عصر کرد

آخرين مطالب

10 موزه روستایی برای ایجاد زیرساخت ثبت جهانی هورامان راه اندازی می شود فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - ایرنا - مدیر پایگاه منظر فرهنگی و تاریخی هورامان گفت: 10 موزه روستایی در منطقه تاریخی و فرهنگی هورامان استان کردستان برای تامین یکی از زیرساخت های مورد نیاز ثبت جهانی این منطقه راه اندازی می شود.

پویا طالب نیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وجود موزه های روستایی در هورامان در روستاهای مختلف جغرافیای فرهنگی این منطقه می تواند به عنوان یکی از زیرساخت های فرهنگی مورد توجه ناظران یونسکو در راستای ثبت جهانی هورامان در ارزیابی ها قرار گیرد.
به گفته وی، 10 موزه روستایی مورد در روستاهای سه شهرستان سروآباد، سنندج و کامیاران با مشارکت مردم در زمینه نسخ خطی، قرآن، گیاهان دارویی، مردم شناسی و صنایع دستی ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه گستردگی منطقه فرهنگی و لزوم تمرکز زدایی و معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های ناشناخته هورامان، افزود: معرفی پتانسیل های فرهنگی و استفاده از پتانسیل های روستایی بکر و دست نخورده این منطقه بعنوان جاذبه‌ای برای جذب گردشگران داخلی و خارجی و ایجاد پویایی در کل منطقه از اهداف این طرح است.
مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان اضافه کرد: این طرح با مشارکت جوامع محلی و مردم روستاها اجرا می شود تا به صورت مستقیم برای زنده نگه داشتن صنایع روستایی و توانمندسازی روستاییان مفید و باعث اشتغالزایی در این مراکز شود.
طالب نیا ارتباط زنجیروار موزه های روستایی هورامان با یکدیگر را از دیگر ویژگی های این طرح اعلام کرد و گفت: راه اندازی موزه های روستایی سبب هدایت گردشگران به سایر نقاط منطقه ی هورامان و ایجاد گردشگری فرهنگی و علمی در منطقه می شود.
وی یادآور شد: اولین طرح ایجاد موزه های روستایی هورامان بدلیل غنای شهر اورامان تخت برای آن در نظر گرفته شده بود که بخاطر عدم همکاری شهرداری این شهر و تخریب بنایی که توسط اداره کل میراث فرهنگی کردستان مکان یابی شده بود به تعویق افتاد.
وی افزود: در سال 97 با همت اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان، پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان، مردم فهیم و فرهنگ پرور هورامان و مسئولان شهرستان سروآباد و بخش اورامان طرح موزه مردم شناسی در شهر اورامان تخت اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه منظفر فرهنگی و تاریخی هورامان از اردیبهشت سال 95 کار خود را شروع کرده است، تاکید کرد: اتمام طرح مطالعات این منطقه در زمینه های معماری، تاریخی، باستانی، مردم شناسی، علوم طبیعی و مدیریت برای معرفی منطقه تاریخی، طبیعی و فرهنگی برای ثبت جهانی از جمله اقدامات انجام یافته در استان است.
طالب نیا یادآور شد: توجه به حوزه مدیریت بخش های مختلف از دیگر نگات مورد دقت سازمان آموزشی و فرهنگی یونسکو برای ثبت جهانی هر منطقه است که در این حوزه نیز بانک اطلاعاتی 21 روستای هورامان گردآوری شده است.
به گفته وی، در بانک اطلاعاتی روستاهای مورد هدف تمامی اطلاعات مربوط به مشخصات ابنیه ها در بخش های معمانری، مصالح، نوع مالکیت، تعداد طبقات، قدمت، متراژ و سایر مشخصات آن جمع اوری شده است.
وی با بیان اینکه منطقه تاریخی و فرهنگی هورامان در ایران در دو منطقه جغرافیایی استان های کردستان و کرمانشاه واقع شده است، اظهار کرد: پرونده ثبت جهانی این منطقه در کشور نیازمند اتمام تمامی مقدمات در این استان ها است که این مقدمات از سوی استان کردستان به اتمام رسیده است.
به گزارش ایرنا، هورامان نام منطقه ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص بوده که در شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه واقع شده است.
واژه هورامان یا اورامان از 2 بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.
همچنین واژه هور در کتاب معروف اوستای زردتشت به معنی خورشید آمده است و هورامان جایگاه خورشید نیز معنی می‌دهد و به اعتقاد مردم، هورامان زمانی شهر بزرگی بود و مرکزیت خاصی داشت و به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه هورامان نیز یاد می‌کنند.
3034/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/87675/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

شرط ژاوی مشخص شد

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

صحنه‌ای وهمناک درانگلیس مدل فیلم‌های آخرالزمانی

حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه به همدان

احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی

افزایش بیماران خاص در کرمانشاه

رقابت بیش از 39 هزار داوطلب کرمانشاهی در نوبت اول آزمون سراسری

تزریق 3.5 میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور

برنامه ریزی برای تسریع در تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی

از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه

پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

انجام عمل تاوی در بخش آنژیوگرافی قلب بیمارستان امام علی (ع)

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شوند

بازگشایی گردنه معروف پس از 5 ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد

بهبود 9 پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گل قیچی دیدنی جانلوکا اسکاماکا به فیورنتینا

استعلام مهم تراکتور منفی شد

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید