عصر کرد

آخرين مطالب

در میزگرد ایرنا مطرح شد؛

پای یک زن در میان است مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - حضور زنان در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی و کارآفرینی همواره با مشکلاتی همراه است که در کردستان به عنوان جامعه‌ای سنتی این محدویت‌ها بیشتر از گذشته وجود داشته اما بانوان آن گام در مسیری گذاشته‌اند که قامتشان نه تنها خم نشده بلکه آنگونه راست قامت ایستاده‌اند که به هر کجای این عرصه می‌نگری پای یک زن در میان است.

زنان به عنوان نیمی از جمعیت هر جامعه‌ای نقش تاثیرگذاری در بخش‌های مختلف توسعه هر کشور دارند از این رو نباید آنها را نادید گرفت چرا که با نگاه به جوامع سنتی می توان به خوبی دریافت که نادیده گرفتن زنان تا چه اندازه ضربه زننده بوده است.
بیرون آمدن زنان از خانه به معنای ویرانی نیست بلکه در جهان امروزی ثابت شده آبادی خانه‌ها در گرو ورود بانوان به عرصه‌های مختلف اجتماعی بوده که در این راستا مهمترین حضور زنان مشارکت در عرصه اقتصادی است.
کردستان از جمله جوامع سنتی کشور است که برغم محرومیت‌های زیاد اما تعدادی از زنان آن با شکستن محدودیت‌ها توانسته‌اند در جامعه به عنوان کارآفرین ظاهر شده و در عرصه های ملی و منطقه ای بدرخشند و با پشت سرگذاشتن مشکلات نامی برای خود در عرصه تولید، کسب و کار دست و پا کنند تا نامشان به عنوان کارآفرین برتر کشور بر سرزبان ها بیافتد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کردستان به منظور بررسی چالش‌ها و ارایه راهکار توسعه فعالیت‌های کارآفرینی زنان میزگری با حضور معاون تعاون، مدیر اجتماعی و کارشناس کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یک بانوی کارآفرین نمونه این استان برگزار کرد که مشروح مطالب مطرح شده در این میزگرد خبری را با هم می خوانیم.
کارم چراغ راهم

بانوی کارآفرین کردستانی که در زمینه تولید لوازم تزئینی اسب و سوارکاری فعالیت دارد در این میزگرد گفت: کارم چراغ راه من است نه باری بر دوشم، این چراغ روشنی‌اش را به زندگی‌ام بخشیده و زندگی و کارم را در یک ترازو قرار داده است.
افسانه صوفی‌وند با اشاره به اینکه نادیده گرفتن زنان در عرصه اقتصادی اجحاف در حق این قشر توانمند است، اظهار داشت: در این عرصه خیلی وقت ها زمین خوردم اما با پشتوانه خانواده‌ام هر بار مصمم تر از بار قبل بلند شده و به راهم ادامه دادم.

