره برداری از پروژه تله کابین را به مردم سنندج داده‌اند، اما هیچکدام از وعده‌های آنها در مورد این پروژه اجرایی نشده است.
تنها در همان سال‌های ابتدایی طرح بود که مقداری تجهیزات از سوی چند شرکتی که قرار بود این پروژه را به انجام برسانند وارد شهر سنندج شد و در مبدا طرح «ویلای فریدونی» در نزدیکی پارک کودک آبیدر، تعدادی از این تجهیزات نصب شد. اما بعد از مدتی که شرکت‌ها نیز از عهده انجام کار برنیامدند، فنداسیون، دکل‌ها و تجهیزات نصب شده این پروژه جمع آوری و دپو شدند.
این تله کابین قرار بود با 22 کابین هشت نفره، مسافت 2.5 کیلومتری را از مبدا به مقصد کوه آبیدر طی کند. اما از آغاز طرح تاکنون که بیش از پنج هزار و 900 روز از آن می‌گذرد اگر هر روز حدود 40 سانتی متر از این پروژه پیشرفت کرده بود اکنون به بهره برداری رسیده بود، در صورتی که فقط وعده‌های سر خرمن مسئولان و سرمایه گذاران طرح در جلسات مختلف و نشست‌های مطبوعاتی، نصیب مردم شده است.
البته ناگفته نماند که در این میان نیز برخی از انجمن‌های مردمی و زیست محیطی با انجام پروژه تله کابین در کوه آبیدر مخالفت کردند که اصلی‌ترین دلیل آن را برهم زدن محیط زیست طبیعی آبیدر و بکر نماندن این مکان در نتیجه احداث تله کابین مطرح می‌کردند.
اما برای دریافت آخرین اطلاعات از روند انجام این پروژه، ابتدا به سراغ آرش اسماعیل نسب، معاون سرمایه گذاری شهرداری سنندج رفتیم که وی حاضر به مصاحبه با ما نشد و فقط به این جمله بسنده کرد که شهرداری در حال انجام مطالعات و طراحی این پروژه است و بزودی فراخوان سرمایه گذاری آن برگزار خواهد شد.
در ادامه به سراغ ارسطو گویلی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر سنندج رفتیم که وی، طی سخنانی مفصل به تشریح آخرین وضعیت این پروژه پرداخت.
صرف 1.5 میلیارد تومان اعتبار برای پروژه تله کابین
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، کارآفرینی و گردشگری شورای شهر سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه کردستان، با اشاره به اینکه پروژه تله کابین در سال 82 مطرح و در سال 84 نیز قرارداد آن منعقد شده است، اظهار کرد: این پروژه به عنوان یک پروژه‌ هزینه‌ای درنظر گرفته شده بود و صرفا فقط طراحی مبدا و مقصد پروژه صورت گرفته بود.
ارسطو گویلی افزود: در ابتدای امر قراردادی به مبلغ 2 میلیون و 861 هزار یورو با نماینده شرکت پومای فرانسه برای انجام طراحی، واردات تجهیزات، نصب و راه اندازی این پروژه منعقد شده و براساس این قرارداد، مبالغی نیز پرداخت‌ شده است.
وی ادامه داد: همچنین قراردادهای جانبی نیز با تعدادی دیگر از شرکت‌ها بسته شده بود، به عنوان مثال برای احداث فنداسیون و ساخت دکل‌ها قراردادی با شرکت هپکو بسته شده بود که بالغ بر 600 میلیون تومان مبلغ این قرارداد بوده است.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر سنندج عنوان کرد: براساس آنچه که شهرداری در اختیار ما قرار داده، در سال 84 حدود 260 میلیون تومان، سال 85، 800 میلیون تومان، سال 86، 395 میلیون تومان و سال 87، 20 میلیون تومان برای این پروژه به شرکت‌های مذکور پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه در مجموع قریب به یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای این پروژه پرداخت شده است، گفت: هم اکنون بخشی از تجهیزات این پروژه در پارک کودک، دپو شده و در حال زنگ زدن است و حدس می‌زنیم بخشی دیگر نیز هنوز در گمرک یا انبار شرکت‌ها باشد.
تغییرات مدیریت شهری از عوامل تعلل در روند احداث پروژه
گویلی، علت به نتیجه نرسیدن این پروژه را، تغییرات مداوم مدیریت شهری شامل مجموعه شهردار و معاونین، شورای شهر و همچنین سایر موانع، یا عدم همکاری سایر سازمان‌ها و ادارات مرتبط دانست و افزود: در این قضیه، همه تقصیرها را به گردن یکدیگر می‌اندازند اما من از کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر درخواست می‌کنم که اگر تخلف و یا کم‌کاری انجام شده، به صورت جدی ورود پیدا کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از ایجاد سازمان سرمایه گذاری شهرداری، پروژه تله کابین به عنوان یک اولویت دوباره مطرح شد، تصریح کرد: ما از دو سال قبل به این پروژه ورود پیدا کردیم و در حال حاضر تنها اطلاعاتی که در دسترس است، فقط مسیر تله کابین است. در ابتدا به صورت هزینه‌ای به این پروژه نگاه شده و سایر جوانب کار از جمله بخش‌های گردشگری و ... برای آن پیش بینی نشده است.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر سنندج اضافه کرد: ما مجبور شدیم که دوباره از صفر شروع کنیم که در این راستا نیاز به مطالعه دوباره پروژه را داشتیم. سازمان سرمایه گذاری شهرداری این مطالعات را در مرحله اول به یک شرکت واگذار کرد که این شرکت کار خود را شروع کرد اما ظاهرا نتوانست آن را ادامه دهد. در حال حاضر یک شرکت دیگر در حال انجام مطالعات آن است.
پروژه تله کابین نیازمند 150 میلیارد تومان اعتبار است
وی اعلام کرد: ما باید اکنون یک پکیج کامل را طراحی کنیم که توجیه فنی، اقتصادی، زیست محیطی و ... در آن لحاظ شده باشد. براساس برآوردی که انجام داده‌ایم این پروژه حدود 150 میلیارد تومان هزینه می‌برد، در صورتی که کل بودجه شهرداری سنندج حدود 230 الی 240 میلیارد تومان است.
گویلی با بیان اینکه شهرداری و حتی دولت نیز از عهده هزینه‌های این پروژه برنمی‌آیند، گفت: پس نیاز هست که سرمایه گذار جذب شود. تاکنون چندین گروه سرمایه گذار برای این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند و جلسات اولیه‌ای را نیز با آنها داشته‌ایم که در نهایت پروژه می‌بایست از طریق فراخوان عمومی به سرمایه گذار توانمندی واگذار شود که نتایج هر اقدامی حتما به مردم اعلام خواهد شد، چراکه پروژه تله کابین یکی از آرزوهای دیرینه همه مردمان شهر سنندج است.
وی ادامه داد: سرمایه گذار چون هزینه زیادی را باید در این پروژه صرف کند، ما باید بازگشت سرمایه آن را تا جایی که می‌توانیم جلو بیندازیم که نیاز هست مجتمع‌های رفاهی، تفریحی، اقامتی و ... ضمن حفظ محیط زیست ارزشمند آبیدر و سازگاری با آن، طراحی شود تا در نهایت بتوانیم سرمایه گذار را جذب کنیم.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر سنندج گفت: از زمان اولیه این طرح تاکنون، دهها تله کابین در کشور راه اندازی شده اما متاسفانه تله کابین سنندج هنوز بلاتکلیف مانده که این برای ما خوشایند نیست.
باید با حداقل آسیب، آبیدر را به محور گردشگری تبدیل کنیم
وی در ادامه سخنان خود با عنوان اینکه در طراحی این پروژه ما باید نظر همه اقشار را بگیریم، اظهار کرد: ما موظف هستیم نظر انجمن‌های مردمی را بدانیم چون این انجمن‌ها از بدنه مردم هستند. بسیاری از آنها معتقدند که باید آبیدر بدون هیچگونه تغییری بکر بماند اما ما معتقدیم که ضمن اینکه نباید به آبیدر آسیب برسد و برای آیندگان به بهترین نحو نگهداری شود، آبیدر بزرگترین سرمایه این شهر است و باید در رونق اقتصادی و گردشگری آن موثر باشد. اگر دهها سال آبیدر بکر بماند و شهر ما از لحاظ اقتصادی توسعه نیابد و بیکاری در آن موج بزند، آن موقع این سرمایه ارزشمند چه فایده‌ای برای شهروندان سنندجی دارد؟ ما باید با حداقل آسیب و دخالت و آلودگی، آبیدر و سایر مواهب طبیعی و خدادادی سنندج را به محورهای گردشگری و رونق اقتصادی شهر تبدیل کنیم.
گویلی افزود: شهرهای دیگر کشور توانسته‌اند از تپه‌ها و کوه‌هایی که بسیار کمتر از آبیدر ما مزیت دارند رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد کنند، اما ما هنوز نتوانسته‌ایم آنطور که باید و شاید از آبیدر استفاده لازم را ببریم.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در گذشته اداره میراث فرهنگی، مطالعات کامل گردشگری را در مورد آبیدر انجام داده که آن را لحاظ کرده‌ایم و مشاور طرح نیز برروی آن کار می‌کند. اکنون چند شرکت بر روی آبیدر کار می‌کنند تا همزمان با کمترین آسیب، رونق اقتصادی ایجاد شود.
همه اقشار در طراحی جدید پروژه در نظر گرفته می‌شوند
این عضو شورای شهر سنندج تاکید کرد: هدف ما این است که در طراحی جدید تله کابین، این منطقه به یک مجموعه گردشگری و فضای تفریحی و تجاری تبدیل شده و برای همه اقشار فضاها و امکانات لازم در نظر گرفته شود.
وی در ادامه به دیگر عوامل تعلل در انجام این پروژه نیز اشاره و ذکر کرد: ممکن است در مقطعی مدیریت شهری وقت مخالف اجرای آن بوده و نسبت به پیگیری روند اجرایی بی تفاوت بوده باشند. مدیریت شهری ما در گذشته با توجه به عدم وجود چشم انداز و برنامه منسجم، مدیریت سلیقه‌ای و پروژه محور حاکم بوده و طبعا اینگونه نگاه به یک شهر با اهمیت سنندج باعث نقصان و مشکلات فراوان در روند توسعه شهر بوده است.
وی افزود: با تلاش شورای دور پنجم تاکنون 60 درصد برنامه راهبردی عملیاتی پنج ساله شهر سنندج تدوین شده است و تا دو سه ماه آینده تکمیل می‌شود. این برنامه باید به مطالبه جدی مردم و رسانه‌ها تبدیل شود و هر مسئولی که روی کار آمد به عنوان نقشه راه در راه اجرایی کردن آن تلاش کند.
عدم شفافیت در مدیریت شهری، علت مسکوت ماندن پروژه‌ها
گویلی همچنین ذکر کرد: نبود شفافیت در مدیریت شهری ما باعث شده که پروژه‌ای همچون تله کابین مسکوت بماند، اما اگر مدیریت شهری بویژه شهرداری ما تمام کارهایش و اقداماتش براساس شفافیت می‌بود اکنون این پروژه نیز به نتیجه رسیده بود.
وی خاطرنشان کرد: شورای شهر سنندج از زمستان سال گذشته طرح نهادینه سازی شفافیت را به شهرداری ابلاغ کرده‌ است که از مردم و رسانه‌ها نیز انتظار داریم آن را مطالبه کنند.
گویلی در پایان گفت: به زودی اقدامات بعدی در تکمیل طرح و شناسایی سرمایه گذار مناسب برای اجرای تله کابین، این پروژه محرک توسعه را به اطلاع شهروندان سنندجی خواهیم رساند.
نظر یک کارشناس عمران را نیز در ادامه در مورد تاثیرات پروژه تله کابین بر شهر سنندج جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.
بهره‌گیری درست از آبیدر به نوع مداخله ما بستگی دارد
یک کارشناس عمران در سنندج نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یک اصل مهم در شهرسازی این است که انسان محیط را درست می‌کند، بر روی آن تاثیر می‌گذارد و پس از آن محیط نیز بر روی انسان تاثیر خواهد داشت . در داد و ستدی که بین محیط و انسان وجود دارد اگر این داد و ستد تعریف شده، علمی و آگاهانه و با رعایت مداخلات صحیح صورت گیرد، باعث می‌شود که شهروندان به اهداف موردنظر خود برسند و محیطی سالم برای رشد و نمو انسان‌ها و داد و ستد اجتماعی، اقتصادی و ... فراهم شود .
محمد فرهادی تاکید کرد: در مجموع اگر در این شهر بخواهیم از استعدادی که در آن وجود دارد درست استفاده کنیم، به نحوه انجام مداخله ما برمی‌گردد که اگر مداخله به شکوفایی استعدادها و اقتصاد شهری کمک کند اقدام بسیار خوبی خواهد بود .
آبیدر در زندگی روزمره مردم شهر سنندج حضور دارد
این کارشناس عمران با یادآوری این مسئله که برخی از افراد معتقدند نباید محیط طبیعی آبیدر را بر هم زد، گفت: همه ما این دغدغه را داریم، اما باید این مسئله را نیز در نظر گرفت که می‌توانیم از طبیعت به درستی کمک بگیریم و استفاده کنیم .
وی ادامه داد: آبیدر، محیطی طبیعی است که با شهر سنندج کاملا به هم پیوسته بوده و جدای از شهر نیست. آبیدر در زندگی روزمره ما، در اشعار، تاریخ و ... ما وجود دارد. ما می‌توانیم با حفظ طبیعت آبیدر و در چارچوب مسایل محیط زیستی، استعدادهای آن را از حالت بالقوه به بالفعل کنیم تا تبدیل به فواید لازم برای مردم این شهر شود .
فرهادی تصریح کرد: در این راستا اگر نوع مداخله درست صورت گیرد و به نیازهای شهر توجه شود می‌تواند بسیار مفید باشد. به عنوان مثال می‌توانیم در آبیدر اردوگاهی را ایجاد کنیم تا کودکان ما در آن با محیط زیست بیشتر آشنا شوند. یا با رعایت تمامی جوانب در جهت توسعه اقتصادی شهر از آن استفاده کنیم؛ بنابراین بهره‌گیری درست و حساب شده از آبیدر، اقدام بسیار خوبی است .
نباید آبیدر را ایزوله کنیم
وی افزود: آبیدر یکی از داشته‌های باارزش شهر سنندج است، نباید آن را ایزوله کنیم بلکه باید به گونه‌ای درست از آن استفاده کنیم، چون آبیدر از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و تاریخی کاملا آمیخته با شهر سنندج است و منفک از شهر نیست، شهر سنندج را با کوه آبیدر می‌شناسند و بالعکس .
این کارشناس عمران با تاکید بر اینکه هدف کلی توسعه شهر سنندج است، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به توسعه باید از داشته‌هایمان و از سرمایه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و... استفاده کنیم. باید با دقت منابع را جستجو کنیم و به فراخور استعداد و توانایی هرکدام از منابع، از آنها استفاده بهینه کنیم .
فرهادی یادآور شد: می‌توانیم هم مسایل محیط زیستی را رعایت کنیم و هم تله کابین نیز ایجاد شود، به شرطی که برنامه ریزی درستی برای آن صورت گیرد .
در ادامه پیگیری خبرنگار ایسنا، مشخص شد که مطالعات احداث تله کابین در آبیدر از چهار ماه پیش به یک شرکت بومی واگذار شده است و این شرکت پکیج کامل مطالعات خود را تا دو ماه آینده در اختیار شهرداری قرار خواهد داد .
در حال حاضر «حشمت الله صیدی»، ششمین شهرداری است که در زمان او بحث تله کابین آبیدر سنندج مطرح است و او نیز تاکنون نتوانسته این پروژه را به مرحله اجرا برساند. در خوشبینانه‌ترین حالت اگر عمر مدیریتی وی که از شهریورماه 96 آغاز شده، تا چندین سال دیگر ادامه داشته باشد شاید بتوان امیدوار بود که او بتواند از این آزمون سخت، سربلند بیرون بیاید که البته باید دید در آینده چگونه روند انجام این پروژه به پیش می‌رود.
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/85240/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ساماندهی 1800 شی تاریخی در استان کرمانشاه

فنایی درباره پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در استان کرمانشاه

حضور کشور‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس مداومت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال

ترافیک سنگین در مسیر روستای شبانکاره به روانسر

از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم

کرمانشاه میزبان نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق»

صحنه‌ای نادر در بازی استقلال با شمس‌آذر | تماشاگران استقلالی چرا این کار را کردند؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر + فیلم

نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی مشخص شدند

افتخارآفرینی تکواندوکاران در اوج بی‌توجهی+فیلم

عملیات برف‌روبی در محور پاوه به مریوان

من پیر فنا بدم جوانم کردی

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی

تصمیم بزرگ کاپیتان؛ ناچو فرناندز، خواهان جدایی از مادرید

آشتی‌کنان در بارسا؛ فقط گل و شیرینی کم بود

خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال

خلاصه بازی استقلال 3 - شمس آذر قزوین 2

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

توزیع 200 تن آرد تشویقی بین 495 واحد خبازی

تحقق بیش از 80 درصد از برنامه‌های اشتغال تبصره 18 مددجویان

تردد روزانه بیش از هزار زائر از مرز خسروی

اعلام قیمت جدید خدمات پارکینگ‌های کرمانشاه

نقش روستابازار‌ها در کنترل قیمت‌ها

طنین انداز شدن نوای دف در روستای پالنگان

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی