عصر کرد

آخرين مطالب

دستِ خشک پاییز و سخاوت زمین در کردستان اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - پاییز دست خشک امسال بارش‌های خود در کردستان را حدود 48 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر کرده اما در مقابل زمین سخاوتمند، جوانه برکت و روزی را به کشاورزانی که در دل خاک بذر امید کاشتند، ارزانی داشته است.

زراعت دیم قوت لایموت کردستانی‌ها است بهره‌برداران این استان امسال همانند سال‌های گذشته حدود 618 هزار و 232 هزار هکتار اراضی خود را به کشت انواع محصولات دیم گندم، جو، کلزا و ماشک علوفه ای اختصاص داده و امید به برداشت محصول مناسب در فصل تابستان دارند تا دسترنج یکساله خود را برداشت کنند.
هر بهره برداری با 2 امید زمین و آسمان بذر را در دل خاک مدفون می‌کند تا باران از آسمان برسد و با جوانه زدن دانه کشاورز امیدوارتر به آخر سال باشد چرا که باران نویدبخش زندگی دوباره‌ برای زمینی که در پی، بی‌آبی مُرده است به عبارتی زمین با بارش باران می‌شکفد و حیات و حرکت دوباره به آن باز می‌گردد و پرتحرک می‌شود.
اما امسال پاییز کردستان چنان دست خشک بود که بارندگی‌های بهاره طبق آمار هواشناسی حدود 48 درصد و طبق آمار شرکت آب منطقه‌ای کردستان حدود 60 تا 70 درصد کاهش داشت با وجود کاهش بارندگی‌ها بسیاری از کشاورزان ناامید برای تابستانی پربهره بودند که زمین سخاوتمند این استان با گشاده دستی نیروی خود را که با اندکی بارش گرفته بود به دل بذرها زد.
بخشش زمین تا حدی است که کارشناسان جهاد کشاورزی کردستان معتقدند با وجود اینکه شاهد کاهش حدود نیمی از بارش‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم اما میزان جوانه زنی مزارع کشت شده به نسبت سال‌های گذشته از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و این کاهش ها تاثیری در مزارع استان به جز شهرستان سقز نداشته است.

بارندگی‌ها در کردستان 48 درصد کاهش یافت
مدیرکل هواشناسی کردستان در این ارتباط گفت: تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم بارش‌های استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود 105 میلی‌متر بوده که نسبت به آمار 200 میلی‌متر سال قبل کاهش چشمگیری دارد همچنین این آمار نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت که 126 میلی‌متر بود نیز از 17 درصد کاهش برخوردار است.
رحیم صدیقی با بیان اینکه امسال 9 شهرستان تابعه این استان شاهد کاهش بارندگی بودند، افزود: بیشترین کاهش مربوط به مریوان با 140 میلیمتر بارندگی و 65 درصد کاهش و کمترین کاهش نیز مربوط به زرینه دیواندره با 158 میلی‌متر شامل 30 درصد افت است.
وی یادآور شد: بیجار تنها شهرستانی است که در سال آبی جاری شاهد افزایش بارندگی‌ بود به طوریکه این شهرستان در این مدت شاهد 142 میلی‌متر بارش بود که نسبت به 113 میلی‌متر مدت مشابه سال قبل 25 درصد افزایش داشته است.
مدیرکل هواشناسی کردستان با اشاره به اینکه طبق پایش نقشه‌ها و داده‌های هواشناسی در پیش‌بینی فصلی، احتمال کاهش بارندگی‌های زمستانه در این استان وجود دارد، اضافه کرد: نتایج پیش‌بینی‌های فصل زمستان از 10 آذر تا 9 اسفند سال جاری است و پیش‌بینی بارش ماه دسامبر (10 آذر تا 10 دی) در حد نرمال با تمایل به افزایش نسبت به نرمال در بخش های غربی و جنوبی استان است.
صدیقی با بیان اینکه این پیش‌بینی‌ها برای بارش بازه زمانی 11 دی تا 11 بهمن، ماه ژانویه میلادی کمتر از نرمال پیش بینی شده است، گفت: بارش برای بازه زمانی 12 بهمن تا 9 اسفند (ماه فوریه) نرمال با تمایل به کاهش نسبت به نرمال در نوار غربی این استان پیش بینی می‌شود.
صدیقی با اشاره به اینکه نتایج پیش‌بینی‌های فصل زمستان از 10 آذر تا 9 اسفند سال جاری است، اظهار داشت: پیش‌بینی بارش ماه دسامبر (10 آذر تا 10 دی) در حد نرمال با تمایل به افزایش نسبت به نرمال در بخش های غربی و جنوبی استان است.
وی با بیان اینکه این پیش‌بینی‌ها برای بارش بازه زمانی 11 دی تا 11 بهمن، ماه ژانویه میلادی کمتر از نرمال پیش بینی شده است، یادآور شد: بارش برای بازه زمانی 12 بهمن تا 9 اسفند (ماه فوریه) نرمال با تمایل به کاهش نسبت به نرمال در نوار غربی استان پیش بینی می‌شود.
مدیرکل هواشناسی کردستان در خصوص دمای استان در فصل زمستان نیز اضافه کرد: پیش بینی های هواشناسی در این مدت نیز نشان‌گر آن است که این استان در سه ماهه زمستان سال جاری شاهد افزایش دما نسبت به حد نرمال است.
صدیقی افزود: پیش بینی در تمام بازه زمانی شامل 10 آذر تا 10 دی، 11 دی تا 11 بهمن و 12 بهمن تا 9 اسفند، افزایش دما نسبت به نرمال است ضمن اینکه میزان بارندگی در کردستان از ابتدای مهر تا 29 آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل با 41 درصد کاهش از 101 میلی‌متر به 61 میلی‌متر رسید.

حدود نیمی از ذخایر سدهای کردستان پر شده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه میزان حجم مخازن استان حدود 2 میلیارد و 253 میلیون متر مکعب است گفت: در حال حاضر 1.4 میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای کردستان ذخیره سازی شده است.
کامران خرم اظهار داشت: امسال نسبت به میزان بارندگی پیش بینی شده بلند مدت بارندگی بیشتری داشته ایم اما این میزان نسبت به بارندگی‌های سال گذشته حدود 60 تا 70 درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه به دلیل جلوگیری از سیلاب های احتمالی میزان ذخیره سازی آب پشت سدهای کردستان کنترل می شوند، یادآور شد: ظرفیت آب ذخیره شده پشت سدها در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه اگر منابع آب این استان را از میزان بارندگی به صورت حجمی سالانه 455 میلی‌میتر در نظر بگریم حجم آن چیزی حدود 13 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب است افزود: همه ساله بخش عمده این میزان منابع آبی تبخیر می‌شود که در نهایت حدود هفت میلیارد متر مکعب آن به صورت رواناب باقی می‌ماند.
کامران خرم گفت: همه ساله از میزان کل بارندگی ها حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب در زمین نفوذ می‌کند و آنچیزی که به عنوان جریان آب سطحی در رودخانه های استان جریان دارد در حدود پنج میلیارد متر مکعب که از این میزان نیز حدود پنج میلیارد متر مکعب قابل مدیریت و حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب قابل برنامه‌ریزی است.

بارش‌ها کم اما به موقع بود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این ارتباط اظهار داشت: در چند سال اخیر برنامه‌ریزی لازم جهت کشت به موقع محصولات زراعی و بویژه کشت محصولات پاییزه شامل گندم، جو و کلزا صورت می‌گیرد و در سال زراعی جاری حدود 95 درصد کشت قبل از بارندگی‌های موثر پائیزه صورت گرفت و با توجه به آنکه میزان بارندگی و زمان وقوع بارندگی بموقع بود وضعیت سبز نسبت به سنوات قبل مناسب‌تر است.
محمدفرید سپری اضافه کرد: از طریق تهیه دستورالعمل کشت محصولات زراعی پاییزه و ابلاغ به موقع آن و بسیج تمام امکانات و نیروهای فنی، تدارک نهاده های مورد نیاز (بذر، سم و کود) اطلاع رسانی از طریق رسانه‌ها، ارسال پیام کوتاه، توزیع تراکت و اطلاعیه، استفاده از پتانسیل کارشناسان پهنه و کارگاه‌های آموزشی برگزار شده و ویدیو کنفرانس با حضور مدیران، اداره تولیدات گیاهی شهرستان ها و نیروهای فنی به بهترین نحو انجام گرفت.
وی یادآور شد: در سال زراعی جاری در بعضی از نقاط شهرستان سقز اولین بارندگی موثر نبود و با توجه به آنکه بارندگی بعدی چند روز فاصله داشت بذور کشت شده جوانه زده و درصدی از بذور جوانه زده استقرار پیدا نکرده و باعث بروز برخی تلفات در این نقاط شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر احتمال کاهش بارندگی‌های زمستانه در این استان گفت: در صورتی که پوشش برف کامل در زمستان وجود نداشت و برودت هوا نیز شدید باشد کشت‌های پاییزه در مناطق سرد و مرتفع استان با خطر سرما زدگی و یخ زدگی مواجه می‌شود.
سپری در خصوص راهکارهای جلوگیری از بروز خسارت به مزارع در شرایط پیش بینی شده، افزود: شاید تغذیه متعادل و مصرف بهینه انواع کودهای شیمیایی و همچنین بعضی از مواد شیمیایی جاذب الرطوبه و جلوگیری کننده از سرما و یخ زدگی در سطوح کوچک شاید موثر باشند اما در سطح وسیع کارآیی چندانی ندارد.
وی تاکید کرد: اما بعد از فصل زمستان و همزمان با رشد مجدد زراعت می توان با اقداماتی از جمله تغذیه و کنترل علف های هرز تا حدی آثار خسارات‌های وارد شده در فصل زمستان را می‌توان جبران کرد.
سپری گفت: در سال زراعی جاری 618 هزار و 232 هکتار از مزارع کردستان زیر کشت پاییزه رفته که شامل یک هزار و 112 هکتار کلزا، 32 هزار و 450 گندم آبی، 558 هزار هکتارگندم دیم، پنج هزار و 112 هکتار جوی آبی و 26 هزار هکتار جو دیم و 670 هکتار علوفه دیم شامل ماشک و خلر است.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 220 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بوده که کردستان دارای 43 هزار هکتار باغ است که سالانه 330 هزار تُن انواع محصول در آن تولید و برداشت می‌شود.
میزان کل تولیدات استان کردستان دارای سه میلیون تُن انواع محصول است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را در سنوات آینده و با افزایش اراضی آبی به حدود پنج میلیون تُن برساند.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/98219/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد

پاسخ بارسلونا به پی اس جی در مورد یامال

چرا یزدانی به اردوی تیم ملی نیامد؟

کاپیتان بهترین بازیکن ایران و قرقیزستان

شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!

هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید

گواردیولا: علاقه‌ام به دی‌زربی هر فصل بیشتر می‌شود

گلایه کاپیتان تیم ملی از میزبانی جام ملت‌ها

آنچلوتی ستاره‌اش را لای پر قو گذاشت!

«دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد

تئاتر کمدی «هشتگ، بچه شهرستانی ام» به روی صحنه می‌رود

پشت صحنه تازه ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما | تصاویر

«سال گربه» و سالی برای بهرام افشاری

سپاه پاسداران با حمله موشکی و پهبادی به اسرائیل غاصب دنیا را متحیر کرد

خادمان قرآنی و فعالان طرح «مسطورا» در کرمانشاه تجلیل شدند

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

تنها بازیکنی که در قراردادش ورود کردم، وریا غفوری بود‌

سنگ تمام ویسی برای ساسان

بلینگام 31 میلیون یورو به دورتموند می‌دهد

لحظه‌شماری بایرن؛ شاید این ستاره به رئال برسد

تشویق ایسلندی تیم ملی پس انجام دو ماموریت

هواداران منچستریونایتد بلیت‌هایشان را به باشگاه پس دادند!

خلاصه فوتسال ایران 6 - قرقیزستان 1

ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد

شماره پیراهن امباپه در رئال مادرید مشخص شد

لقب جدید AFC به فوتسال ایران

تصویر کمتر دیده شده سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

مشکل بیمه کارگران شهرداری سنندج با وعده حل نخواهد شد

کاهش 2 درصدی آمار طلاق در کردستان

نورآوری باید در شرکت‌های فناوری اطلاعات دنبال شود

کاهش 2 درصدی آمار طلاق در استان کردستان

چتر حمایتی بانک کشاورزی بر سر کشاورزان کردستانی + فیلم

کشف 30 میلیارد ریال تلفن همراه قاچاق در بانه

ازسرگیری صادرات نفت کردستان

تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد

پرداخت 18 میلیارد به شرکت‌های دانش‌بنیان کردستان

اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/10شهر کردستان فاقد کتابخانه

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

حفاران غیرمجاز آثار تاریخی و فرهنگی در سنندج دستگیر شدند

داستانک/ گره های زندگی

کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود