عصر کرد

آخرين مطالب

سالانه 82 جشنواره تئاتر در کشور برگزار می‌شود فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سالانه 82 جشنواره تئاتر در کشور برگزار می‌شود که 11 مورد آن در به‌صورت بین‌‎‌‎‌‎‌‎‌‎‌‎‌‎‌‎‎المللی است.

شهرام کرمی در جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز اظهار داشت: هر سال 82 جشنواره تئاتر که 11 جشنواره آن به‌صورت بین المللی در سراسر کشور برگزار می شود و 18 هزار هنرمند نیز در این حوزه به‌صورت فعال مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: تئاتر یک هنر اندیشه ساز و فراتر از زندگی بوده و با توجه به اینکه دارای محدودیت اعتباری است و بودجه ای که برای تئاتر در نظر گرفته می‌شود یک دهم سینما است بنابراین حمایت دولتی و تامین اعتبار توسط دولت برای این هنرها ضرورت دارد.
کرمی با بیان اینکه تجاری سازی به ماهیت و اندیشه محوری تئاتر لطمه می‌زند تاکید کرد: مسئولین با جدیت برای مشکل اعتبار جشنواره های بین المللی تئاتر همچون تئاتر کردی تلاش کنند تا زمینه شکوفای این هنرها فراهم شود.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره‌ها باید رویکردشان تغییر کند و به سمت و سوی اجراهای عمومی پیش بروند، هر چند چند این رویه اتفاق می افتد ولی باید بیشتر از این‌ها اجراهای عمومی را برگزار کنیم.
جشنواره تئاتر کُردی فرصتی برای توجه به آیین و فرهنگ‌های سنتی کردستان است
کرمی با بیان اینکه فرهنگ و آیین های سنتی مناطق کردنشین ارزنده و فاخر است گفت: رویدادهای فرهنگی همچون جشنواره تئاتر کردی سقز فرصتی برای توجه به آیین و فرهنگ آیینی سنتی مناطق کرد نشین است.
وی اضافه کرد: توجه به این فرهنگ‌ها و شیوه‌های ارزنده و فاخر آن خیلی اهمیت دارد، گونه‌های فرهنگی و سنتی متعدد کردی در تمام شهرهای کردنشین وجود دارد و این گونه های منحصر به فرد خیلی زیاد است که باید حتما شناسایی شوند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما از این آداب و رسوم غافل هستیم و باید توجه بیشتری به آن شود افزود: امیدواریم این جشنواره آغازگر برگزاری بیشتر جشنواره های دیگر در ارتباط با فرهنگ و هنر کردستان باشد تا این جشنواره ها در آینده در راستای توجه به اهمیت بیشتر و بها دادن به فرهنگ کردی باشد.
کرمی با اشاره به اینکه هنر نمایش ایرانی با ویژگی های منحصر به فردش در جهان دارای اهمیت است تاکید کرد: مناطق کردنشین پربار از رویدادهای فرهنگی و هنری است بنابراین این ظرفیت و پتانسیل در آینده بیشتر نمایان می شود.
وی یادآور شد: مناطق کردنشین دارای هنری بومی بسیار باارزشی همچون میر نوروزی، بوکه بارانه، هه‌لپرکه با انواع شیوه ها و مراسم سنتی برا به ش هستند بنابراین این پتانسیل بالا را باید مورد توجه قرار داد.
نماینده شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی سقز هم در این مراسم گفت: کردستان مهد و معدن پر بهای اصالت و فرهنگ با نام جشنواره تئاتر کردی می درخشد و جشنواره شانزدهم قطعا بدون همت و تلاش هنرمندان سقزی به انجام نمی‌رسید.
محسن بیگلری با اشاره به اینکه این جشنواره باید فرصتی باشد برای باهم بودن و یکدلی و دوستی، تاکید کرد: هنر تئاتر هنر والای است و این درسی برای همبستگی و اتحاد بیشتر ما است و وفاق و دوستی را به ما می آموزد.
جشنواره تئاتر کُردی فرصتی برای بیان مشکلات جامعه به زبان هنری است

فرماندار ویژه سقز نیز در این اختتامیه گفت: زبان هنر زبانی نافض و گویا است و هنرمندان با ریزبینی می توانند از فرصت برگزاری جشنواره تئاتر کردی برای بیان مشکلات جامعه استفاده کنند و مسئولین هم این مشکلات را با جدیت فرا بگیرند و بستری را برای شکوفای آن فراهم کنند تا این تعامل سه جانبه مردم، هنرمندان و دولت مردان تحقق یابد.
کامیل کریمیان اظهار داشت: رویدادهای فرهنگی، عید نوروز و آداب و رسوم و پتانسیل های کردستان از طریق این جشنواره ها برای مناطق ایران ارائه می شود و این جشنواره ها باعث می‌شود افرادی که اشنا به این آداب و رسوم نبودند آشنا شوند.
وی برگزاری جشنواره تئاتر کردی سقز را در امتداد برگزاری برنامه های فرهنگی بزرگ همچون کنگره مشاهیر کُرد و جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برشمرد و افزود: این جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی بستر مناسبی برای شناخت از کردستان را به وجود آورد.
کریمیان با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر کردی سقز گستره منطقه کردستان را نشان می دهد تاکید کرد: این جشنواره اتحاد و انسجام ملی را بالا برد و باعث تعامل فرهنگی و نشان دادن تمدن فاخر ایرانی است.
وی با بیان اینکه هنر تئاتر شهرستان الزام به برگزاری دوره به دور این جشنواره نیست گفت: هدف ما از برگزاری این جشنواره، توسعه کیفیت و توجه به ورک شاپ ها، کارگاه های نقد و بررسی است و اگر این کارگاه ها در ایام برگزاری جشنواره انجام شود باعث نیرو سازی و کادر سازی هنرمندان جوان می شود.
فرماندار سقز گفت: در حوزه ساختاری 2 مشکل اصلی تامین اعتبار پلاتوی نمایش که زیر ساخت اصلی و دغدغه جدی هنرمندان و ساختمان فرهنگی هنری شهرداری سقز است که امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتباراتی را برای تکمیل آن تزریق کنند.
مسابقات نمایش نامه‌نویسی در حاشیه این جشنواره می تواند مفید واقع شود

دبیر اجرایی شانزدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز نیز گفت: در این دوره برای بالا بردن کیفیت جشنواره در دو بخش ویژه و مسابقه شرکت کننده داشتیم، همچنین برای اولین بار از طریق اینترنت نسبت به بلیط‌فروشی نمایش با قابلیت انتخاب صندلی انجام گرفت که بازخوردهای متفاوتی از طرف علاقمندان شد.
علیرضا اسماعیلی با بیان اینکه امسال 48 اثر داخلی 17 خارجی به دبیرخانه جشنواره شانزدهم ارسال شده بود یادآور شد: کشورهای سوریه و آلمان هم خواستند در جشنواره حضور داشته باشند ولی این امکان به دلیل کمبود اعتبار فراهم نشد.
وی با اشاره به اینکه مسابقات نمایش نامه‌نویسی در حاشیه این جشنواره می تواند مفید واقع شود افزود: جشنواره تئاتر کردی پتانسیل غنای دارد و قطعا می توانیم بهتر از این‌ها باشیم و امیدواریم گروه هایخارجی بیشتری در آینده حضور داشته باشند.
اسماعیلی بلیط فروشی را در راستای هدفمندسازی جشنواره کاری متفاوت و عالی دانست و اظهار داشت: برای اولین بار در جشنواره های غرب کشور این کار را با موفقیت انجام دادیم که امیدواریم در ادوار دیگر هم ادامه دار باشد.
در شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوردی سقز، 11 گروه شامل نمایش های ئه‌رکی نیشتمان داهولیک از سنندج، سورانه از بیجار و چناره‌کان از سقز، چاوه‌روان از سقز، ئه‌فسانه به‌بر از مهاباد، گراداف از بانه، سه‌رپیل از سنندج، جن و جنوکه از کرمانشاه، حه‌سار از بوکان و دو اثر خارجی باوک از سلیمانیه اقلیم کردستان و راپورتیک بو ئاکادیمیا از ترکیه حضور داشتند.
شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوردی سقز روز 19 آذر با نمایش حه‌سار آغاز شد و شامگاه جمعه 22 آذر اختتامیه آن برگزار شد.
در مراسم اختتامیه این جشنواره، دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر و تبریز، رئیس شورای ارزیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی و مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرماندار و مسئولان محلی دیگر حضور داشتند.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/97708/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد