عصر کرد

آخرين مطالب

توسط گروه تئاتر «میم»؛

«هذیان دو نفره» در قروه شنیده شد/نگاهی به امنیت فکری فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - قروه- جدال میان مهم بودن و نبودن تا دیدن صلحی برای جنگ و عدالت؛ روایتی که گروه تئاتر «میم» در قروه با نمایش «هذیان دو نفره» آن را بیان کرده و نگاهی به امنیت فکری بشر دارند.

 صحنه ای سیاه و سفید... صداهایی مبهم که نشان از جنگ و درگیری دارد... یک زن... یک مرد و گفتمانی نامفهوم و نامعلوم... «زن: حلزون همون لاک پشته... لاک پشت هم همون حلزونه... مرد: نه عزیزم اینا باهم یکی نیستن... لاک پشت لاک پشته... حلزون هم حلزونه... اینا متفاوت هستن باهم... عزیزم...!».
بحث میان زن و مرد ادامه دارد... از لاک پشت و حلزون به جریانات احساسی عشق می رسد و در نهایت هم به خیانتی وصل می شود که یک زندگی بی ریشه را شکل داده است.
زن از ترک همسر خود می گوید و مرد هم همین طور و جدال برای اینکه اثبات کنند دلایل شان درست بوده و یکی از دیگری بهتر است، ادامه پیدا می کند... تا اینکه با صدای توپ و گلوله و خمپاره... بحث ها جدی می شود.

«همیشه مردمی، مردمی دیگر را می کشند و ممکنه این کار واقعی باشه یا نباشه و به این میگن جامعه...» مرد با گفتن این جمله از کشتاری سخن می گوید که به بهانه صلح شکل می گیرد. کشتاری که در آن سه گروه وجود دارند «دو گروه که هر کدام دنبال جنگ هستند و یک گروه بی طرف که البته گروه آخر بیشتر اوقات قربانی دو گروه دیگر است.»
این روایتی است از نمایش «هذیان دو نفره»؛ نمایشی کمدی که ورای زندگی یک زوج را به تصویر می‌کشد. نزاع پوچ دو شخصیت در خانه و فضای جنگ بیرون از آن، که نشان از درهم تنیده شدن ابتذال روزمره و جنگ بیرون دارد.
این نمایش به نویسندگی «اوژن یونسکو» و طراحی و کارگردانی «بهزاد فرمانی» به مدت یک هفته توسط گروه تئاتر «میم» با 6 بازیگر در قروه اجرا و به روی صحنه رفت. نمایشی که پرسش های بنیادی بشر و تلاش برای پیدا کردن پاسخ های انسان را مطرح می کند.

گرفتار در جنگ و صلح
طراح و کارگردان نمایش «هذیان دو نفره» علت انتخاب این کار را شرایط کنونی جامعه دانست. «جامعه ای که امروزه با وجود امکاناتی که هست از تکنولوژی گرفته تا پیشرفت های علمی و فرهنگی؛ اما دیده می شود همچنان «جنگ و صلح» جزو نخستین موضوعات جهانی اند.»
«بهزاد فرمانی» در گفت و گو با خبرنگار مهر به محوریت این نمایش اشاره کرد. «این نمایش از زن و مردی می گوید که در مورد مسایل پیش پا افتاده ای صحبت می کنند و به گونه ای خود را از موارد مهم جامعه دور نگه می دارند.»
به گفته او «هذیان دو نفره» از زندگی آدم هایی می گوید که مابین جنگ و صلح قرار دارند و چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ، هیچ امنیتی به خصوص از لحاظ فکری ندارند.
«فرمانی» این موضوع را تبیین می دهد به آنچه در جامعه کنونی وجود دارد. «با نداشتن احساس امنیت فکری این دو نفر در نمایش تصمیم می گیرند که درباره مسایل پیش پا افتاده صحبت کنند چون معتقدند که نباید درباره مسایل مهم صحبت کرد وگرنه برایشان مشکل ایجاد می شود.»
مطابق اظهارات او در این نمایش دیده می شود که مهم ترین مسئله پیش پا افتاده ترین آن هاست، چرا که مسایل پیش پا افتاده آدمی را از فکر کردن به مسایل بزرگ تر و مهم تر باز می دارد.

بازهم بی مهری مسئولان
بار دیگر تئاتری اجرا و بار دیگر جای خالی مسئولان به ویژه متولیان فرهنگ و هنر احساس شد. کارگردان نمایش «هذیان دو نفره» از بی مهری مسئولان قروه نسبت به فرهنگ و هنر انتقاد کرد. «نیامدن مسئولان نشان می دهد که هیچ ارزشی برای هنر قایل نیستند و مهم تر اینکه حتی متولیان ارشاد هم به دیدن نمایش ها نمی آیند.»
آن طور که «بهزاد فرمانی» می گوید رئیس ارشاد قروه حاضر به دیدن نمایش نیست اما زمان دریافت مجوز تأکید می کند اسم ارشاد روی پوستر کار باشد آن هم با این توجیه که چون مجوز می دهند! این در حالی است که دادن مجوز وظیفه ارشاد بوده و آن هم نه برای دفاع از هنر تئاتر که برای رعایت یکسری از ممیزی ها.
بعد از آن هم نبود مکان مناسب برای تئاتر قروه دغدغه تکراری و همیشگی است که گویا باز هم به دلیل بی تدبیری متولیان ارشاد شهرستان و استان همچنان درجا می زند.
پلاتویی که در پستوی بلاتکلیفی مانده و هیچ مسئولی حاضر نیست خود را متولی آن کرده و خانه به دوشی تئاتری های قروه را برای همیشه درمان کند.

عدالت جنگی
این روزها جنگی در میان است. جنگی به نام «چشمه صلح». حال و هوای نمایش «هذیان دو نفره» به اوضاع کنونی بسیار می خورد. اوضاعی که در آن نشان داده می شود «زمان جنگ توپ و گلوله عدالت را اجرا می کند و زمان صلح گیوتین...» و اینکه این روزها «تن های بدون سر و سرهای بدون تن... عدالت را اجرا می کنند...» و در نهایت «کسانی جنگی که در آن نه برنده وجود دارد و نه بازنده... صلح سفید نقش می گیرد...»
آخرین زمزمه های در صحنه سیاه و سفید شنیده می شود. «مرد: حتی اگه ندونن این جنگ برای چی شروع شده باز هم یه دلیلی براش پیدا می‌کنن. اون‌ها به ورای دلایل خودشون نمی‌رن. زن: هیچ‌وقت اون‌جوری که باید قطع نمی‌شه، چه فایده‌ای داره؟ مرد: به درد گذرون زندگی می‌خوره. زن: زندگی ما هم می‌گذره. نتیجه دلسردی از تاریخ. و همین تاریخ خود را با سر و صدای زیاد به ما دیکته می‌کنه!»
نمایش کمدی «هذیان دو نفره» بر اساس یکی از نوشته‌های جامانده اوژن یونسکو در سال 1962 به نگارش در آمده و برای نخستین‌بار توسط گروه نمایش «نقاشی- تئاتر» در ایران ترجمه و به صحنه می رود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/93183/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستانک/ گره های زندگی

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

پیمان حدادی: عدد 6 برای پرسپولیس مقدس است

گل چهارم ایران به قرقیزستان توسط مهدی کریمی

جلسه فنی تیم‌های ملی تکواندو برگزار شد

اولین حرف‌های یحیی در مورد تراکتور!

زمان پایان لیگ تنیس روی میز مشخص شد

نتایج کمانداران کشورمان در دور مقدماتی کاپ جهانی شانگهای

دورتموند هنوز از بلینگام پول درمی‌آورد!

ابراز اطمینان مکرون از پاکسازی رود سِن تا المپیک

شوت زیبای خلیلوند به تیر دروازه قرقیزستان برخورد کرد

افغانستان 1 تاجیکستان 2؛ تاریخ‌سازی تاجیک‌ها

گزارش زنده؛ ایران 4 - قرقیزستان 1

مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران می‌رسد

درویش در پرسپولیس ماندنی شد

اولین اثر بانکی شدن پرسپولیس

سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد

صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد

«سالیوان در ایران» به هفته دوم رسید

هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به 300 هزار نفر در کشور

توقیف محموله گوشی‌های تلفن همراه در مرز بانه

زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است

طرح «ایران دیجیتال» در کردستان اجرا می‌شود

توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان

توسعه ICT سبب نجات کردستان از عقب‌ماندگی می‌شود

مدیرکل بحران استان: ساختمان ناایمن با وضعیت «بغرنج» در کرمانشاه نداریم

اعزام 8 کاروان حج تمتع از کرمانشاه به سرزمین وحی

ماجرای کشف جسد یک زن 59 ساله در تالش

رونمایی از طرح جدید ترافیک تهران با یک تغییر بزرگ

اینفوگرافی/ به‌بهانه روز جهانی مننژیت؛ آشنایی با شایع‌ترین علایم این بیماری

عکاسان خوزستانی در دومین جشنواره ملی عکس روز سنندج

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

بارسلونا مصمم به فروش دیونگ

کدام بازیکنان از تیم ملی والیبال جدا شدند؟

قرارداها در حضور وزیر ورزش به خریداران سهام پرسپولیس واگذار شد

اسبقیان: وزارت ورزش دیگر نقشی در تعیین مدیرعامل سرخابی‌ها ندارد

درویش: حالا باید به فکر ارتقای پرسپولیس باشیم

گل دوم ایران به قرقیزستان توسط سالار آقاپور

گل اول فوتسال ایران به قرقیزستان توسط بهروز عظیمی

گل اول قرقیزستان به ایران توسط آمانبائف

مدیرعامل بانک شهر: درویش حداقل تا پایان لیگ مدیرعامل پرسپولیس است

گزارش زنده؛ ایران 2 - قرقیزستان 1

ثبت بیشترین بارندگی در رباط خان با 25 میلی متر

لیست تیم ملی ایران برای لیگ ملت‌ها؛ موسوی و غفور ناز کردند، عبادی‌پور حاضر در صحنه!

برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از صبح فردا ( 6 اردیبهشت )

حامد بهداد و سحر دولتشاهی بهم رسیدند

«هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید

عکس| جدیدترین عکس از اکبر عبدی در پشت صحنه سریال جدید منوچهر هادی/لاغری شدید اکبرعبدی در سریال جدیدش

16 شرکت دانش بنیان کردستان در حوزه فناوری اطلاعات فعال است

جشنواره «امید فردا» فرصتی برای رقابت سالن دانش‌آموزان کردستان