توسعه و پیشرفت بدون حضور زنان امکان پذیر نیست
معاون مدیریت اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز گفت: از همان ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی زنان ایران دوشادوش مردان برای پیروزی انقلاب تلاش کرده و شهید دادند و بعد از پیروزی انقلاب، دفاع مقدس را داشتیم که زنان در این عرصه نیز حضوری پررنگ و تاثیر گذار داشتند.
فرزاد پیشکاری افزود: در زمان سازندگی نیز زنان با دستان پولادی، اندیشه، خرد و والای خود کشور را همراه با مردان دوباره ساختند و امروز نیز بخشی از پویایی شکوفایی و استقلال میهن در زمینه‌های مختلف مرهون تلاش‌های جامعه زنان است.
وی با بیان اینکه در بعضی جاها مانند زمینه های هنری تلاش‌های زنان موجب حفظ و ارتقای هنر و فرهنگ والای ایرانی شد، اضافه کرد: در عرصه سیاسی نیز حضور آنان در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم، در دانشگاه‌ها به عنوان عضو هیات علمی و گرفتن پست‌های مدیریتی نشان دهنده این است که توسعه و پیشرفت بدون حضور زنان به عنوان نیمی از جامعه امکانپذیر نیست.
معاون مدیریت اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان یادآور شد: امروز در عرصه اقتصادی با توجه به تحریم های ظالمانه علیه کشور حضور همه مردم برای برون رفت از این مساله مانند زمان جنگ لازم و ضروری است و از این رو نقش زنان مانند آن زمان بسیار حساس و تاثیرگذار است.
مشارکت‌پذیری زنان در کشور براساس شاخص‌های جهانی دنبال می‌شود
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز در این میزگرد گفت: تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متول بخشی از اقتصاد کشور و حمایت از حقوق کارگر و کارفرما به دنبال فراهم کردن زمینه برای زنان در عرصه تعاون با توجه به پنج استاندارد کار شایسته سازمان جهانی کار است.
علی‌اصفر عباسی با بیان اینکه برخورداری از درآمد منصفانه، مشارکت اجتماعی کارگر، داشتن چشم انداز توسعه فردی، برخورداری از فرصت برابر جنسی و حمایت اجتماعی را پنج شاخص کار شایسته نام برد و افزود: این وزارتخانه به ترتیب این ویژگی‌ها را بر مبنای حداقل حقوق دستمزد کار و بیمه، امکان حضور کارگران در تصمیم گیری و تصمیم سازی های مدیریتی واحد مربوطه، امیدواری فرد برای ارتقای شغلی، یکسان بودن موقعیت زن و مرد و حمایت قانونی از آنان قرار داده است.
نتیجه نادیده گرفتن نقش زنان ضربه وارد کردن به نظام اقتصادی است
کارشناس اشتغال و کارآفرینی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی کردستان نیز گفت: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت 80 میلیونی ایران را زنان تشکیل می دهند نادیده گرفتن این بخش مهم از جامعه در فعالیت‌های اقتصادی یعنی وارد کردن ضربه‌های سنگین به اقتصاد کشور است.
مژگان ثروتیاری افزود: در گذشته زنان فقط در خانه و فعالیت‌های مرتبط را انجام می دادند اما بعد از انقلاب نقش آنان در عرصه های مختلف پر رنگتر از گذشته شد و فضا برای رشدشان فراهم گردید اما این روند باید نمود بیشتری پیدا کند تا آنان در عرصه های مختلف به جایگاه واقعی خود برسند.
وی اضافه کرد: برای دستیابی به پیشرفت‌های بیشتر ضرورت دارد که بکارگیری بانوان در حوزه های مختلف سرعت بیشتری پیدا کند که در راستای تحقق شعار سال نیز می تواند بسیار موثر باشد.
30 درصد اعضای حوزه تعاون کردستان را زنان تشکیل دادند

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با اشاره به اینکه هم اکنون یک هزار و 824 شرکت تعاونی در این استان فعال است، اضافه کرد: در این تعاونی ها 186هزارو 473 نفر عضویت دارند که 142 هزار و 939 نفر آن را مردان و 43 هزارو 530 نفر آن زنان تشکیل می دهند.
عباسی افزود: زنان در این عضویت‌ها نقش 30 درصدی دارند که با توجه به افزایش سطح تحصیلاتشان مشارکت پذیری این قشر در عرصه های مختلف در حال افزایش است و براساس تحقیقات حوزه معاونت امور تعاون کشور مشارکت پذیری آنان در برخی موارد نیز از مردان پیشی گرفته است.
وی اضافه کرد: از این رو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روی این برنامه متمرکز شده که زنان را برای حضور در تشکیل، راه اندازی و مدیریت تعاونی‌ها آن‌ها را تشویق کند.
مهارت افزایی در سبک زندگی و کارآفرینی ضرورت افزایش مشارکت پذیری زنان است
ثروتیاری هم گفت: آموزش سبک زندگی برای بانوان از دیگر ضروریات مهم مشارکت پذیری آنان در عرصه های مختلف است و با توجه به اینکه شعار سال جنبه اقتصادی دارد اولین قدم تحقق این شعار فرهنگ سازی در این راستا است و این مهم تنها با آموزش زنان محقق می‌شود.
کارشناس کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه اگر زن در خانواده بتواند فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را نهادینه کند در این صورت می توان به رونق تولید امیداور بود، افزود: مهارت افزایی فنی آنان از دیگر اقدامات مهم و موثر در این راستا بوده که این امر می تواند جامعه مصرف گرا را به جامعه تولیدکننده تبدیل کند و در این بخش مشاغل خانگی مهمترین بازوی تحقق برنامه است.
شکوفایی اقتصاد کشور مشارکت جدی زنان و مردان را می‌طلبد
معاون اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اظهار داشت: نقش زنان در اقتصاد با توجه به رونق تولید شعار امسال و شعار سال‌های قبل یکی از گام های مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی است چرا که رونق تولید از سویی منجر به حمایت از تولید ملی، استقلال و عزت ملی و ایجاد اشتغال خواهد شد البته در بررسی عوامل رونق تولید نادیده گرفتن نقش زنان امکان پذیر نیست.
وی اضافه کرد: در این راستا باید نمونه‌های موفق برای مشارکت زنان بیان کرد و همانند نقش زنان روستایی در عرصه کار و تولید که چگونه دوشادوش مردان در این راستا تلاش می‌کنند تا زندگی های سالمی در جامعه خود پایه گذاری کنند.
پیشکاری گفت: طبق سند چشم انداز 20 ساله برای تبدیل شدن به قدرت اول منطقه و دست‌یابی به توسعه پایدار بدون بهره گیری از شایستگی ها و توانمندهای زنان محال است.
وی افزود: تحقق عدالت جنسی برای دست یابی به رونق تولید باید زمینه حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی به ویژه کارآفرینی و تولید را برای استفاده از اندیشه خرد و توانمندی زنان در عرصه کار و تولید را فراهم کنیم.
پیشکاری یادآور شد: در میان زنان، خلاقان و نوآورانی هستند که می توانند با ریسک پذیرای بالا نقش بسیار مهمی در رونق تولید داشته باشند اما به دلیل اینکه فرهنگ حضور زنان در جامعه هنوز به حد ایده آل خود نرسیده و در مقایسه با مردان به ناچار با مشکلات و چالش‌های بیشتری روبرو هستند.
آموزش و ضعف فرهنگی اصلی‌ترین مانع ایفای نقش زنان در اقتصاد است

معاون اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه موانعی مانند کمبود سرمایه، کمبود تجربه، موانع اجتماعی و فرهنگی و نگرش های منفی نسبت به کار زنان در جوامع سنتی از دلایل عدم نقش آفرینی این افراد در اقتصاد و اجتماع است، افزود: ساختار آموزش، فرهنگ پذیرش زنان در جامعه اصلی ترین مانع برای رسیدن به نقش اصلی خود در اقتصاد بوده چرا که زیرساخت های این بحث ها در جامعه ما به درستی تبعین نشده است.
وی اضافه کرد: در راستای ایفای نقش این افراد در جامعه باید دسترسی زنان به کار آسان و سهل شود و جامعه باید بپذیر که زنان می‌توانند هم دوش مردان و در بسیار موارد بهتر از آنان فعالیت و خدمت ارائه دهند.
پیشکاری با بیان اینکه مساله آموزشی ما باید به سمت و سوی برو که جامعه به بهترین وجه ممکن توانایی و نقش زنان را بپذیرد، گفت: با وجود این موانع اجتماعی فرهنگی و جوامع سنتی و مشکلات اداری زنان توانسته اند با جسارت بسیار خوبی وارد فضای کسب و کار شده اند به وضوح تاثیرت مثبت خود را در کار بگذارند.
وی یادآور شد: همچنین در کنار این مساله زنانی که در عرصه اقتصادی فعالیت دارند باید به نقش مهم خود در خانه که همان همسر و مادر بودن است توجه داشته باشند که جامعه دچار آسیب های اجتماعی نشود بعد بسوی رونق تولید آری از هرگونه مشکلات اقتصادی بروند چرا که زنان دارای صبر و توانایی بسیاری هستند و می توانند هر 2 نقش را به خوبی ایفا کنند.
معاون اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: نقش زنان در جامعه ایران همواره نقشی بسزا و کلیدی بوده بطوریکه در کار و تولید بدون حضور زنان پویایی و شکوفایی امروز در حوزه اقتصادی دست یافتنی نبود.
وی تاکید کرد: فرصت سازی در استان برای حضور زنان در عرصه اقتصادی انجام شده در این راستا فرهنگ‌سازی نیاز اصلی است تا نقش زنان در عرصه های اقتصادی استان وضعیت پررنگ‌تری به خود بگیرد.
تامین مالی مهمترین چالش حضور زنان در عرصه کارآفرینی و تعاون است
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: تامین مالی مهمترین چالش‌های زنان برای ورود به بازار کار است و در این راستا اگر بانویی بخواهد برای تامین مالی کار خود از تسهیلات بانکی استفاده کند مجددا با چالش دیگری به نام ضمانت و وثیقه مواجه می‌شود.
عباسی افزود: این مساله به عنوان یک چالش در حوزه تعاون مطرح شد که برای حل آن صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون تشکیل شد و این صندوق از سال 97 طرح های تعاونی بانوان را بدون اخذ وصیقه تا سقف سه میلیارد ریال ضمانت می‌کند.
وی اضافه کرد: همچنین اعطای کمک های بلاعوض به تعاونی های که اعضای آن زنان سرپرست خانوار و توانجویان تحت پوشش بهزیستی و تخصیص اعتبارت ویژه برای آموزش، ترویج و حمایت از تعاونی های بانوان از دیگر مشوق های این وزاتخانه برای افزایش مشارکت پذیری زنان در عرصه های کارآفرینی و اقتصاد است.
باور سنتی ناتوانی زنان نسبت به مردان چالش کارآفرینی بانوان است
کارشناس کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه زنان زمانی می‌توانند نقش خود در عرصه اقتصادی را پررنگ کنند که ریسک پذیری خود را بالا ببرند، اظهار داشت: مهمترین چالش زنان کارآفرین دیده نشدن کارهایشان و در حاشیه کارهای مردان قرار گرفتن است که برای رفع این مشکل باید در مقابل آن ایستادگی کنند.
ثروتیاری افزود: باوری مبنی بر اینکه زنان توانایی کمتری نسبت به مردان دارند از گذشته به جامعه القا شده و هنوز باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای زنان در عرصه اقتصادی می شود شاید زنان در بحث قدرت بدنی همپای مردان نباشند اما امروز ثابت کرده‌اند که در بحث عملی و فکری نه تنها با مردان برابرند بلکه در گاهی اوقات نیز بهتر از مردان نیز عمل می‌کنند.
به خودباوری برسیم
بانوی کارآفرین کردستانی نیز با بیان اینکه شهر محل فعالیت خود همانند بسیاری از نقاط کشور همچنان دیدگاه سنتی نسبت به فعالیت زنان در خارج از خانه و عرصه اقتصادی دارد، افزود: پنج سال پیش که به دنبال آموزش حرفه خودم که تولید وسایل تزیئنی اسب و سوارکاری بود می رفتم همواره از سوی خیلی افراد مورد تمسخر قرار می گرفتم.
صوفی وند اضافه کرد: از نزدیکترین افراد تا مدیران ادارات گاهی اوقات من را به خاطر انجام چنین کاری شماتت کردند اما با باور به توانایی های خودم توانسته ام تمام مشکلات پیش رو را از سر راه خود برداشته و کارم را در مسیر رونق قرار دهم.
وی اظهار داشت: بیشتر همکاران من که به عنوان یک بانو در مسیر کارآفرینی قدم گذاشته اند این چالش ها را در کنار مشکلات مالی و عدم باور مردم به توانایی های آنان تجربه کرده اند.
دیدگاه سنتی جامعه مهمترین چالش زنان است

کارشناس کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گفت: مهمترین چالش های حضور زنان در عرصه اقتصادی دیدگاه سنتی جامعه است چرا که در چنین جوامعی کار آنان زیاد قابل قبول نیست و رفع این چالش تنها با آموزش و فرهنگ سازی امکان پذیر است.
وی با بیان اینکه تامین مالی، مسئولیت های خانه‌داری و تربیت فرزندان از دیگر چالش های حوزه بانوان است، اظهار داشت: رفع نیاز مالی بانوان برای سرمایه گذاری نیازمند حمایت ویژه دولت و خانواده از آنان است.
ثروتیاری اضافه کرد: دولت در این راستا بین زن و مرد هیچ تفاوتی قائل نیست در صورتی که با توجه به شرایط خاص زنان در جامعه ما باید به زنان نگاه ویژه‌ای داشت و مشوق هایی نیز برای آنان منظور کرد.
وی افزود: در بحث مسئولیت‌های خانه داری و تربیت فرزندان نیز باید زیرساخت های لازم فراهم باشد و زمانی که یک زن در خانه نیست مکانی امن برای تربیت فرزندانش وجود داشته باشد تا توانایی های خود را برای کار بیرون افزایش دهند.
خودباوری درس فراموش شده دختران
معاون اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه خودباوری ویژگی فراموش شده در بین برخی دختران و بانوان است، گفت: باید ما از طریق آموزش به ‌ویژه آموزش و پرورش در بین دانش‌آموزان دختر این خلاقیت و خود باوری را ترویج کنیم که می‌توانند همپای مردها در عرصه‌های اقتصادی حضور پیدا کنند.
پیشکاری افزود: نگرش فرهنگی و اجتماعی در آنان باید به گونه ای پدید آید که قوانین و مقررات یکسانی برای هر 2 طرف در عرصه های اقتصادی و ایفای نقش وجود دارد به طوری که در سند چشم انداز رفاه اجتماعی هم زن و مرد تفکیک نشده و همه در یک چشم دیده شده اند.
وی اضافه کرد: باید برخی مشوق‌ها برای حضور زنان در جامعه اقتصادی از جمله تخفیفات بیمه‌ای، تسهیلات ویژه، پرداخت حداقلی مالیات‌ها و اعطای زمین‌ها رایگان شود تا اعتماد به خانم ها در عرصه کارآفرینی به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود.
تعاون بهترین راهکار توانمندسازی زنان است
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اصلی‌ترین اداره تعاونی ها که به صورت دموکراتیک است به این معنا که هر کدام از اعضای آن از یک رای برابر برخوردار هستند و حضور زنان در این شرکت‌ها علاوه بر حفظ حقوق آنان این امکان را می دهد که از فرصت برابر برای مدیریت حرفه و کار خود داشته باشند.
عباسی افزود: عامل بعدی که در نهاد تعاونی ها به عنوان اصل شمرده می‌شود آموزش است از ابتدای شکل‌گیری آن‌ها در جهان این مهم را به عنوان یک اصل پذیرفته اند به طوری که هم اکنون هرکدام از آنها دارای یک ساختار مدیریتی و بازرسی است.
وی یادآور شد: در هیچکدام از این اصول تفاوتی در بین زن و مرد وجود ندارد هر شخصی به عنوان زن یا مرد وارد تعاونی بشود می‌تواند در تمامی زمینه‌ها حضور داشته باشند.
عباسی گفت: توانمندسازی اصول اولیه در ساختار تعاونی‌ها و واژه‌ای کلیدی در بحث برابری جنسیتی در دنیای امروز است و امروز نیز در قالب‌های مختلف از جمله همایش بین المللی توانمندسازی زنان مورد توجه قرار گرفته است که می‌توان این توانمندسازی را در بستر تعاونی به عالی ترین شکل ممکن تحقق داد.
توسعه تعاونی‌های فراگیر زنان اولویت افزایش نقش این افراد در کردستان است

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان افزود: هم اکنون بستر توانمندسازی زنان در قالب تعاونی در کردستان وجود دارد که بتوانند از شانس برابری برای رقابت و عرضه توانمندی‌های خود برخوردار باشند.
عباسی یادآور شد: بر اساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی که سه نوع تعاونی فراگیر، توسعه عمران و سهامی عام را تعریف کرده که در این راستا این اداره برای افزایش نقش زنان در جامعه بر روی تعاونی های فراگیر متمرکز شده است.
وی گفت: سال گذشته برای این مهم شرکت تعاونی فراگیر زنان با عضویت 260 نفر در قروه تشکیل یافته و با توجه به موفقیت آن هم اکنون تشکیل سه تعاونی فراگیر زنان در شهرستان های سنندج، سقز و مریوان با مشارکت سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و جهاد دانشگاهی در حال تشکیل و برنامه ریزی است.
وی اضافه کرد: در این راستا مقرر شده با توجه ماهیت تعاونی های زنان فراگیر که 70 درصد اعضای آن را باید زنان و افراد دهک های پایین جامعه تشکیل دهند اعضای این تعاونی ها در سه شهرستان از بین زنان سرپرست خانواده، بد سرپرست، هنرمند صنایع دستی و ساکنان حاشیه شهرها انتخاب شوند.
معرفی کارآفرینان برتر بانوان مهمترین گام برای تشویق آنان است
کارشناس کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه هم اکنون حدود یک هزار نفر از زنان این استان به عنوان کارآفرین و تولیدکنندگان در این استان مشغول فعالیت هستند، گفت: هشت نفر از آنان جز کارآفرین برتر و شناخته شده استان هستند و بیشتر فعالان اقتصادی بانوان کردستانی در بحث مشاغل خانگی فعال هستند.
ثروتیاری اضافه کرد: زنان کارآفرین با رسانه ای شدن موفقیت‌شان تشویق می‌شوند و بانوان دیگری که تنها در خانه فعالیت می کنند مجاب به ورود به عرصه فعالیت های اقتصادی می کند.
باید خود را باور کنیم
بانوی کارآفرین کردستان نیز در این ارتباط گفت: انتظار می رود در ابتدا خود و پس از آن خانوادها بانوان را در عرصه کارآفرینی باور داشته باشند و تا جامعه با سپری کردن پله های موفقیت به راحتی به توانمندی آنان واقف شوند.
صوفی وند با بیان اینکه هم اکنون در کارگاه وی حدود 40 بانوی سرپرست خانواده مشغول بکار هستند یادآور شد: از دستگاه های اجرایی نیز انتظار می رود در برنامه های خود دیدی متفاوت تر نسبت به بانوان کارآفرین داشته باشند و با تدبیر برنامه های مختلف از جمله تخفیف و معافیت‌های مالیاتی و بیمه، سهلوت پرداخت تسهیلات بانکی و کاهش مدت زمان اعطای مجوزها آنان را در عرصه اقتصادی یاری کنند.
آنچه از دل این گفته ها بیرون می آید این است که راه ها را برای زنان هموار کنیم چرا که گاهی ایده های یک زن دنیایش را تغییر می دهد و تغییر دنیایی زنان در راستای توسعه و پیشرفت شکوفایی هر کشوری را در پی دارد.
7349 / 3034 / 9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/91646/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی

اختصاص بیش از 600 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس