عصر کرد

آخرين مطالب

شورای بخش ها را دریابید سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - ایرنا - روسای شوراهای اسلامی بخش های تابعه شهرستان سنندج روز سه شنبه در نشستی با حضور معاون دفتر امور روستایی استانداری کردستان و بخشداران به طرح مشکلات و موانع موجود در حوزه کاری خود پرداخته و خواستار توجه بیشتر به این نهاد شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نهاد شورا مشتمل بر شورای اسلامی روستا، بخش، شهر، شهرستان و استان است که حدود و وظایف واختیارات هر یک از آنها در قانون اساسی مشخص و تعیین شده و با نگاهی اجمالی به قانون اساسی که برخواسته از اراده جمعی است می توان به اهمیت نهاد شورا در جمهوری اسلامی ایران پی برد.
شوراها به عنوان منتخب مردم و نماد دموکراسی در ایران از جایگاه ویژه‌ای در مدیریت توسعه برخوردار هستند و ارتقای سطح روابط و همکاری ادارات دولتی و مدیران و مسئولان با این نهاد می تواند به توسعه بیش از پیش شهر، روستا و بخش و منطقه منجر شود.
رویکرد دولت تدبیر و امید به رسمیت شناختن جایگاه شورا و استفاده از ظرفیت‌های آن در برنامه‌ریزی و اجرای توسعه کشور است اما در اکثر مواقع این مساله توسط مسئولان محلی رعایت نمی شود و جایگاه واقعی شوراهای در بخش های مختلف نادیده گرفته شده است.
شورای بخش ها نیز همانند شوراهای شهر و استان اختیارات قانونی خاص خود را دارند که در چارچوب آن می توانند فعالیت داشته باشند و با حضور در روستاها و تعامل با بخشداران، برای حل مسایل و مشکلات مردم اقدام کرده و راهکار مناسب برای پیشبرد سریع امور را اتخاذ کنند.
روسای شوراهای اسلامی بخش های تابعه سنندج روز سه شنبه گردهم آمدند تا در جلسه ای با معاون دفتر امور روستایی استانداری کردستان و بخشداران مسایل و مشکلات خود را مطرح کنند، صبحت های آنان نشان دهنده این مساله بود که برخی از مدیران و مسئولان محلی توجهی به جایگاه شوراها نداشته و از توان و ظرفیت آنان در پیشبرد امور بهره کافی نمی گیرند.
در این جلسه 2 ساعته روسای شوراهای اسلامی بخش های تابعه شهرستان سنندج به بیان مسایلی از جمله تعیین و شفاف سازی منابع حق الجلسات شوراهای فرا دست، کم توجهی و بی توجهی برخی مسئولان به شورای بخش ها و عدم آشنایی اعضای شوراها با جایگاه قانونی خود پرداختند.
** بی توجهی به پرداخت حق جلسه شوراهای فرادست
رئیس شورای اسلامی شهرستان سنندج در این جلسه با اشاره به بی توجهی به پرداخت حق جلسات شوراهای فرادست گفت: در اکثر استان های کشور حق جلسات شورای بخش ها پرداخت می شود اما در کردستان منبع مالی برای آن وجود ندارد.
مظفر جمشیدنژاد افزود: شورای بخش ها نقش تاثیر گذاری در رفع مشکلات مردم دارد اما جایگاه آنان در بسیاری مواقع از سوی برخی مسئولان محلی نادیده گرفته می شود و حتی برای حضور در جلسات به روسا و اعضای شورا اطلاعی داده نمی شود.
وی اظهار داشت: شورای بخش ها با مشکلات زیادی روبرو هستند و اگر چنین روندی تداوم داشته باشد انگیزه ای برای اعضا باقی نمی ماند در این شرایط اگر همین امروز تعطیل شوند، بهتر از فردا است.
رئیس شورای اسلامی شهرستان سنندج با بیان اینکه دهیاری ها نیز با روسای شورای بخش ها هماهنگی و تعامل لازم را ندارند، گفت: در حال حاضر دهیاری ها نقطه مقابل شوراها شده و مصوباتی شورای روستاها نه تنها پیگیری نشده تاکنون حتی رونوشتی هم برای آنها در پی نداشته است.
** مدیران با شورای بخش ها همکاری ندارند
رئیس شورای بخش حسین آباد نیز در این نشست گفت: شورا منتخب مردم برای پیگیری مطالبات و خواسته های آنهاست و از جایگاه قانونی محکمی در قانون اساسی برخوردار است اما متاسفانه بسیاری از مدیران ما با شورای بخش ها هیچگونه همکاری ندارند.
حمید خداکرمی اظهار داشت: بسیاری از ادارات و حتی بخشداری ها از همکاری با این نهاد خودداری کرده و در موارد بسیاری همانند برنامه‌ریزی برای تعریف یک پروژه و توزیع اعتبارات از شوراها دعوت نمی‌کنند.
** تضاد بین شورای بخش و دهیاری ها
رئیس شورای بخش کلاترزان نیز گفت: در حال حاضر تضادی بین شورای اسلامی بخش ها و دهیاری ها ایجاد شده و هیچگونه همکاری با هم ندارند که این مساله نیازمند مدیریت درست توسط مدیران و مسئولان فرادستی است.
اسماعیل رحمانی افزود: همه کارها و مشکلات و موانع و تلاش برای رفع آن بر گردن شوراست و وقتی زمان مطالبات مردمی می رسد باز هم کسی که متهم می شود شورا است.
وی افزود: شورای روستایی بدون هیچ گونه حقوق و مزایایی کار می کنند اما در بسیاری مواقع مورد اتهام قرار می گیرند و این مسایل موجب بی انگیزگی در میان آنان شده و رغبتی برای انجام کار باقی نمی گذارد.
رئیس شورای بخش کلاترزان اظهار داشت: در حال حاضر در بخش کلاترزان حدود 2 سال است که ما به عنوان شورا حتی برای بازدید از یک طرح عمرانی دعوت نشده ایم.
وی افزود: در اکثر مواقع مدیران پیگیری مسایل و مشکلات از سوی روسا و اعضای شوراها را دخالت تلقی می کنند که این مساله نیز خود یک مشکل بزرگ است.
رحمانی یادآور شد: ما نیز کاملا بر مشکلات اقتصادی موجود بر جامعه واقف هستیم و به هیچ مدیری فشار نمی آوریم اما براساس وظیفه ای که داریم باید پیگیر مسایل و مشکلات مردم در حوزه خود باشیم.
** شوراها به جایگاه قانونی خود آشنا نیستند
رئیس شورای شهر حسین آباد نیز با بیان اینکه شوراها آنگونه که باید و شاید با جایگاه قانونی و حق و حقوق خود آشنا نیستند، گفت: اگر شوراها با جایگاه خود آشنایی داشته باشند هیچ نهاد و مسئولی نمی تواند خواسته عمومی و برحق آنان را نادیده بگیرد.
آوات کنعانی افزود: اکثر مدیران و مسئولان حضور شوراها را فقط برای مواقع حساس می خواهند اما وقتی زمان پیگیری حق و حقوق می رسد هیچ توجهی به آنان نمی شود.
وی اظهار داشت: ما به عنوان نماینده مردم حقی برای خود نمی خواهیم بلکه بیشتر پیگیر رفع مشکلات مردم هستیم اما با این وجود همواره نادیده گرفته شده ایم.
** وجود مشکلات نشان بی توجهی مسئولان نیست
معاون دفتر امور روستایی استانداری کردستان نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر چهار هزار و 63 شورای روستایی، یک هزار و 215 دهیار و 155 شورای بخش در استان وجود دارند که کنترل این تعداد کار سختی است.
تحسین عزیزی افزود: شوراهای روستایی و بخش های نیز از حق و حقوقی برخوردارند که باید مورد توجه قرار گرفته و از امکاناتی که قانون در اختیار آنان قرار داده بهره بگیرند.
وی اظهار داشت: وجود برخی مشکلات و موانع نشان دهنده بی توجهی فرمانداران و بخشداران به جایگاه شوراها نیست و اگر مواردی هم وجود داشته باشد تلاش می کنیم که رفع شود.
معاون دفتر امور روستایی استانداری کردستان افزود: برنامه های خوبی برای سال 98 در نظر گرفته و به وزارت کشور فرستاده شده و تلاش می شود حداقل بخشی از مشکلات موجود رفع شود.
وی ابراز امیدواری کرد سال آینده با برنامه ریزی های مناسبت تر و تعامل و همکاری بیشتر زمینه ایجاد اشتغال پایدار و منابع درآمدی برای روستاها فراهم شود.
در ادامه این جلسه بخشداران بخش های سیروان، مرکزی، کلاترزان و حسین آباد نیز اعلام کردند در زمینه های مختلف با شوراها تعامل داشته و تلاس می کنیم این تعامل را افزایش دهند.
7348/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/92836/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی