عصر کرد

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا مطرح شد؛

دوئل آتش تعاون با یخ مشارکت سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - ایرنا - تعاون که اقتصادیِ شکل گرفته از بطن مردم و تجمیع سرمایه های اندک برای مقابله با شرایط سخت و طاقت فرساست این روزها آتش و اشتیاق آن برای توسعه در مقابل یخ فرهنگ مشارکت پذیری کردستانی ها توان رویارویی ندارد.

به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب در چند سال گذشته شعارهای سال را بر مبنای اقتصادی و ارتقای قدرت نظام در این عرصه نامگذاری کرده اند و همواره در رهنمودهای خود برای تحقق اهداف شعار سال و همچنین اقتصاد مقاومتی بر مشارکت همه جانبه تاکید داشته است.
در این بین تعاون‌گری که اقتصادی متکی به توان و منابع مردمی و ابزاری با تاب آوری بالا در مشکلات است بطور عام و خاص مورد توجه قرار می گیرد که در شرایط حاضر می توان با تقویت نقش آن در اقتصاد جامعه بسیاری از چالش های موجود را مرتفع کرد.
تعاون به معنای یکدیگر را یاری کردن در رسیدن به اهدافی خاص است که اعضای آن در فعالیت های اقتصاد گرد هم می آیند تا بتوانند با تجمیع افکار، ایده ها و شراکت پذیری پا به میدان بگذارند.
مشارکت و شراکت پذیری عصاره فعالیت تعاونی هاست ویژگی که این روزها بطور عام در کشور و بطور خاص در کردستان مغفول مانده اینکه آتش و اشتیاق فعالیت های تعاونی ها در مقابل سردی استقبال و فرهنگ مشارکت جویی کاری از پیش نمی برد.
در حالی از 2 دهه پیش فعالیت های تعاونی با افق سهم 25 درصدی در اقتصاد کشور آغاز شد که تاکنون سردی و یخ زدگی مشارکت جویی اجازه فراتر رفتن نقش آن نهایتا از هفت درصد در کشور و حدود چهار درصد در کردستان را نداده است.
این مساله خود از دلایل چالش های پیش روی تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب است که می توان با ارتقای فرهنگ مشارکت جویی مردم بر آن فائق آمد و تعاونی ها را در مسیر شکوفایی حرکت داد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج به منظور بررسی پتانسیل ها، نقاط قوت و چالش های حوزه تعاون کردستان میزگردی با حضور سه کارشناس حوزه تعاون از جمله معاون مدیریت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سخنگوی اتاق تعاون و عضو تعاونی مصرف کارکنان دولت در این استان برگزار کرد که مشروح نظرات کارشناسان فن را در زیر با هم می خوانیم.
** توسعه زیرساخت ها راهکار افزیش رغبت سرمایه گذاری هاست
معاون مدیریت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در این میزگرد با اشاره به اینکه اقتصاد تعاونی فعالیتی شکل گرفته از بطن جامعه هنگام بروز مشکلات برای پیروزی در برابر سختی هاست، گفت: زمانی که دولت منابع مالی کافی برای سرمایه گذاری ندارد و بخش خصوصی انگیزه و توان نداشته باشد پای تعاونی ها به عنوان ابزاری با تاب آوری بالا به میدان اقتصادی باز می شود.
علی اصغر عباسی اظهار داشت: با توجه به اینکه اقتصاد تعاونی ها متکی به منابع و توان مردمی و بوجود آمده از مشارکت فکری و سرمایه های گروهی از افراد است در تلاطمات اقتصادی تاب آوری بیشتری دارد و در شرایط کنونی کشور که اقتصادش دچار کش و قوس های فراوانی شده می تواند ابزاری در پایداری توسعه و ثبات اقتصادی باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به چرایی عدم رغبت سرمایه گذاران در این استان افزود: کردستان استانی حاشیه ای و مرزی است و برخی زیرساخت های آن به نسبت استان های مرکزی قوی نیست و این عاملی بر عدم اشتیاق سرمایه گذاران برای حضور در این منطقه است.
عباسی یادآور شد: این اداره کل در صدد است به نوبه خود در راستای ارتقای زیرساخت های آموزشی، فرهنگ کار و تولید گام بردارد تا بتوان به راحتی توان مردم را برای رسیدن به توسعه پایدار بکار گرفت.
عضو تعاونی مصرف کارکنان دولت در کردستان نیز در این ارتباط گفت: در خوشبینانه ترین حالت سهم بخش تعاون استان کردستان در اقتصاد آن حدود چهار تا پنج درصد است.
ابوبکر یاره افزود: مردم با استفاده از توان شرکت های تعاونی و خرید محصولات تولیدی واحدهای تعاونی و استفاده از خدمات تعاونی ها می توانند فرهنگ مشارکت در جامعه را افزایش دهند.
وی اضافه کرد: همکاری و تعامل بخش خصوصی و تعاونی می تواند به توسعه بخش تعاون کمک کند که این مهمترین گام در ارتقای فرهنگ تعاون گرایی در جامعه است.
سخنگوی اتاق تعاون کردستان نیز با اشاره به اینکه فرهنگ یک روزه ایجاد نمی شود، افزود: می توان با صحبت، اطلاع رسانی، فعالیت دولت ها و رسانه ها در این فرهنگ دگرگونی ایجاد کرد.
سیدخالد حسینی اظهار داشت: تبلیغات تعاون گران نیز در این رابطه برای ایجاد فرهنگ همکاری در جامعه آنچنان تاثیری نداشته و لازم است تعاونی ها با همکاری دستگاه های دیگر برای ارتقای فرهنگ مشارکت پیشگام باشند.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ شریک پذیری در اقتصاد استان نقش قابل توجهی ندارد، یادآور شد: برخی بر این باور هستند که در صورت داشتن شریک دردسرهای فعالیت خود را اضافه می کنند.
وی این موارد را مسبوق به سابقه دانست و گفت: از آنجا که افزایش مشارکت مردم در سرمایه گذاری ها موجب توسعه تعاونی ها برای ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت معیشت مردم می شود توسعه تعاونی ها نیز در نهایت ایجاد آرامش در جامعه را بدنبال دارد.
** طبیعت بزرگترین پتانسیل کردستان برای توسعه تعاونی هاست
عضو تعاونی مصرف کارکنان دولت در کردستان اظهار داشت: این استان در حوزه های مختلف از جمله فعالیت های وابسته به طبیعت دارای پتانسیل های قوی برای توسعه فعالیت تعاونی ها است.
یاره گفت: تعاونی ها می توانند در حوزه های کشاورزی، دامداری، باغداری، پرورش آبزیان، فعالیت های صنایع دستی با ایفای نقش حداکثری گام های مهمی در توسعه پایدار استان بر دارند.
سخنگوی اتاق تعاون کردستان هم با اشاره به اینکه تعاون یکی از بخش های تاثیرگذار حوزه اقتصادی کشور است، افزود: این بخش به عنوان یک نهضت بزرگ اجتماعی و اقتصادی می تواند نقش مهمی در تحقق عدالت اجتماعی، کار آفرینی و اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی ایفا کند.
حسینی اظهار داشت: تیم اقتصادی دولت در استان و مردم باید برای تقویت فعالیت های تعاونی، کمک کنند تا بتوان از توانمندی و ظرفیت های ویژه استان در مسیر توسعه اقتصادی کشور استفاده کرد.
معاون مدیریت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم با بیان اینکه تعاون در فعالیت حدود سه دهه ای خود در این استان نتوانسته از تمام پتانسیل ها استفاده کند، افزود: با این وجود موفقیت هایی را کسب کرده و توانسته نقش حداقلی در اقتصاد و اشتغال استان ایفا کند.
عباسی افزود: در این استان هم اکنون یک هزار و 810 تعاونی با 207 هزار نفر عضو تشکیل شده که 60 درصد آنها در بخش خدمات و 40 درصد نیز در بخش تولید از جمله بخش های کشاورزی، معدن و صنایع دستی فعال است.
** چالش تعاونی ها از مسیر بروکراسی اداری به خود آنها می رسد
سخنگوی اتاق تعاون کردستان با اشاره به اینکه چالش های تعاونی این استان از بروکراسی های اداری شروع و در نهایت به خود تعاونی ها و مدیریت آنها ختم می شود، افزود: سیستم اداری طوری عمل کرده که ناهماهنگی فعالیت ها در بین دستگاه ها باعث سردرگمی برخی اعضای تعاونی ها و نهایت عدم موفقیت این بخش می شود.
حسینی اظهار داشت: وابستگی اقتصاد کشور به بخش دولتی از دیگر چالش های تعاونی هاست که می توان با تقویت بخش خصوصی و سرمایه های مردمی، حوزه تعاون را به سمت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کشاند.
وی اضافه کرد: حس قدرت طلبی از سوی برخی دستگاه های اجرایی نسبت به تعاونی ها، برخی سیاست های مالیاتی، تسهیلات با بهره بالا از جمله مسایل و مشکلاتی است که در خارج از تعاونی ها مشکلات این صنعت را تشدید می کند.
سخنگوی اتاق تعاون کردستان با اشاره به اینکه در چالش تعاونی ها علاوه بر عوامل بیرونی که گفته شد برخی عوامل درونی نیز دخالت دارد، یادآور شد: نداشتن دانش و تفکر اقتصادی و مدیریتی در بین اعضای تعاونی ها از مهمترین عوامل درونی عدم موفقیت تعاونی ها است.
وی تاکید کرد: از این رو باید معیارهای خاصی برای انتخاب هیت مدیره تعاونی ها، اتاق تعاون و اتحادیه ها اتخاذ شود تا در کنار مقابله با عوامل بیرونی، عوامل درونی را نیز مرتفع کرد.
معاون مدیریت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز موازی کاری در دستگاه های اجرایی را از چالش های بخش تعاون دانست و افزود: حمایت کم از این بخش در بستر قانون نسبت به سایر فعالیت های اقتصادی از جمله صنعت تبدیل به چالشی بزرگ برای تعاونی ها شده است.
عباسی گفت: با توجه به اینکه در بحث ارایه مشوق های صادرات نسبت به تعاونی ها توجه کافی نشده اما انتظار می رود حمایت بیشتری از این بخش شود تا بتواند جایگزین مناسبی برای صنعت نفت باشد.
به اعتقاد عضو تعاونی مصرف کارکنان دولت، سوء مدیریت، اختلاف بین اعضا، بازاریابی سنتی غیر اثر بخش، عدم استفاده از روش های نوین برای جذی مخاطب مهمترین چالش های تعاونی ها در این استان است.
یاره اظهار داشت: از دیگر چالش های این حوزه عدم وجود استراتژی و برنامه مشخص برای توسعه تعاونی ها و تعریف نشدن مدیریت عملکرد، عدم همسویی بین اهداف فردی و تعاونی ها، ضعف مدیریت دانش و محدود بودن تلاش در جهت توانمند سازی کارکنان آن است.
** نهادسازی نزدیکترین راهکار توسعه اقتصاد تعاونی است
معاون مدیریت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: هم اکنون دولت در قالب نهادهای بزرگ تعاونی ها را نهاد سازی می کند تا سرمایه گذاران بتوانند در قالب مجموعه های بزرگ به فعالیت هایی مانند اقتصاد نفت، گاز، پتروشیمی، بانک و بیمه وارد شوند.
وی با اشاره به اینکه دولت به این نتیجه رسیده که با نهاد سازی می تواند در عرصه اقتصاد موفقیت های بزرگی را کسب کند، افزود: می توان با استفاده از مشارکت مردم در قالب نهادهای بزرگ، فعالیت تعاونی ها را به سمت توسعه زنجیره های ارزش هر منطقه سوق داد.
عباسی اضافه کرد: فعالیت های نهادسازی هم اکنون در شهرستان های بیجار، قروه، دیواندره و مریوان در حال پیگیری است و در این راستا زنجیره های ارزش تولید در بحث توت فرنگی، انگور، سیب زمینی و گندم شناسایی شده است.
سخنگوی اتاق تعاون کردستان نیز در رابطه با راهکارهای رفع چالش پیش روی تعاونی ها معتقد است: در شرایط کنونی اقتصاد کشور، دستگاه های متولی بخش تعاون می توانند با همکاری در راستای تلاش برای تقویت این حوزه گام بردارند.
حسینی همچنین با انتقاد از کم توجهی برخی دستگاه های اجرایی به نقش اتاق تعاون اظهار داشت: هماهنگی دستگاه ها در رفع مشکلات تعاونی ها به همراه توجه به نقش اتاق موجب می شود این اتاق و تعاونی ها بتوانند برای رسیدن به اهداف مورد نظر به خوبی به وظایف خود عمل کنند.
عضو تعاونی مصرف کارکنان دولت در کردستان نیز باور دارد: تامین زیرساخت های لازم از جمله زمین، نهاده ها و مواد اولیه ارزان قیمت، فراهم سازی زمینه صادرات محصولات و خدمات تعاونی ها از جمله راهکارهای خروج تعاونی ها از بحران است.
یاره گفت: از دیگر راهکارهای رفع مشکلات تعاونی ها می توان به حمایت های واقعی دستگاه ها از تعاونی ها، جلوگیری از سیستم بروکراسی اداری در ادامه خدمات به تعاونی ها و تزریق تسهیلات بانکی ارزان قیمت به بخش تعاون اشاره کرد.
** دولت بدنبال حمایت از اشتغال در بخش های مختلف است
معاون مدیریت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه حمایت از طرح های اشتغال زایی از اولویت های دولت است، اظهار داشت: در این رابطه توجه به اقتصاد تعاونی و فعالیت های آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
عباسی گفت: سال گذشته تنها در حوزه اشتغال پایدار روستایی 2 هزار و 80 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که بخش قابل توجهی از آن مربوط به طرح های تعاونی است.
وی افزود: در سال جاری نیز بخش کشاورزی حدود چهار هزار و 120 میلیارد ریال اعتبار دارند که 25 درصد از این میزان به تعاونی های این بخش تعلق می گیرد.
عباسی یادآور شد: امضای تفاهم نامه های مشترک از برنامه های این اداره کل برای رسیدن به اهداف حمایت های فرابخشی از تعاون بوده که در این راستا 20 تفاهم نامه به امضا رسیده است.
وی تاکید کرد: سال گذشته تفاهم نامه های مختلفی با نهادهایی از جمله جهاد دانشگاهی، اداره کل زندان ها، انجمن حمایت از زندانیان، جهاد کشاورزی و آبخیزداری به امضا رسیده است.
به گزارش ایرنا، در برحه ای از زمان که کشور در جنگ اقتصادی قرار گرفته می توان با بکار گیری سرمایه های راکد و هر چند اندک مردم، علاوه بر توسعه فعالیت های تعاونی، گام بزرگی در استقلال اقتصادی کشور برداشت که این مهم نیازمند ارتقای فرهنگ مشارکت جویی مردم و باور آنان بر تفکر جمعی است.
انتظار می رود دستگاه های متولی برای جذب مشارکت مردم و سرمایه های آنان در اعتلای بخش تعاون با رسانه ها در معرفی مزایای این بخش در اقتصاد کشور همگام باشند.
همچنین دولت با تعریف بسته های ویژه اقتصادی برای این بخش از جمله صادرات و حمایت از تولید مشوق هایی را به صورت خاص برای تعاونگران در برنامه های کاری خود قرار دهد.
7349 / 3034/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/87970/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است