عصر کرد

آخرين مطالب

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

مدارس استثنایی تا پایان سال 99 مناسب‌سازی می‌شود سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - تهران- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تمامی مدارس استثنایی تا پایان سال 99 مناسب‌سازی خواهد شد، گفت: در گام اول تا پایان امسال یک مدرسه در 15 استان با همکاری صندوق حمایت از کودکان (یونیسف) مناسب‌سازی می‌شود.

سید جواد حسینی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی معلولان (12 آذر) برگزار شد، با بیان اینکه همچنین قرار است تا پایان سال 99 تمامی مدارس استثنایی کشور مناسب سازی شود، اظهار داشت: اکنون بیش از 152 هزار دانش آموز زیر پوشش مدارس استثنایی در دو بخش تلفیقی و ویژه فراگیر داریم.
وی با اشاره به هشت رویکرد جهت گیری مدنظر در این سازمان گفت: نگاه اول نگاهی است که فراگیرسازی را در سازمان در پی داشته که از سمت تفکیک و ایزوله کردن دانش آموزان با نیازهای ویژه به سمت تلفیق و در کنار هم قرار گرفتن این افراد با دانش آموزان عادی پیش رویم.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه کرد: در یک هزار و 600 مدرسه استثنایی ما حدود 80 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه تحصیل می کنند که بیش از 71 هزار دانش آموز در مدارس تلفیقی مشغول به تحصیل‌ هستند و 12 هزار مدرسه پذیرا نیز 800 مدرسه استثنایی پشتیبان دارند.
حسینی با بیان اینکه 12 مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده ها مشغول ارائه خدمت به دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند، یادآورشد: همچنین 680 مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری داریم که این مراکز وظیفه شناسایی و تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه را عهده دار هستند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اعلام این خبر که با رویکرد فراگیرسازی سند جامع تشخیص آموزشی کودکان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری تا 30 دی نهایی می شود، اظهار کرد: رویکرد دوم نیز مناسب سازی است که شامل فضا و تجهیزات، محتوا درسی و معلمان و دانش‌اموزان و خانواده‌ها می شود و حتی دستگاه‌های دولتی را نیز با این مسئله که چه میزان امکانات نیاز داریم، مرتبط می‌کند.
حسینی با تاکید بر اینکه اکنون نیازمند 210 مدرسه استثنایی برای استانداردسازی خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه هستیم، افزود: 46 مرکز اوتیسم ، 200 کلاس ضمیمه اوتیسم و 82 کلاس در سطح کانکس داریم که بیش از 620 دانش آموز در آنها درس می خوانند.
وی با اشاره به اینکه حدود 105 پروژه در دست احداث و یا نیمه تمام داریم، تصریح کرد: در 15 استان سالن ورزشی مخصوص دانش‌آموز و در 14 استان مدرسه اوتیسم نداریم که ابتدا باید این فضاها را ایجاد کنیم البته جامعه خیرین تعهد کرده‌اند 15 سالن ورزشی و شهرستان‌های استان تهران بسازند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه مناسب‌سازی محتوا برای دانش آموزان با نیازهای ویژه بسیار مهم است، افزود: 175 کتاب بریل را برای نابینایان تولید و 168 کتاب عادی را برای آنها متناسب سازی کرده‌ایم. همچنین 42 عنوان کتاب صوتی نیز تولید شده است که هر سال 155 عنوان کتاب در 50 هزار جلد چاپ و توزیع می‌شود که باید مناسب‌سازی نیز در این خصوص صورت گیرد.
حسینی ادامه داد: برای ایجاد عدالت و ارتقای کیفیت از 12 آذرماه نهضت بریل آموزی را برای همکاران و کارشناسان، خانواده‌ها و برخی دستگاه‌ها همچون نیروی انتظامی کلید خواهیم زد. همچنین زبان اشاره نیز بسیار مهم بوده که در این رابطه کتاب فارسی کلاس اول را تدوین کرده و فارسی دوم نیز در دست تدوین است.
وی با بیان این مطلب که مناسب‌سازی معلمان شاغل بسیار مهم است، افزود: دوره‌های ضمن خدمت 23 دوره برای معلمان بوده که به 66 دوره افزایش خواهد یافت. همچنین مناسب سازی دانش آموزان مدارس پذیرا را نیز دنبال خواهیم کرد. زمانی که دانش آموز ما به مدرسه عادی می رود نیاز دارد که همکلاسی‌های او نیز نحوه برخورد و رفتار با آنها را بدانند که در این رابطه سه کتاب راهنمای والدین نیز تدوین شده است.
حسینی با بیان اینکه والدین دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز باید معلم حرفه‌ای شوند و بر این اساس باید آموزش و تولید محتوا برای آنها در نظر گرفته شود، گفت: در مجموع در 196 رشته فنی 10 هزار و 630 دانش آموز در بخش فنی و حرفه‌ای و مهارتی با نیازهای ویژه مشغول به تحصیل‌ هستند.
وی افزود: باید به سمت رشته‌هایی برویم که مهارت را به دانش‌آموزان انتقال داده و نیازهای دانش‌آموزان را سنجیده و محتوای مناسبی برای آنها تولید کنیم. همچنین برای استانداردسازی کارگاه‌های آموزشی فیلمی را با توجه به تجارب جهانی آماده می‌کنیم همچنین تولید همراه با آموزش را به عنوان پروژه در دست کار داریم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه نظام تصمیم گیری و برنامه‌ریزی علم بنیان و مشارکت محور نیز آغاز شده است، گفت: کارگروه مجمع خیرین آموزش و پرورش استثنایی و کارگروه توسعه فنی و حرفه‌ای در حال شکل گیری است.
حسینی با اشاره به طراحی نظام تصمیم گیری مبتنی بر مشارکت از مدرسه تا ستاد تصریح کرد: تا یک ماه آینده پارلمان مجازی همکاران استثنایی آغاز به کار می کند که 24 هزار فرهنگی همکار استثنایی در تصمیم گیری‌های این سازمان مشارکت داشته و همچنین پارلمان اولیا نیز راه اندازی شده و کلید خواهد خورد.
وی درباره مدارس استثنایی خیّرساز گفت: بیش از 30 درصد مدارس از سوی خیرین و به ویژه در خراسان رضوی 80 درصد از سوی این افراد ساخته شده است و ساخت 210 مدرسه را نیز به عهده گرفته است.
حسینی درباره بازار کار دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز اظهار کرد: در این خصوص معتقدیم به طور جد دانش آموزان استثنایی باید یک مهارت را بیاموزند تا به بازار اشتغال متصل شوند. اکنون نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی را داریم و از هفته بعد با وزارتخانه‌های مرتبط تفاهم نامه‌ای امضا می‌کنیم تا بازارچه‌های اشتغال را طراحی کرده و آموزش توام با تولید را شکل دهیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: میزان تعداد معلم به دانش آموز یک به 6.16 است که این نسبت باید یک به پنج باشد. ما در حوزه توانبخشی بیشترین نیاز به نیروی انسانی را داریم و ورودی از طریق ماده 28 (دانش آموختگان دیگر دانشگاه ها) و دانشگاه فرهنگیان در این بخش نداریم. همچنین قصد رایزنی با دانشگاه فرهنگیان را داریم و طرح آمایش سرزمینی نیروی انسانی در دست تهیه است.
وی با بیان اینکه در آزمون جدید استخدامی که برگزار شد حدود 600 تا 700 سهمیه استثنایی داشتیم، افزود: تمام معاونت ها با کاهش بودجه پیشنهادی در سال 99 روبه رو شده اند و رایزنی‌هایی انجام داده‌ایم تا بودجه استثنایی که بیش از 100 میلیارد تومان پیش بینی شده کاهش نیابد و بودجه پیشنهادی برای این سازمان تصویب شد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره نحوه رتبه بندی معلمان و جایگاه معلمان استثنایی نیز گفت: از 24 هزار معلمان استثنایی بیش از 20 هزار نفر در دوره ابتدایی هستند که اغلب آنها 10 درصد بیش از سایرین از مزایای رتبه بندی بهره مند می شوند. در تلاش هستیم تا با رایزنی‌ سایر معلمان استثنایی را هم مشمول مزایای ویژه رتبه بندی کنیم.
وی درباره سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی نیز بیان کرد: سه میلیارد تومان ابلاغ اعتبار در هفته گذشته داشتیم که در مجموع 46 میلیارد تومان در بودجه 98 برای ایاب و ذهاب آنها در نظر گرفته شده است که از سال 92 تا کنون 44 برابر افزایش یافته است. همچنین با افزایش قیمت بنزین سرویس ایاب و ذهاب با سهمیه‌ای مواجه هستند که هیچ خللی در رفت و آمد آنها ایجاد نخواهد شد.
حسینی با بیان اینکه در طرح سنجش به دنبال آن هستیم که هیچ دانش آموزی از این طرح جا نمانده و برای همه این طرح انجام شود، خاطرنشان کرد: سنجش 98 درصد دانش آموزان بدو ورود در 2 هزار پایگاه انجام شده و در تلاش هستیم تا 2 درصد بازمانده‌ها نیز به مدرسه برگشته و سنجش شوند.
برچسب‌ها
سید جواد حسینی سازمان آموزش و پرورش استثنایی وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموزان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/97578/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!