عصر کرد

آخرين مطالب

دفاع از میهن فراتر از ایده و مذهب مقالات

  بزرگنمايي:

عصرکرد- -31شهریور 1359 خاطره تلخ تهاجم نابرابر و ظالمانه ارتش رژیم بعث عراق را برای مردم ایران تداعی می‌کند، تجاوزی که جان هزاران نفر از مردم بی‌دفاع و مدافعان این آب و خاک را گرفت و ده‌ها هزار نفر را معلول، جانباز و آزاده بر جا گذاشت.

2 سال از انقلاب نوپای اسلامی نگذشته بود که صدام جنایتکار با حمایت و همراهی تمام عیار استکبار و دولت‌های غربی، جنگی را بر کشورمان تحمیل کرد که جدای از داغدار کردن بسیاری از خانواده‌ها و آواره کردن برخی دیگر، خسارت زیادی را نیز به تاسیسات زیربنایی و زیرساخت‌های کشور وارد کرد.

اما جنگ تحمیلی در کنار تمام خسارت‌های جانی و مالی و ضربات روحی و روانی، دستاوردها و تبعات مثبتی نیز داشت و آن نمایش روحیه ایثار و فداکاری، شکوفایی هر چه بیشتر حس برادری و تعامل در میان مردم کشورمان بود که در بسیاری از عملیات‌ها، منجر به سربلندی مجاهدان راه حق در برابر جبهه کفر شد.

به هر حال جنگ هشت ساله با سربلندی و سرفرازی ملت و جان برکفان نیروهای مسلح پایان یافت و این پیروزی جز با اتحاد، یکدستی و روحیه از خودگذشتگی میان اقوام، مذاهب و اقلیت های دینی بدست نمی‌آمد ضمن اینکه خطه کردستان نیز از این قافله عقب نماند و به محض تجاوز رژیم بعث، سنی و شیعه و کُرد و تُرک در کنار هم راهی جبهه‌های حق علیه باطل شده و از میهن و خاک خود جانانه دفاع کردند.

استان کردستان در دوران دفاع مقدس 356 بار مورد بمباران رژیم بعثی عراق قرار گرفت و پنج هزار و 400 شهید، بیش از 9 هزار جانباز و 830 آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

ایران با عراق همسایه غربی خود یک هزار و 458 کیلومتر مرز مشترک دارد که حدود 200 کیلومتر این مرز در استان کردستان واقع شده است.

سردار محمدحسین رجبی فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان
عنوان سردار محمدحسین رجبی فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان

مقابله با تهاجم دشمن خواست همه ملت ایران بود

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان گفت:‌ مقابله با تهاجم رژیم بعث، خواسته همه ملت ایران بود و با حضور رزمندگان و تمام احاد جامعه یک برانگیختگی در کل بدنه کشور ایجاد و پاسخ دندان‌شکنی به دشمن داده شد.

سردار سرتیپ 2 پاسدار محمدحسین رجبی افزود: اینکه در تاریخ ثبت شده که یک وجب از خاک کشور در اختیار دشمن قرار نگرفت خواست یک طبقه یا یک قشر نبود بلکه نتیجه حضور همه ملت در دفاع مقدس بود.

وی یادآور شد: ایران کشوری مسلمان محسوب می‌شود و اقلیت‌های مذهبی همچون مسیحی و کلیمی جمعیت بسیار محدودی دارند اما شاهد حضور آنان نیز در جنگ تحمیلی بودیم و تعدادی از این افراد نیز به خیل شهدای جنگ پیوستند.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان به وحدت و تعامل مذاهب و اقلیت‌های دینی در کشور در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: تقدیم پنج هزار و 400 شهید که اغلب اهل سنت هستند به این انقلاب، نشان از روحیه وحدت و ایثار در بین تمام اقوام و مذاهب در استان کردستان دارد.

سردار رجبی با اشاره به اینکه در عراق وحدت رویه ملی وجود نداشت اما در ایران برعکس بود و شاهد همبستگی بالایی بودیم، اضافه کرد: جنگ به صورت رسمی شروع نشده بود که اهل سنت مقابله با دشمن را آغاز کرده بودند.

وی افزود: در دفاع مقدس شاهد بپاخاستگی کل ملت ایران در مقابل دشمن متجاوز بعثی بودیم و امروز هم امنیت حاصل شده متعلق به همه مردم است.

امیر سرتیپ 2  سعید اثنی‌عشری فرمانده لشگر 28 پیاده ارتش در کردستان
عنوان امیر سرتیپ 2 سعید اثنی عشری فرمانده لشگر 28 پیاده ارتش در کردستان

دفاع مقدس، فرهنگی متعلق به همه اقشار جامعه است

فرمانده لشگر 28 پیاده ارتش در کردستان نیز گفت: دفاع مقدس، فرهنگی متعلق به همه اقشار جامعه است و در هشت سال جنگ تحمیلی نیز همه اقلیت‌ها در این صحنه حضور داشتند.

امیر سرتیپ 2 سعید اثنی‌عشری اضافه کرد: این همدلی و اتحاد موجب شده بود در مقابل دشمن مقاومتر باشیم بنابراین اگر همدلی باشد نه تنها در دفاع مقدس، بلکه در تمام عرصه ها موفق‌ خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه در ایران به شهدا احترام گذاشته می‌شود، افزود: تفاوتی میان شهدا وجود ندارد و کسانی را که در دفاع از این مملکت سهیم بوده‌اند، نمی‌توان تفکیک کرد چرا که همه عاشقانه در دفاع از کشور گام برداشته و راه شهادت را با شجاعت انتخاب کردند.

امیر سرتیپ 2 اثنی‌عشری وجود اقلیت‌های دینیف اقوام و مذاهب گوناگون را فرصتی ارزشمند برای اقتدار انقلاب اسلامی برشمرد و تاکید کرد: این اقتدار را در جبهه‌های حق علیه باطل و با همکاری و اتحاد اقشار مختلف کشور تجربه کردیم.

وی با بیان اینکه اکنون نیز وحدت بین ادیان، اقوام و مذاهب در ایران وجود دارد، یادآور شد:‌ دیدار رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری با خانواده شهدای مذاهب مختلف، نشان از ارج نهادن نظام اسلامی به تلاش‌ها و فداکاری‌های اقلیت‌های دینی در دوران دفاع مقدس و توجه به آنها است.

عنوان: صحنه ای از نبرد رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس

اخلاص و ایمان عامل پیروزی در جنگ

محمد الله مرادی رزمنده‌ای که اکنون 59 سال دارد، سال 1359 به عنوان نیروی رسمی وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و با شروع جنگ در جبهه حضور پیدا کرد و در این عرصه حضو ری فعال داشته است  نیز می گوید: تا پایان جنگ در میدان مبارزه با جبهه کفر بوده و در اغلب عملیات‌های غرب کشور حضور داشته و از نزدیک شاهد جانفشانی‌های رزمندگان بودم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس به عشق و علاقه‌اش به نظام و انقلاب اشاره می‌کند و معتقد است: از اقوام و مذاهب مختلف راهی جبهه شده و با وجود سختی‌ها و کمبود امکانات، همه عاشقانه برای دفاع از مرز و بوم ایران اسلامی جانفشانی می‌کردند.

الله مرادی به عدم هماهنگی برخی مسئولان با فرماندهان جنگ در جبهه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: با این وجود اتحاد و هماهنگی بسیار خوبی بین رزمندگان، از جمله سپاه، ارتش، بسیج، شهربانی و کمیته وجود داشت.

وی با بیان اینکه روحیه رزمندگان بسیار خوب و حضور اغلب آنان در جبهه به صورت داوطلبانه بود، حاکم بودن عشق، ایمان، اخلاص و ایثار را عامل موفقیت کشورمان در مقابل متجاوزان عراقی عنوان کرد.

این رزمنده کردستانی همکاری و همبستگی بین اقلیت‌های مذهبی را در جبهه‌ها بسیار خوب توصیف کرد و یادآور شد: نمونه این همبستگی، تشکیل سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان (متشکل از سنی و شیعه) و دفاع آنان از انقلاب و کشور در مقابل گروه‌های معاند و دشمن بعثی بود.

الله مرادی با بیان اینکه جوانان باید قدر امنیت کنونی و خون شهدا را بدانند، اضافه کرد: قشر جوان جامعه باید دانند که انقلاب متعلق به آنان است و باید صحنه گردان آینده کشور باشند ضمن اینکه مدیریت کشور جز با تلاش جهادی و مدیریت صحیح امکان پذیر نیست.

عنوان: حضور رزمندگان اسلام در جبهه های غرب کشور

کارم روحیه دادن به رزمندگان بود

ماموستا خلیل آدابی 71 ساله یکی از روحانیون متعهدی است که ضمن حضور در تظاهرات ضد رژیم شاه در سال 57، با آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه‌ها شد تا به تبلیغ آموزه‌های دینی و اخلاقی و دادن روحیه به سربازان و رزمندگان اسلام بپردازد.

وی که امام جمعه مسجد قبا شهرک بهاران سنندج است، گفت: اوایل جنگ در خرمشهر حضور داشتم و کارم تبلیغ و پیش نمازی بود ضمن اینکه به سنگرها در خط مقدم سر می‌زدم و به سربازان روحیه می‌دادم.

این روحانی اهل سنت زمان جنگ امام جمعه دهگلان بوده و در کنار دعوت مردم و جوانان برای حضور در جبهه، خود نیز بارها به خط مقدم رفته تا دین خود را به نظام و کشور ادا کند.

ماموستا آدابی سال 66 بر اثر انفجار خمپاره در جزیره مجنون، شنوایی‌اش را تا حدود زیادی از دست می‌دهد و اکنون به سختی می شنود اما از رفتنش به جبهه و خدمت به رزمندگان پشیمان نیست و از اینکه در آن سال‌ها توانسته حتی محدود خدمتی به کشور کُند بسیار خرسند است.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه اهل سنت بودم اما از آنجاییکه عاشقانه برای ارتقای روحیه و حفظ همبستگی رزمندگان تلاش می‌کردم، همه مرا قبول داشتند و بحثی به نام اختلاف مذهب یا شیعه و سنی وجود نداشت.

عنوان: بازگشت آزادگان سرافراز به میهن در مرداد ماه سال 69

اسارت،  جبهه‌ای دیگر

سیدمحمدعطاالله رحمانی آبیدر رزمنده و آزاده سنندجی که اکنون 53 سال دارد، سال 1366 برای دفاع از کیان ایران اسلامی راهی مرزهای جنوب شد، وی در یکی از حمله‌های دشمن در سال 1367 در منطقه دهلران (استان ایلام) به اسارت نیروهای عراقی در آمد و تا مرداد سال 69 در اردوگاه موصل تحت شرایط سختی دوران اسارات را سپری کرد.

این جانباز 30 درصد کردستانی، شرایط خط مقدم را از لحاظ امکانات و آب و هوا بسیار سخت و طاقت فرسا توصیف کرد و اظهار داشت: دوران اسارات نیز سال‌های سختی بود و عراقی ها بشدت از لحاظ جسمی و روحی اُسرا را زیر فشار قرار می‌دادند.

رحمانی آبیدر به وضعیت ضعیف جسمانی اسیران ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل نامناسب بودن رژیم غذایی، وزن اُسرا زیر استاندارد بود و بیماری‌های پوستی و کمبود دارو نیز ما را آزار می‌داد اما این مسائل تاثیری در روحیه مقاومت رزمندگان نداشت.

به گفته وی، به محض شکست نیروهای عراقی در یکی از جبهه‌ها، اُسرا مورد آزار و اذیت جسمی و روانی قرار می‌گرفتند و عراقی‌ها از هیچ تلاشی برای تضعیف روحیه اسیران ایرانی کوتاهی نمی‌کردند.

این آزاده اضافه کرد: اعتقاد داشتیم اسارت جبهه ای دیگر است و باید چندین برابر خط مقدم در اردوگاه مقاومت می‌کردیم، همچنان که گاهی اوقات با شورش و اعتصاب غذا بعثی‌ها را به چالش می‌کشیدیم.

رحمانی آبیدر وجود اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی را در کشور موجب تحکیم مواضع قدرت ایران دانست و گفت: رزمندگانی که در اسارت حضور داشتند، جدا از هر نوع دین و مذهب و قوم، تنها برای حفاظت از انقلاب و کشور به جنگ رژیم بعث آمده بودند.

وی با بیان اینکه مساله حفاطت از کشور و دین و خاک، ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد، افزود: اکنون شاید مسائل اقتصادی و سیاسی نگرش‌ها را تغییر داده باشد اما موضع ما در برابر دشمنان و استکبار هیچگاه تغییر نخواهد کرد.

آزاده و جانباز 30 درصد کردستانی تاکید کرد: تا زمانی که دشمنان با چشم طمع به ایران اسلامی نگاه کنند، در برابر آنان خواهیم ایستاد، و جوانان نیز مسئول صیانت از مملکت هستند.

رحمانی آبیدر، وحدت را رمز موفقیت کشورمان در عرصه‌های مختلف دانست و از جوانان و مسئولان خواست پاسدار خون شهدا باشند و با مدیریت صحیح و اصولی راه  نفود دشمن را ببندند.

همراه 2 برادرم در جبهه‌های جنگ حضور داشتیم

یکی از رزمندگان و ایثارگران کردستانی دوران دفاع مقدس نیز حضورش در جنگ را  بهترین دوران زندگی‌اش توصیف کرد و گفت: سال 64 به عنوان درجه دار وظیفه نیروی دریایی در جزیره خارک حضور داشتم اما بعد از اتمام خدمتم تا سال 67 نیز به صورت داوطلبانه در جبهه ها از خاک و مهین عزیزم دفاع کردم.

فرزین لطف‌پوری که بازنشسته اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان است، ادامه داد: در منطقه خارک مسئولیت حفاظت از سکوهای نفتی را بر عهده داشتیم که کار بسیار دشواری بود.

وی از بمباران‌های پیاپی و تهاجم هوایی جنگنده‌های عراقی به منطقه خارک سخن به میان آورد و به بالا بودن روحیه ایثار و فداکاری در میان رزمندگان اشاره کرده و می گوید: از اینکه در منطقه حساسی از کشور خدمت کردم افتخار می‌کنم و باز هم برای جانفشانی و پاسداری از وطن آمادگی دارم.

لطف پوری می‌گوید: اتحاد و یکدلی بسیار خوبی بین رزمندگان از سرباز و کادر وجود داشت و تنها چیزی که در دوران جنگ معنی نداشت، اختلاف عقیدتی و مذهبی بود.

او که همراه 2 برادرش در جبهه های جنگ دوران دفاع مقدس حضور داشته است، افزود: هر وقت احساس خطر کنیم باید برای نجات کشور و خاک وطن دفاع کنیم ضمن اینکه باید قدر امنیت حاضر را بدانیم چرا که این امنیت حاصل خون شهدا و مجاهدت‌های های جانبازان، رزمندگان و اُسرا است.

ملت ایران از جمله شهدا، رزمندگان، جانبازان، آزادگان و ایثارگران در دوران دفاع مقدس دین خود را به نظام و انقلاب اسلامی ادا کردند و اکنون نوبت جوانان و آینده سازان است که ضمن آمادگی برای دفاع از مرزهای ایران در جبهه‌های علمی، اقتصادی و فرهنگی تلاش خود را به کار گیرند و مانع از هدر رفتن خون هزاران شهید جنگ تحمیلی شوند.

آمار شهدای دفاع مقدس 213 هزار و 255 نفر است که از این تعداد 155 هزار و 81 نفر در جبهه های جنگ و 16 هزار و 154 نفر بر اثر حملات هوایی و توپخانه ای دشمن به شهرها و مناطق مسکونی،   11 هزار و 814 ﻧﻔﺮ ﺩﺭﺣﻮﺍﺩﺙ ﻣﺘﻔﺮﻗﻪ و 9 هزار و 889 نفر در سایر موارد به شهادت رسیده اند.

استان کردستان نیز در دوران دفاع مقدس 356 بار مورد بمباران رژیم بعثی عراق قرار گرفته است و در اثر تجاوز رژیم بعثی به خاک میهن در این استان طی جنگ تحمیلی 26 هزار شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی شده که پنج هزار و 400 تن از آنان بومی کردستان هستند و حدود 20 هزار و 600 تن از آنان به عنوان شهدای مهاجر از سایر نقاط ایران شناخته می‌شوند.

520 مناسبت دفاع مقدس و 55 هزار مجروح جنگی از دیگر دستاوردهای دوران هشت ساله دفاع مقدس در استان کردستان است.

ایران با عراق همسایه غربی خود یک هزار و 458 کیلومتر مرز مشترک دارد و حدود 200 کیلومتر این مرز در استان کردستان واقع شده و بانه، سقز و مریوان شهرستان های مرزی کردستان است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/92149/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

وضعیت مقاوم‌سازی 13 شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری

چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟

فیلم/ بازگشایی گردنه برفی محور کرمانشاه به کردستان

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه

طبیعت بهاری شهرستان سنندج + تصاویر

تجارت 5 میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته

بیشترین علت تصادفات درون‌شهری کردستان اعلام شد

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور

گردنه «تته» بعد از 5 ماه بازگشایی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

بازیگر معروف «نون خ» و خواستگاری از دختر ترامپ!

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

شرط ژاوی مشخص شد

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

صحنه‌ای وهمناک درانگلیس مدل فیلم‌های آخرالزمانی

حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه به همدان

احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی

افزایش بیماران خاص در کرمانشاه

رقابت بیش از 39 هزار داوطلب کرمانشاهی در نوبت اول آزمون سراسری

تزریق 3.5 میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور

برنامه ریزی برای تسریع در تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی

از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه

پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست