عصر کرد

آخرين مطالب

شانزدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز با نمایش حصار آغاز شد سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - شانزدهمین جشنوار بین المللی تئاتر کُردی سقز روز سه‌شنبه با حضور 11 گروه داخلی و خارجی با اجرای نمایش حصار (حه‌سار) از بوکان در سالن آمفی تئاتر شهر سقز آغاز و تا 22 آذر نیز ادامه دارد.

بیست سال از برگزاری نخستین دوره جشنواره تئاتر کُردی سقز می گذرد و اجرای این رویداد فرهنگی و هنری در طول این سال ها با فراز و نشیب هایی همراه بود و بعد از برگزاری 6 دوره آن طی سال های 78 تا 83، روند برگزاری آن متوقف شد ولی از سال 87 دوباره برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری آغاز و تا سال 90 نیز ادامه یافت سپس تعطیل و از سال 93 یازدهمین دوره این جشنواره برگزار شد و امسال شاهد برگزاری شانزدهمین دوره آن هستیم.
با پیگیری های انجام شده جشنواره تئاتر کُردی سقز در تقویم سالانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شد که این اقدام باعث می‌شود دیگر وقفه ‌ای در برگزاری این جشنواره و رویداد فرهنگی بزرگ در سال های آینده ایجاد نشود.
نمایش ها در سه سالن اجرا می شوند
دبیر شانزدهمین جشنوار بین المللی تئاتر کُردی سقز اظهار داشت: جشنوار بین المللی تئاتر کُردی امسال با حضور 9 گروه داخلی و 2 گروه خارجی در سه سالن آمفی تئاتر با گنجایش 288 نفر، سالن پلاتو با 40 صندلی و سالن شماره دو ارشاد با گنجایش 130 نفر برگزار می‌شود.
هیوا حاج محمدی با بیان اینکه برگزاری این رویداد هنری منجر به شور و نشاط اجتماعی و ارتقای بینش فرهنگی می‌شود، افزود: برگزاری این جشنواره در شهر تاریخی و با سابقه تئاتر باعث رشد و نبوغ تئاتر کُردی در ایران و منطقه خواهد شد.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را ارتقای فرهنگ و زبان کُردی، اصالت و ارزش‌های فرهنگی مناطق کُردنشین دانست و تاکید کرد: این بزرگترین رویداد مهم هنری شهرستان سقز است و تمام هنرمندان برای برگزاری هر چه باشکوه تر این جشنواره تلاش کرده‌اند.
حاج محمدی به تجهیز سالن کتالخانه عمومی سقز برای برخی اجراهای این جشنواره اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه ساختمان پلاتوی نمایش در زمان مقرر به بهره برداری نرسید و از سالن کتابخانه عمومی به عنوان جایگزین استفاده و تمام تجهیزات و امکانات برگزاری یک اجرای حرفه ای را در آن فراهم کردیم.
وی اضافه کرد: متاسفانه پلاتوی نمایش با مشکل تخصیص اعتبار مواجه است و هنوز 10 میلیارد ریال اعتباری که قبلا برای تکمیل آن اختصاص شده بود تخصیص داده نشده و احتمالا اتمام این طرح به سال آینده موکول خواهد شد.
شانزدهمین جشنواره امسال بلیت فروشی می‌شود
دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز از بلیت فروشی در برگزاری این جشنواره خبر داد و گفت: سالن آمفی تئاتر (اصلی) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان گنجایش محدودی دارد و علاقمندان هم بیش از حد از این جشنواره اسقبال میکنند بطوریکه سال‌های گذشته بیشتر علاقمندان از دیدن اجراها محروم شدند.
وی یکی از دلایل بلیت فروشی در جشنواره امسال را ساماندهی و نظم سالن برای احترام به گروه ها و تماشاگران برشمرد و افزود: سال‌های گذشته جدا از تکمیل ظرفیت سالن بسیاری هم در گوشه و کنار برای دیدن اجراها می‌ایستادند و این باعث شلوغی و بی نظمی در اجراها می‌شد.
حاج محمدی تاکید کرد: بر اساس همه استانداردها در جشنواره های ملی و بین المللی بلیت فروشی کاری حرفه ای در راستای احترام به مخاطب و اجرای با آرامش گروه‌های شرکت کننده است بنابراین این دوره با آرامش و نظم خاصی برگزار خواهد شود و به محض تکمیل ظرفیت سالن اجازه ورود تماشاگر داده نمی‌شود.
دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز افزود: خسرو سینا اهل مهاباد دکترای مطالعات سینما، فارس باقری اهل بیجار دکترای ادبیات نمایشی و رفیق نصرتی اهل سقز دکترای تئاتر به عنوان داوران این جشنواره برای نقد و بررسی اجراها تعیین شده‌اند.
وی اظهار داشت: در پایان هر اجرا، داوران، اجراها را در نشستی تخصصی با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه نقد و بررسی می‌کنند.

2 گروه خارجی در شانزدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز حضور دارند
علیرغم حضور 9 گروه از مناطق کُردنشین کشورمان در این جشنواره، 2 گروه خارجی نیز از ترکیه و اقلیم کردستان عراق برای حضور در جشنواره تئاتر کُردی سقز خود را به این شهر رسانده‌اند.
نمایش «ئه‌رکی نیشتمانی داهولیک» از ترکیه به کارگردانی اوزل تونجای و همچنین نمایش «باوک» از سلیمانیه اقلیم کردستان عراق به کارگردانی صدیق عزیز باوان در این جشنواره به عنوان گروه های خارجی حضور دارند.
نمایش های گراداف به کارگردانی سامان مهران و فرزاد حسن میرزایی از بانه، جن و جنوکه به کارگردانی سعید پاکزاد از کرمانشاه، حه سار به کارگردانی هیمن سهرابی از بوکان، سورانه به کارگردانی غلامرضا همتیان از بیجار، چاوه روان به کارگردانی امیر زارع زاده از سقز، قابووسی میروویان به کارگردانی حامد اسماعیل وند از ارومیه، سه رپیل به کارگردانی حمیدرضا احمدی کردستانی از سنندج، ئه‌رکی نیشتمانی داهولیک به کار گردانی جمیل مفاخری از سنندج، چنارهکان به کارگردانی امید مصطفایی در این دوره از جشنواره با هم رقابت می‌کنند.
برای آغاز شانزدهمین دوره این جشنواره، نمایش حه سار به نویسندگی شیرزاد حسن و به کارگرانی هیمن سهرابی از بوکان در سالن آمفی تئاتر سقز با حضور هنرمندان خارجی و داخلی و عموم مردم اجرا شد، نمایش حه سار محدودیت و مشکلات متعدد زنان در جامعه و در بند و حصار آنان در غیاب پدر را به نمایش می‌گذارد.
سقز با بیش از 226 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در 190 کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.
برچسب‌ها
کردستان جشنواره تئاتر سقز نمایش

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/97503/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

گل اول بحرین به ایران توسط عدالله سلمان احمد

گل اول ایران به بحرین توسط علیرضا رفیعی‌پور

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

فرانسه بسیج شد تا امباپه چمپیونزلیگ ببرد

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

پشت صحنه «نون خ 5» به‌زودی روی آنتن می‌رود

دستگیری باند حرفه‌ای جعل اسناد و مدارک در کنگاور

جمع آوری 107 مدرسه کانکسی کرمانشاه تا مهرماه 1403

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت (ویدیو)

فدراسیون تنیس روی میز شهرستان‌ها را در خرید تجهیزات کمک می‌کند

هیچ‌گونه مشکلی در اوج پیک مصرف آب و برق نداریم

برداشت محصول باقلا از مزارع سرپل‌ذهاب آغاز شد

تصادف تیبا و پژو 6 کشته و مصدوم بر جا گذاشت

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

جام برترین‌های دارت کشور در سنندج برگزار شد

مسابقات لیگ باشگاهای سپک تاکرا کشور در سنندج آغاز شد

شعرخوانی دختر شیرین زبان

تیموری: برای قهرمانی جام حذفی می‌جنگیم

در السد برای اولین بار خشم ژاوی را دیدم

ملیکا رسولی بانوی کاراته کار مدالش را به علی دایی تقدیم کرد

آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!

کونسیسائو: طارمی حالا همان بازیکنی است که همیشه بود

ترکیب تیم ملی فوتسال در بازی دوم جام ملت‌ها

ترکیب تیم ملی تکواندو بانوان مشخص شد

قدوس متفاوت از نیم‌فصل اول مقابل لوتون

میداوودی: استقلال نکونام لایق قهرمانی است

نفس دختر پژمان بازغی در پشت صحنه سریال گناه فرشته (عکس)

معرفی نفرات برتر جام برترین‌های دارت کشور

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود