عصر کرد

آخرين مطالب

توسعه طرح‌های پخش سیلاب اولویت اول حوزه آبخوانداری کشور است سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - اولویت اول منابع طبیعی کشور در حوزه آبخوانداری توسعه طرح های پخش سیلاب به عنوان مهمترین عامل نفوذ آب در زمین و مانع اصلی بروز سیلاب است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح‌های پخش سیلاب هستند که مانع تمرکز و تجمع سیلاب در مناطق آسیب‌پذیر می‌شوند.
ابوالقاسم حسین پور با بیان اینکه از ظرفیت سیلاب برای مرطوب و آبدار کردن عرصه‌ها استفاده می‌شود، افزود: بهبود پوشش، تغذیه آب‌های زیرزمینی و تقویت نفوذ آب باران و سیلاب در خاک از دیگر اثرات اجرای این طرح است.
وی با بیان اینکه ایران کشوری خشک به شمار می رود که هدف ما تقویت کانون های تولید کشاورزی با تقویت منابع آبی است، اضافه کرد: حفظ خاک و احیای پوشش گیاهی تقویت عرصه‌های منابع طبیعی نیازمند افزایش نفوذ آب باران و سیلاب به درون زمین است که طرح‌های پخش سیلاب در قالب برنامه آبخوانداری این هدف را دنبال می‌کند.
حسین پور یادآور شدد: اینها اهدافی است که طرح های پخش سیلاب در قالب برنامه آبخوانداری دنبال می کند.
وی با بیان اینکه با وجود تمام محدودیت‌های اعتباری، طرح ملی آبخیزداری و آبخوانداری در کشور فعال است، گفت: از 2 سال گذشته در سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور و ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استانها جلسات ستادهای هفتگی شروع شده است.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه به برکت اعتبارات صندوق توسعه ملی امروز کشور کارگاهی فعال از فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری است، افزود: در بیش از 90 درصد شهرستان های کشور فعالیتهایی در دست اجراست که به طور متوسط نزدیک به 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها در نیمه نخست امسال به بهره‌برداری رسید و انتظار داریم که با شروع اولین بارش های پاییزی کارهایی که مراحل اجرایی آن به اتمام رسیده شروع و مردم از اثرات آن منتفع شوند.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به انجام فعالیت در بیش از یک هزار حوزه آبخیز کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در مجموع کارهایی که در سال‌های گذشته انجام شده بیش از 12 میلیون هکتار حوزه آبخیز اجرایی شده و حدود 14 میلیون هکتار هم آماده اجراست که بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها تا آذرماه به اتمام می‌رسد.
حسین پور به بروز سیلاب در سال جاری هم اشاره کرد و افزود: مناطقی که تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری قرار داشت خسارتی به مراتب کمتر از بقیه مناطق را شاهد بودند و در همین راستا برنامه‌هایی را تدوین کرده ایم تا بتوانیم برای آینده کشور در این بخش با سیاست‌های درست، شرایط حوزه های آبریز کشور را ارتقا داده و شاخص های پایداری و سلامت آبخوانداری کشور را ارتقا دهیم.
وی اضافه کرد: 11 میلیون هکتار از اراضی مستعد کشور برای برنامه آبخوانداری شناسایی شده که به ترتیب اولویت برنامه‌ریزی و با استفاده از منابعی که در اختیار داریم این طرح ها اجرایی می‌شود تا از تشدید خسارت سیل جلوگیری کرده و به صورت بهره‌ور از ظرفیت سیلاب ها در جهت احیای زمین های کشاورزی استفاده کنیم.
حسین پور به طرح دیگری که در دفتر کنترل سیلاب ها در دست اجراست اشاره کرد و یادآور شد: این طرح با عنوان کاهش مخاطرات سیل در کانون های جمعیتی کشور در دست اجراست تا مناطق شهری و روستایی ما که در معرض تهدید سیل هستند شناسایی و به‌صورت ویژه تحت پوشش این برنامه قرار گیرند در فاز اول 10 استان سیل خیز کشور زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرند و در ادامه همه استان‌ها را در بر می‌گیرد.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب‌ها و آبخوانداری سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور گفت: این طرح به ما کمک می‌کند تا در حوزه‌های بالادست، از سیلاب پیشگیری و آن را مدیریت کرده و خسارت آن را به حداقل برسانیم.

حسین پور افزود: با توجه به اثربخشی مناسب به طرح آبخیزداری و آبخوانداری و نقش پیشگیرانه آن باید از سمت تمرکز بر مدیریت بحران به سمت مدیریت ریسک در کشور حرکت کنیم و برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های خود را مبتنی بر اقدامات پیشگیرانه و کاهش خطر پذیری و ریسک سیلاب در کشور حرکت دهیم.
وی اضافه کرد: یکی از اقدامات موثر در این راستا در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری مدیریت حوضه های آبریز در مراکز جمعیتی و حفظ و حراست از عرصه های منابع طبیعی جنگل‌ها و مراتع کشور است که با اقدامات پیشگیرانه و هزینه کمتر از 10 درصد هزینه بازسازی مناطق سیل زده می توانیم خسارت‌ها را به حداقل رسانده و ایمن‌سازی لازم را انجام دهیم.
حسین‌پور یکی دیگر از اولویت‌های آبخیزداری در کشور را در خصوص بالادست و مناطق شهری و روستایی و مناطق آبخیز، ایجاد پارک‌های آبخیز اعلام کرد و گفت: در هر مکانی که این ظرفیت به لحاظ آبخیزداری و مسائل طبیعی و زیرساختی قوی و بارشی وجود داشته باشد در راستای کنترل سیلاب و رسوب حوزه های آبخیز قبل از ورود به محیط های شهری در بالادست این پارک ها ایجاد می‌شود.
وی کاربرد دیگر پارک‌های آبخیز را استفاده از آن به عنوان تفرجگاه های طبیعی دانست و افزود: در تفرجگاه آبیدر سنندج هم پروژه درخواستی از استاندار کردستان داشتیم که در دست بررسی است ضمن اینکه در تخصیص منابع اعتباری به پارک های آبی هیچ محدودیتی نداریم و در اولویت کارهای ما قرار دارد.
9937/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/92748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد