عصر کرد

آخرين مطالب

ورزش و جوانان تماشاچی است؛

فوتبال کردستان در آفساد بی تدبیری/کسی پاسخگو نیست ورزشي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج – فوتبال استان کردستان در حالی که همچنان محروم از داشتن تیم در لیگ های کشوری است، که بی تدبیری های متولیان ورزش استان و همچنین مسئولان هیئت باعث بلاتکلیفی این رشته شده است.
 کردستان نزدیک به سه دهه است که دیگر در سطح اول ورزش کشور نام و نشانی ندارد و دل خوش به درخش های مقطعی و البته شانسی بازیکنانی است که به دلیل داشتن استعداد ذاتی یک شبه ره چند ساله را طی کرده و به نام و عنوانی رسیده اند.
شاید در سالهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی تیم های فوتبال کردستان در رقابت های ملی و حتی بین المللی از اعتبار فوتبال این استان دفاع کرده و افتخار آفرینی می کردند، ولی دیگر این روزها خبری از این افتخارات در میان نیست و فوتبال کردستان در میان بی تدبیری ها دست و پا می زند.
این روزها دلخوشی فوتبال دوستان کردستان به درخشش ساق پای بازیکنانی است که البته در میان بی تدبیری های متولیان ورزش کردستان و تنها با تکیه بر استعداد ذاتی و همچنین تلاش شخصی خود لباس تیم های لیگ برتری را بر تن کرده اند.
چهره شاخص این روزهای فوتبال کردستان که البته امروز آوازه اش فراتر از ورزش و زمین فوتبال رسیده، وریا غفوری است که البته در همان ابتدای دوران پختگی راهی دیگر استانهای کشور شد و امروز به تنها زمینه برای دلخوشی های فوتبال دوستان کردستان در سطح ملی و بین المللی تبدیل شده است.
نگاهی به وضعیت چند سال اخیر ریاست در هیات فوتبال کردستان نشان می دهد که نبود برنامه ریزی جامع و کامل و بهره مندی از ظرفیت ها و استعدادهای در اختیار باعث هدررفتن بخشی از توانمندی ها در این استان شده است.
رضا رحمانی رئیس فعلی هیات فوتبال کردستان که البته چهار سال فعالیت وی نیز به پایان رسیده و هم اکنون بر اساس اساسنامه به صورت غیرقانونی فعالیت می کند، مهر ماه سال 94 و بعد از یک سال بلاتکلیفی هیات فوتبال سکاندار این رشته ورزشی پر طرفدار شد.
پیش از رحمانی بهنام نظری چندین سال مسئولیت و مدیریت هیات فوتبال کردستان را بر عهده داشت که البته ریاست وی به دلیل تغییر محل کارش نیمه تمام باقی ماند و بعد از سرپرستی هفت ماهه مرحوم علی فتح الله زاده این رضا رحمانی دبیر سابق هیات بود که به عنوان رئیس انتخاب شد.
بی تفاوتی به زیرساخت های فوتبال کردستان
نگاهی به وضعیت و شرایط حاکم بر هیات فوتبال کردستان در زمان مسئولیت رضا رحمانی نشان می دهد که بخش زیادی از فعالیت های هیات معطوف به درآمدزایی از فعالیت ها و برنامه های آموزشی بوده و هیچ گونه اقدام قابل توجهی در راستای توسعه این رشته ورزشی صورت نگرفته و حتی در مقطع فعلی سنندج یک زمین چمن نیمه استاندارد نیز برای برگزاری بازی های استانی و منطقه ای در اختیار ندارد.

البته مهمترین عملکرد و دستاورد هیات فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان نابودی کامل دو زمین فوتبال در شهر سنندج یعنی ورزشگاه 22 گولان و چمن استقلال بود که یکی آسفالت شد و دیگر به میدان اسب سواری و اسب دوانی تبدیل شده است.
رضا رحمانی در طول چهار سال فعالیت در هیات فوتبال کردستان به صورت کامل با اصحاب رسانه و خبرنگاران بیگانه بوده و بعد از گذشت روزها و ماه های بسیار، بالاخره چندی قبل یک نشست خبری برگزار و در آن نشست از کارنامه خود دفاع کرد ولی وضعیت حاکم بر این روزهای فوتبال کردستان نشان دهنده بی تدبیری ها در مدیریت این رشته پرطرفدار ورزشی است.
امروز استان کردستان در رقابت های لیگ برتر، لیگ دسته اول در رده سنی های مختلف سنی نماینده ای ندارد و اگر در رده های سنی تیمی حضور دارد با کمترین امکانات و در بدترین شرایط در این رقابت حضور پیدا می کند.
حواشی در خصوص آینده فوتبال استان کردستان با اعلام فراخوان ثبت نام از کاندیدهای احراز این پست آغاز شد جایی که گفته می شود به صورت رسمی از میان افراد ثبت نامه شده تنها رضا رحمانی رئیس فعلی هیات و مهدی حسام شریعتی از مدیران باسابقه کردستان و پیشکسوت فوتبال این استان تائید صلاحیت شده اند.
پیگیری های اداره کل ورزش و جوانان کردستان برای استعفای رضای رحمانی و برگزاری انتخاباتی سالم به نتیجه نرسید و بر اساس آنچه که مسئولان ورزش کردستان در محافل خصوصی اعلام کرده اند، مهدی تاج حمایت تمام قد خود را از رئیس فعلی هیات فوتبال کردستان اعلام کرده است و مانع استعفای وی شده است.
حمایت از فوتبال پایه در اولویت فعالیت های هیات کردستان
هر چند که مدیرکل ورزش و جوانان کردستان از پاسخگویی شفاف به وضعیت حاکم بر هیات فوتبال کردستان طفره می رود، ولی گفته می شود که وی چندین بار نیز رایزنی های با فدراسیون برای استعفای رضا رحمانی انجام داده ولی فدراسیون مانع این کار شده است.
رضا رحمانی در نشست خبری اخیر خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار داشت: این هیئت در سال 94 شروع به کار کرده است و در این مدت تمام انرژی خود را بر روی فوتبال پایه گذاشته و دلیل آن نبود اسپانسر و وجود مشکلات مالی در فوتبال رده بزرگسالان است.
وی به مشکلانی چون بالا بودن سن بازیکنان بزرگسالان اشاره کرد و گفت: ما در رده پایه کمترین هزینه را دریافت می کنیم و سرمایه گذاری در رشته فوتبال باید از رده ی پایه به بالا رشد کرد به همین دلیل برنامه ریزی ما درسطح پایه قرار دارد.
رییس هیات فوتبال کردستان با اشاره به شفاف بودن فعالیت های هیات فوتبال، اضافه کرد: با توجه به استعدادهای استان و وجود باشگاه‌ها حمایت از فوتسال را هم در اولویت قرار دادیم.
وی افزود: متاسفانه پیش از این کمترین بایگانی و نظم و ترتیب را داشتیم ولی تلاش کردیم سر و سامانی به کمیته‌ها بدهیم که پرحاشیه‌ترین این کمیته‌ها داوری بود که تغییراتی در آن صورت گرفته است و همچنین کلاس دانش افزایی و ارتقا داوری نیز برگزار شد.
تنش ها در خصوص آینده فوتبال کردستان هر روز در حال افزایش است و البته در این میان شماری از پیشکسوتان و حتی مسئولان تیم های فوتبال استان نیز از بی تفاوتی های هیات در طول چهار سال اخیر لب به گلایه گشوده اند.
مانع تراشی هیات فوتبال کردستان ادامه دارد
رضا مجیدی از پیشکسوتان فوتبال کردستان و مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی آبیدر به خبرنگار مهر گفت: هیات فوتبال کردستان به جای حمایت و همراهی به دنبال مشکل تراشی در مسیر فعالیت های ما در باشگاه و سایر عرصه های مربوط به این رشته ورزشی است.

وی با اشاره به اینکه در تمامی استانهای کشور هیات های فوتبال با تیم ها همراه بوده و از آنها حمایت می کنند، افزود: متاسفانه در کردستان این داستان کاملا بر عکس است و هیات فوتبال به جای حمایت، فعالیت های ما را نیز با مشکلاتی مواجه کرده است.
این پیشکسوت فوتبال کردستان عنوان کرد: هر ساله سهمیه توپ و لباس در اختیار هیات قرار می گیرد و به صورت طبیعی باید بخشی از آن در اختیار تیم های برتر استان در رده های مختلف سنی قرار گیرد که مشخص نیست این توپ ها کجا می رود.
همزمان با این مهم یکی دو پیشکسوت دیگر فوتبال کردستان در شهرهای سنندج، بیجار و ... نیز در قالب یادداشت ها و حتی صدور بیانیه های از وضعیت حاکم فوتبال استان کردستان و مدیریت این هیات انتقاداتی را مطرح کردند.
بیانیه پیشکسوتان فوتبال سنندج در نقد عملکرد رئیس فعلی هیات
ماجرا وقتی جالبتر شد که بالاخره هیات مدیره کانون پیشکسوتان فوتبال سنندج با انتشار اطلاعیه ای ضمن انتقاد از روند حاکم بر فعالیت های هیات فوتبال کردستان خواستار کناره گیری رضا رحمانی از مسئولیت خود شدند.
در این بیانیه که امضا شماری از بزرگان فوتبال استان کردستان و در راس آنها دکتر بیژن ذوالفقارنسب پای آن آمده است: ضمن تاکید بر برگزاری انتخاباتی سالم و به دور از هر گونه جانبداری، خواستار انصراف رضا رحمانی از حضور در عرصه انتخابات پیش روی هیات فوتبال کردستان شده اند.
حامد جولایی مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان نیز در واکنش به ادامه فعالیت رضا رحمانی در هیات فوتبال این استان، اظهار داشت: بر اساس اعلام رئیس فدراسیون فوتبال و بر اساس مفاد اساسنامه ادامه فعالیت رضا رحمانی به عنوان رئیس هیات فوتبال استان کردستان قانونی است.
وی در خصوص اینکه پیشکسوتان فوتبال کردستان اعلام کرده بودند دوره ریاست رحمانی در هیئت فوتبال استان کردستان رو به‌ اتمام است و پیشنهاد داده بودند سرپرست انتخاب شود، گفت: براساس عرف رایج انتخابات هیئت‌های ورزشی، پیشنهاد دادیم و این کار را برای تمام هیئت‌ها انجام می‌دهیم، اما رئیس فدراسیون فوتبال گفت براساس دستورالعمل و اساسنامه هیئت‌های فوتبال خودمان کار می‌کنیم و براساس اساسنامه الزامی نداریم که سرپرست انتخاب کنیم و همان رئیس قبلی می‌تواند ادامه دهد.
مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان عنوان کرد: بر همین اساس رضا رحمانی در پست رئیس هیئت فوتبال به فعالیتش ادامه داد.
وی افزود: براساس اساسنامه فدراسیون فوتبال این کار قانونی است ولی ما پیشنهادمان غیر از این بود، برای تمام هیئت‌ها این کار را می‌کنیم و الان هم در هیئت‌های استان کردستان سعی می‌کنیم از سرپرست‌هایی استفاده کنیم که کاندیدای ریاست هیات نباشند ولی اساسنامه هیئت فوتبال متفاوت با سایر هیات های ورزشی است.
با انتشار رسمی این اطلاعیه و با توجه به فضای به وجود آمده در خصوص آینده هیات فوتبال کردستان بار دیگر بی تدبیری های مدیرکل ورزش و جوانان این استان در خصوص ساماندهی وضعیت هیات های ورزشی روشن شد.
این روزها نه تنها در فوتبال که در سایر رشته های ورزشی نیز اختلافات شدید در بین پیشکسوتان، بی تفاوتی ها در اداره کردن هیات های ورزشی، عدم ارتقاء زیرساخت های ورزشی در سطح استان و ... به روشنی به چشم می خورد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/92806/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور

کاهش 100 درصدی تصادفات فوتی در کردستان

یک قرن سنندج در قاب تصویر

خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

5 هزار و 780 زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است

معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

اعتراف عجیب چهره جنجالی مجلس خبرساز شد

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

فردا جمعه آخرین فرصت شرکت در آزمون نهایی«زندگی با آیه‌ها»

مشارکت بیش از 300 سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی

ورود سامانه ناپایدار به جو استان کرمانشاه