عصر کرد

آخرين مطالب

مروری بر نشریات محلی کردستان در هفته‌ سوم آذر سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - نشریات و مطبوعات محلی کردستان در هفته سوم آذر، عناوین و مطالب اصلی خود را به موضوعاتی مانند مرگ‌های زودرس، مرگ‌های یهویی، کسانی که آمدند کسانی که نیامدند، رقابت برای 29 کرسی مجلس در مناطق کُردنشین، ابطال انتخابات هیات همگانی کردستان و نگرانی از افزایش آمار ترک تحصیل دانش‌آموزان کردستان، اختصاص دادند.

مهمترین موضوعی که مورد توجه نشریات محلی هفته سوم آذر کردستان قرار گرفته است، حادثه تالار عروسی سقز و بحث ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود.
هفته نامه ئاوات
تیتر صفحه اول شماره 156 دوشنبه 18 آذر هفته نامه فرهنگی، اجتماعی ئاوات، "مرگ‌های زودرس، مرگ‌های یهویی" بود که در گزارشی به بررسی دلایل و چرایی مرگ 11 نفر از شهروندان سقزی در تالار عروسی مانگه شه و این شهر پرداخته است.
خالد توکلی نیز در یادداشتی با عنوان "تالار مانگه شه و، جامعه‌ای که درآن گرفتار آمده‌ایم" به تحلیل جامعه‌شناختی حادثه دردناک تالار عروسی مانگه شه و سقز پرداخته و از تغییر بدون نظارت کاربری سوله یا گاوداری به تالار عروسی انتقاد کرده است.
"کم‌توجهی به توسعه کردستان و کم لطفی در حق ظرفیت‌های بالقوه بخش کشاورزی" عنوان یادداشتی است که منصور اولی نوشته است و عدم استفاده از پتانسیل‌های این بخش را در راستای توسعه استان مورد نقد قرار داده است.
روزنامه روژان
عنوان تیتر صفحه اول شماره 356 روزنامه روژان چاپ سه شنبه 19 آذر، گزارشی با عنوان "نیروهای نیابتی ترکیه ما را می‌کشند" است که ترجمه گزارشی از فرانس پرس است.
در این گزارش چند مصاحبه با شهروندان شهرهای کردنشین سوریه انجام شده که مردم به تجاوز و حملات گروه‌های جهادی مورد حمایت ترکیه اشاره کرده و خواستار توجه سازمان‌های بین‌المللی نسبت به این موضوع شده‌اند.
محمد هادی‌فر در یادداشتی با عنوان " کسانی که آمدند، کسانی که نیامدند" به تحلیل مسائل مربوط به ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و شخصیت‌ها و اقشار مختلف ثبت‌نام کننده پرداخته است.
"جوان هراسی آفت مدیریت کشور" عنوان یادداشتی به قلم وحید حاج سعیدی است که در شماره جدید روزنامه روژان منتشر شده و نویسنده نقدی بر عدم جوان‌گرایی و استفاده از ظرفیت جوانان برای مدیریت در دستگاه‌های مختلف دارد.
هفته‌نامه سیروان
شماره 1063 هفته نامه سیروان نیز شنبه 16 آذر با تیتر "رقابت برای 29 کرسی مجلس در مناطق کردنشین" منتشر شد و گزارش و خبرهایی راجع به ثبت نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان‌های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و ایلام ارائه شده است.
"کوچ خان دموکرات و تنهایی ایل" عنوان گزارشی از آیین تشییع و خاکسپاری شیرزادخان شیرزادی خان کلهر در گیلان غرب بوده که در صفحه اول این هفته نامه به چاپ رسیده است.
"تحلیلی بر حوادث پسابنزین" به قلم ابراهیم شریف‌پور یادداشتی است که در شماره جدید این نشریه منتشر شده و نگارنده اغتشاشات و وقایع بعد از سهمیه‌بندی بنزین در کردستان را تحلیل کرده است.
سیداسماعیل حسینی به مناسبت درگذشت امام جمعه بانه، یادداشتی با عنوان " به یاد شادروان ماموستا عبدالله حیدری" نوشته و در غم از دست دادن وی، مطالب و اشعاری را به رشته تحریر درآورده است.
یوسف نادری نیز در یادداشتی تحت عنوان "پایه‌های سست ایمنی در جامعه" به واکاوی حادثه کشته شدن 11 نفر در تالار عروسی سقز پرداخته و تاکید کرده است که به جای تسلیت، سرزنش و محکوم کردن یکدیگر، محل‌های پرازدحام مانند مدارس، مساجد و بازار نیز باید ایمن‌سازی شده تا از بروز چنین حوادثی جلوگیری شود.
هفته‌نامه گوران
هفته نامه گوران که اولین شماره آن 25 آبان منتشر شد، تیتر اصلی خود را "نگرانی از افزایش آمار ترک تحصیل دانش آموزان کردستان" انتخاب کرد و به ارائه گزارشی راجع به این موضوع و دلایل آن از زبان کارشناسان پرداخته است.
"چالش‌های فرهنگ ضدتوسعه در کردستان" عنوان یادداشتی به قلم سید هاشم هدایتی است که نگارنده به ثروت و سرمایه زیاد انباشت شده در استان اشاره می‌کند و عوامل فرهنگی و اجتماعی عدم تمایل به سرمایه‌گذاری در کردستان را مطرح کرده است.
فرهاد شیری در یادداشتی با تیتر "ورزش کردستان، نیازمند برنامه‌محوری"، از عدم وجود برنامه‌ریزی در بخش‌ها و رشته‌های مختلف ورزشی استان انتقاد و بر لزوم هماهنگی بین مسئولان هیات‌ها و مدیران ورزش برای توسعه این مهم تاکید دارد.
هفته نامه ورزشی به‌هیز
هفته‌نامه ورزشی به‌هیز نیز در شماره 212 روز سه شنبه 19 آذر، تیتر اصلی خود را گزارشی با عنوان "ابطال انتخابات هیات همگانی کردستان" انتخاب کرده بود.
در این گزارش به ابطال انتخابات این هیات از سوی وزارت ورزش و جوانان اشاره و از عدم اعلام این خبر از جانب اداره کل ورزش و جوانان کردستان بعد از 2 ماه انتقاد شده است.
تیتر دوم این نشریه ورزشی "تیم ملی نه باشگاه بله" است که به نقل از سرشین کمانگر بانوی فوتبالیست کردستانی در یک مصاحبه منتشر شده است و این ورزشکار از عدم تمایل خود برای حضور در تیم ملی و علاقه‌اش برای بازی در باشگاه آذرخش کردستان تاکید کرده است.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 158 نشریه در کردستان مجوز فعالیت گرفته اند که از این تعداد اکنون 102 رسانه شامل رسانه های چاپی، خبرگزاری و پایگاه های خبری برخط و غیربرخط در استان فعال است.
برچسب‌ها
کردستان فرهنگی مطبوعات رسانه

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/97607/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

انجام بیش از 1400 آزمایش در راستای جوانی جمعیت در کرمانشاه

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان