عصر کرد

آخرين مطالب

روی خوش بی‌احتیاطی به عطش آتش اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - صدای وحشتناکی به گوش می‌رسد، خانه تخریب و ساکنان مصدوم شده یا جان خود را از دست می‌دهند، این داستان انفجار و آتش‌سوزی ناشی از بی‌احتیاطی و نشت گاز خانگی است موضوعی که اخیرا روی مرگ خاموش را کم کرده است.

آغاز فصل پاییز و سرما که می‌رسد، استفاده از وسایل گازسوز نیز رونق می‌گیرد اما هر از چند گاهی بر اثر بی‌احتیاطی و عدم استفاده صحیح مشترکان از این وسایل، حادثه‌ای ناگوار مانند مرگ حاصل از استشمام گاز یا انفجار و آتش سوزی روی می‌دهد که شیرینی بهره‌مندی از نعمت گاز طبیعی را بر ساکنان تلخ می‌کند.
هر گاه صحبت از اتفاقات حوزه گاز خانگی می‌شود، اغلب ذهنشان به سمت خفگی ناشی از گاز منواکسیدکربن و به قول معروف مرگ حاموش می‌رود و توصیه‌های ایمنی به مشترکان نیز بیشتر در این رابطه است اما در یکی دو سال اخیر در کردستان روند حوادث مربوط به گاز طبیعی در منازل، تغییر معناداری یافته و جای خود را بیشتر به انفجار و آتش سوزی بر اثر نشتی داده است.
براساس اعلام شرکت گاز کردستان، بیشترین آمار حوادث، مصدومیت و فوت ناشی از گاز طبیعی در استان مربوط به انفجار و آتش‌سوزی است که نشان از عدم توجه شهروندان نسبت به رعایت نکات ایمنی در استفاده از این وسایل دارد.

وقوع 31 حادثه مربوط به گاز در کردستان
مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان آمار حوادث مربوط به گاز امسال را در استان 31 مورد اعلام کرد و یادآور شد: بر اثر این حوادث، 6 نفر در نقاط مختلف استان جان خود را از دست دادند.
هوشنگ اولی‌زاده با اشاره به اینکه از این تعداد، یک مورد گاز گرفتگی در سنندج بود که 2 نفر بر اثر آن فوت کردند، افزود: 30 مورد دیگر انفجار و آتش سوزی بدلیل نشت گاز بود که چهار نفر کشته بر جا گذاشت.
وی به فوت مادر و فرزند اهل روستای نوره بر اثر انفجار گاز در چند روز پیش اشاره کرد و گفت: امسال یک زن در قروه و یک زن نیز در دهگلان بر اثر بی‌احتیاطی و انفجار و آتش سوزی ناشی از نشت گاز شهری جان باختند.
مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان آمار بالای انفجار و آتش سوزی ناشی از نشت گاز را نگران کننده دانست و اضافه کرد: برخی مشترکان به نکات ایمنی هنگام استفاده از وسایل گازسوز بی‌توجه بوده و به همین خاطر دچار صدمات جانی و مالی می‌شوند.
تجربه و آمار نشان می‌دهد که اغلب حوادث ناشی از گاز طبیعی در اثر عدم آشنایی مصرف‌کنندگان به اصول ایمنی است که در صورت آگاهی و رعایت کامل این اصول به طور قطع هیچ گونه خطری از لحاظ مالی و جانی مشترکان را تهدید نخواهد کرد.

نکات ایمنی برای جلوگیری از انفجار گاز
مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان به نکات ضروری برای جلوگیری از انفجار و آتش سوزی ناشی از نشت گاز اشاره کرد و گفت: استفاده از هر نوع سه راهی در آشپزخانه برای استفاده از وسایل گازسوز ممنوع است و هر وسیله گازسوز باید یک شیر مصرف و قطع کن جداگانه داشته باشد، در غیر این صورت خطر انفجار و آتش سوزی بسیار بالا است.
اولی‌زاده استفاده از بست استاندارد را برای محکم کردن شلنگ وسایل گازسوز ضروری دانست و یادآور شد: شلنگ این وسایل نیز باید مخصوص گاز طبیعی و از نوع پلاستیک فشرده باشد.
مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان با اشاره به اینکه طول شلنگ حداکثر 120 سانتیمتر باشد، تاکید کرد: از قرار دادن مواد قابل اشتعال کنار وسایل گازسوز باید خودداری کرد.
اولی‌زاده بر لزوم استفاده از وسایل گازسوز استاندارد تاکید کرد و اظهار داشت: مشترکان از تبدیل وسایل نفت‌سوز به گازسوز اجتناب کنند چرا که غیراستاندارد و خطر آفرین است.
وی با بیان اینکه از سماور گازی فاقد ترموکوپل نباید استفاده کرد، اضافه کرد: در صورتی که از شیر یک وسیله گازسوز استفاده نمی‌شود، با نصب درپوش، ایمنی منزل تامین شود.
توصیه شده در موقع برگشت از مسافرت هنگامی که قصد دارید شیر اصلی گاز (بعد از کنتور) را باز کنید، ابتدا لازم است اطمینان حاصل کنید که شیرهای مصرف وسایل گازسوز بسته است، در غیر این صورت حتی اگر شیر مصرف یک وسیله باز باشد امکان بروز خطر وجود دارد.
موارد لازم برای فرار از گاز گرفتگی
مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان استفاده از تهویه مناسب را در منزل ضروری دانست و اظهار داشت: استفاده از دودکش فنری ممنوع و برای بخاری و آبگرمکن گازی باید لوله فلزی به کار برده شود.
اولی‌زاده بر ضرورت عبور دودکش وسایل گازسوز به ویژه بخاری از داخل دیوار تا پشت بام تاکید کرد و گفت: دودکش باید از کف پشت بام یک متر فاصله داشته و کلاهک آن اچ (H) مانند باشد.
وی با اشاره به اینکه استفاده از وسایل خوراک پزی برای گرمایشی ممنوع و خطرناک است، یادآور شد: شلنگ‌های وسایل گازسوز را باید هر چند یکبار مورد بازدید قرار داد تا اطمینان حاصل شود که سوراخ نشده، ترک برنداشته و از محل بست بریده نشده باشد.
مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان افزود: از نصب آبگرمکن دیواری در منازلی که زیربنای آنها کمتر از 50 مترمربع است، خودداری و به جای آن آبگرمکن زمینی استفاده شود.
اولی‌زاده اظهار داشت: نصب آبگرمکن گازی در حمام یا اتاقی که بطور عادی در آن هوا جریان ندارد، باعث کمبود اکسیژن شده و ایجاد خفگی می‌شود ضمن این که نصب هرگونه وسیله گازسوز در حمام مغایر اصول ایمنی است.
اقدام رسانه‌ها برای آگاه‌سازی شهروندان از نحوه استفاده صحیح از وسایل گازسوز گرچه ضروری است اما اطلاع رسانی در این زمینه باید از مدارس به ویژه مهدکودک و پیش دبستانی انجام شود تا شاهد وقوع حوادث ناگوار نباشیم.
شرکت گاز کردستان به 523 هزارمشترک در بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و اداری خدمات می‌دهد و 100 درصد جمعیت شهری و 89 درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/94432/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان

ما دو جور بخشنده داریم!

مصائب پیروزی برابر قرقیزستان از زبان کاپیتان تیم ملی فوتسال

بازیکن رئال که ژابی برای لورکوزن می‌خواهد

ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد

تایلند 3 عراق 2، هفتمین صعود متوالی به جام جهانی

العین - یوکوهاما، آماده برای جنگ بر سر جام نقره‌ای

سرپرست استقلال خوزستان؛ فقط تمرکز و دیگر هیچ!

فینالیست آسیا را فغانی تعیین کرد!

مهره کلیدی نساجی با لباس شخصی

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

دمتان گرم و ممنون نکونام و استقلال!

بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است

رشد 3 برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان

بازگشایی گردنه تته پس از 5 ماه + فیلم

توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور

انجام عمل تعویض دریچه قلب از طریق آنژیوگرافی برای اولین‌بار در کرمانشاه

عملیات بازگشایی گردنه تته

لایحه بودجه 1403 شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود

اجرای طرح شنبه‌های احیای واحدهای راکد در کردستان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست

آیین نامه داوری ایران قدیمی و با اشکال است

مذاکرات مثبت لیورپول با فاینورد برای جانشینی اشلوت با کلوپ

پائز: المپیک 2024 واقعیت است، نه رویا

مذاکره آیندهوون با بارسلونا برای خرید ارزان دِست

ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک

ملوان بدون مصدوم و محروم مقابل سایپا

کرسپو و کیول؛ از فینال استانبول تا لیگ قهرمانان آسیا

صعود نماینده ژاپن به فینال لیگ قهرمانان آسیا

گواردیولا هم به تراکتور بیاید،‌ مشکلات حل نمی‌شود

فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر

(عکس) تصویر‌ی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

عملیات بازگشایی گردنه تته در مسیر پاوه به سرو آباد

صحنه ای وهمناک در انگلیس؛ اسب های خونین در خیابان های لندن | عکس

شرکت 26 هزار و 380 داوطلب کردستانی در نوبت اول کنکور سراسری 1403

اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد

بازگشایی گردنه تته در کردستان پس از 5 ماه

طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان

زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد

گردنه تته در محور کرمانشاه به کردستان بازگشایی شد

3200 کنتور هوشمند روی چاه‌های آب در کرمانشاه نصب‌ شد

گردنه برف‌گیر و مرتفع کرمانشاه پس از ماه‌ها بازگشایی شد

طرح مسطورا زمینه تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین است

پیش بینی هفته ای بهاری برای استان کرمانشاه

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد