عصر کرد

آخرين مطالب

سالاد کسب و کار با سس موفقیت علمي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - شاید برای شما هم این سوال پیش آمدە باشد کە راە دست یابی بە موفقیت در چیست؟ چە کسانی می توانند بە موفقیت دست پیدا کنند؟ چە افرادی موفق هستند و شاخصەهای موفقیت کدام است؟ به گزارش ایسنا منطقه کردستان، برای دستیابی بە پاسخ سوالات مذکور نیازمند جستجو در زندگی افراد موفقی هستیم کە با تلاش و پشتکار خود قلەهای موفقیت را پیمودەاند .
" رئوف رحیمی" یکی از کارآفرینان موفق کردستانی و مخترع اولین سیستم مانیتورینگ شغلی در کشور است کەتحت عنوان "سنە" نامگذاری و در سال 93 از آن رونمایی شدە و در دفتر ریاست جمهوری بە عنوان طرح ملی بە ثبت رسیدە است .
رحیمی سرمایەگذار شهربازی سربستە "سرزمین جاذبە" با احداث این شهربازی توانستە تا حدودی رویای بچەهای کردستانی را تحقق بخشد .
این کارآفرین در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با ایدە و چگونگی عملی کردن طرح خود مبنی بر احداث این شهربازی گفت: طرح اولیەی این کار از سال ها پیش در ذهنم شکل گرفتە بود اما بە دلیل نداشتن منابع مالی معتبر قادر بە انجام آن نبودم، بعد از مدتی کە در روسیە اقامت داشتم بە سنندج بازگشتم، شهربازی سرزمین جاذبە را احداث کردم و هزینە این طرح را از طریق قرض از دیگران و از راە فروش خانە و ماشینم تامین کردم .
وی با بیان اینکە سرزمین جاذبە تنها شهربازی راە اندازی شدە در ایران است کە دارای پنج شعبە در شهرهای مختلف می باشد ، اظهار کرد: این پنج شعبە دارای پروتکل کمک بە بچەهای بی بزاعت است و حق استفادە از این شهربازی را برای کودکان حاشیەنشین فراهم کردەاست .
رحیمی دربارە سابقە شغلی خود عنوان کرد: بە مدت چند سال معاون ادارە کل، کمیتە امداد بودم و بە مدت 2 ٦سال در سمت معاون مدیرکل اشتغال و کارآفرینی کمیتە امداد خدمت کردەام اما بعد از مدتی بە منظور راە اندازی و ایجاد مشاغل و کارآفرینی از سمت خود استعفا دادم .
این کارآفرین موفق کردستانی در پاسخ بە سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر معرفی شاخص های موفقیت ادامە داد: یک شاخص اقتصادی تحت عنوان نرخ بازگشت داخلی سرمایە بدون در نظر گرفتن عوامل خارجی وجود دارد، که بر اساس آن مشاغل موفق در کوتاە مدت می توانند سرمایەای کە برای کار در نظر گرفتەاند را دوبارە بە دست بیاورند .
وی در ادامە افزود: کسب و کاری موفق است کە بتواند خروجی های اقتصادی داشتە باشد و همچنین علاوە بر رفع نیازهای مشتریان، ارزش پیشنهادی مناسبی برای آنها داشتە باشد .
رحیمی، یکی از شاخص های موفقیت را داشتن استراتژی مشخص در هرکاری دانست و افزود: مشاغلی کە از استراتژی مشخصی برخوردارند در بلند مدت دچار شکست نمی شوند .
وی یکی از دلایل شکست مشاغل در ایران را ناپایداری شغلی ذکر کرد و گفت: کارهای کوچک بە دلیل نداشتن پشتوانەهای مالی، همچون بیمە و سرمایە با شکست مواجە می شوند.
وی همچنین دلیل دیگر موفقیت و عدم موفقیت را در آموزش عنوان کرد و افزود: اگر شغلی آموزش پذیر نباشد در کوتاە مدت با شکست مواجە می شود .
رحیمی یکی از شاخص های موفقیت در کسب و کار را رضایت شخص از شغل مورد نظر ذکر کرد و گفت: رضایت فرد از شغل، شاخصی مهم برای کسب و کار موفق محسوب می شود چرا که در این صورت شخص با انگیزه بیشتری می تواند گام بردارد و ادامه دهد.
وی دو شاخصەی اقتصاد و توسعە را جدا ناپذیر از هم دانست و بر این باور است کە توسعە همراە با تامین مالی شکل می گیرد و این دو شاخصە بە هیچ وجە از هم جدا نیستند .
رحیمی اظهار کرد: فضای کسب و کار نیز در موفقیت یک شغل موثر است و بخش مهمی از موفقیت یک شغل ساختار آن است کە با محیط جغرافیایی ارتباط مستقیم دارد .
خواستن توانستن است
رئوف رحیمی در پاسخ بە این سوال کە انسان های موفق چە کسانی هستند گفت: اولین شاخصەی موفقیت، استراتژی افرادی در حوزەی عملیات است که شعار "خواستن توانستن است" را تحقق بخشیده اند.
این کار آفرین موفق تشریح کرد: استراتژی در ایران بر پایەی دو نوع دولتی و خصوصی است کە بخش دولتی، شامل کارمندان دولت کە مدام در حال برنامەریزی هستند و این برنامەریزی ها عملی نمی شوند است و اما بخش خصوص نیز شامل آن دستە از افرادی می شود کە بدون داشتن برنامە و استراتژی مشخص، مدام در حال کار عملیاتی هستند.
وی عنوان کرد: اما افراد موفق، افرادی هستند کە خط مشی بخش دولتی و خصوصی را دنبال نمی کنند بلکە در ابتدا برای کار خود برنامەریزی و طراحی می کنند و سپس وارد عملیات می شوند .
رحیمی در ادامە افزود: افرادی موفق خواهند شد کە بتوانند در ابتدا ساختار ذهنی خود را شکل دهند و برای کارهای خود برنامەریزی، سیاست گذاری و تیم سازی کنند و بر این اساس محیط ها و فرصت های خود را شناسایی و برای محصولات و خدمات خود برنامەریزی کنند و همواره یادگیرندە باشند .
این کارآفرین موفق، در ادامە با اشاره به اینکه در موفقیت جزئیات بیشتر از کلیات اهمیت دارد بیان کرد: هموارە کسانی موفق خواهند بود کە با مشتریان خود ارتباط خوبی برقرار کنند و در سناریوی کاری خود بە آنها امتیاز بدهند و مشتری های مشترک خود را شکل دهند.
وی در پاسخ بە این سوال مبنی بر اینکە چگونە می توانیم به عنوان یک کارآفرین موفق الگویی برای سایر افراد جامعە باشیم افزود: کسب و کار موفق بە مثابەی قطاری است کە تنها با یک لوگومتیو موجب حرکت سایر واگن ها می شود و می تواند سایر افراد جامعە را با خود همراە سازد .
این کارآفرین موفق عنوان کرد: زنجیرە ارزش بخشی از اقتصاد است، کە در آن هر تولیدی پنج ایستگاە تامین مواد اولیە، طرح و شکل برنامەی تولید، بازاریابی و فروش را طی می کند تا بە مرحلەی تولید برسد.
وی همچنین خاطرنشان کرد: کسب و کار موفق زمانی موفق تر خواهد شد کە بتواند در جامعە ریشە بدواند و دیگران را با خود همراە کند .
رحیمی در خصوص کسب و کار موفق اظهار کرد: کسب و کاری موفق است کە بتواند مشاغل بالادست و پایین دست خود را بشناسد و با آنها ارتباط برقرار کند، کە این ارتباطات بە مرور علاوه بر رشد، موجب توسعە نیز می شود و بە یک خوشەی اقتصادی تبدیل می شود.
این کارآفرین موفق در خصوص اینکە برای کسب و کار موفق چە چیزی لازم است و باید از چە کسانی کمک بگیریم و چگونە کاری را بە نقطە موفقیت برسانیم، گفت: در کارآفرینی زیست بومی، تحت عنوان اکوسیستم کارآفرینی، وجود دارد که شامل مشاغل موفقی است که طی مدت طولانی در جریان هستند و تاییدیەی موفقیت خود را گرفتە اند.
وی همچنین افزود: زمانی کە ما می خواهیم کسب و کاری را راە اندازی کنیم نیازمند نیرو و تشکیلاتی هستیم کە در اقتصاد بە آنها عامل توسعە گفتە می شود .
وی همچنین عنوان کرد: شخصی کە در صدد راه اندازی کسب و کاری جدید است، باید با عبور از چندین مرحلە به سوالات متعددی، از جمله اینکه می خواهد چە چیزی تولید کند؟ مشتریان او چە کسانی خواهند بود؟ با چه هزینەای، در چە محیطی، با چە چشم اندازی و توسط چە کسانی این کار را راەاندازی کند؟ پاسخ دهد تا بتواند برای ایجاد شغل موردنظر برنامەریزی کند .
بازار بیزنس میدان رقابت رقبا
رحیمی، در ادامە این گفت و گو اظهار کرد: اولین بحث موردنظر در ایجاد کسب و کار، طرح ایدە است و ما باید با کمک عامل توسعە، ابعاد مختلف ایدە را بررسی کرده و با شناسایی نقاط ضعف و قوت ایده ها، رقبا و مزیت های آنها را بشناسیم .
وی یکی از ابعاد مورد بررسی در راه اندازی کسب و کار موفق را بعد فنی دانست و گفت: باید بە این مسالە توجە کرد کە آیا انجام این ایدە شدنی است یا نە؟ امکان پذیر است یا نە؟ اگر امکان پذیر است، مشتری های ما چە کسانی خواهند بود؟ میزان درآمد حاصلە از این کار چقدر خواهد بود؟ سایز مشتریان ما چقدر است و بر این اساس باید سایز سرمایەی خود را تعیین کنیم .
این کارآفرین موفق با بیان اینکە استارتاپ ها باید در ابتدا بە گونەای عمل کنند کە نە سود کنند نە زیان گفت: برای راە اندازی یک کسب و کار باید با توجه به مسائل قانونی و تعیین مدل کسب و کار خود اقدام بە اخذ گواهی های لازم جهت راەاندازی شغل موردنظر کنیم .
رحیمی دربارەی تفاوت قوانین حمایتی در ایجاد کسب و کار در ایران با کشورها اروپایی پیشرفتە افزود: ساختار اقتصادی ایران بر پایەی اقتصاد دولتی و لیبرالیسم اقتصادی است در حالی کە در کشورهای اروپایی حاکمیت اقتصادی بر پایەی حاکمیت شرکتی است، در جایی کە در ایران مدل اقتصادی بر پایەی تامین مالی و متقاضی محور است ساختار اقتصادی آنها بر اساس مدل توسعەای و برنامە ریزی محور است .
وی در خصوص قانون و مقررات حاکم در کشورهای اروپایی تشریح کرد: در کشورهای پیشرفتە اروپایی بیشتر از آنکە بە فرآیند اهمیت بدهند بە فکر دستیابی بە نتیجەی مطلوب هستند کە این امر درست برعکس قوانین کشور ایران است، در ایران بە فرایند بیشتر از نتیجە اهمیت دادە می شود .
رحیمی در خصوص سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر چگونگی تامین سرمایە و راەهای تامین سرمایە اظهار کرد: یکی از وظایف کارآفرین تعیین عددهای اقتصادی است و یکی از این اعداد، نظام عرضە و تقاضا است، به گونه ای که کارآفرین، زمانی کە سهم خود را از بازار مشخص کرد، می تواند ساختار تولید را تعیین و میزان سرمایەی لازم برای کار خود را مشخص کند .
این کارآفرین موفق خاطرنشان کرد: تامین مالی، به چند طریق از جمله تخصیص اعتبارات و املاک خود، گرفتن وام و مشارکت با سرمایەگذاران می تواند صورت پذیرد.
رحیمی در پایان با ذکر پیشنهاداتی بە جوانان یادآور شد: آنچە کە آیندە را می سازد عادت های ماست، و باید تلاشمان بر این باشد کە با فراهم کردن توسعه مداوم در درون خود و خانوادە، بر اساس هدف زندگی کنیم و با تغییر عادت های خود وارد کسب و کار شویم و این را نیز بدانیم کە دنیای کسب و کار دنیای پر فراز و نشیبی است و در پس زندگی هر انسان موفقی شکست ها و فراز و نشیب های بسیاری وجود دارد، این را بە یاد داشتە باشیم کە کارآفرینی ژنتیکی نیست، بلکه با آموزش و مهارت و مطالعە می توانیم بە یک انسان موفق تبدیل شویم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/91843/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد