عصر کرد

آخرين مطالب

شوراها از مردم برای مردم سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - شوراها به عنوان مردمی ترین نهادی که از بطن مردم برخواسته است، زبان گویای آنان در برابر مسئولان و نهادهای مختلف محسوب می شود و منتخبین مردم و وکیل آنان در پیگیری مسائل و مشکلات به شمار می روند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از مسایل مهم و ارزشمند در گستره زندگی اجتماعی، تعامل، همفکری و مشورت است و دین مبین اسلام به عنوان مکتبی جامع و همه‌ جانبه‌نگر به تمام ابعاد وجودی و نیازهای انسان توجه کرده است.
اسلام به لحاظ جامعیت، بالندگی، سعادت‌ بخشی و پویایی که در قوانین و آموزه‌های خود دارد، به همفکری و مشورت توجه ویژه‌ای کرده و اهمیت، جایگاه و فواید آن را گوشزد کرده است.
خدمت بی منت به مردم در لباس عضویت در شوراها، توفیقی بزرگ برای منتخبین و معتمدین مردم است که باید از لحظه لحظه آن در راستای عمل به وظایف و تکالیف دینی و قانونی خود استفاده کنند.
نهم اردیبهشت ماه که در تقویم جمهوری اسلامی ایران با عنوان روز ملی شوراها نامگذاری شده در واقع زمینه ساز تاثیرگذاری عینی و حضور جدی تر مردم در اداره امور است.
امروزه با توجه به افزایش جمعیت و دشوار بودن مدیریت کشورها، موضوع شورا اهمیت بیشتری پیدا می کند و بدون وجود این نهاد، کارها و امور شهری و حتی روستایی به درستی پیش نمی رود.
اما در حال حاضر مشکلی که در حوزه شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود دارد این است که علی رغم تاثیرگذاری در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها هنوز آنگونه که شایسته است جایگاه خود را در میان مسئولان و جامعه پیدا نکرده اند.
** برخی مسئولان شورا را رقیب خود می دانند
رئیس شورای اسلامی استان کردستان می گوید: تعدادی از مدیران و مسئولان روحیه همکاری و مشورت شوراها را ندارند و در تصمیمات و جلسات درسطح استان و شهرستان ها هیچگونه توجهی به جایگاه و نظر شورا ندارند و در جلسات شورا را دعوت نمی کنند.
خلیل عزیزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی از مسئولان در استان شوراها را رقیب خود می دانند و هیچگونه احترامی برای منتخبین مردم قایل نبوده و آنان را در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها دخالت نمی دهند.
وی افزود: از 10 مورد شورای شهرستان های استان هشت شورا هنوز دفتر ندارند و حتی نتوانسته اند جلسه ای برگزار کنند و این مساله در واقع بی احترامی به جایگاه واقعی مردم در جامعه است چرا که شوراها منتخب مردم هستند.
رئیس شورای اسلامی کردستان گفت: شورای اسلامی استان به عنوان شورای فرا دست با مشکلات زیادی مواجه است و هیچ تعامل و همکاری با شورای وجود ندارد و از مسئولان و نمایندگان مجلس انتظار داریم با توجه به مشکلات این شورا برای رفع آن تلاش کنند.
وی نبود ساختمان و امکانات مناسب، عدم توجه به عزل و نصب ها و رعایت نکردن شان شورا را از دیگر مشکلات موجود دانست و خواستار رفع آنها از سوی مسئولان ذیربط شد.
** فعالیت بیش از چهارهزار عضو شورا در کردستان
عزیزی اظهار داشت: در حال حاضر چهار هزار و 200 نفر عضو در شورای اسلامی شهر و روستای این استان فعالیت می کنند که از این تعداد یک هزار و 321 نفر در شوراهای روستاها و 40 نفر در شوراهای شهری فعالیت دارند.
وی تعداد اعضای شورای بخش های استان را 31 نفر اعلام کرد و افزود: همچنین در مجموع 34 نفر از اعضای شوراهای استان را بانوان تشکیل می دهند که 12 نفر در شورای شهرها و 22 نفر نیز در شورای روستاها فعالیت دارند.
** وجود محدودیت در اختیارات شوراها
عضو شورای اسلامی شهر سنندج نیز با بیان اینکه شورا پیشنیه تاریخی ارزشمندی درایران و هم در دنیا دارد، گفت: شورا علاوه بر اینکه پشتوانه دینی دارد و به صراحت در قرآن بیان شده در قانون جمهوری اسلامی ایران نیز با نام یکی از ارکان نظام از آن نام برده شده است.
جلال شریعتی افزود: هم اکنون شوراها در کشور ما آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته و ساز و کار لازم برای اختیارات این نهاد مردمی که مدنظر قانونگذار بوده نیز تعریف نشده و در واقع محدویت زیادی در بحث اختیارات شوراها در کشور ما وجود دارد.
وی یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات شوراها این است که در اصل از آن به عنوان شغل تعریف نشده بنابراین اعضای شورا مشغله های دیگری دارند بنابراین در بسیاری مواقع نمی توانند تمام وقت خود به رفع امور شورایی بپردازند.
این عضو شورای شهر سنندج گفت: این مساله موجب می شود که اعضای شورا حتی در بحث قانون گذاری و نظارتی که برای شهرداری و مسائل مدیریت شهری دارند محدودیت ایجاد کند ضمن اینکه بازوهایی اجرایی قوی نیز در اختیار ندارند که بتوانند وظایفی که دارند را به نحو احسن جلو ببرند.
وی با بیان اینکه شورا زائده زحمات، تلاش و تفکر مردم است از مردم خواست در هر دوره انتخابات شوراها تلاش کنند نسبت به دوره های قبل با تامل، تعقل و خرد جمعی افراد را انتخاب و به توسعه شهری و رفع امورات و مسایل موجود کمک کنند.
فرمان تهیه آیین نامه اجرایی شوراهای اسلامی شهر و روستا در 9 اردیبهشت سال 58 از سوی بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران صادر شد اما وقوع جنگ تحمیلی امکان تحقق شوراهای اسلامی را به نحوی که در قانون اساسی پیش بینی شده بود، فراهم نکرد.
به همین دلیل چند سال پس از پایان جنگ، قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در خرداد 75 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
پس از برگزاری ششمین انتخابات ریاست جمهوری زمینه برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی در سراسر کشور در هفت اسفند 77 فراهم شد و شوراهای اسلامی به صورت عملی فعالیت خود را آغاز کردند.
7348 / 3034

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/92835/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد

آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج

پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

(ویدئو) بازگشایی صعب‌العبورترین گردنه کردستان پس از پنج ماه

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

گردنه تته پس از 5 ماه بازگشایی شد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی