عصر کرد

آخرين مطالب

مشارکت مردم نشان از اثر بخشی طرح‌های منابع طبیعی است سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با تاکید بر تسریع در روند اجرای پروژه‌های آبخیزداری نیمه تمام اظهار داشت: هزینه بدون اثربخشی فایده ندارد و اجرای پروژه‌ها را باید مردم لمس کنند و به نقطه امیدبخشی برای زندگی برسند.

خلیل آقایی عصر یکشنبه در بازدید از طرح های آبخیز داری قروه با اشاره به اجرای مثبت پروژه‌های آبخیزداری در کردستان اظهار داشت: در این زمینه این استان خوب پیش رفته و از متوسط کشوری پیشرفت بالاتری دارد.
وی بر اجرای با کیفیت پروژه‌ها و استفاده از کمک‌های محلی و مرکزی در کنار سرعت بخشیدن به کار و توجه به تاثیر بر روی زندگی مردم تاکید کرد.
شهرستان قروه با اقلیم و توده هوایی سرد و نیمه خشک از نظر تقسیمات حوضه‌های آبخیز جزء سرشاخه‌های حوضه آبخیز سد سفید رود است که به دو زیر حوضه اصلی شور و تلوار تقسیم می‌شود.
با توجه به اینکه قروه در شرق استان بوده و از نظر منابع آبی در معرض تهدید جدی قرار دارد اجرای یکسری برنامه ها برای بهبود وضعیت منابع طبیعی و حفاظت از منابع آبی ضروری است.
یکی از همین برنامه ها که در دستور کار قرار گرفته مربوط به عملیات آبخیزداری و بیولوژیکی منابع طبیعی است که از ابتدای فصل پاییز سال گذشته در سطح استان کردستان آغاز شده و در این میان در شهرستان قروه هم این مهم در زیر حوضه‌های آبخیز چمقلو و میهم در دست اجرا قرار دارد.
این دو پروژه در کنار سایت تولید بذر جو و گیاهان مرتعی از جمله پروژه‌هایی بودند که عصر یکشنبه توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مورد بازدید قرار گرفتند.
پروژه آبخیزداری و آبخوانداری چمقلو

در جریان این بازدید ابتدا پروژه آبخیزداری و آبخوانداری حوضه آبخیز چمقلو واقع در روستای پیرباباعلی مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس منابع طبیعی شهرستان قروه به هدف اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: مدیریت ریسک سیلاب و کاهش هدر رفت جریان‌های سطحی، افزایش زمان تمرکز حوضه و تخلیه تدریجی سیل به منظور سازگاری با سیلاب، تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی دشت دهگلان به میزان هشت میلیون مترمکعب از جمله اهداف این طرح هستند.
بهزاد شریفی پور همچنین به کنترل فرسایش و ممانعت از انتقال رسوب به پایین دست، ایجاد فرصتی در طبیعت به منظور اسقرار پوشش گیاهی، گسترش چشم اندازهای طبیعی و گردشگری در حوضه به عنوان دیگر اهداف اجرای این پروژه اشاره کرد و افزود: حوضه آبخیز چمقلو با مساحت 73 کیلومتر مربع شامل هشت زیر حوضه با پنج روستا از جمله قلعه لان، پیرباباعلی، جامه شوران، چمقلو، تازه آباد خلیل و تازه‌آباد جامه شوران با جمعیت 2 هزار و 66 نفر و تراکم جمعیتی 29 نفر در کیلومتر مربع است.
وی گفت: از کل مساحت حوضه 69 درصد اراضی ملی و مراتع و 31 درصد مستثنیات و مستحدثات بوده و رودخانه اصلی این حوضه با نام چمقلو به طول 24 کیلومتر و فرسایش 4 تن بر هکتار در سال است.
شریفی پور با بیان اینکه برداشت از سطح آب‌های زیرزمینی از طریق 42 حلقه چاه و 13 چشمه و 6 رشته قنات صورت می پذیرد، یادآور شد: با توسعه کشاورزی افت سطح اب‌های زیرزمینی به مقدار 36 متر نسبت به سال مبنای اندازه گیری تاکنون در حوضه ایجاد شده و بر این اساس اهمیت کشاورزی به عنوان یک اصل در توسعه پایدار کشور و همچنین سیر قهقرای سطح ایستایی منطقه و هدر رفت خاک، الزامات بکارگیری اقدامات آبخیزداری و ابخوانداری را در حوضه بیش از پیش نمایان ساخت.
وی اضافه کرد: به همین دلیل در سال 98 پروژه احداث 7 مورد بند حاکی از محل صندوق توسعه ملی با اعتبار مصوب شده 43 میلیارد و 244 میلیون ریال و تخصیص یافته 33 میلیارد ریال در شهرستان قروه اجرا شد که از قابلیت های ارزشمند این پروژه می توان به نفوذ سالانه هشت میلیون مترمکعب رواناب به آبخوان دشت دهگلان اشاره کرد.
پروژه کنترل پخش سیلاب میهم

دومین پروژه که مورد بازدید قرار گرفت مربوط به کنترل پخش سیلاب میهم بود و رئیس منابع طبیعی شهرستان قروه در خصوص این طرح هم گفت: این پروژه در حوضه آبخیز میهم با مساحتی برابر 6 هزار و 497 هکتار در جنوب شرقی شهرستان قروه و در حوضه آبخیز رودخانه شور که یکی از سرشاخه های اصلی رودخانه تلوار به شمار می رود، واقع شده است.
شریفی پور با بیان اینکه این پروژه با مساحت 70 هکتار از سال 76 آغاز شده است، افزود: هدف از اجرای این پروژه تداوم موجودیت منابع آبی، ایجاد زمینه های توسعه پایدار با هدف کاهش مهاجرت جوامع محلی، سازگاری با سیلاب و افزایش تاب آوری منطقه در مواجهه با جریان های سهمگین است.
وی گفت: نتیجه بررسی های انجام شده براساس تحقیقات میدانی مؤید تغذیه سفره آب زیرزمینی دشت چهاردولی به میزان 14.8 میلیون مترمکعب در سال است.
شریفی پور هدف از اجرای پروژه پخش سیلاب را افزایش ظرفیت آبگیری و نفوذ دانست و یادآور شد: این پروژه در سال 97 از محل صندوق توسعه ملی با اعتبار هشت میلیارد و 438 میلیون ریال در سطح 23 حوضچه با مساحت مفید 424 هزار و 452 مترمربع و حجم خاکبرداری 209 هزار و 291 مترمکعب انجام پذیرفت.
وی با بیان اینکه محاسبات حجم آبگیری نشان دهنده افزایش 144 درصدی از مقدار 144 هزار و 997 مترمکعب به 354 هزار و 289 مترمکعب است، اضافه کرد: پروژه های مکمل و تلفیقی ساخت دو بند خاکی شامل بند خاکی شماره یک با اعتبار 825 میلیون ریال و بند خاکی شماره دو در سال 98 با اعتبار ده میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و در قالب قرارداد مرمت پخش سیلاب توسط مجموعه آبخیزداری کردستان پس از انجام مطالعات در مرحله اجرا قرار گرفت.
ایستگاه تولید بذر گیاهان مرتعی
بازدید سوم در ایستگاه تولید بذر گیاهان مرتعی واقع در روستای دوسر انجام شد و رئیس منابع طبیعی قروه در خصوص این پروژه گفت: سایت فرآوری و تولید بذر گیاهان مرتعی کردستان در شهرستان قروه با اعتبار 10 میلیارد ریال با سطح زیر کشت یک هزار تنی در هفته دولت سال جاری افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
شریفی پور با اشاره به سطح زیر کشت هزار تن در این سایت، افزود: این سطح زیر کشت شامل 554 هکتار دیم و 200 هکتار آبی بوده و این پروژه در حال حاضر با دریافت مجوز از مرکز تحقیقات بذر و نهال کشور فعالیت رسمی دارد.
وی یادآور شد: هم اکنون کشت گیاهان مرتعی در سطح زیر کشت 24 هکتار از اراضی این سایت آغاز شده است.
7345

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/93220/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد

آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج

پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

(ویدئو) بازگشایی صعب‌العبورترین گردنه کردستان پس از پنج ماه

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

گردنه تته پس از 5 ماه بازگشایی شد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

6 اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به‌صورت رسمی از روز شنبه اجرا می‌شود

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

بکارگیری منشی‌های خانم در این استان ممنوع شد!

عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

بکار گیری منشی های خانم ممنوع شد

ششم اردیبهشت، روز سنندج

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت