عصر کرد

آخرين مطالب

/یادداشت/

نقش خود پنداره مثبت در عدم گرایش به مواد مخدر مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - در طول تاریخ زندگی بشر از ابتدای خلقت بحث نیاز در اشکال گوناگون آن تعیین کننده فعالیت‌های انسان در زمینه‌های مختلف بوده است در واقع نیاز چه در بعد جسمی و چه در بعد روحی و روانی به عنوان محرکی عامل رفتارها و عملکردهای گوناگون انسان جهت تأمین خواسته‌ها و به رضایت رسیدن افراد در زندگی عمل کرده است.
به گزارش ایسنا منطقه کردستان، انسان به عنوان موجودی که جهت رسیدن به خواسته‌های خویش و تأمین رضایت درون و تحقق تعادل نه تنها از امر غریزه به عنوان یک پدیده فیزیولوژیک تبعیت می‌کند بلکه هرگاه امر غریزه توان تأمین ارضای نیازهای ایشان را نداشته است به صورت عامدانه و اختیاری جهت نیل به خواسته‌های جسمی و روحی خویش به فعالیت‌هایی دست می‌زند تا به تعادل و رضایت درون دست پیدا کند.
هر چند نیازها و خواسته‌های بشری تابع امر، تفاوت‌های فردی میان افراد است و شکل فعالیت‌های هر فرد تابعی از میزان خواسته‌ها و نیازهای افراد می‌باشد، کسانی که دارای عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری هستند به تبع خود پنداره مثبت و احساس رضایت و خود ارزشمندی بیشتری دارند.
لذا فعالیت این دسته از افراد جهت تأمین نیازها و خواسته‌ها و نیل به رضایت درون و ارضای نیازهای جسمی و روحی و فاصله گرفتن از نارضایتی‌های روزمره فارغ از عامل ایجاده کننده این نارضایتی‌ها فعالیت‌های مثبت و جامعه پسندتری خواهد بود.
وجود احساس خود ارزشمندی ناشی از عزت و اعتماد به نفس این افراد را به فعالیت‌های همچون ورزش، هنر و تحصیل سوق می‌دهد گرچه نمی‌توان صرف وجود عزت و اعتماد به نفس در افراد را منتج به نتایج مثبت در زندگی تلقی کرد و به این نتیجه رسید که چنین افرادی هرگز جهت تأمین خواسته‌های خویش دست به فعالیت‌های منفی و مخرب نمی‌زنند.
اما تأثیر این دو عامل (عزت و اعتماد به نفس) در تشکیل به شخصیت مثبت و کارآمد در افراد بر کسی پوشیده نیست و عدم وجود این عوامل در ذات افراد باعث می‌شود فرد نگرش مثبتی نسبت به کلیت وجود خویش نداشته باشد و در مواجه با مشکلات زندگی خود را ناتوان ببیند.
عدم توانایی مقابله با بحران‌های ناشی از عوامل گوناگون فرد را به مبارزه منفی با مشکلات سوق می‌دهد لذا جهت جبران نارضایتی از شرایط خویش به فعالیت‌های دست می‌زند که نه تنها حلال مشکلات نیستند بلکه در سایه این اقدامات قدرت و توانایی جسمی و روحی فرد به مرور زمان به حدی تقلیل می‌یابد که توان مقابله با ساده‌ترین مشکلات زندگی را نیز از دست می‌دهند.
یکی از شایع‌ترین راه‌های مبارزه منفی با مشکلات زندگی در جامعه امروز روی آوردن به مصرف مواد مخدر است که افراد با استعمال این مواد در اوایل دوران مصرف به احساسات کاذبی از جمله احساس قدرت و توانایی احساس آرامش و تمرکز احساس رضایت و خود ارزشمندی و قدرت تأثیر بر دیگران دست می‌یابند که قبل از مصرف مواد مخدر به علت نقص در شخصیت حاصل از عدم وجود عوامل شخصیت ساز هیچگاه آن را تجربه نکرده‌اند.
لذا جهت تحصیل هرچه بیشتر این نوع رضایت کاذب میزان مصرف آنها به مرور زمان بیشتر می‌شود و شکل و نوع مواد مصرفی آنها نیز جهت تأمین رضایت بیشتر تغییر می‌کند، در نهایت با اشباع شدن جسم و عادت سیستم عصبی به مواد گوناگون نه تنها رضایتی حاصل نمی‌گردد بلکه با تحلیل توانایی جسمی و روحی افراد معتاد توان تأمین نیازهای روزمره خویش را نیز از دست داده و از جامعه رانده می‌شوند لذا با توجه به مطالب فوق به این نتیجه می‌رسیم که وجود عزت و اعتماد به نفس به عنوان پیش سازهای شخصیت و شکل گرفتن خود پنداره مثبت در توانایی‌های فرد تلاش در جهت فعالیت‌های سازنده را بیشتر می کند و برعکس عدم وجود این عوامل شخصیت ساز در انسان مبارزه با مشکلات را در جهات منفی سوق می‌دهد.
لذا با توجه اهمیت نقش عزت و اعتماد به نفس افراد در جلوگیری از کجرویها و نابهنجاریهای اجتماعی به ویژه مصرف مواد مخدر و پدیده شوم اعتیاد تقویت نهادهای تربیتی جامعه اعم از نهادهای رسمی و غیر رسمی به ویژه نهاد خانواده و آموزش و پرورش و رسانه‌ها برای توجه هر چه بیشتر به امر تعلیم و تربیت افراد از بدو تولد که مبتنی بر احترام به ذات انسان و تقویت پیش سازهای شخصیت (عزت نفس، اعتماد به نفس) باشد امری انکار ناپذیر به نظر می‌رسد.
فرزاد زارعی، کارشناس توسعه مشارکت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/87894/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد