عصر کرد

آخرين مطالب

والدین کلاس اولی ها بخوانند اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد -

هرسالە با فرا رسیدن ماە مهر، بوی درس و مدرسه به مشام می رسد حس خوبی کە یک دانش آموز مدرسه ای آن را به خوبی درک می کند، اما این حس و حال خوب برای کلاس اولی ها کمی متفاوت‌تر از بقیە بچەهاست حسی کە آمیختەای از شور و شوق و اضطراب است، اما سوال این است، چرا کودکان کلاس اولی دچار مدرسە هراسی می‌شوند؟ ریشەی این اضطراب‌ها و هراس‌ها در چیست؟ نقش خانوادە و معلمان در کاهش این اضطراب ها بە چە صورت است و باید از چە راهی برای تشویق کودک خود برای رفتن بە مدرسه استفادە کنیم؟ یک روانشناس کودک و نوجوان، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقە کردستان، عامل اصلی مدرسە هراسی را اضطراب جدایی و هراس اجتماعی دانست و گفت: باید ریشە عوامل اختلال اضطراب جدایی را در خانوادەها جستجو کرد، زیرا عامل ایجاد اضطراب اجتماعی، وابستگی کودک بە خانوادە و تنش‌ها و اضطراب‌های موجود در خانوادە می‌باشد کە جدایی کودک از خانوادە می‌تواند بە این تنش‌ها دامن بزند .
" عبداللە محمدی"‌‌‌ با بیان چند راهکار مبنی بر مقابلە با اضطراب جدایی کودک اظهار کرد: یکی از این راهکارها اجتناب خانوادە از اضطراب و دلهرە جدایی از کودک است، و باید از انتقال این ترس و دلهرە بە کودک خود جلوگیری کنند؛ همچنین معلم‌ها باید بەجای نشان دادن سختگیری‌های رفتاری خود سعی در نشان دادن جذابیت و رفتارهای جذاب‌ خود داشتە باشند تا فضای امنی برای کودکان فراهم شود .
وی همچنین افزود: عوامل و کادر اجرایی مدارس باید از بیان یک سری تهدیدات آموزشی خودداری و بیشتر مسائل انگیزشی و تشویقی را برای کودکان مطرح کنند .
این مشاور با اشارە بە نقش خانوادە در تشویق کودک برای رفتن بە مدرسە ادامە داد: والدین باید از بازگو کردن خاطرات ناخوشایند دوران تحصیلی خود بە شدت پرهیز کنند و سعی آنها بیشتر بر این باشد کە با خرید وسایل لوازم التحریر و ایجاد فضایی شادی‌آور برای کودکان خود، آنها را برای رفتن بە مدرسە تشویق کنند .
دکتر محمدی در خصوص حضور یافتن والدین در محیط مدرسە تصریح کرد: گاهی اوقات والدین برای کاهش این اضطراب‌ها همراە کودکان خود در مدرسە و حتی کلاس درس حضور می‌یابند، اما در واقع حضور والدین در مدرسە نە تنها کمکی بە کاهش اضطراب کودک نخواهد کرد بلکە می‌تواند آسیب اجتماعی شدیدی برای کودک بە همراە داشتە باشد؛ حضور آنها در مدرسە ناخودآگاە این موضوع را بە کودک القا می‌کند کە بدون حمایت والدین قادر بە انجام هیچ کاری نیست، بە همین دلیل بە هیچ وجە حضور والدین در مدرسە توصیە نمی‌شود و باید والدین مصمم و قاطعانە و بدون دلهرە کودکان خود را راهی مدرسە کنند .
وی همچنین تاکید کرد: با توجە بە اینکە اضطراب اجتماعی با ورود کودک بە اجتماعی بزرگتر از خانوادە شکل میگیرد، برای پیشگیری ازین اختلال دورەهای پیش دبستانی و مهد کودک می تواند راهکار مناسبی برای آمادەسازی کودکان برای رفتن بە مدرسە باشد بە دلیل اینکە کودک در سن پایین‌تر وارد اجتماعی بزرگتر از خانوادە می‌شود، اما بە دلیل اینکە آموزش رسمی در این دورە صورت نمی‌پذیرد، حتی اگر کودک دچار اضطراب جدایی شود آسیب جدی بە همراە نخواهد داشت .
وی همچنین ادامە داد: اکثر معلمان ما دچار ضعف برقراری ارتباطات اولیە با کودکان ابتدایی هستند و برای برقراری این ارتباط بە طرح سوالاتی متوصل میشوند کە مربوط بە مسائل شخصی کودکان می‌باشد کە گاهاً برای بچەها بسیار ناخوشایند است سوالاتی از قبیل شغل پدر، مادر و محل زندگی آنها کە حتی باعث آزار و اذیت روحی در برخی از کودکان می‌شود و گاهی اوقات این قبیل سوالات کودکان را بە دروغ وا می‌دارد، پس توصیە می شود کە معلمان از طرح این سوالات بە شدت خودداری کنند .
وی همچنین در خصوص دانش آموزان مقاطع بالاتر کە انگیزەای برای ادامەی تحصیل ندارند خاطرنشان کرد: این مشکل ریشە در سالهای اولیەی تحصیل دانش آموزان دارد و ممکن است یکی از دلایل آن تحقیر توسط همسالان یا تبعیض معلمان و ناتوانی دانش آموز در برقراری ارتباط با کادر اجرایی مدرسە باشد .
وی در پایان با ذکر چند توصیە به خانوادەها یادآور شد: برای آمادە سازی کودکان جهت رفتن بە مدرسە، والدین باید کودکان خود را باور داشتە باشند، همچنین برای تقویت حس اعتماد بە نفس در کودکان با سپردن وظایف بسیار کوچک بە کودک خود حس توانایی را بە او القا و در صورت موفقیت کودکان در صدد تشویق آنها برآیند زیرا اعتماد بە نفس با موفقیت های پی در پی بە وجود می‌آید و بەجای‌ تأکید بر شکست‌های کودک سعی کنیم بیشتر موفقیت های او را در نظر بگیریم، همچنین سعی کنیم بەجای آنکە بە زیبایی های ظاهری کودکان رسیدگی کنیم بیشتر جنبەهای اخلاقی و رفتاری کودکان را در نظر بگیریم.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/92174/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

