عصر کرد

آخرين مطالب

لزوم هدایت وقف به سمت نیازهای روز جامعه اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - شیراز- سوق دادن نیات واقفین فارس به سمت نیازهای روز جامعه و حوزه‌های آموزشی،فرهنگی و اجتماعی از جمله مواردی بود که مسئولان ارشد این استان در نشست تخصصی وقف بر آن تاکید کردند.

نشست تخصصی وقف، دوشنبه ششم آبان ماه 98 با حضور مسئولان ارشد فارس در شیراز برگزار شد و در این آیین بر ضرورت توجه به آموزش و ایجاد مراکز علمی و فرهنگی و ورود واقفین به حوزه آسیب‌های اجتماعی تاکید شد و پایان بخش این مراسم نیز از دو وقف بزرگ رونمایی شد.
استاندار فارس در این نشست که به مناسبت دهه وقف در شیراز برگزار شد،با بیان اینکه کمک به نیازمندان در نیات خیرین مدنظر قرار دارد،گفت: سوق دادن نیات واقفیت به سمت نیازهای روز جامعه موضوع مهمی است که متولیان اوقاف فارس باید به آن توجه ویژه داشته باشند.
عنایت الله رحیمی پدیده اعمال نیک و خیرخواهانه را تنها مربوط به اسلام ندانست و گفت: ماندگارترین وجه وقف در حوزه آموزش است زیرا دانشگاه،حوزه علمیه ،مدارس و مراکز تعلیم و تربیت از جمله مجموعه هایی است که به سمت انسان سازی حرکت می کنند.
وی ادامه داد: نجات انسان ها و وقف در حوزه درمانی نیز کار بسیار ارزشمندی است اما ایجاد مراکز علمی و آموزشی می تواند اثرگذارتر باشد و نسل های آینده را نیز شامل خواهد شد و انسان هایی در بعضی مراکز فرهنگی پرورش یافته اند که قرن ها در سپهر یک کشور موثر بوده اند.
استاندار فارس اضافه کرد: وجود یک ششم موقوفات کشور در استان فارس نشان از توجه ساکنین این خطه به دیار باقی دارد و وجود این تعداد اماکن فرهنگی و مذهبی در فارس می تواند تاثیر بسیار مثبتی در حوزه مباحث دینی و همچنین اقتصاد این استان داشته باشد.
وی با بیان اینکه بزرگترین مراکز درمانی و آموزشی وقفی کشور در فارس قرار دارد،گفت: وجود این تعداد مرکز درمانی وقفی در این استان نشان از ریشه فرهنگی این دیار کهن دارد و اثبات می کند که سیل واقفین از گذشته تا حال و آینده در فارس وجود داشته و خواهد داشت.
رحیمی خطاب به مدیران اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس که در این نشست حضور داشتند گفت: توصیه می کنم که تلاش کنید تا نیات واقفین این استان را به سمت مباحث آموزشی و فرهنگی سوق دهید.
وی افزود: انتقال آموزه های اسلامی در مراکز حوزوی و همچنین انتقال و آموزش مباحث علمی در دانشگاه ها قطعا می تواند اثرات و برکات بیشتری برای جامعه داشته باشد و بسیار تاثیرگذارتر است و ضرورت دارد در حوزه هایی که نیات واقفین دست مسئولان این حوزه را باز گذاشته به سمت آموزش هدایت شود.
استاندار فارس بر سوق دادن نیات واقفین به سمت موضوعات اجتماعی نیز تاکید کرد و گفت: مباحث اقتصادی نظیر بیکاری و کمبود اشتغال نیز می تواند دامنه آسیب های اجتماعی را وسیع تر کند و ناهنجاری هایی نظیر سرقت و ... را افزایش دهد پس می توان از محل درآمد موقوفات در حوزه اقتصادی و کمک به بهبود وضعیت در این بخش نیز هزینه کرد.
وی با بیان اینکه اوقاف همیشه با مردم بوده،گفت: نعمات وقف همیشه به سمت مردم رفته و سرمایه آن نیز توسط مردم تامین شده است و جدا کردن آن از مردم یک نقطه ضعف محسوب می شود که باید از این امر پرهیز شود.
200 هزار رقبه و 1408 بقعه متبرکه در فارس وجود دارد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس در نشست تخصصی وقف با بیان اینکه یک ششم املاک اوقافی کشور بالغ بر 200 هزار رقبه موقوفه در این استان قرار دارد،افزود: بیش از یک هشتم اماکن متبرکه کشور با هزار و 408 بقعه نیز در فارس وجود دارد که ظرفیتی بسیار خوب در حوزه گردشگری بشمار می رود.
حجت الاسلام سید عباس موسوی ادامه داد: بیشترین و بزرگترین موقوفات درمانی کشور در این استان قرار دارند که بیمارستان های نمازی، خلیلی و شوشتری و همچنین درمانگاه های امام رضا(ع) ،شهید مطهری و مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی پوستچی از جمله آن است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس با اشاره به اینکه بزرگترین وقف‌های جدید کشور در چند ماهه اخیر در فارس رقم خورده است،گفت:20 پروژه عمرانی با پیشرفت های فیزیکی متفاوت با زیربنای حدود 120 هزار مترمربع شامل ساخت هزار واحد تجاری، مسکونی، اداری و گردشگری در این استان در حال اجرا است که بخشی از این پروژه ها با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود.
وی اضافه کرد: بازار بزرگ لار یکی دیگر از پروژه های در حال اجرا است که شامل 200 واحد تجاری است و پیش بینی می شود در آذرماه سال جاری به بهره برداری برسد و همچنین 19 پروژه عمرانی دیگر نیز در مرحله مطالعه، بررسی و رفع مشکلات قرار دارد.
موسوی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اوقاف فارس برای اولین بار در سطح کشور در حوزه تولید ایمپلنت‌های پزشکی فعال شده و هم اکنون خط تولید این طرح با ظرفیت تولید بیش از 500 قطعه ایمپلنت شامل فک صورت، جمجمه، ستون فقرات ارتوپدی ابزار و... فعال است و در مجموع تاکنون از سوی اوقاف فارس 20 میلیارد تومان در این طرح سرمایه گذاری شده است.
او در ادامه با بیان اینکه فارس با دارا بودن اماکن وقفی تاریخی از قبیل کاروانسراها، آب انبارها، حمام ها، خانه های تاریخی و همچنین املاک و اماکن در مناطق خاص از ظرفیت بسیار خوبی در حوزه گردشگری برخوردار است،گفت: انعقاد تفاهم نامه احیای کاروانسراها با اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی فارس و آغاز احیای کاروانسرای خیراتی و مخک در ایزدخواست و معرفی 10 کاروانسرای دیگر از جمله گام های اولیه در این حوزه است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس ضمن تاکید بر اینکه با توجه به رویکرد جدید سازمان اوقاف و دارا بودن اراضی مستعد سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی فارس برنامه‌های ویژه ای در دستور کار قرار دارد،افزود: ایجاد مجتمع کشت و صنعت در 1300 هکتار از اراضی موقوفه نصیرالملک در منطقه سیاخ دارنگون، ایجاد مجتمع کشت و صنعت در 100 هکتار از اراضی موقوفه آسمانی در شهرستان ارسنجان و ایجاد حداقل 10 گلخانه مدرن در مقیاس های بزرگ با همکاری بخش خصوصی و همچنین ایجاد 5 دامپروری مدرن در شهرستانهای شیراز، مرودشت، اقلید و آباده در حال انجام است.
وی اظهار داشت: احداث سالانه 60 مسجد در مناطق فاقد مسجد و محروم استان با همکاری بانیان خیر خارج از کشور از دیگر برنامه های عمرانی این اداره کل است.
موسوی عنوان کرد: موکب اداره کل اوقاف فارس برای برگزاری آیین پیاده روی اربعین امسال 15 روز در مرز خسروی و در منطقه منزریه عراق مستقر شد و مجموعه مبلغ یک میلیارد تومان از محل موقوفات این استان و کمک خیرین برای برگزاری این مراسم هزینه شد.
رونمایی از دو وقف بزرگ در فارس
در این مراسم از دو وقف بزرگ در استان فارس با حضور استاندار این استان رونمایی شد.
اولین وقف که در این نشست از آن رونمایی شد متعلق به آقای نوروزی بود که 125 هکتار زمین کشاورزی خود را در شهرستان بیضاء که ارزش آن معادل 4 میلیارد تومان برآورد می شود را در حوزه آموزش قرآن و عترت وقف کرد.
دومین وقفی که در این مراسم از آن رونمایی شد،فردی به نام خانم ستودی مجتمع تجاری در سه طبقه و 24 باب مغازه به ارزش تقریبی 2 میلیارد تومان را در شهرستان جهرم برای کمک به فقرا ،فعالیت های قرآنی ،اطعام و عزاداری و برگزاری مراسم جشن ولادت اهل بیت(ع) وقف کرد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/93808/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد