عصر کرد

آخرين مطالب

تولید مشترک لازمه ماندگاری شرکت‌های ایرانی در عراق سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - اربیل – پاویون ایران در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی بازرگانی و دهمین دوره از نمایشگاه کشاورزی، بسته بندی و نمایشگاه ساختمان و تجهیزات اربیل اواخر هفته پیش درحالی برگزار شد که تاکید بر سرمایه گذاری و تولید مشترک بعنوان رمز ماندگاری شرکت ها بویژه شرکت های ایرانی در بازار عراق و اقلیم کردستان عراق از مهمترین محورهای مورد تاکید مسوولان و دست اندرکاران بود.

در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق در اربیل نیز که در حاشیه این نمایشگاه برگزار شد، شرکت کنندگان با مروری بر اقدامات انجام شده برای کمک به افزایش تعاملات تجاری ایران و عراق، تاکید کردند که وجود فرصت های همکاری موثر در مناطق مختلف عراق بویژه اربیل ظرفیت مناسبی را برای مشارکت فعلان اقتصادی ایران ایجاد کرده است اما این مشارکت باید بیش از پیش از سمت تجارت صرف، به سوی سرمایه گذاری و تولید مشترک حرکت کند.
در این نشست 200 فعال بخش خصوصی از ایران و اعضای اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان عراق، سرکنسول ایران در اربیل و رایزن بازرگانی ایران در عراق حضور داشتند که در رابطه با فرصتها و محدودیتهای همکاری های اقتصادی با تاکید بر اقلیم کردستان به طرح دیدگاه و نظرات لازم پرداختند.
"ایرج مسجدی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، با حضور در این پاویون طی سخنانی اظهار داشت : توازن تجارت با سرمایه گذاری و تولید مشترک در اربیل با بکارگیری توان تکنیکی و مهارتهای فنی همراه با نوآوری موجب پیشبرد حضور حداکثری در این بخش از بازار عراق خواهد بود .
سفیر ایران در عراق همچنین با اشاره به توافق مهم دو کشور دراستفاده از برخی ظرفیت های بانکی با شیوه های متناسب با نوعفعالیت اقتصادی، بهره برداری از خدمات صندوق ضمانت صادرات و استفاده درست از صرافی های موجود در عراق را از جمله محورهای مهم در بهره برداری شرکتهای ایرانی دانست .
وی افزود: در بسیاری از صنایع بویژه صنایع کوچک و متوسط شرکتهای ایرانی امکان تولید مشترک در بازار عراق را دا­­ رند که در این صورت استفاده از تسهیلات تعریف شده ازسوی طرف عراقی در حوزه سرمایه گذاری و تثبیت کالای ایران امکان پذیر خواهد بود .
مسجدی ، حوزه ساختمان، کشاورزی و بازرگانی عمومی را سه بخش قابل توسعه در اربیل دانست و تاکید کرد : سفارت ایران در عراق با حمایت از فعالیت های نمایشگاهی و مذاکرات دیپلماتیک با مقامات عراقی همواره به ایجاد بستر مناسب و برقراری امنیت لازم برای فعالیت شرکتهای ایرانی توجه دارد .
سفیر ایران در عراق با اشاره به سلسله برنامه های پیش بینی شده برای عمق بخشیدن به روند حضور شرکت های ایرانی در عراق و ظرفیت نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در بصره، نجف، کربلا، اربیل و سلیمانیه ابراز امیدواری کرد که روند روبه رشدی که در تجارت بین دوکشور ایجاد شده با تلاش بخش خصوصی و تعاملات مستقیم اتاقهای بازرگانی ایران و عراق بتواند مسیر روشنی را در افق همکاریها برای تحقق هدف 20 میلیارد دلار مهیا سازد .
رایزن بازرگانی ایران در عراق نیز خصوص برگزاری این پاویون به خبرنگار ایرنا گفت که در میان 20 کشور مشارکت کننده، ایران بزرگترین پاویون را با مشارکت 70 شرکت ایرانی در فضایی معادل 1500 مترمربع در سه بخش ساختمان .کشاورزی و بازرگانی عمومی برپا کرد .
"ناصر بهزاد" اظهار داشت: اربیل به لحاظ شرایط جغرافیایی، استعداد آمایشی و سهولت نسبی مقررات کسب و کار در کنار جاذبه های محیطی تبدیل به گرانیگاه گردشگری و ترانزیت بازرگانی عراق شده است.
رایزن بازرگانی ایران در عراق وجود شش منطقه صنعتی در اربیل با توان تولید موادغذایی، محصولات شیمیایی و کالاهای دارویی را مزیتی برای آغازهمکاریهای مستمر شرکتهای ایرانی در تولید بدون کارخانه در این منطقه دانست و افزود: مقدمات ورود 20 برند جدید صادراتی به بازار اقلیم کردستان فراهم شده که به لحاظ قدرت تامین و رقابت پذیری امکان نفوذ و تثبیت در این بخش از بازار عراق خواهند داشت .
بهزاد تفاهم اخیر صندوق ضمانت صادرات ایران برای امکان فروش اعتباری کالای ایران در اقلیم کردستان و برخورداری از پوششهای صدور ضمانت و ریسکهای سیاسی.تجاری را اقدام مهمی در افزایش دامنه حضور ایران در تعاملات منطقه ای بویژه در شرایط تحریم دانست و افزود: در سال جاری 39 پروژه تولیدی در اربیل درحال تاسیس است که اولویت های آن تولید مصالح ساختمانی، محصولات غذایی، مصنوعات پلاستیکی و محصولات معدنی می باشد .
رایزن بازرگانی ایران در عراق از تدوین نقشه سرمایه گذاری در اقلیم کردستان عراق بر اساس ظرفیت های قابل توسعه خبرداد و تاکید کرد: انجام سرمایه گذاری در شبکه سازی زنجیره ای در فروش کالا، انتقال پیش محصول، بلند مرتبه سازیهای مهندسی و ایجاد مال های تجاری و خدمات بازرگانی در اربیل ازجمله محورهای پیشنهادی برای فعالین اقتصادی کشورمان در تعامل با بازار شمال عراق است که موجب تحکیم روابط دوجانبه خواهد شد .
هم اکنون ارزش تبادل تجاری دو کشور سالانه 10 میلیارد دلار است و جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بیش از سه هزار و 200 مگاوات برق مورد نیاز عراق را در دو بخش فروش مستقیم و نیز فروش گاز مورد نیاز نیروگاه های عراق، تامین می کند.
حضور 80 شرکت فنی مهندسی برای مشارکت در طرح های بازسازی عراق با قراردادهایی جمعا به ارزش 12 میلیارد دلار از دیگر رویدادهای روابط اقتصادی دو کشور است که پیشتر سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد آن را نشانه تاکید جمهوری اسلامی ایران بر این دانسته بود که در دوران بازسازی نیز در کنار عراق است. /

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/93107/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

هاشمی: باید پیوست فرهنگی فدراسیون ها تقویت شود

هایلات عملکرد انفرادی و قدرتمندانه صبح امروز لبران جیمز

یوسین بولت و تکرار خوشحالی معروف جود بلینگام

ستاره خارجی استقلال به تمرینات بازگشت

وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا

نجات دروازه سویا توسط سرخیو راموس در بازی مقابل مایورکا

10 فوتبالیست منفور تاریخ که از آن‌ها متنفرید!

پرسپولیس خواهان تغییر رای اسماعیلی‌فر

سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند

علی رشیدی دبیرکل فدراسیون کبدی شد

رفتن پیولی از میلان قطعی شد

دشواری کار با جانی دپ از زبان فیلمساز فرانسوی

افشاگری درباره رفتارهای جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری | حرف های جنجالی یک کارگردان درباره جانی

یاسین سلمانی در تمرینات پرسپولیس

حیرت بارسلونا: داور ال‌کلاسیکو نمره قبولی گرفت

شور ساحری در صحنه سیرک

افشاگری درباره رفتارهای جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری

تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود

توسعه سیستم‌های مخابراتی کردستان با سرمایه‌گذاری 91 میلیارد ریالی

تمام ظرفیت‌های مریوان برای برگزاری کنکور سراسری استفاده می‌شود

اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی و جمع آوری معتادین متجاهر در بیجار

ممنوعیت بکارگیری اتباع افغانستانی و پاکستانی در استان کردستان

ممنوعیت بکارگیری اتباع افغانستانی و پاکستانی در کردستان

مهلت 7 روزه به کارفرمایان برای معرفی اتباع غیرمجاز در کرمانشاه

دانشگاه آزاد با ارائه راهکارهای تحول‌آفرین به حل مسائل استان کمک کند

مرگ 109 نفر در تصادفات درون شهری کرمانشاه

حضور استاندار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

رشد 30 درصدی جابه‌جایی کالا در کردستان

«آلاء» به تونس می‌رود

برداشت نوبرانه گوجه سبز در سرپل ذهاب

یاسین در اردوگاه پرسپولیس آفتابی شد

پاکسازی 2 هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی

مریوان، قلمرو حکمرانی وانتی‌ها

مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نمی‌شود

لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج

‌هفته سنندج چه برنامه‌هایی ‌برگزار می‌شود؟

ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است

تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها امتناع می کند

پروژه هوافضای آلمان؛ چطور می‌توان در عرض 60 روز با خوابیدن روی تخت 18 هزار یورو درآمد داشت؟

قارچ خودرو نخورید

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار؛ نفس مستاجران به شماره افتاد

سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع کودکان دارای اختلال