8 روستای ایران کاندیدای ثبت جهانی شدند‌

پخش سریال طنز «زندگی به شرط خنده» با بازی رضا داوودنژاد

پرونده ٨ روستای کاندیدای ایران به سازمان جهانی گردشگری ارسال می شود

فضای مازاد مدارس کردستان به کودکستان‌ها اختصاص یابد

دستگیری 8 سارق در بیجار

هم‌نوازی دف‌نوازان در پالنگان کردستان + فیلم

پیاده‌راه فردوسی‌ سنندج یا پیست‌ موتورسواری؟!

حال خوب ساختنی است/ شعار امسال هفته سلامت اعلام شد

شاخص‌های آبفا در کردستان ارتقا می‌یابد/آبرسانی به 169 روستا

رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/ میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود

پیشرفت 85 درصدی تأمین برق پروژه شهرک صنعتی دو سقز

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

خداداد و قهرمانی روی سکوهای تختی

تصمیم ژاوی برابر رئال مادرید

رضایت باشگاه هوادار از سرمربی جوان

ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال

«مهمانی سالیوان» در ایران‌ مال

فرنگی‌کاران خوزستانی در رقابت‌های بین‌المللی جام شاهد 14 مدال رنگارنگ کسب کردند

48 درصد از دانش آموزان تهرانی اضافه وزن دارند

طنین نوای هزار دف در پالنگان + تصاویر

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

رشد 500 درصدی آمار معتادان در کردستان!

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو