عصر کرد

آخرين مطالب

یار در خانه و ما گرد جهان می‌گردیم مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - همواره وجود صنایع تبدیلی به عنوان یکی از نیازهای اساسی در کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های مستعد کشاورزی در حالی مطرح شده که واحد فرآوری در این استان وجود دارد اما تا کنون از ظرفیت آن به صورت کامل بهره‌برداری نشده است.

ضرب‌المثل آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم، یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم حکایت این روزهای صنعت فرآوری محصولات کشاورزی در کردستان است که لزوم تکمیل زنجیره تولید همواره شاه‌بیت تمام مباحثی که از سوی دست‌اندرکاران و فعالان حوزه بخش کشاورزی این استان مطرح و نبود آن عمده مشکل کشاورزی این منطقه ذکر می‌شود.
این در حالی است که مجتمع کشت و صنعت خرم‌دشت کردستان مدعی است امکانات و تجهیزات لازم برای فرآوری تمامی محصولات باغی اعم از هسته‌دار و بدون هسته را دارد.
ظرفیتی که از سال 88 در این استان ایجاد شده و به دلیل نادیده گرفتن آن چندین سال هم تعطیل بود و از سال 95 با کمک کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان باردیگر به چرخه تولید بازگشته است ولی همچنان نبود سرمایه در گردش چرخش چرخ‌های تولید این واحد را تهدید می‌کند.
مجتمع کشت و صنعت خرم دشت در زمینی به مساحت 6 هکتار و در شهرک صنعتی دهگلان و در فاصله حدود 30 کیلومتری شهر سنندج واقع شده است.
تور خبری برای خبرنگاران به منظور بازدید از این واحد توسط مدیران این شرکت تدارک دیده شده بود که خبرنگاران حدود چهار ساعت از بخش‌های مختلف این کارخانه اعم از تولید و آزمایشگاه بازدید کردند و در جریان مراحل مختلف تولید رب گوجه‌فرنگی از شست‌وشو تا بسته‌بندی قرار گرفتند.
100 متر مانده به مقابل در ورودی کارخانه خرم‌دشت صف‌ خودروهای حامل گوجه فرنگی شروع می‌شد و در این صف انواع خودرو اعم از کامیون، وانت‌بار و تراکتور منتظر بودند تا نوبت تخلیه بار آنها فرا برسد.
نداشتن سرمایه درگردش دلیل تعطیلی 2 ساله کارخانه خرم‌دشت کردستان

نایب رئیس هیات مدیره شرکت مجتمع کشت و صنعت خرم دشت کردستان در این بازدید با اشاره به اینکه این واحد در سال 88 با حدود چهار میلیون یورو سرمایه‌گذاری به بهره برداری رسیده است، گفت: رهبر معظم انقلاب سال 88 در سفرشان به کردستان دستور دادند بنیاد برکت به این شرکت تسهیلات سرمایه در گردش اعطا کند.
مرتضی مجدرضایی افزود: این بنیاد ابتدا 20 میلیارد ریال و بعد از گذشت سه سال 20 میلیارد دیگر از طریق خرید سهام به این شرکت عطا کرد که این مبلغ برای استمرار تولید این واحد کافی نبود.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی این کارخانه تولید سالانه پنج هزار تن رب گوجه‌فرنگی است، گفت: برای دستیبای به این میزان ظرفیت باید 40 هزار تن گوجه‌فرنگی خریداری شود که به دلیل نبود سرمایه در گردش تاکنون قادر به تحقق این میزان خرید نشده است.
نایب رئیس هیات مدیره شرکت مجتمع کشت و صنعت خرم دشت کردستان یادآور شد: سال 93 تا 95 به دلیل نداشتن سرمایه در گردش این کارخانه تعطیل شد و با همکاری مسئولان استان بار دیگر شروع به فعالیت کرد.
مجدرضایی اظهارداشت: اکنون هم به دلیل مشکلاتی که در زمینه سرمایه در گردش داریم با برخی از شرکت‌های معروف هم چون چین‌چین، دلپذیر و فامیلا به طور کارمزدی کار می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در این کارخانع هیچگاه کیفیت فدای سود نشده است، اضافه کرد: کیفیت تولید در این واحد باعث شده برندهای معتبر کشور حاضر به خرید محصول فرآوری شده آن شوند.
خرید 18900 تن گوجه‌فرنگی در کردستان

مدیر تعاون روستایی کردستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کارخانه خرم دشت کردستان و روژین تاک کرمانشاه تا تاریخ سوم مهر امسال هر کیلوگرم گوجه فرنگی را از کشاورزان به قیمت هشت هزار ریال خریداری می‌کردند.
پیمان اسکندری افزود: بعد از سوم مهر این 2 کارخانه اعلام کردند هر کیلوگرم از این محصول را با پنج هزار و 500 ریال خریداری می‌کنیم.
وی اضافه کرد: سازمان تعاون روستایی برای حمایت از تولیدکنندگان وارد عرصه شده و از این زمان به بعد هر کیلوگرم گوجه فرنگی را از کشاورزان استان با معرفی نامه سازمان جهاد کشاورزی به قیمت 10 هزار ریال خریداری می‌کند.
مدیر تعاون روستایی کردستان با اشاره به اینکه خرید گوجه‌فرنگی از طریق کارخانه خرم‌دشت کردستان از 20 مهر آغاز شده است، اظهارکرد: این کارخانه 250 تن از ظرفیت خود را به تولید رب گوجه‌فرنگی خریداری شده از سوی تعاون روستایی استان اختصاص داده است.
اسکندری با اعلام اینکه تاکنون 18 هزار و 900 تن گوجه فرنگی از کشاورزان استان خریداری شده است، گفت: خرید 16 هزار و 900 تن آن از طریق کارخانه روژین تاک و مابقی هم خرم‌دشت انجام شده است.
وی یادآور شد: ظرفیت تولید روزانه کارخانه روژین تاک چهار هزار و 500 تن است که 75 درصد گوجه‌فرنگی تحویلی آنها مربوط به کشاورزان کرمانشاه و 25 درصد هم کشاورزان کردستان است.
افزایش 2 برابری ظرفیت تولید کارخانه خرم دشت کردستان تا سال آینده
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان هم در حاشیه بازدید از این واحد تولیدی به خبرنگاران گفت: از اول شهریور تاکنون حدود 40 هزارتن گوجه‌فرنگی از کشاورزان توسط این کارخانه خریداری شده است.
پیمان الماسی با اشاره به اینکه کارخانه خرمدشت یک هزار و 500 هکتار با کشاورزان قرارداد داشته است، اضافه کرد: خرید گوجه‌فرنگی از کشاورزان تا 15 آبان امسال ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه صف طولانی خودروهای حامل گوجه‌فرنگی به دلیل محدود بودن ظرفیت خط تولید این واحد فرآوری است، اضافه کرد: یکی از برنامه‌های میان مدت سازمان افزایش ظرفیت خط تولید این کارخانه است.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تا سال آینده این ظرفیت 2 برابر افزایش داده می‌شود.
الماسی با اشاره به اینکه اینکه ثبت‌نام این واحد در سامانه کارا انجام شده است، گفت: پیشنهاد دریافت 300 میلیارد ریال برای این واحد تولیدی از طریق این سامانه داده شده است.
وی یادآور شد: کارخانه خرم دشت کردستان سه سال گذشته تعطیل شده بود که به همت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بدهی معوق آن به بانک تجارت تعیین تکلیف و جرائم مالیاتی و تامین اجتماعی آن بخشیده شد و توانست به چرخه تولید بازگردد.
بالابودن نرخ سود تسهیلات بانکی مانعی در مسیر تولید
نایب رئیس هیات مدیره شرکت مجتمع کشت و صنعت خرم دشت کردستان در ادامه افزود: این کارخانه قادر به کار در چهار فصل و فرآوری میوه‌های موجود در هر فصلی است و برآورد می‌شود در صورت فعال شدن ظرفیت کامل تولید اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم آن به 12 هزار نفر برسد.
مجدرضایی اشتغال کنونی این واحد را هشت تا 10 هزار نفر اعلام و اضافه کرد: نبود سرمایه در گردش را مهمترین مشکل پیش‌روی این واحد دانست و گفت: بانک‌ها هم همکاری با واحد تولیدی ندارند و تنها به سود خود فکر می‌کنند.
وی یادآور شد: نرخ سود بانکی را به طور اسمی برای واحد تولیدی 14 درصد اعلام می‌کنند در حالیکه در نحوه اجرایی آن به بیش از 30 درصد می‌رسد و همین مانعی در راه تولید شده است.
تا 10 آبان میزان خرید گوجه‌فرنگی در خرم دشت به 45 هزارتن می‌رسد
وی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود میزان خرید محصول گوجه فرنگی این کارخانه تا 10 آبان امسال به 45 هزارتن برسد افزود: حدود 200 میلیارد ریال به کشاورزان بدهی داریم که آنرا هم به تدریج پرداخت می‌کنیم.
مجدرضایی اضافه کرد: ظرفیت روزانه این واحد 500 تن است که در سه شیفت کاری تولید رب در آن انجام می‌شود.
تولیدات خرم دشت کردستان به 12 کشور دنیا صادر می‌شد
نایب رئیس هیات مدیره شرکت مجتمع کشت و صنعت خرم دشت کردستان اعلام کرد: این کارخانه تا کنون به 10 تا 12 کشور دنیا از جمله ترکیه، آفریقا، امریکا، عمان، امارات، کانادا، و ترکمنستان صادرات داشته اما در 10 ماه که صادرات رب گوجه‌فرنگی ممنوع شده موفق به این مهم نشده است.
مجدرضایی گفت: در این واحد علاوه بر رب گوجه‌فرنگی، پوره میوه‌هایی هم چون سیب و توت‌فرنگی هم تولید می‌شود و به ظوریکه ظرفیت تولید پوره سیب این واحد 2 هزار و 500 تن است که باید 6 هزار و 500 تن از این محصول خریداری شود که به 30 میلیارد ریال پول نیاز است.
وی یادآور شد: سالانه ظرفیت تولید سه هزار تن پوره توت فرنگی در این کارخانه وجود دارد که برای این میزان باید 6 هزارتن باید خرید شود و برای این کار هم به 300 میلیارد ریال پول نیاز داریم.
نایب رئیس هیات مدیره شرکت مجتمع کشت و صنعت خرم دشت کردستان اضافه کرد: برای تولید آلبالو منجمد که ظرفیت انجماد 800 تن از این محصول را داریم نیاز به 32 میلیارد ریال پول داریم.
مجدرضایی اعلام کرد: به طور کلی در سال 600 میلیارد ریال برای خرید این محصولات نیاز داریم که با تخصیص 300 میلیارد ریال قادر به انجام خرید محصولات ذکر شده هستیم.
شبکه بهداشت دهگلان از کارخانه خرم دشت شکایت کرده است

نایب رئیس هیات مدیره شرکت مجتمع کشت و صنعت خرم دشت کردستان که در پرونده کاری خود سمت معاون وزیرنیرو را دارد، از برخی کارشکنی‌ها و عدم همکاری با واحدهای تولیدی توسط برخی از مسئولان استان هم گلایه‌ها داشت و از حکم جلب مدیرعامل این کارخانه خبر داد و گفت: شبکه بهداشت شهرستان دهگلان از این کارخانه به دلیل وجود صف‌های طولانی خودروهای حامل گوجه‌فرنگی که بهداشت منطقه را بهم زده است شکایت کرده است.
مجدرضایی اضافه کرد: این خودروها خارج از محدوده کارخانه هستند و به ما ارتباطی ندارد و انتظار می‌رود مسئولان شهرستانی با درک بیشتر از وضعیت تولید حامی تولیدکنندگان باشند نه اینکه آنها را از ادامه مسیر دلسرد کنند.
کارخانه خرم‌دشت حلقه گمشده کشاورزی در کردستان است
مدیر تولید و کنترل کیفی کارخانه خرم دشت کردستان نیز گفت: شرط بقای خود را در کیفیت می دانیم چراکه معتقدیم تولید باکیفیت محصول بهترین تبلیغ کننده در جامعه است.
رامیار عزیزی با اشاره به اینکه این واحد تولیدی دارای سه برند شامل روناک که برندی داخلی است و 2 برند صادراتی به‌نام‌های آویژ و بنتا است اظهار داشت: اگر سرمایه در گردش موردنیاز این واحد صنایع تبدیلی تحقق پیدا کند ظرفیت تولید 2 برابر افزایش می‌یابد.
وی یادآور شد: کردستان با توجه به اقلیمی که دارد دارای پتانسیل زیادی برای توسعه محصولات کشاورزی است و بدون شک این شرکت حلقه گمشده صنعت کشاورزی در این استان به شمار می‌رود.
وی اظهار داشت: در این واحد امکان فرآوری تمامی محصولات باغی اعم از هسته‌دار و بدون هسته وجود دارد و تنها کارخانه‌ ایرانی مجهز به تکنولوژی کولد پرس است.
سطح ابلاغی کشت محصول گوجه فرنگی در سال زراعی گذشته از سوی وزارت جهاد کشاورزی در کردستان 900 هکتار بود که کشاورزان و بهره‌برداران مهمان به علت جذابیت قیمت این محصول در سال گذشته اقدام به کشت آن در یک هزار و 800 هکتار کردند.
این مساله باعث شد 120 هزار تن محصول گوجه‌فرنگی در کردستان تولید شود که این اقدام موجب به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در سراسر کشور و به تبع آن استان کردستان شد و این رویه تنها مختص به گوجه‌فرنگی نبوده و نیست.
هر سال که تولید محصولی در کشور بنابردلایل متعددی کاهش یابد و در نتیجه قیمت آن در بازار افزایش پیدا کند سال بعد آن شاهد طغیان و هجوم بهره‌برداران به تولید این محصول و بی‌توجهی به سطح ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی هستیم.
کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در کردستان با فراهم کردن زمینه بازگشت واحدهای تولیدی هم چون خرم دشت نشان داده که حمایت از تولید و تولیدکنندگان فقط شعاری نبوده و این کار عملی است و باید مدیران شهرستانی هم با درنظر گرفتن تلاش‌های مسئولان استانی در به چرخش درآوردن چرخ‌های تولید در شرایط سخت اقتصادی امروز، حامی تولید و دسترنج و تلاش‌های شبانه‌روزی مدیران بخش دولتی و خصوصی باشند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/93480/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس