عصر کرد

آخرين مطالب

نیم نگاه امیرکبیر به آخرین دختر مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - یکی‌شان دست پر می‌رود و دیگری نیمه پر، اما همه آنها درباره مردم کردستان در یک جمله اشتراک نظر دارند، کردستانی‌ها از فرهنگ دوست‌ترین مردمان کشورمان هستند.

6 روز از برپایی نهمین نمایشگاه کتاب کردستان می‌گذرد، نمایشگاهی که امسال از گرانی کاغذ رنجور بود و غرفه‌ها خلوت‌تر از سال‌های قبل به نظر می‌رسید، این را غرفه‌داران هم می گفتند هر چند مسئولین برگزاری نمایشگاه عقیده دارند بازدید از نمایشگاه و استقبال از آن تفاوت محسوسی با سال گذشته نداشته است.
باز هم دانش‌آموزان پای ثابت بازدید از نمایشگاه هستند، هر روز دانش آموزان چند مدرسه می‌آیند آن هم از شهر سنندج و از نمایشگاه بازدید می‌کنند، دانش آموزان شهرستانی سهمی از این نمایشگاه ندارند.
دست یکدیگر را گرفته‌اند، در عین خستگی می‌خندند و شاد هستند، همان قیافه تکراری بچه مدرسه‌ای‌ها که تا سال آخر متوسطه هم همچنان پرجنب و جوش و شلوغ هستند.
پنج نفرند و تنها در دست یکی از آنها کتاب است، ‌خودش را ژینا مرادی معرفی می کند، 2 کتاب رمان ترسناک گرفته است، خانه ارواح و بیدار نمان، می‌گوید: به این نوع از کتاب‌ها علاقمند است.
از دوستش می پرسم چرا کتاب نگرفته؟ جواب می‌دهد نمی‌دانستم قرار است امروز به نمایشگاه کتاب بیاییم، برای همین پول کافی همراهم نبود تا کتاب بخرم.
می‌گویند: کتاب‌های خوبی دارند ولی گران است و نمی‌توانیم بخریم.

آخرین دختر تمام شد
نوشته‌ای در غرفه انتشارت نشر ویژه نظرم را جلب می کند، آخرین دختر، روایت اسارت نادیا مراد دختر کُرد در دست داعش، از فروشنده کتاب را می‌خواهم، می گوید: روز سوم برگزاری نمایشگاه تمام شد.
امیر دهلکی که نماینده این انتشارات هست، ادامه می‌دهد: 25 جلد از این رمان نوشته جنا گراجسکی، خبرنگار کُردی که گفت و گویش با نادیا مراد را به صورت کتاب درآورده بود، به زبان انگلیسی به نمایشگاه کردستان آورده بودیم.
او می‌گوید: فروش امسال مان خوب بود، رمان آنا کارنینا و شازده کوچولو را هم به زبان اصلی داشتیم که همه آنها در همان یکی دو روز اول نمایشگاه به فروش رفت و باز هم مشتری دارد اما برای‌مان مقدور نیست تا باز هم این کتاب‌ها را عرضه کنیم چون تا از تهران به دستمان برسد، طول می‌کشد و نمایشگاه تمام می‌شود.
دهلکی اضافه کرد: امسال دومین سالی است که در بخش خارجی نمایشگاه کتاب کردستان حضور داریم و می‌شود، گفت استقبال کردستانی‌ها نسبت به برخی از استان‌ها از جمله اهواز و بندرعباس و مشهد قوی‌تر ولی در مقایسه با استانی مانند تبریز ضعیف‌تر است.
نیم نگاه امیرکبیر به آخرین دختر
در ایران همیشه از کتاب و نمایشگاه‌های کتاب استقبال می‌شود ولی مردم کردستان از با فرهنگ ترین و فرهنگ دوست‌ترین ایرانی‌ها هستند.
این را نماینده انتشارات امیر کبیر می گوید و اضافه می‌کند: استقبال همیشه عالی است اما یارانه کمک خرید کتاب کم شده و از سویی با افزایش قیمت کتاب‌ها و قدرت خرید پایین مردم مواجه هستیم.
رضا مرادی درباره نمایشگاه کتاب کردستان گفت: پنجشنبه و جمعه انتظار داشتیم که در نمایشگاه جای سوزن انداختن نباشد اما نمایشگاه خلوت بود و قشری که انتظار می‌رفت این 2 روز در نمایشگاه باشند، نیامدند.
او عقیده دارد که اگر مردم قدرت مالی داشته باشند و قیمت کتاب مناسب باشد، با فرهنگ‌ترین مردم را داریم، مرادی 20 سال سابقه حضور در نمایشگاه‌های کتاب استانی دارد و برای پنجمین بار است که به کردستان آمده است.
مرادی به غنای فرهنگی مردم کردستان هم اشاره کرد و افزود: مردم این استان به کتاب‌های روز و نویسندگان بزرگ ایران و جهان اشراف کاملی دارند و با کتاب و مطالعه بیگانه نیستند اما استطاعت مالی آنان برای خرید کتاب زیاد مناسب نیست.
در میان کتاب‌هایی که عرضه کرده است، روی بعضی‌هایشان برچسب زده اند: قیمت قدیم، این نماینده انتشاراتی امیر کبیر می گوید: کتاب‌هایی را سال‌های گذشته چاپ شده به همان قیمت می فروشیم که تشویقی برای کسانی است که در گذشته نتوانسته‌اند این کتاب‌ها را بخرند.

شهرستانی‌ها را سهیم کنیم
مدیر مسئول نشر وتار هم از فروش و بازدید کننده کمتر در نمایشگاه امسال نسبت به نمایشگاه‌های گذشته گلایه دارد و می‌گوید: سال‌های قبل حجم بازدید و فروش بالاتر بود.
رضا شجیعی افزود: این در حالی است که درصد تخفیف مانند سال‌های گذشته بود و تازه های نشر بیشتری داشتیم ولی استقبال چندان خوب نبود.
او پایین آمدن توان خرید مردم را عامل اصلی استقبال کم از نمایشگاه دانست و گفت: افزایش قیمت کتاب تا اندازه این نبوده که مردم نتوانند آن را خریداری کنند بلکه اولین تاثیر پایین آمدن قدرت خرید مستقیما روی سبد فرهنگی خانوارها بوده و کتاب از این سبد حذف شده است.
این ناشر برای خود نمایشگاه هم پیشنهاداتی داشت و گفت: در دوره های آتی فرصت زمانی تعطیلی 12:30 تا 15:30 برداشته شود چرا که شهرستانی‌ها تا به مرکز استان برسند حدود ظهر است و خیلی از بازدیدکنندگان شهرستانی از ما خواستند تا این تقاضای آنان را مطرح کنیم.
وضعیت بهداشتی فضای نمایشگاه هم مورد انتقاد شجیعی بود که در این خصوص یادآور شد: افراد با کفش واکس زده و لباس مرتب و تمیز برای بازدید مراجعه می کنند اما گرد و خاکی بر می‌گردند.
او نبود ناشران مطرح مرکز و تهران در نمایشگاه را هم از نقص های نمایشگاه دانست و افزود: این مساله در استقبال مردم تاثیر می‌گذارد، هر چند نمی‌شود از راه اداری حل کرد اما با تدوین بسته‌های تشویقی می‌شود ناشران را به حضور در این چنین نمایشگاهی تشویق کرد.
شجیعی از مدیران فرهنگی استان تا به شکلی مراکز مهم حوزه نشر و کتاب را به استان راهنمایی کنند چون مردم خواهان این حضور هستند تا مجبور نشوند برای خرید کتاب از این انتشاراتی‌ها، تا اردیبهشت سال بعد و حضور در نمایشگاه تهران منتظر بمانند.

ایستگاه آخر فرهنگ
نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان امروز به ایستگاه آخر می رسد، بعضی‌ها از این نمایشگاه دست پر برگشتند و بعضی هم دست خالی.
عطش خواندن و مطالعه برای بشر سیری‌ناپذیر است و با خواندن حریص تر می شود، کاش با مناسب‌سازی مسیرهای دسترسی به کتاب و مطالعه، بشود، سرنوشتی مانند آخرین دختر را برای همه کتاب‌های مفید رقم زد.
نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان روز چهارشنبه دهم مهر گشایش یافت، ناشران شرکت کننده 80 هزار و 837 عنوان کتاب را به نمایش گذاشته‌اند و کتاب‌های آن با 30 درصد تخفیف به علاقمندان عرضه می‌شود.
20 درصد از این تخفیف‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب تخفیف بن کارت خرید تامین اعتبار شده و 10 درصد نیز از سوی ناشران به علاقه‌مندان ارایه می‌شود.
179 مورد از 379 ناشر حاضر در این نمایشگاه به صورت مستقل، 147 مورد به صورت نمایندگی، 11 مورد داخل استان، 42 مورد ناشران بین المللی و هشت مورد نیز فروشگاه کتاب کردستان هستند.
ناشران داخلی 71 هزار و 465 عنوان از 80 هزار و 837 عنوان کتاب و این نمایشگاه را ارائه کرده‌اند و تعداد عناوین ناشران خارجی نیز 9 هزار و 372 مورد است.
9937/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/92923/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در راستای پاسخ سپاه به اسرائیل

نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه

حمله به اسراییل سیلی محکمی به جبهه استکبار جهانی بود

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

عملیات «وعده صادق» هیمنه پوشالین اسرائیل غاصب و استکبار جهانی را هویدا ساخت

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

شعار «مرگ بر اسراییل» پس از نماز جمعه پاوه طنین انداز شد

سامانه‌ ناپایدار جوی روز یکشنبه وارد کرمانشاه می‌شود

برگزاری آزمون استخدامی تامین اجتماعی در کردستان

پاسخ تنبیهی سپاه مایه عزت نظام اسلامی

معرفی کشتی گیران طلایی در پنج وزن مسابقات بین المللی مریوان

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

وجود 194 معدن فعال در کردستان

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!