عصر کرد

آخرين مطالب

حاشیه هایی از یک هم اندیشی؛

«قروه» غرق در دنیای مجازی/فعالان تلگرامی اسیر توهم فانتزی هستند مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - قروه- تأکید بر کسب خبر از خبرگزاری های رسمی با ذکر منبع در کناررعایت قانون و اخلاق و خرکت در راستای اهداف نظام از جمله مواردی بودند که در نشست فعالان مجازی قروه مطرح شد.
 شامگاه دوشنبه نشست هم اندیشی مدیران کانال ها و گروه های شبکه های اجتماعی در شهرستان قروه به مدت 3 ساعت در حالی برگزار شد که تعدادی از فعالان مجازی با غرق شدن بیش از حد خود در رسانه های اجتماعی از فضای حقیقی دور و دچار نوعی توهم همه چیز دانی شده بودند. به طوری که حتی تحمل یک نقد را هم نداشته و در برابر هر سخنی که باب میلشان نبود فوراً جبهه گیری کرده و برخوردهای تندی را از خود نشان می دادند. برخوردهایی که باعث می شد فرماندار قروه بارها تذکر دهد و خواستار رعایت اخلاق شود.
در این نشست ابتدا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار قروه با اشاره به اهمیت فضای مجازی در جامعه کنونی، اظهار داشت: فضای مجازی در شرایط کنونی که علم روز به روز در حال پیشرفت است بالا آمده و تمام مرزهای جغرافیایی را در هم نوردیده و پیش می رود.
به گفته «علیرضا عبدی» امروزه از فضای مجازی در عرصه های مختلفی استفاده می شود و این می تواند کمک بسیاری به جوامع و مدیریت داشته باشد.
او به آسیب هایی که این فضا دارد هم اشاره کرد و گفت که یکسری موارد و نکاتی در این زمینه باید رعایت گردد تا جلوی برخی از آسیب ها گرفته شود لذا درج مطالب نباید تفرقه انگیز باشد بلکه تحقق اهداف نظام در دستور کار قرار گیرد.
مدیریت مجازی و ذهن های فانتزی
در ادامه این فعالان مجازی بودند که سخنان خود را بیان کردند. بیشتر ادمین های کانال ها و گروه های پیام رسان های داخلی و خارجی گرچه مدعی هستند که در راستای اطلاع رسانی کار می کنند اما شواهد امر نشان می دهد دغدغه اصلی این افراد با تشکیل گروه و کانال تنها بده بستان مجازی است نه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی.
این مهم را یکی از افراد حاضر در نشست عنوان کرد. فردی که گرچه کانال و یا گروهی در شبکه اجتماعی ندارد اما به دلیل اینکه اسم کانون تبلیغاتی اش همنام با یکی از کانالهای تلگرامی است آمده بود تا از آسیبی بگوید که به خاطر این تشابه اسمی به آن دچار شده است.
به گفته او کانال های قروه معلوم نیستند تبلیغی اند، خبری اند، اطلاع رسانی اند! چه هستند؟ هویتی برای این کانال ها مشخص نشده و به قولی هرچه می خواهند را درج کرده و کسی هم نیست نظارتی بر این وضعیت داشته باشد.
درخواست هایی غیراصولی
توهم همه چیزدانی در حالی میان فعالان مجازی وجود دارد که در این نشست به دنبال اجرای یکسری موارد غیرقانونی بودند. مواردی همانند خبر گرفتن مستقیم،یا حمایت های مالی از جانب مسئولان یا ارتباط بیشتر با مجموعه مدیریت در شهرستان و حتی اجازه تجاوز به حریم خبرنگاران که بسیار ساده به زبان می آوردند.
همه این درخواست های غیراصولی بود که صدای خبرنگاران رسمی شهرستان قروه را درآورد. به طوری که خبرنگار مهر خواستار رعایت قانون مطبوعات و اجرای آن در این زمینه شد. قانونی شامل حق ذکر منبع خبر، حق اولویت دانستن خبرگزاریهای رسمی و احترام به خبرنگاران.
همین اعتراض باعث شد ادمین های تلگرامی جبهه گیری کرده و هر کدام با لحنی تند خبرنگار مهر را مورد حمله قرار دهند. این برخورد که داشت ادامه پیدا می کرد با اولتیماتوم فرماندار شهرستان قروه و تأکید بر رعایت قانون مطبوعات پایان یافت. در واقع «حسین الماسی» تفکیک میان رسانه های اجتماعی و ارتباط جمعی را لازم دانست.
تأکید بر رعایت اخلاق و قانون
در ادامه این بازپرس جرایم مجازی دادگستری شهرستان قروه بود که همه را ملزم به رعایت قانون و اخلاق کرد. به گفته «افشین حیدریان» باید از انتشار خبرهای کذب در راستای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی خودداری شود.
او با بیان اینکه انتشار مطالبی که اطمینانی درباره آن ها وجود ندارد اصولی نیست، از شناسایی اعضای گروه های تلگرامی توسط مدیران گروه ها گفت و اینکه اگر هر گونه مشکلی در این گروه ها پیش بیاید ادمین ها باید پاسخ گو باشند.
در این هنگام پس از پایان یافتن سخنان این مقام قضایی بود که یکی از ادمین های تلگرامی که به تازگی هم به این جمع مجازی پیوسته و بسیار هم ادعای دغدغه مندی دارد و تمام سخنان خود را بدون در نظر گرفتن شرایط حاضران در نشست به زبان کردی عنوان کرد، خطاب به «حیدریان» حرفی را گفت که با واکنش منفی وی مبنی بر اینکه «شما حتی این نشست را به رسمیت نشناخته و به زبان کردی سخن گفتید در حالی که همه اعضا کرد زبان نیستند لذا بنده با شما هیچ بحثی ندارم.» مواجه شد.
پاسخ قاطعانه معاون سیاسی فرماندار
در پایان نشست این معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار قروه بود که در پاسخ به درخواست های فعالان مجازی قاطعانه اعلام کرد که برای کسب هرگونه اخبار باید از طریق خبرگزاری ها و خبرنگاران رسمی و با ذکر منبع از این رسانه ها باشد و غیر از این قانونی نبوده و نیست.
در واقع با یک رصد کلی در تمامی کانال های مجازی شهرستان به خوبی می توان فهمید وضعیت مناسب نیست. درست آن هنگام که یک کانال تبلیغی مدعی خبرسانی است یا یک کانالی که خبرها را از خبرگزاری ها کپی می کند بدون ذکر منبع و آن وقت ادعای اطلاع رسانی و قانون مندی را هم دارد.
این بلبشو در میان شبکه های اجتماعی در حالی وجود دارد که نه اداره ارشاد که به عنوان متولی اصلی توانایی مدیریت آن را دارد و نه نهادهای نظارتی می توانند جلوی برخی بی اخلاقی ها و بی قانونی های این شبکه ها را بگیرند.
وقتی مدیریت مجازی دست یکسری افرادی که حتی سواد مجازی ندارند افتاده، اینکه در یک گروه آموزش خودکشی، آموزش دوست یابی جنس مخالف، آموزش طلاق و حتی خیانت داده می شود طبیعی است.
در هر صورت ذهن های فانتزی ادمین های فضای مجازی را نمی توان مورد سنجش قرار داد چرا که از فضای واقعی جدا گشته و غرق در یک دنیای دیگر هستند و گمان می کنند همه چیز به همین لایک ها و ساختارهای فیک است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/97948/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

کارشناسی داوری استقلال و شمس آذر؛ پنالتی استقلال درست بود؟

(ویدیو) کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر؛ چند صحنه جنجالی زیر ذره‌بین

کارشناسی داوری دو تصمیم جنجالی وحید کاظمی!

ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه

مدافع شمس آذر باید اخراج می‌شد/ پنالتی استقلال درست بود

کارشناسی داوری دیدار استقلال و شمس آذر

شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم

اعتراض شدید دقیقی به قضاوت وحید کاظمی

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ساماندهی 1800 شی تاریخی در استان کرمانشاه

فنایی درباره پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در استان کرمانشاه

حضور کشور‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس مداومت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال

ترافیک سنگین در مسیر روستای شبانکاره به روانسر

از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم

کرمانشاه میزبان نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق»

صحنه‌ای نادر در بازی استقلال با شمس‌آذر | تماشاگران استقلالی چرا این کار را کردند؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر + فیلم

نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی مشخص شدند

افتخارآفرینی تکواندوکاران در اوج بی‌توجهی+فیلم

عملیات برف‌روبی در محور پاوه به مریوان

من پیر فنا بدم جوانم کردی

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی