عصر کرد

آخرين مطالب

خیز کردستان برای کسب بازارهای شمال عراق اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج تلاش می‌کند با همکاری دستگاه‌های اجرایی کردستان سهم این استان در بازارهای اقلیم کردستان عراق را با برپایی یک نمایشگاه از توانمندی تولیدات داخلی افزایش دهد.

برپایی نمایشگاه توانمندی تولید در عرصه‌های صنعتی، خدماتی، کشاورزی و غذایی از سوی تولیدکنندگان یک کشور در کشوری دیگر با اهداف اقتصادی یکی از راهکارهای مطلوب رقابتی کردن کالاهای تولیدی است که دست‌اندرکاران اقتصادی کردستان هم اکنون به دنبال آن هستند تا با این روش، جایگاهی ویژه برای محصولات ایرانی در اقلیم کردستان عراق ایجاد کنند.
منطقه شمال عراق که به اقلیم کردستان شهرت دارد دارای اشتراکات فرهنگی مختلفی از جمله زبان با مناطق کُردنشین ایران از جمله استان‌های کردستان، جنوب آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام دارد و این اشتراکات باعث شده مراودات تجاری بین این مناطق از دیرباز وجود داشته باشد.
امروز علیرغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و حضور پررنگ کشور ترکیه در بازارهای عراق و به تبع آن منطقه شمال این کشور، این منطقه در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری 99 درصد از 871 میلیون دلار صادرات انجام شده از استان کردستان را به خود اختصاص داده است.
با وجود اینکه این میزان صادرات از استان کردستان به منطقه شمال کردستان در مقایسه با سهم ترکیه در بازارهای اینکه منطقه ناچیز است اما می‌توان با تلاش همه جانبه و برنامه ریزی منسجم و به موقع نقطه سر به سر این سهم را به سمت استان کردستان بیشتر کرد.
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج در این راستا از تابستان امسال به دنبال برگزاری یک نمایشگاه تخصصی تولیدات استان کردستان در استان سلیمانیه اقلیم است تا بتواند با کانال استان مبدا سهم تولیدات ایرانی در این منطقه و حتی کشور عراق را بیشتر کند.
در این راستا دستور کار چهارمین کارگروه توسعه صادرات کردستان به برگزاری این نمایشگاه اختصاص داشت و راهکارهای نظری مقدمات برگزاری نمایشگاه تولیدات استان کردستان در استان سلیمانیه بررسی و بر روند انجام کارهای کارشناسی و برنامه ریزی شده، از سوی اعضای کارگروه تاکید شد.

نمایشگاه باید توان رقابتی محصولات داخلی در اقلیم کردستان را افزایش دهد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های تخصصی تولیدات داخل در خارج از کشور در عین حالی که یک فرصت هستند در صورت استفاده نادرست و غیرکارشناسی به تهدید تبدیل می‌شوند، اظهار داشت: باید با برنامه ریزی کارشناسی طوری اقدام کرد که نمایشگاه توانمندی های استان کردستان در اقلیم عراق توان رقابتی محصولات داخلی را در منطقه هدف افزایش دهد.
حسین فیروزی تاکید کرد: مجموعه دولت نیز همانند بخش خصوصی استان کردستان خواهان برپایی این نمایشگاه است و در این راستا اصرار بر اجرای درست کار است نه صرفا انجام کار چرا که می‌خواهیم بازارهای صادراتی برای تولیدات استان پیدا کنیم.
وی افزود: لازم است برای موفقیت تولیدکنندگان ایران و استان کردستان در این منطقه از شمال عراق این نمایشگاه را به عنوان یک برند و الگوی کردستان در توسعه صادرات کشور تبدیل کرده و بهترین استفاده را از این اقدام ببریم.
فیروزی با بیان اینکه توسعه صادرات یکی از راهبردهای رسیدن به شکوفایی اقتصادی است که این راهبرد به برنامه و کار حرفه ای نیاز دارد، گفت: لازم است فعالان اقتصادی، اتحادیه صادر کنندگان و سازمان صنعت، معدن و تجارت به دنبال برگزاری نمایشگاه تخصصی و حرفه ای در سلیمانیه باشند.
وی یادآور شد: اگر قصد برگزاری نمایشگاه داریم باید نمایشگاهی باشد که توان رقابت کالاهای ما در بازارهای جهانی را افزایش دهد، کالاهای درجه یک عرضه شود، بازاریابی تخصصی انجام شود و در پایان به هدف توسعه بازارهای صادراتی استان برسیم.

شرایط تحریم بهترین فرصت برای حضور ایران در بازارهای عراق است
عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این نشست گفت: در شرایط تحریمی و وقایع کشور ترکیه که منجر به پویش نخریدن کالاهای ترکیه‌ای در اقلیم کردستان عراق شده، بهترین فرصت برای افزایش سهم محصولات ایرانی در بازارهای منطقه شمال عراق است.
فاروق کیخسروی افزود: این اتاق با هدف معرفی کالاهای تولید شده استان کردستان در عراق و منطقه شمال این کشور، به دنبال آن است که با حضور تولیدکنندگان مطرح نقاط مختلف کشور و کردستان، نمایشگاهی را در استان سلیمانیه برگزار کند.
وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی در صورتی که از فرصت کافی درج شده در آیین نامه برپایی نمایشگاه‌های تخصصی در خارج از کشور بهره مند باشد قادر است این نمایشگاه را در حد انتظارات برگزار کند، افزود: اعضای این اتاق توانایی آن را دارند که بهترین تولیدکنندگان کشور را در این نمایشگاه برای معرفی توانمندی تولیدات داخلی در کشور مقصد گرد هم جمع کنند.
کیخسروی همچنین خواستار تخصیص یارانه شرکت در نمایشگاه های بین المللی برای شرکت کنندگان در نمایشگاه توانمندی تولیدات استان کردستان و تولیدات داخلی در استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق شد.
نمایشگاه های تخصصی آبروی نظام در خارج از کشور است
رییس سازان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این کارگروه با بیان اینکه این سازمان مخالف برگزاری نمایشگاه‌ توانمندی تولیدات کردستان در منطقه شمال کشور عراق نیست، افزود: با توجه به آیین نامه برپایی نمایشگاه‌های بین اللملی در خارج از کشور، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج حائر امتیازات این آیین نامه نیستند.
محمد دره وزمی اضافه کردد: طبق مصوبه کارگروه توسعه صادرات کردستان با مسوولیت خود امتیاز لازم برای اجرای آیین نامه برگزار کنندگان نمایشگاه ها را از 700 امتیاز به 500 امتیاز کاهش داده اما اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج باز توانایی کسب این امتیاز را ندارد.
وی گفت: با توجه به اینکه خروجی نمایشگاه های تخصصی آبروی نظام در خارج از کشور است انتظار می رود اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج به عنوان متولی درخواست برپایی نمایشگاه توانمندی تولیدات کردستان در منطقه شمال کشور عراق، شرکت نمایشگاه های بین المللی استان را به عنوان مجری برگزاری این نمایشگاه انتخاب کند.
دره‌وزمی یادآور شد: این شرکت به دلیل اینکه دارای سابقه اجرایی مختلفی در این حوزه است می تواند امتیازات لازم را برای برپایی این نمایشگاه کسب کند.
وی تاکید کرد: همچنین یارانه شرکت در نمایشگاه های بین المللی نیز از 2 محل اعتبارات استانی و ملی قابل تامین است که این سازمان در صورت نهایی شدن برگزاری نمایشگاه توانمندی تولیدات کردستان در سلیمانیه عراق، تخصیص این یارانه را از هر 2 محل درخواست می‌کند.
در این جلسه مقرر شد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج طی فرصتی 10 روزه مجددا طرح توجیهی برپایی نمایشگاه، زمان دقیق آن و تولیدکنندگان مدعو در این نمایشگاه را بررسی کند تا در جلسه آتی کارگروه توسعه صادرات استان در مورد برگزاری آن تصمیم‌گیری شود.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/98440/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمایه‌گذاری تیم‌های آسیایی خطرناک است؛ فوتسال بچه سرراهی نباشد

آمار خوب «کنت» در فولاد؛ چشم پوشی ویسی از دروازه بان اتریشی

سه بازیکن مصدوم پرسپولیس در حال تمرین اختصاصی

دین‌محمدی: استقلال باید تمرکز بیشتری داشته باشد

جام ملت‌های آسیا؛ در انتظار شناخت 4 مسافر جام جهانی

لب‌خوانی اتفاق بزرگ ال‌کلاسیکو؛ آن شب چه گذشت!‏

سرمربی جهانبخش جانشین کلوپ در لیورپول؟

آلیسون بکر اوسمار ویرا را فالوو دارد

مصدومیت‌های تیم کلوپ تمامی ندارد

رکورد تراپ بانوان توسط مرضیه پرورش‌نیا شکسته شد

بهرام افشاری به اصفهان رفت

سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

سرخیو راموس اینگونه توپ را از روی خط دروازه تیمش بیرون کشید!

7 سال قبل در چنین روزی؛ شادی گل خاص مسی در ال‌کلاسیکو

عواقب واگذاری؛ تغییرات مدیریتی در سرخابی ها؟

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت

آرتتا: پوچتینو جای پدرم است، از او درس زندگی می‌گیرم

نکات مهم اوسمار درباره جدایی مهاجم گلزن

دوپینگ 6 ورزشکار پاورلیفتینگ ایران در سال 2023

بیرانوند از صعود به فینال مسابقات تراپ قطر باز ماند

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

گفت و گوی جنجالی داوران ال‌کلاسیکو با VAR منتشر شد +ویدئو

اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»

سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم

مرگ 109 نفر در تصادفات درون‌شهری کرمانشاه

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

وضعیت محیط‌زیست کردستان از زبان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست این استان

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسبت 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد