عصر کرد

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

احداث 12 موکب در کردستان/ستاد استانی اربعین تشکیل شد اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - 12 موکب برای پذیرایی از زائران اربعین در کردستان راه اندازی شد و همزمان با این مهم مردم و سازمان های مسئول نیز آماده استقبال از زائرین عبوری از این استان هستند.

خبرگزاری مهر - گروه استانها: مراسم سوگواری اربعین حسینی قرن هاست که به طور عمده در کشورها و مناطق شیعه نشین در اشکال گوناگون فرهنگی برگزار می شود و شیعیان به سبب مصایب وارده بر امام حسین (ع) و یاران ایشان و نیز اینکه چهلمین روز پس از شهادت امام حسین (ع) از روزهای زیارتی مخصوص آن امام است به زیارت ایشان می پردازند و بایدهای اعتقادی خود را به انجام می رسانند.
روز اربعین در ایران به عنوان بزرگترین کشور شیعه نشین جهان، تعطیل رسمی است و در این روز در اقصی نقاط ایران مراسم سوگواری امام حسین (ع) با تنوع و همراه با به کارگیری ایده های فرهنگی بسیار گوناگون برگزار می شود.
یکی از جلوه های بسیار زیبای اربعین حسینی حرکت پیاده خیل مشتاقان آن حضرت است که حماسه ای وصف ناشدنی و جلوه ای درک ناشدنی را می آفریند و به تعبیری می توان گفت شور و شیدایی عاشقان سرور آزادگان جهان در کربلا به اوج خود می رسد و به نوعی مراسم اربعین حسینی، نماد وحدت و یکدلی مسلمانان جهان است.
هر ساله با نزدیک شدن به بیستم صفر فعالیت ستاد هماهنگی اربعین حسینی در تمامی استان های کشور آغاز می شود و فعالیت این کمیته در کردستان نیز امسال به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کردستان آغاز و ثبت نام زائران برای حضور در این مراسم پرشور معنوی آغاز شده است.
ثبت نام سه هزار زائر اربعین حسینی در سامانه سماح
مدیرکل حج و زیارت استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر ، گفت: در بحث اربعین حسینی ستاد هماهنگی به ریاست استاندار و دبیری اداره کل امنیتی و انتظامی استانداری کردستان تشکیل شده و کمیته های مختلفی در حال فعالیت شده اند.
هاشم ناظمی جلال اظهار داشت: کمیته های ثبت نام زیر نظر سازمان حج و زیارت، کمیته مشارکت های مردمی زیر نظر دفتر نماینده ولی فقیه در کردستان، کمیته حمل و نقل و دیگر کمیته ها فعال شده اند و هر کدام در حال پیگیری وظایف خود هستند تا در روز اربعین مشکلی پیش روی زائران کربلا وجود نداشته باشد.
وی افزود: در بحث ثبت نام امسال تا کنون حدود سه هزار نفر برای حضور در مراسم اربعین حسینی شرکت کرده اند که از طریق سامانه سماح اطلاعات خود را وارد کرده و هزینه ای معادل 22 هزار تومان نیز با توجه به اینکه بحث اخذ ویزا امسال منتفی شده است، پرداخت کرده که 15 هزار تومان آن برای حق بیمه زائر و هفت هزار تومان نیز بایت خدمات درمانی است که در صورت نیاز به زائران ارائه می شود.
مدیرکل حج و زیارت استان کردستان ادامه داد: تاریخ خروج و ورود از مرز نیز از طریق همان سامانه ثبت نام در زمان ثبت نام مشخص می شود و زائر می داند که چه زمانی باید در مرز حضور داشته باشد.
ناظمی جلال یادآور شد: با توجه به حذف ویزا در ایام اربعین حسینی سال جاری، زوار اربعین حسینی کردستانی با داشتن گذرنامه معتبر و همچنین ثبت‌نام در سامانه سماح می‌توانند از طریق مرز خسروی به مقصد عتبات عالیات خارج شوند.
وی بیان کرد: متقاضیان باید گذرنامه معتبر و رسید اینترنتی ثبت‌نام در سامانه سماح را در اربعین سال جاری به همراه داشته باشند چرا که در صورت عدم نام‌نویسی در سامانه سماح از خروج آنها، جلوگیری خواهد شد.
مدیرکل حج و زیارت استان کردستان در پایان گفت: زائران می‌توانند تا هفتم آبان ماه امسال بدون نیاز به اخذ روادید و همراه با گذرنامه معتبر برای زیارت اربعین حسینی وارد کشور عراق شوند.
یکی از بحث هایی که در زمان اربعین حسینی بسیار مهم است بحث اسکان، پذیرایی و تغذیه زائران حسینی است که برای اینکار موکب هایی در داخل کشور در مسیر حرکتی زائران و حتی در عراق برپا می شود تا خدمات به بهترین شکل به زائران کربلا ارائه شود.
برپایی 12 موکب در مسیر زائران اربعین حسینی در کردستان
سرپرست تبلیغات اسلامی کردستان در همین راستا در گفت و گو با خبرنگار مهر ، گفت: سال گذشته 9 موکب در استان کردستان برپا شد در حالی که امسال پیش‌بینی می‌شود تعداد موکب‌های اربعین حسینی به 12 مورد برسد.
حجت الاسلام مختار کرمی، اظهار داشت: شناسایی کاروان‌ها و گروه‌هایی که به صورت گروهی به عراق اعزام می‌شوند از مواردی است که مورد توجه قرار گرفته و بر این اساس با تشویق هیئات مذهبی و کانون‌های فرهنگی نسبت به راه‌اندازی کاروان اربعین حسینی در استان انجام اقدام خواهد شد.
وی توزیع اقلام فرهنگی ویژه اربعین حسینی در سطح شهرستان‌ها و موکبین اربعین حسینی را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان کردستان برشمرد و افزود: سال گذشته 9 موکب در استان برپا شد در حالیکه امسال پیش‌بینی می‌شود تعداد موکب‌های اربعین حسینی به 12 مورد برسد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان ادامه داد: سالانه تعدادی زائر خارجی از کشور آذربایجان به اربعین سفر می‌کنند و مسیر سفر این زائران استان کردستان است و بنابراین سعی بر این است تا در سال جاری با توزیع اقلام فرهنگی شناخت این زائران را نسبت به استان کردستان و ارادت مردم اهل سنت به خاندان پیامبر اسلام بیشتر کنیم.
حجت الاسلام کرمی برپایی خیمه نماز و توزیع کتاب ادعیه در کنار موکبین اربعین را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام عنوان کرد و یادآور شد: با رایزنی‌های صورت گرفته در تلاشیم تا عرضه محصولات فرهنگی را در کنار موکب‌ها داشته باشیم.
وی بیان کرد: تعدادی از موکب‌های استان از جمله موکب بیجار و قروه و سریش‌آباد برای برپایی موکب خارج از کشور در شهر کربلا نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان گفت: موکب‌های اربعین حسینی در شهرهای بیجار، قروه، دزج، سقز، حسن‌آباد یاسوکند و خسروآباد بیجار برپا خواهد شد و تمامی موکب‌ها به صورت مردمی اداره خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/92634/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»

سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم

مرگ 109 نفر در تصادفات درون‌شهری کرمانشاه

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

وضعیت محیط‌زیست کردستان از زبان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست این استان

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسبت 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد

انریکه: رکورد را خراب کردی، کسی از امباپه نپرسیده بود

خداحافظ نایکی؛ لیورپول با آدیداس بست

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست

افشاگری درباره رفتار‌های جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری

نمایش «آلاء» به تونس می‌رود

افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد

با نگاه منصفانه می‌توان جمله به‌قله نزدیک می‌شویم رهبر انقلاب را بهتر درک کرد

هزینه 13 میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

داستانک/ دوستت دارم

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور

توضیح عبدالله ویسی در مورد بازیکن خبرساز فولاد

آخرین تمرین تیم ملی برای سهمیه جام جهانی

ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود

پوست اندازی در اسکی با ورود نسل جدید مربیان و مدرسان

نمایندگان ووشو ایران حریفان خود را در جام‌جهانی شناختند

پاسخ جالب چالهان‌اوغلو به میلانی‌ها پس از قهرمانی اینتر

اعلام شرایط ملی‌پوش شدن 2 وزن المپیکی و یک وزن غیر المپیکی

تن‌هاخ داغ کرد؛ نظرات تو شرم‌آور بود نه بازی ما

ناگفته‌های خیرخواه از سفر دشوار برای کسب سهمیه‌ المپیک

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

کشف هزار کیلوگرم کودشیمیایی قاچاق در قصرشیرین

اجرای «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» در اصفهان

تور ایرانگردی نمایش «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» آغاز شد