عصر کرد

آخرين مطالب

فرشادان خواستار رسیدگی به وضع تولیدگران کُرد شد سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران، در مجلس شورای اسلامی با اشاره به منبع درآمدی مردم کامیاران نسبت به وضعیت خرید تضمینی گوجه فرنگی انتقاد کرد.

 سید مهدی فرشادان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با استناد به تاریخ نگاری تاریخ نویسان کرُد گفت: پیشینه تاریخی درخشان نشان می‌دهد کردها از کهن‌ترین اقوام و از پایه‌گذاران فرهنگ و تمدن ایران زمین هستند که متاسفانه این روزها به ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مردم کرُد توجه نمی‌شود.
نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنوع فرهنگی و زبانی، تکثر دینی، شرایط جغرافیایی و آب و هوای مناسب و سرمایه انسانی منحصر به فرد کردستان می‌تواند فرصتی برای تبادل فرهنگی و توسعه سند گردشگری باشد اما پتانسیل بزرگ این استان به حاشیه رفته است؛ در حالی که می‌توانند منبع اقتصادی خوبی برای اشتغال زایی و حل معضلات بیکاری باشد.
فرشادان ضمن استناد به آمار رسمی کردستان را دومین تولید کننده گندم کشور دانست و تاکید کرد: بیش از یک میلیون و صد هزار تن گندم در کردستان تولید می‌شود اما دولت در فصل برداشت و خرید گندم به جای ایجاد مشوقات تولیدی و ابزارهای تسهیل‌گر فقط نظاره‌گر بی نظمی است. از صف‌های طولانی گرفته تا نحوه پرداخت اعتبارات به کشاورزان گندم کار.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که "بزرگترین و مهمترین معادن در کردستان" جای گرفته است افزود: معادن ما یا تعطیل هستند و مواد معدنی خام فروشی می‌شود و یا معدن‌کاران ما گرفتار پیچیدگی و بروکراسی اداری شدند.
نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت تولید توت فرنگی در استان کردستان اظهار کرد: حدود 13 هزار خانواده کردستانی در چرخه تولید توت فرنگی فعال هستند؛ مگر اجرای سند توسعه کردستان در بخش کشاورزی همان مکانیزم اقتصادی برای توسعه گردشگری مزارع نیست؟ اجرای این مهم خواسته ما است اما دولت در این زمینه به خواب زمستانی فرو رفته است.
فرشادان در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به منبع درآمدی مردم کامیاران نسبت به وضعیت خرید تضمینی گوجه فرنگی انتقاد کرد و گفت: قرار بر این بود که گوجه فرنگی کیلویی 2150 تومان به شکل تضمینی خریداری شود اما محصول گوجه فرنگی مردم کامیاران، در صف‌های طولانی فروش رفته و زیر آفتاب گندیده است؛ چرا مردم را از چاله به چاه می‌اندازید؟ این چه مدیریتی است که ضمانت اجرایی ندارد؟
وی ضمن تاکید به "وجود مدیران دلسوز و توانمند استانی" گفت: همه جای دنیا دست تولید کننده را می‌گیرند و می‌بوسند ما اما دست تولید کننده را می‌شکنیم و توقع داریم کشورمان توسعه پیدا کنند.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان مجلس با انتقاد از حسن روحانی گفت: اکنون هیچ کورسوی امیدی در برنامه ایشان برای کرُدها نمی‌بینیم؛ چرا که از وعده وزیر ایشان تا پرداخت مطالبات کلان همگی تبدیل به سراب شده و امروز باید سر نرخ گوجه فرنگی در کامیاران با دولت چانه بزنیم. آیا این یک طنز سیاسی نیست؟
فرشادان خطاب به رئیس جمهور گفت: انتقاد نمایندگان از دولت را تبلیغ قلمداد کردید اما اگر به عنوان نماینده کرُد از شما بپرسم چگونه می‌خواهید باقی مانده عمر این دولت را پیش ببرید و یا اگر بپرسم برای کردستان چه کردید، کماکان سکوت پیشه خواهید کرد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به یکی از سفرهای مقام معظم رهبری به کردستان از مسوولان کشوری خواستار الگو قرار دادن اقدامات آن سفر شد و گفت: مسوولان کشوری از رهبری خجالت بکشند یا به کردستان سفر نکنند و یا دست پر به کردستان بیایند.
وی با بیان این که "برخی از مسوولان جامعه را به ناامیدی کشاندند" تصریح کرد: مگر منطقی است تولید را رها کنیم و تولید کننده حذف شود و بعد انتظار داشته باشیم که کوله‌بری حذف شود؟ یا بیکاری کاهش یابد؟
فرشادان در ادامه خطاب به رئیس جمهور گفت: از شما می‌خواهم خودتان را شرمنده تاریخ نکنید. در باقی مانده عمر سیاسی‌تان برای کردستان حرکت تاریخی انجام دهید؛ چرا که اگر بستر لازم برای کلنگ زنی یک کارخانه را فراهم کنید، کردها از شما به عنوان یک سیاستمدار عمل‌گرا یاد می‌کند. اگر حضرت عالی و تیم اقتصادی‌تان به بن بست تصمیم گیری رسیده‌اید نباید مملکت را به قهقرا ببرید.
نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از وزارت نفت گفت: آیا خبر دارید که وزارت نفت میزان سوخت خودروهای مردم کرُد را محدود کرده است؟ برخی از مردم برای سوخت روزانه چندین بار در پمپ‌های بنزین متوقف شوند. یک روز 30 لیتر و روز دیگر 15 لیتر یک روز با کارت سهمیه و یک روز دیگر بدون کارت. این چه سیاستی است که شما می‌فهمید و ما نمی‌فهمیم؟
فرشادان در پایان با بیان این که نیروهای حق الزحمه استان سال‌های زیادی به امید استخدام کار کرده‌اند از رئیس صدا و سیما خواست تا تکلیف نیروهای حق الزحمه صدا و سیمای کردستان را مشخص کند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/92563/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی

افزایش 16 درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری