عصر کرد

آخرين مطالب

جدال نیاز و گرانی در بازار نوشت افزار مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - این روزها به هر مغازه نوشت افزار فروشی که وارد می‌شوی جمعیتی را می‌بینی که با شور و هیجانی وصف ناشدنی در صدد تامین وسایل مورد نیاز مدرسه فرزندانشان هستند، اما قیمت های سربه فلک کشیده تا حدودی منجر به کاهش تقاضا شده و به نوعی نیاز و گرانی با هم در جدال هستند.

هرسال به اواخر تابستان و فصل بهار تعلیم و تربیت که نزدیک می‌شویم بازار فروش برخی از کالاها رونق جدی تری به خود گرفته و حتی گاهی برخی مغازه داران برای مدت کوتاهی تغییر شغل داده و به سمت فروش اقلامی می روند که این روزها پرفروش تر است.
نوشت افزار ، پوشاک و کیف و کفش از جمله مغازه هایی است که این روزها مملو از جمعیت است، کودکان و نوجوانانی که دست در دست پدر و مادرشان مغازه به مغازه می‌روند تا جنس مورد نظرشان را پیدا کنند، غافل از اینکه قیمت های سر به فلک کشیده، آه از نهاد خانواده ها در آورده است.
به یکی از مغازه های لوازم التحریر فروشی در یکی از خیابان های پرتردد سنندج وارد می شوم، چند نفری داخل مغازه هستند و تعدادی مشغول انتخاب کالای مورد نظر خود و تعدادی نیز سر قیمت با فروشنده بحث می کنند، آخر سر هم یکی از خریداران با ناراحتی دست پسرش را می گیرد و از مغازه بیرون می‌رود، زیرلفظی چیزی می گوید که متوجه نمی شوم چی بود.
فروشنده به مشتری های دیگر نگاه می کند و با پوزخندی می گوید: این هم از کار و کاسبی ما، از صبح تا شب با هزار نفر باید سر و کله بزنیم انگار ما پولی بابت اجناسی که داخل مغازه هست نداده ایم، برخی انتظار دارند رایگان اجناس را به آنان بدهیم.
درهمین حین یکی از مشتری ها می گوید: ناراحت نشو برادر، این روزها همه مشکل دارند من خودم 2 هفته است مغازه به مغازه دنبال خرید وسایل مدرسه برای فرزندانم هستم اما دست روی هر چیزی که می گذاریم انگاه برق سه فاز دارد، قیمت ها سربه فلک کشیده...
خواستم سوالی بپرسم اما پشیمان شدم و از مغازه زدم بیرون، به طرف میدان اصلی شهر حرکت کردم، به سختی از میان جمعیت می توانستم عبور کنم، هرکس به نوعی در تکاپوی تامین وسایل مدرسه بود، یکی از مغازه ها خرید می‌کرد و دیگری کنار بساط دستفروشان در جستجوی کالای موردنظرش بود و دیگری ناامیدانه به اجناس نگاه می کرد و فقط وسعش به پرسیدن قیمت ها می‌رسید.
دستفروشان در اولویت

در میان این همه هیاهویی بازار چیزی که بیشتر در خیابان های سنندج جلب توجه می کند، بازار پر رونق دستفروشانی است که بساطشان را به فروش نوشت افزار و حتی کیف و کفش مدرسه تغییر داده اند، نسبت به مغازه دارانی است که شغل اصلی و ثابت شان همین لوازم التحریر فروشی است و دارای پروانه کسب هستند.
خانمی در حال خرید از یکی از دستفروشان است، از او درباره تفاوت قیمت ها سوال می کنم، سری تکان می‌دهد و می‌گوید: از قیمت ها نپرسید که اصلا قابل بیان نیست، باز خدارو شکر حداقل این دستفروشان هستند که خانواده هایی مثل ما به قیمت ارزانتری البته خیلی کم نسبت به مغازه ها اقلام مورد نیاز مدرسه بچه هایمان را فراهم کنیم.
احمدی که 2 دختر هشت و 14 ساله دارد، ادامه می‌دهد، بچه ها که گرانی و ارزانی را نمی‌فهمند، می‌خواهند همه چیز داشته باشند، البته حق هم دارند مگر می‌شود بدون دفتر و مداد و خودکار مدرسه رفت.
در همین حین گریه های دختربچه ای حدود 9 ساله توجهم را به خود جلب می‌کند، از مغازه کیف فروشی بیرون می‌آمدند، دست مادرش را می‌کشید و با گریه می‌گفت من فقط همان کیف را می‌خواهم و مادرش سرش داد می‌کشید، اگر آن را بخرم پولی برای خرید وسایل دیگرت ندارم اما هر لحظه گریه های دختر و اصرارهایش بیشتر و بیشتر می‌شد ولی به ناچار کشان کشان دنبال مادر می رود.
کسادی بازار
به سراغ یکی از مغازه داران نوشت افزار و لوازم التحریر فروشی شهر می روم، از بازار این روزهایشان که سوال می‌کنم می‌گوید: از تمام این جنب و جوش ها و هیاهویی که در بازار می‌بینید فقط شلوغی داخل مغازه نصیب مان می‌شود.
رحیمی افزود: سال هاست، که در این حرفه مشغول فعالیتم، سلیقه مشتری هایم را خوب می‌شناسم اما این روزها قیمت اجناس به اندازه ای بالا رفته که کمتر کسی بدنبال سلیقه و نوع جنس کالا است بلکه اکثر خانواده ها فقط بدنبال پیدا کردن کالایی ارزانتر هستند.
وی ادامه می‌دهد: البته خانواده هایی هم هستند که افزایش قیمت ها تاثیر چندانی بر روی خریدشان ندارد و همانند سال های گذشته، بدنبال اجناس باکیفیت با هر قیمتی هستند اما نسبت به گذشته بازار رونق چندانی ندارد.
در راستای اجرای سیاست‌های ستاد تنظیم بازار و کمک به خرید نمایشگاه پاییزه توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از 21 شهریور در 10 شهرستان استان دایر شده است.

برای اطلاع از چگونگی وضعیت استقبال مردم از این نمایشگاه‌ها که با تخفیف حدود 15 درصدی کالا عرضه می کنند به نمایشگاه سنندج که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی دایر شده رفتم، ظاهرا شلوغ بود، به سراغ غرفه داران می‌روم.
نوید حیدری یکی از غرفه دارانی بود که در خیابان کشاورز مغازه دارد از او در مورد تفاوت قیمت‌های نمایشگاه و استقبال مردم سوال کردم، گفت: تمام اجناسی که در مغازه موجود است را به نمایشگاه آورده‌ایم، هر چند با توجه به تخفیفی که اعلام شده مردم بیشتر مراجعه می‌کنند اما خرید زیادی ندارند.
وی معتقد است: قیمت ها تفاوت چندانی با بیرون ندارد همه‌جا قیمت ها یکسان است و تخفیفی که اعلام شده شامل همه اقلام نمی‌شود، اما کسانی که مراجعه می‌کنند انتظار این تخفیف را در همه‌ کالاها دارند و وقتی می بینند شامل نمی‌شود از خیر خرید می گذرند.
زن و مرد جوانی که جلوی غرفه مشغول خرید هستند نیز می گویند: بیشتر از 10 روز است مغازه به مغازه دنبال وسایل بچه هایشان هستند قیمت ها وحشتناک بالاست و امروز هم که به نمایشگاه آمدیم می بینیم که تفاوت چندانی با بیرون ندارد.
مرد جوان می گوید: هر سال این موقع که تقاضا برای خرید بیشتر می شود قیمت ها سر به فلک می شود امسال که دیگر قیمت ها چند برابر شده معلوم نیست مسئولان اصلا نظارتی بر بازار دارند یا نه؟
تنظیم بازار با برپایی نمایشگاه
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می گوید: این نمایشگاه‌ها به منظور تنظیم بازار، تامین کالاهای مورد نیاز دانش آموزان و توزیع کالاهای اساسی گوشت، برنج و شکر و در نتیجه حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برپا شده است.
محمد دره وزمی با اشاره به اینکه این نمایشگاه تا 29 شهریور دایر است، افزود: براساس تقویم نمایشگاهی استان تا 10 مهر امسال تمام نمایشگاه‌های ویژه بازگشایی مدارس به اتمام می‌رسد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: برخی از کالاها در این نمایشگاه با تخفیف 15 درصد و تعدادی هم بیشتر از این میزان به متقاضیان عرضه می‌شود.
وی یادآور شد: 10 نمایشگاه در قالب 450 غرفه در این ایام در تمام شهرستان‌های استان با محوریت اتاق‌های اصناف دایر شده و کالاهای تنظیم بازار عرضه شده در آنها کمتر از قیمت تنظیم بازار است.
اجرای طرح نظارتی بازگشایی مدارس

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز با اشاره به اینکه اجرای طرح نظارتی بازگشایی مدارس همزمان با سراسر کشور از دهم شهریور در استان آغاز شد، گفت: قبل از این تاریخ نیز در استان گشت‌های مشترک برای نظارت بر بازار کار خود را شروع کرده بودند.
فرزاد سردارزاده افزود: بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم به طور مستقل و هم به صورت گشت مشترک بر بازار نظارت می‌‎کنند.
وی یادآور شد: براساس آمارهای جمع آوری شده از تاریخ 9 تا 17 شهریور 2 هزار و 48 بازرسی از سطح بازار انجام شده که در این بازرسی ها 153 تخلف احراز و 122 پرونده برای متخلفان تشکیل شده است.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: ارزش ریالی پرونده‌های تشکیل شده 652 میلیون و 786 هزار ریال بوده است، ضمن اینکه در این مدت 117 مورد شکایت مردمی نیز به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: از مجموع پرونده های تشکیل شده، 9 پرونده تخلف به ارزش 22 میلیون و 974 هزار ریال مربوط به لوازم التحریر و 11 پرونده در رابطه با مغازه‌های عرضه کیف و کفش به ارزش 28 میلیون و 890 هزار ریال بوده است.
سردار زاده اظهار داشت: در این مدت همچنین 2 پرونده در زمینه عرضه پوشاک به ارزش 6 میلیون و 260 هزار ریال تشکیل شده است.
وی بیشترین تخلف‌ها را مربوط به حوزه گرانفروشی، کم فروشی و عدم درج قیمت اعلام کرد و گفت: سامانه تلفنی 124 به صورت شبانه روزی برای دریافت شکایت، انتقاد، پیشنهاد و نظارت مردمی فعال است و شهروندان می توانند هر گونه تخلف را گزارش دهند.
امید می رود فضای جامعه به سمت و سویی پیش برود که هیچ پدر و مادری شرمنده فرزندانشان نباشند و هیچ دانش آموزی بدلیل فقر و نداری از تحصیل و پیشرفت جا نماند.
حدود 65 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد، بیش از 29 هزار واحد در مرکز استان مستقر است و حدود سه درصد از این صنفی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای محسوب می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/91947/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان

ما دو جور بخشنده داریم!

مصائب پیروزی برابر قرقیزستان از زبان کاپیتان تیم ملی فوتسال

بازیکن رئال که ژابی برای لورکوزن می‌خواهد

ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد

تایلند 3 عراق 2، هفتمین صعود متوالی به جام جهانی

العین - یوکوهاما، آماده برای جنگ بر سر جام نقره‌ای

سرپرست استقلال خوزستان؛ فقط تمرکز و دیگر هیچ!

فینالیست آسیا را فغانی تعیین کرد!

مهره کلیدی نساجی با لباس شخصی

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

دمتان گرم و ممنون نکونام و استقلال!

بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است

رشد 3 برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان

بازگشایی گردنه تته پس از 5 ماه + فیلم

توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور

انجام عمل تعویض دریچه قلب از طریق آنژیوگرافی برای اولین‌بار در کرمانشاه

عملیات بازگشایی گردنه تته

لایحه بودجه 1403 شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود

اجرای طرح شنبه‌های احیای واحدهای راکد در کردستان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست

آیین نامه داوری ایران قدیمی و با اشکال است

مذاکرات مثبت لیورپول با فاینورد برای جانشینی اشلوت با کلوپ

پائز: المپیک 2024 واقعیت است، نه رویا

مذاکره آیندهوون با بارسلونا برای خرید ارزان دِست

ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک

ملوان بدون مصدوم و محروم مقابل سایپا

کرسپو و کیول؛ از فینال استانبول تا لیگ قهرمانان آسیا

صعود نماینده ژاپن به فینال لیگ قهرمانان آسیا

گواردیولا هم به تراکتور بیاید،‌ مشکلات حل نمی‌شود

فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر

(عکس) تصویر‌ی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

عملیات بازگشایی گردنه تته در مسیر پاوه به سرو آباد

صحنه ای وهمناک در انگلیس؛ اسب های خونین در خیابان های لندن | عکس

شرکت 26 هزار و 380 داوطلب کردستانی در نوبت اول کنکور سراسری 1403

اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد

بازگشایی گردنه تته در کردستان پس از 5 ماه

طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان

زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد

گردنه تته در محور کرمانشاه به کردستان بازگشایی شد

3200 کنتور هوشمند روی چاه‌های آب در کرمانشاه نصب‌ شد

گردنه برف‌گیر و مرتفع کرمانشاه پس از ماه‌ها بازگشایی شد

طرح مسطورا زمینه تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین است

پیش بینی هفته ای بهاری برای استان کرمانشاه

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد