عصر کرد

آخرين مطالب

تولید داخل نیازمند حمایت یا ارتقای کیفیت مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - سخن از تولید داخل که به میان می‌آید، همه از حمایت سخن می‌گویند اما این مساله را زمانی باید مطالبه کرد که ارتقای کیفیت و قیمت‌ مناسب، استقبال مردم از کالای ایرانی را در پی داشته باشد، موضوعی که بسیاری از شهروندان بر آن تاکید دارند.

امروز کشوری، توسعه‌یافته است که در زمینه تولید کالای باکیفیت، حرف برای گفتن دارد و جدا از تامین اجناس مورد نیاز داخلی در بخش‌های مختلف، در زمینه صادرات هم‌ دستی بر آتش دارد و جایگاه خود را در بازارهای جهانی پیدا کرده‌ است.
همه بر این امر واقفیم که در بحث تولید، کیفیت حرف اول را می‌زند و شرکت‌های تولیدکننده معتبر جهانی، مدام در پی ارتقای کیفی تولیدات خود بوده و به طور جد دنبال جذب مشتریان جدید و حفظ و توسعه بازار فروش هستند، موضوعی که در ایران‌ کمتر به آن توجه می‌شود.
امسال از جانب رهبر معظم انقلاب سال «رونق تولید» نامگذاری شد و ایشان مانند سال‌های گذشته چراغ راه را برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی روشن کردند، ضمن اینکه بارها بر لزوم بالا بردن کیفیت کالاها و تولیدات داخلی تاکید داشته‌اند، چرا که تحقق شعار امسال بر بستر کیفیت و ایجاد انگیزه در مردم برای خرید کالای ساخت داخل امکانپذیر است.
موضوع خرید کالای ایرانی و استقبال مردم از آن را با تعدادی از شهروندان سنندجی در میان گذاشتیم که اغلب برخورد سردی با این موضوع داشته و آنچنان که شایسته بود اقبالی به خرید جنس تولید داخل نشان ندادند.
کمتر کالای داخلی می‌خرم
یکی از شهروندان سنندجی که مغازه‌دار است از استقبال کم خود و اغلب مردم از خرید کالای ساخت داخل گفت و اظهار داشت: کیفیت بسیاری از کالاهای ایرانی پایین است و همین امر باعث شده شهروندان به سمت خرید اجناس خارجی (حتی چینی) سوق پیدا کنند.
قادری عدم استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای ساخت انواع کالا را موجب عقب‌ماندگی تولیدکننده‌های داخلی می‌داند و افزود: اجناسی هم که ساخت داخل و باکیفیت است، گران بوده و اغلب مردم توان خرید آن را ندارند.
این مغازه‌دار از بالا بودن قیمت برخی محصولات داخلی باکیفیت نیز انتقاد کرد و این موضوع را در کاهش استقبال مردم از خرید آن بسیار تاثیرگذار دانست و خواستار توجه تولیدکنندگان در تولید کالاهای با قیمت مناسب و در عین حال بادوام شد.
قادری البته بر کیفیت و دوام اجناس تولید داخل از جمله در بحث نوشت‌افزار اشاره کرد و گفت: تا زمانی که تولیدکنندگان داخلی، ارتقای کیفیت را در تولید محصولات خود مد نظر قرار ندهند، امیدی به حمایت از این اجناس نیست.

جنس ایرانی کیفیت پایینی دارد
یکی دیگر از شهروندان سنندجی که در حال خرید کالای ورزشی بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تا آنجایی که بتوانم بیشتر جنس خارجی می‌خرم البته در صورت ضعف مالی، به ناچار از کالای ساخت داخل هم استفاده می‌کنم.
عادل، طرفدار خرید کالای خارجی باکیفیت است و از خرید جنس ایرانی بی‌کیفیت و کم‌دوام خودداری می‌کند و تاکید دارد: واقعیت این است که تمایل مردم به استفاده از کالای خارجی بیشتر است و این موضوع نشان از بی‌اعتمادی آنان به محصولات ساخت داخل دارد.
او با بیان اینکه هزینه بیشتری در قبال خرید کالای ارزشمند و بادوام می‌پردازم، افزود: بارها جنس ایرانی خریده‌ام اما به علت دوام کم و کیفیت پایین از خرید خود پشیمان شدم، پس دیگر نمی‌خواهم این اشتباه را تکرار کنم.
از عادل پرسیدم آیا اکنون که برای خرید کالای ورزشی به فروشگاه آمده‌ای محصول داخلی می‌خری یا نه؟ پاسخ داد: خیر در حوزه کالاهای ورزشی نیز تلاش می‌کنم از برندهای خارجی و با کیفیت استفاده کنم که دوام بیشتری داشته و به صرفه‌تر است.

تا کالای ایرانی باشد از جنس خارجی استفاده نمی‌کنم
شهروند دیگری اما نظری متفاوت با بقیه داشت و گفت: محصولات داخلی بسیار خوب و باکیفیتی به ویژه در حوزه مواد خوراکی و لوازم خانگی تولید می‌شود و خانواده ما تا کالای ایرانی باشد از جنس خارجی استفاده نمی‌کند.
ساعد موچشی به ساخت لوازم خانگی باکیفیت از جمله اجاق گاز، چرخ گوشت و چرخ خیاطی در داخل کشور اشاره کرد و یادآور شد: کالاهای خارجی تنها محدود به لوازم صوتی و تصویری به ویژه تلویزیون و محصولاتی است که در داخل ایران تولید نمی‌شود که قطعا در صورت تولید، اقدام به خرید ابن نوع تولیدات نیز می‌کردیم.
وی اظهار امیدواری کرد سرمایه‌گذاران در بخش تولید لوازم صوتی، تصویری نیز فعالیت داشته باشند، ضمن اینکه کیفیت تولید را اولویت کاری خود قرار دهند تا شهروندان به سمت استفاده از تولیدات خارجی سوق پیدا نکنند.
خریدار کالای ایرانی نیستم
شهروند دیگر هم از عدم تولید جنس باکیفیت در داخل کشور انتقاد کرد و استقبال از کالای خارجی را در میان مردم نگران کننده دانست، ضمن اینکه بر بی‌توجهی تولیدکنندگان به ساخت کالاهای بادوام و نبود رقابت در بازار داخلی تاکید کرد.
سیفی با اشاره به اینکه کیفیت، ماندگاری و عدم استفاده از قطعات مناسب در ساخت محصولات داخلی موجب بی‌اعتمادی مردم به این اجناس شده است، افزود: غیر از شرکت‌های معتبر و برندها، آنگونه که لازم است کالای با دوام در داخل کشور تولید ‌نمی‌شود.
وی حتی به این موضوع نیز اشاره کرد که در صورت وجود کالاهای داخلی و خارجی باکیفیت برابر، ترجیح می‌دهد از جنس ساخت خارج استفاده کند، چرا که اعتمادی به محصولات داخلی ندارد.

برخی کالاهای ایرانی قابل اعتمادتر است
بانوی سنندجی نیز که مشغول نگاه به پوشاک زنانه از پشت ویترین مغازه بود، اظهار داشت: اگر چه بعضی اجناس ساخت کشورمان از کیفیت لازم برخوردار نیست اما برخی کالاهای دیگر از جمله لوازم آرایشی و بهداشتی، نوع داخلی آن قابل اعتمادتر و باکیفیت‌تر است.
پیری محصولات تولید داخل را بسیار بادوام‌تر از اجناس چینی دانست و یادآور شد: در حوزه محصولات غذایی و خوراکی نیز، تولیدات داخلی از کیفیت و سلامت بالایی برخوردار بوده و در مقایسه با نوع خارجی آن، بسیار قابل قبول و مطمئن‌تر است.
این شهروند سنندجی با بیان اینکه در زمینه لوازم خانگی، نوع خارجی آن کیفیت و دوام بیشتری دارد، اضافه کرد: گاهی از سر ناچاری و به دلیل ضعف مالی مجبور به خرید لوازم خانگی ساخت داخل می‌شویم که البته در اغلب مواقع بخاطر خدمات پس از فروش نامناسب متضرر شده‌ایم.
پیری تنها چاره رونق تولید و رغبت مردم برای خرید و استفاده از محصولات داخلی را تولید کالاهای باکیفیت و بادوام و ایجاد رقابت در بازارهای داخلی عنوان کرد.
قیمت کالاهای داخلی بالا و خدمات پس از فروش ضعیف است
رییس اتحادیه لوازم خانگی سنندج نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی محصولات داخلی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده اما بالا بودن قیمت‌ها و ضعف در خدمات پس از فروش، در کاهش استقبال از خرید آن موثر است.
فرهاد عزت‌پور با بیان اینکه برخی لوازم خانگی از نوع خارجی آن بسیار بهتر و بادوام‌تر است، گفت: آنگونه که شایسته است، در زمینه معرفی محصولات باکیفیت کشور اطلاع‌رسانی نشده که رسانه‌ها نقش کلیدی در این رابطه می‌توانند ایفا کنند.
وی تاکید کرد: در شرایط تحریم که لوازم خانگی خارجی کمتر وارد کشور می‌شود، استقبال مردم از این کالاها بیشتر شده است بنابراین می‌توان با ممنوعیت واردات اجناس ساخت خارج، زمینه رونق تولیدات داخلی را فراهم کرد.
واقعیت این است به دلایلی از جمله نبود کیفیت و دوام مناسب در اغلب تولیدات از گذشته تا حال، استقبال شهروندان از خرید محصولات ایرانی پایین است، بنابراین می‌طلبد، ضمن ایجاد فضای رقابت در بین تولیدکنندگان، نظارت بیشتری بر کار تولید صورت گیرد.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/98276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است