عصر کرد

آخرين مطالب

شب خاطره سالروز ورود آزادگان به میهن؛

روایتی از سالهاایثار واسارت/آزادگانی که در دو جبهه ایستادگی کردند اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج – نشست شب خاطره به مناسبت سالروز ورود آزادگان به کشور در سنندج، به فرصتی برای بیان روایتی از سالها ایثار و اسارت آزادگان کردستانی تبدیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، شنبه شب و به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، دفتر نماینده ولی فقیه در این استان و بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان مراسم شب خاطره و گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به کشور در سنندج برگزار شد.
در جریان برگزاری این مراسم شب خاطره سه نفر از آزادگان کردستانی که هر کدام در دوره ای اسارت را تجربه کرده بودند به بیان بخشی از خاطرات خود پرداختند.
سالن مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور مملو از چهره های بود که هر چند که به دوران کهنسالی رسیده بودند ولی در چهره آنها همچنان عزت و اقتدار را می شد به راحتی مشاهده کرد.
آزادگان زیادی در این مراسم حضور داشتند ولی تنها نوبت به سه نفر رسید تا این سه نفر از سالهای اسارت خود بگویند و از رشادت هایی که به خرج دادند تا این انقلاب و نظام همچنان مقتدر بماند و بر آرمانهایش وفادار باشد.
عطاالله رحمانی آبیدر که چندین سال در اسارت رژیم بعث عراق بود، در سخنانی ضمن اشاره به بخشی از خاطرات خود در دوران اسارت افزود: متاسفانه امروز آزادگان ما به نوعی فراموش شده اند و این وضعیت خوبی نیست و باید هم مسئولان، هم مردم و هم خود ما آزادگان اجازه ندهیم که این وضعیت ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به بیان خاطره ای از خود در دوران اسارت، افزود: هر روز در ارودگاه ما فردی صبح زود و با صدای بسیار زیبا تلاوت قرآن می کرد و به محض اینکه تلاوت شروع می شد سریع مسئول اردوگاه دستور می داد و با وی برخورد کرده و اجازه نمی دادند که این روند ادامه پیدا کند.
این آزاده سنندجی افزود: یک روز که این آزاده دوباره مشغول قرائت قرآن شد رئیس اردوگاه همه را در حیات جمع کرد دستور داد که آزاده قاری را در جلو چشم همه کتک بزنند که البته بعدا مشخص شد که این آزاده شهید تدگویان بود.
وی افزود: داستان قرائت قرآن از سوی شهید تندگویان ادامه پیدا کرد و در یکی دیگر از روزها رئیس اردوگاه از طریق بلندگو اعلام کرد که به قاری بگویید اگر صدایش قطع نشود حتما سرش را قطع خواهم کرد که شهید تندگویان در جواب گفت من حاضرم سرم را برای قرآن بدهم ولی مطمئن باش که یک روزی سر تو قطع خواهد شد.
این آزاده سنندجی بیان کرد: فرد مسئول اردوگاه علی شیمیایی مسئول بمباران شیمیایی حلبچه بود که البته در نهایت سالها بعد همراه با صدا حسین از سوی دولت عراق اعدام شد.
در ادامه مراسم صدیق خالدین نیز که از جهادگران دوران هشت سال دفاع مقدس بود هم به بیان خاطرات اسارت خود از سوی گروهک ضد انقلاب کومله پرداخت.

وی با اشاره به دوران اسارت خود در یکی از روستاهای مرز ایران و عراق و حضور 60 نفر در یک اتاق 12 متری، افزود: نوع شکنجه های اعضای این گروهک واقعا عجیب بود و آنها به روش های مختلف ما را تحت فشار قرار داده و مورد آزار قرار می دادند.
این آزاده کردستان ضمن بیان خاطره ای از دیدار خود و مادرش در زمان اسارت، افزود: در جریان این دیدار یکی از اعضای گروهک با تفنگ مادر من را زد و متاسفانه پای وی را زخمی کرد و بعد از کلی تلاش من موفق به دیدار با مادرم نشدم.
سید مصطفی حسینی دیگر آزاده کردستانی بود که وی نیز از سوی یکی از گروهک های ضد انقلاب به اسارت گرفته می شود و البته وی نیز به بیان خاطراتی از نوع اسارت و همچنین زمان آن پرداخت و گفت: واقعا نیاز است که امروز در جامعه ما توجهی بهتر به آزادگان داشته باشیم و به همین دلیل همه مسئولان باید این مهم را در اولویت خود قرار دهند.
توجه به آزادگان و رفع مشکلات آنها یک ضرورت است
نماینده ولی فقیه در استان کردستان نیز دیگر سخنران این مراسم بود که ضمن اظهار خوشحالی برای حضور در این جمع، گفت: واقعا نیاز است که ما امروز برای فرزندان آزادگان عزیز توجهی ویژه داشته باشیم و در راستای توجه به موضوع معیشت و اشتغال این عزیزان برنامه ریزی کنیم.
آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی با اشاره به اینکه اقتدار امروز ما نتیجه رشادت های شما آزادگان عزیز است، افزود: بر همه مسئولان واجب است که به صورت ویژه مسائل و مشکلات آزادگان را مورد رسیدگی قرار داده و در راستای رفع آنها تلاش کنند.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان نیز در این مراسم در سخنانی اظهار داشت: کردستان در مجموع 831 آزاده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
رضا نجفی با بیان اینکه ما در اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران به صورت ویژه در خدمت آزادگان عزیز هستیم، عنوان کرد: انتظار می رودکه در سایه مشارکت و همراهی تمامی مسئولان استان زمینه برای کمک به آزادگان در سطح استان فراهم شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/87867/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در راستای پاسخ سپاه به اسرائیل

نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه

حمله به اسراییل سیلی محکمی به جبهه استکبار جهانی بود

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

عملیات «وعده صادق» هیمنه پوشالین اسرائیل غاصب و استکبار جهانی را هویدا ساخت

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی