عصر کرد

آخرين مطالب

به دنبال وقوع حوادث در کردستان؛

نوشدارو بعد از مرگ سهراب/مدیران بعد ازحادثه به فکر درمان می افتند مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج – تشکیل کارگروه های مختلف برای بررسی و نظارت بعد از وقوع حوادث مختلف به یکی از رویه های اصلی مسئولان و مدیران مربوطه در استان کردستان تبدیل شده است.
 در مدت زمان کمتر از دو سال اخیر چندین حادثه دلخراش در استان کردستان موجب مرگ و میر شماری از شهروندان این استان شده و البته تعداد زیادی نیز مجروح و مصدوم شده اند و البته نکته تلخ تر ماجرا، این است که متاسفانه هیچ گاه از این دست حوادث عبرت گرفته نمی شود و راه چاره ای برای مقابله با حادثه ای دیگر صورت نمی گیرد.
تصادف دلخراش اتوبوس مسافربری سنندج – تهران و در آتش سوختن بیش از 10 نفر در تابستان دو سال قبل، مرگ دلخراش کودک سنندجی در حین بازی در پارک کودک سنندج، وقوع حادثه در تالار عروسی سقز و مرگ بیش از 10 نفر و ... از جمله حوادث ناگواری است که موجب تاسف و تالم زیادی در استان کردستان شده است.
هر چند که وقوع حوادثی از این دست در جامعه طبیعی است و نمی توان به صورت 100 درصد برای درمان آن چاره ای اندیشید ولی متاسفانه بررسی های اولیه نشان می دهد که مسئولان و متولیان امور در کردستان به جای درمان این گونه اتفاقات ناگوار بیشتر به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستند.
خبر کوتاه است ولی دلخراش و ناگوار، آتش سوزی کوچکی در یک تالار عروسی در شهر سقز باعث می شود تا مردم سراسیمه به سمت درب خروجی هجوم آورده و در نهایت 11 نفر کشته و بالغ بر 40 نفر نیز مجروح شده و راهی بیمارستان می شوند.
مسئولان ابتدا آتش سوزی را عامل اصلی مرگ و میر در این تالار اعلام می کنند، ولی روایت شاهدان عینی تنها چند ساعتی بعد از وقوع ماجرا کاملا متفاوت است و مشخص می شود که آتش سوزی در کمترین سطح ممکن بوده و حتی یک نفر به دلیل این آتش سوزی راهی بیمارستان و مراکز درمانی نشده است.
تالار عروسی سقز حتی یک کپسول کوچک آتش نشانی نداشت
بررسی های بیشتر ماجرا بعد از یک روز کاملا مشخص می شود، غیراستاندارد بودن تجهیزات گرمایشی از یک سو و نبود حداقل امکانات اولیه امدادی در تالاری که معمولا برای برگزاری هر مراسم میزبان بیش از 600 نفر است، عامل اصلی این مرگ و میر شده و صدها و یا شاید هم هزاران نفر را دچار تاسف و تالم زیادی می کند.

یکی از شاهدان عینی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: متاسفانه چندین بخاری گرمایشی به وسیه شیلنگ به یک کپسول گاز مایع وصل بودند و به دلیل فشار زیاد یکی از شیلنگ ها دچار مشکل می شود و آتش سوزی روی می دهد و مردم هراسان به سمت درب خروجی هجوم آورده و به دلیل قطعی برق، این فاجعه انسانی روی می دهد.
وی ادامه داد: متاسفانه این تالار به این بزرگی حتی یک کپسول کوچک آتش نشانی نداشت، که اگر در همان لحظه اول آتش مهار می شد این اتفاق تلخ روی نمی داد و مردم هم کشته و زخمی نمی شدند.
محمد دولتی مدیرعامل آتش نشانی شهرداری سقز نیز در روایت ماجرا به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه به دلیل غیراستاندارد بودن سیستم گرمایشی تالار عروسی مانگه شه و در سقز و وقوع یک آتش سوزی، مردم زیر دست و پا می مانند.
محمد دولتی افزود: سطح آتش سوزی زیاد نبوده است و حتی حاضران در مراسم نیز در طبقه دوم مشغول صرف شام بوده اند ولی هجوم به سمت درب باعث می شود تا کودکان و افراد سالخورده زیر دست و پا مانده و این اتفاق تلخ روی دهد.
استاندار کردستان با همراهی شماری از مدیران ادارات و سازمان های دولتی روز جمعه راهی سقز می شود و خبر از تشکیل کارگروهی برای بررسی ماجرا و برخورد با عاملان اصلی آن را می دهد.
بهمن مرادنیا در حاشیه بازدید از محل وقوع حادثه سقز، به خبرنگاران گفت: حادثه‌ای که در سقر روی داد شاید به دلیل یک سری سهل‌انگاری‌ها و عدم رعایت قوانین و مقررات حاکم بر ساخت و سازها و همچنین مسائل بهداشتی اتفاق افتاده است.
تشکیل کارگروه نظارت بر تالارهای عروسی در کردستان
وی با اشاره به بازداشت مالک تالار از سوی دادستان، بیان کرد: مالک تالار شب گذشته بلافاصله بعد از وقوع حادثه به دستور دادستان بازداشت شده و امروز هم یک کارگروه برای پیگیری‌ و نظارت بر وضعیت ایمنی واحدهای فعال در این حوزه در سطح استان تشکیل شده است.
استاندار کردستان افزود: امروز صبح با معاون امور اقتصادی هماهنگ کردیم که در سطح استان کارگروهی برای نظارت بر اماکنی که استاندارد نیستند و احیانا مجوزهای خلافی دریافت کرده‌اند، تشکیل شود.
مرادنیا از بررسی‌های گسترده در این راستا خبر داد و گفت: با تمام اماکن دارای مشکل حتما برخورد قانونی صورت خواهد گرفت تا دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.
وی گفت: واحدهای متخلف برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث تلخ تا رفع نواقص تعطیل خواهد شد.
نگاهی به سخنان استاندار کردستان تاسف و تالم مردم و بازماندگان این حادثه را بیشتر می کند، چرا که هم اکنون صدها و یا شاید هم بیشتر از این دست اماکن ویژه برگزاری مراسم عروسی مردم در استان فعالیت دارند و سوال اصلی اینجاست که چرا تاکنون برای نظارت و استانداردسازی آنها اقدام نشده است.
اتفاقا در دو حادثه دیگر روی داده در استان کردستان یعنی آتش سوزی اتوبوس مسافربری و همچنین مرگ کودک سنندجی در پارک کودک این شهر نیز، دقیقا همان سهل انگاری ها که مورد نظر استاندار کردستان بود باعث وقوع آنها شد.
درمان درد بعد از وقوع حادثه
تنها دو هفته بعد از وقوع حادثه آتش سوزی در اتوبوس مسافربری سنندج – تهران، لاین خروجی بلوار دکتر حسینی اصلاح شد و ماجرا به پایان رسید و بعد از مرگ کودک سنندجی حین بازی با یک وسیله غیراستاندارد و فرسوده هم تمامی وسایل بازی در این پارک جمع آوری شد و تازه استاندار به فکر افتاد و یکی دو شهر بازی نصف و نیمه در سطح استان را تعطیل کرد.

سوال اصلی اینجاست وقتی که استاندار به معاون اقتصادی خود دستور می دهد تا کارگروهی برای استانداردسازی این گونه اماکن تشکیل دهد، چرا تاکنون حداقل در کارگرو استانداردی که اتفاقا ریاست آن با همان آقای معاون است وظیفه و رسالت خود را به درستی انجام نداده است، چرا تاکنون حتی تذکری خشک و خالی به صدها تالار عروسی که در کردستان بوده و متاسفانه حداقل استانداردهای لازم در این خصوص را ندارند، داده نشده است.
چگونه همان معاون و یا دیگر مسئولان و متولیان استان کردستان برای یک عزل و نصب مدیریتی در سطح بخشدار و کارشناس مسئول در یک سازمان و اداره همه بسیج شده و می خواهند هم فکر و هم حزبی خود مسئولیت بگیرد، ولی وظایف و رسالت های قانونی خود برای مقابله با این گونه حوادث را به خوبی انجام نمی دهند.
گویا در کردستان قانونی نانوشته وجود دارد که تا حادثه روی نداده و افرادی کشته و زخمی نشوند، کسی به فکر راه چاره و درمان مسلائل و مشکلات نیست و متاسفانه در این میان نهادهای ناظر نیز بیشتر تماشاگر هستند.
حادثه سقز نیز در کمتر از یکی دو هفته دیگر به فراموشی سپرده می شود و مسئولان هم شاید در میان دغدغه های روزانه خود اصلا یادشان برود که اقدامی در راستای استاندارد سازی سایر امکان این چنین انجام دهند، ولی این مردم هستند که همواره در این گونه حوادث قربانی شده و باید سالها با داغ های برجایی مانده این گونه حوادث دست و پنجه نرم کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/97221/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ساماندهی 1800 شی تاریخی در استان کرمانشاه

فنایی درباره پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در استان کرمانشاه

حضور کشور‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس مداومت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال

ترافیک سنگین در مسیر روستای شبانکاره به روانسر

از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم

کرمانشاه میزبان نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق»

صحنه‌ای نادر در بازی استقلال با شمس‌آذر | تماشاگران استقلالی چرا این کار را کردند؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر + فیلم

نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی مشخص شدند

افتخارآفرینی تکواندوکاران در اوج بی‌توجهی+فیلم

عملیات برف‌روبی در محور پاوه به مریوان

من پیر فنا بدم جوانم کردی

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی

تصمیم بزرگ کاپیتان؛ ناچو فرناندز، خواهان جدایی از مادرید

آشتی‌کنان در بارسا؛ فقط گل و شیرینی کم بود

خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال

خلاصه بازی استقلال 3 - شمس آذر قزوین 2

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

توزیع 200 تن آرد تشویقی بین 495 واحد خبازی

تحقق بیش از 80 درصد از برنامه‌های اشتغال تبصره 18 مددجویان

تردد روزانه بیش از هزار زائر از مرز خسروی

اعلام قیمت جدید خدمات پارکینگ‌های کرمانشاه

نقش روستابازار‌ها در کنترل قیمت‌ها

طنین انداز شدن نوای دف در روستای پالنگان

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی