عصر کرد
آموزش هاي مهارتي بايد تقويت شود/ دانشگاه ها بايد ماموريت گرا شوند
شنبه 29 آبان 1395 - 4:24:14 PM
ايرنا
کردانلاين- محمد فرهادي روز شنبه در ديدار با هيات رئيسه دانشگاه کردستان در سنندج افزود: اگر قرار است به توسعه دست يابيم و شاهد پيشرفت در تمام زمينه هاي صنعت، معدن، اقتصاد و علوم انساني باشيم، بايد به مهارت توجه ويژه اي داشته باشيم.
وي با بيان اينکه هم اکنون 27 هزار دانشجو در مراکز فني و حرفه اي در حال تحصيل هستند گفت: اين تعداد دانشجو براي جمعيت 80 ميليوني آمار بسيار ناچيزي است که نياز است دانشجو هاي بيشتري به اين حوزه جذب شود.
وي يکي از ضعف هاي دانشگاه ها را نبود دوره هاي کارداني در آن دانست و افزود: اولويت ما بايد رشته هاي مهارتي باشد؛ چرا که همين رشته هاي کاربردي و مهارتي هستند که باعث پيشرفت در صنعت و اقتصاد مي شوند.
فرهادي اظهار کرد: توجه به بخش هاي فني ومهندسي نياز منطقه است و بايد دانشکده هاي بيشتري در اين زمينه تاسيس شود و به دنبال آن تقويت و حمايت شوند.
وي به طرح آمايش آموزشياري اشاره کرد و افزود: طبق اين طرح مراکز آموزشي کشور به 10 منطقه تقسيم مي شود که در اين چارچوب اين طرح مي توان شاهد توسعه دانشگاه هاي کشور و به ويژه کردستان شد.

** نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه هاي کشور 29 به يک است
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه هاي کشور 29 به يک است که آمار ناچيزي است و بايد به دنبال استخدام اساتيد مجرب و توانا باشيم.
فرهادي افزود: در برنامه ششم توسعه اين نسبت به رقم 22 به يک ارتقا يافته است که باز هم آيده ال نيست و بايد براي کيفيت بهتر آن تلاش کرد.
وي اظهار کرد:بايد براي پرورش استعدادها فکر ويژه اي کرد و در جهت شکوفايي آنها گام برداشت که بي گمان پيشرفت علمي را به دنبال خواهد داشت.

** حل بسياري از مشکلات با همکاري جامعه و دانشگاه امکانپذير است
فرهادي گفت: با همکاري و تعامل بين جامعه و دانشگاهيان مي توان در جهت پيشرفت علمي و اقتصادي کشور گام برداشت و اين همکاري بايد به صورت عيني نمود پيدا کند.
وي به ساخت خوابگاه ها اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه، ساخت خوابگاه توسط دولت ممنوع شده است که اميدواريم در اين برنامه با توافق و رايزني بتوانيم مصوب کنيم که دولت به صورت مشارکتي بودجه اي را براي اين کار اختصاص دهد.
وي با اشاره به اينکه 300 خوابگاه در دانشگاه هاي سراسر کشور ساخته شده است ادامه داد: حدود 50 بنياد خيريه علم و فناوري در کشور داريم که 30 عدد از آنها فعال است و در امر ساخت خوابگاه با دانشگاه ها همکاري مي کنند.
فرهادي گفت: يکي ديگر از کارهاي خوب بنيادهاي خيريه، بورسيه کردن دانشجوهاي دکترا است که کار بسيار خوبي است.
وزير علوم همچنين ايجاد صندوق خيريه قرض الحسنه پيامبر اعظم را از جمله کارهاي خوب ديگر عنوان کرد و افزود: اين صندوق به دانشجويان محتاج وام هاي بلاعوض مي دهد که کار بسيار خدا پسندانه اي است.

** تبادل دانشجو و استاد با کشورهاي همسايه در پيشرفت دانشگاه ها بسيار موثر است
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: بايد از همسايه هاي خارجي با تبادل استاد و دانشجو بهره گرفت؛ چرا که در پيشرفت علم و فناوري دانشگاه ها بسيار موثر است.
فرهادي به پتانسيل مرزي بودن استان کردستان اشاره کرد و افزود: دانشگاه کردستان نيز با توجه به اين ظرفيت مي تواند با همکاري و تعامل با دانشگاه هاي کشورهاي همسايه به وِيژه شمال عراق در راستاي توسعه علوم و فناوري گام اساسي بردارد.
از جمله برنامه هاي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در سفر يک روزه به سنندج، اداي احترام به شهداي گمنام در محوطه دانشگاه کردستان، ديدار با هيات رئيسه دانشگاه کردستان، بازديد از آزمايشگاه مرکزي و کلنگ زني ساختمان خوابگاه دانشجويي پسران و ملاقات با نمايندگان مردم کردستان در مجلس شوراي اسلامي و روساي منتخب دانشگاه هاي استان است.
دانشگاه کردستان از جمله دانشگاه‌هاي دولتي (سراسري) کشور محسوب مي‌شود که در سال 1353 کار خود را با عنوان دانشسراي عالي سنندج وابسته به دانشگاه تربيت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان يکي از پرديس‌هاي دانشگاه رازي درآمد.
در سال 1370 وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ايران، اين مرکز آموزش عالي را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسميت شناخت.
اين دانشگاه هم اکنون داراي 80 رشته مقطع در هشت دانشکده و 309 نفر عضو هيات علمي و حدود 13 هزار دانشجو در مقاطع کارداني، کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکترا مي‌باشد. رشته زبان و ادبيات کردي براي نخستين بار در ايران در اين دانشگاه و از سال تحصيلي 94 با پذيرش 40 نفر دانشجو آغاز به‌کار کرد.

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/4121/آموزش-هاي-مهارتي-بايد-تقويت-شود--دانشگاه-ها-بايد-ماموريت-گرا-شوند
بستن   چاپ