عصر کرد

آخرين مطالب

تب مرغ در کردستان، آش نخورده و دهن سوخته مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - افزایش دما در استان‌های جنوب و جنوب‌غربی در حالی اولین متهم کاهش جوجه ریزی در مرغداری‌ها و رشد نزولی قیمت مرغ در اقصی نقاط کشور است که همواره استان های سردسیری همچون کردستان علیرغم افزایش میزان تولید در تابستان از گزند تب و تاب گرانی این فرآورده پروتئینی در امان نمی‌مانند.

کاهش جوجه ریزی بر اثر افزایش دما در مناطق جنوبی باعث رشد قیمت گوشت مرغ در هفته‌های گذشته شده به طوری که هم اکنون در استانی مانند کردستان که با پیش بینی های صورت گرفته میزان تولید خود را 15 درصد افزایش داده بودند اما باز هم در یک ماه گذشته شاهد افزایش حدود 30 درصد قیمت این محصول بودند.
رشد قیمت مرغ به علت کاهش جوجه ریزی در اثر گرمای تابستانی در تمام کشور تاثیر گذار بوده بطوریکه قیمت مرغ زنده در کشور به صورت میانگین در درب مرغداری‌های کشور در 12 تیر امسال 84 تا 87 هزار ریال بوده که این عدد امروز با حدود 20 هزار ریال افزایش به 116 تا 129 هزار ریال رسیده است.
کردستان در هر دوره سه ماهه حدود سه میلیون و 600 هزار قطعه جوجه ریزی دارد که در دوره منتهی به ماه گذشته جوجه ریزی چهار میلیون و 200 هزار قطعه ای در این استان برنامه ریزی شد تا میزان تولید آن افزایش یابد تا گامی در کنترل قیمت این محصول در کشور برداشته شود.
با این وجود انتظار می رفت که کردستان تابستان امسال کمترین میزان گرانی را از قیمت گوشت مرغ تجربه کند اما به علت اجرای برنامه ریزی تولید مرغداری های کشور از سال 1395 هر استان سهمیه مشخص در تولید و مصرف دارند و تولید مازاد بر مصرف برای تنظیم بازار و جلوگیری از ضرر مرغداران باید به استان های دیگر صادر شود که اجرای این طرح باعث شد کردستانی ها هم مانند سایر نقاط ایران متحمل افزایش قیمت این محصول باشند.
میزان تولید چهار میلیون و 200 هزار قطعه جوجه ریزی در دوره قبلی این استان شامل بیش از هشت هزار تن گوشت مرغ است که حدود چهار هزار تن مرغ خارج از نیاز مصرف کردستان به قیمت روز این محصول به استان های مختلف از جمله کرمانشاه و تهران صادر شده است.
مدیرعامل تعاونی مرغداران کردستان در این ارتباط با بیان اینکه کاهش جوجه ریزی در برخی استان های گرمسیر به علت افزایش دما و افزایش سرانه مصرف ازعلت های گرانی مرغ در یک ماه گذشته است، افزود: در این مدت میزان تولید کردستان کاهش نداشته بلکه 15 درصد نیز افزایش دارد.
موسی شفیعی اضافه کرد: به علت عرضه تولیدات مازاد بر نیاز استان به منظور تامین امنیت غذایی در نقاط مختلف کشور و ارایه نرخ آن به صورت ملی، گرانی در کردستان نیز تاثیر گذار بود و باعث افزابش نرخ این محصول پر مصرف شده است.
وی یادآور شد: همچنین با توجه به اینکه بسیاری از مواد اولیه این صنعت از جمله نهادهای طیور به صورت وارداتی تامین می شود یکی دیگر از دلایل گرانی قیمت مرغ هم به این مساله ارتباط دارد.
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این ارتباط اظهار داشت: همه ساله در ایام فصل تابستان به علت افزایش مصرف در مناسبت ها و مراسم مختلف این فصل و افزایش دمای هوا که مانعی برای جوجه ریزی محصوب می شود دلیلی بر رشد نزولی این محصول یک ماه گذشته در اقصی نقاط کشور است.
سید مادح حسامی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی کردستان این وضعیت را پیش بینی و در آخرین دوره جوجه ریزی منتهی به ماه های تیر و مرداد حدود 15 درصد جوجه ریزی را افزایش داد، افزود: جوجه ریزی های امسال شامل سه میلیون و 700 هزار قطعه در فروردین، سه میلیون و 800 هزار قطعه در اردیبهشت، سه میلیون و 600 هزار قطعه در خرداد و چهار میلیون و 200 قطعه در تیر است.
وی اضافه کرد: این میزان شامل 15 میلیون و 300 هزار قطعه جوبه به میزان 30 هزار و 800 تُن پیش بینی تولید است که 55 درصد آن در داخل استان توزیع و 45 درصد نیز به خارج از استان به منظور مشارکت در تامین نیاز بازار کشور صادر شده است.
حسامی با بیان اینکه میزان جوجه ریزی در مرغداری های استان در تیر امسال رکورد خود را شکسته است، گفت: هم اکنون از چهار میلیون و 200 هزاز قطعه جوجه ریزی این ماه حدود هشت هزار و 400 تن محصول تولید و در استان توزیع شده است.
وی یادآور شد: علیرغم این اقدامات نرخ افزایشی قیمت گوشت مرغ در این استان نیز تاثیر گذار شد و موجب افزایش 20 تا 30 هزار ریالی نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده تحویل درب مرغداری ها شد.
حسامی تاکید کرد: در این مدت قیمت عرضه مرغ در استان از حدود 120 تا مرز 150 هزار ریال برای هر کیلوگرم رسید اما هم اکنون به علت افزایش جوجه ریزی این نرخ در استان به مرز 140 هزار ریال کاهش یافته و انتظار می رود این روند کاهشی تا مهر سال جاری نیز ادامه یابد.
مدیر کل پشتیبانی امور دام کردستان نیز در این ارتباط گفت: امسال با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی و اتحادیه های مرتبط 13 هزار و 190 تُن انواع نهاده های دامی در این استان توزیع شده است.
فرزاد معاونی افزود: این نهاده‌ها شامل هفت هزار و 634 تن کنجاله سویا، یک هزار و 800 تن جو، چهار هزار و 465 تن ذرت در بوده و علاوه بر آن 2 تن ذرت نیز در حال توزیع است.
وی اضافه کرد: هم اکنون سهمیه نهادهای دامی مورد کردستان از طریق محموله های خریداری شده شرکت پشنیبانی امور دام کشور اخذ و به مرور زمان به داخل استان حمل می شود.
با وجود اینکه کردستان استانی سردسیر است و تولیدات مرغ آن بیش از نیاز، انتظار می رود تدبیری اندیشیده شود تا مردم در فصول گرم سال علاوه بر افزایش میزان تولید نسبت به سهمیه خود در این ماه ها از گزند گرانی نرخ گوشت مرغ بیشتر در امان بمانند.
کردستان در هر سال قادر به تولید بیش از 80 هزار تُن گوشت سفید است که با این میزان تولید علاوه بر تامین 45 هزار تُن مصرف سالانه استان، 35 هزار تن تولید مازاد خود را به 12 استان دیگر صادر می کند.
هم اکنون 14 هزار نفر در صنعت مرغداری و صنایع وابسته به آن از جمله واحدهای مرغداری گوشتی، مرغ مادر، خوراک طیور و کشتارگاه ها در استان کردستان مشغول بکار هستند.
در حال حاضر تعداد 735 واحد مرغ گوشتی در کردستان با ظرفیت حدود 15 میلیون قطعه در دوره و حدود 60 میلیون قطعه در سال با توان تولید 100 هزار تُن گوشت مرغ در حال فعالیت است.
3034/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/91454/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس| تیپ خبرساز سحر دولتشاهی در پشت صحنه یک فیلم

کمک 80 میلیون ریالی روستاییان رباط میاندشت بخش رخ به مردم غزه

فرودگاه همدان میزبان حجاج همدان و کردستان خواهد بود

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

کاهش 100درصدی تصادفات در کردستان

نخاع می‌تواند مستقل از مغز عمل کند

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

طرح آمایش سرزمینی ورزش در کرمانشاه در حال انجام است

کاراته قهرمانی کشور؛ معرفی نفرات برتر رده سنی امید‌ها

یادواره منطقه‌ای شهدای ایل کلهر

برگزاری نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق» در کرمانشاه

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده های دامی و کشاورزی در کرمانشاه

«زنان لجمن» و «خروس» به آمریکا رفتند/ آغاز مراحل فنی «سرخ»

مصرف سه میلیارد و 695 میلیون مترمکعب گاز در کردستان

شرایط پارادوومیدانی برای پارالمپیک

آغاز مسابقات فوتسال لیگ برتر کردستان به میزبانی مریوان

سبزبانان و پاکبانان قشم صاحب خانه می‌شوند

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج

شرایط پارادوومیدانی برای پارالمپیک/ ترکیب 17 نفره برای پاریس

محدودیت های ترافیکی روز ارتش در سنندج اعمال می شود

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

راه‌اندازی یکصد و بیست و هشتمین جایگاه دومنظوره

اعزام 170 زائر کرمانشاهی به حج عمره

آغاز طرح جهادی عملیات عمرانی و خدماتی شهرداری

مصرف روزانه 800 هزار مترمکعب سوخت سی ان جی

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در سنندج

برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

مسمومیت 5 نفر به علت خوردن قارچ سمی

ارائه خدمات بهداشتی درمانی به 3400 مورد حیوان گزیدگی در کردستان

آمادگی پلیس کردستان برای اجرای طرح نور "عفاف و حجاب"

مسجدجامعی: در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند‌/ جامعه وعاظ را در مرتبه بالایی می‌دانستند/ وعاظ می‌دانستند که خطای آنها به پای اهل بیت(ع) نوشته می‌شود؛ خود را مهمان سفره اهل‌ بیت(ع) می‌دانستند و می‌گفتند باید حرمت صاحب سفره را نگه داشت

لزوم توسعه فضای شهری بیجار/رفع مشکلات مردم نیازمند توجه

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

انتخاب رئیس هیات گلف کردستان

واگذاری 738 واحد مسکن مددجویی در کردستان

افزایش ظرفیت مخازن آب روستایی کردستان

آماده‌سازی 60 مرکز برای خرید تضمینی گندم

آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها در مدارس از 15 اردیبهشت

تشریح بیش از 2400 جسد طی پارسال در پزشکی قانونی

ساخت حدود 34 هزار واحد روستایی برای مددجویان کمیته امداد در سراسر کشور

پیش بینی آخر هفته ای بارانی برای کرمانشاه/دمای هوا افزایش می‌یابد

ضرورت آمادگی برای میزبانی شایسته در سالگرد حماسه «بازی دراز»

پیش بینی صعود 40هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز