عصر کرد
روابط عمومی در پستوی اندیشه مدیران اجرایی - امید بهمنی*
دوشنبه 24 دی 1397 - 9:51:12 AM
ایرنا
عصر کرد - سنندج - روابط عمومی یکی از بخش های مهم سازمان ها و ادارات برای ارتباط بهتر و بیشتر با دنیای خارج از دستگاه بویژه با مردم و رسانه هاست و نباید در پس اندیشه های مدیران اجرایی محو شود.
روابط عمومی به معنی اطلاع رسانی یک سویه و مونولوگ نیست بلکه باید بدنبال ارتباط دوسویه و ایجاد یک دیالوگ دو طرفه باشد اطلاعات کسب کرده و همزمان بازخوردها را نیز بررسی و به مسئولان دستگاه ارائه کند.
یک مدیر و کارشناس روابط عمومی باید توانایی برقراری ارتباط بالا و درک گسترده رسانه ها را داشته و از روحیه تحقیقاتی و انتقادپذیری خوبی نیز برخوردار باشد.
یکی از مهمترین روابط عمومی ها در هر استانی، روابط عمومی استانداری است که علاوه بر اینکه باید وظایف حوزه کاری خود را به بهترین نحو انجام دهد، هماهنگ کننده ارتباط بین روابط عمومی دیگر دستگاه ها با رسانه ها و مردم نیز هست.
روابط عمومی استانداری علاوه بر وظایفی که از هر روابط عمومی انتظار می رود و در رابطه با خود استانداری به عنوان دستگاهی مهم در استان بر عهده دارد وظایف دیگری نیز به او واگذار شده که اهمیت این اداره کل را دو چندان می کند.
آنطور که به نظر می رسد وظایف این اداره کل هر چه می گذرد کمرنگ تر از گذشته دیده می شود و بسیاری گمان می کنند روابط عمومی استانداری تفاوتی با روابط عمومی دیگر دستگاه ها ندارد.
روابط عمومی یکی از بخش های مهم سازمان ها و ادارات برای ارتباط بهتر و بیشتر با دنیای خارج از دستگاه است البته روابط عمومی های دستگاه های مختلف دولتی نیاز به هماهنگی هایی دارند که از طریق روابط عمومی استانداری این کار صورت می گیرد.
روابط عمومی استانداری به عنوان محوریت (دبیر) شورای اطلاع رسانی دولت در استان باید برای برقراری ارتباط میان اعضای این شورا و برگزاری مستمر جلسات اقدام کند.
هر چند روابط عمومی در دیگر دستگاه ها نیز آنطور که باید و از آنها انتظار می رود عمل نکرده و جایگاه شان خیلی کمرنگ است اما این مشکل در رابطه با روابط عمومی استانداری می تواند تبعات گسترده تر و گاهی جبران ناپذیرتری داشته باشد.
بخشی از وظایف این اداره کل را مرور می کنیم تا به اهمیت این حوزه کمی بهتر پی ببریم.
برگزاری جلسات شورای هماهنگی روابط عمومی واحدهای استانی دستگاه های اجرایی به عنوان دبیر و پیگیری و نظارت بر اجرای مصوبات شورا، برگزاری جلسات شورای اطلاع رسانی استان و انتشار برنامه های آن از طریق رسانه ها، برقراری و ارتباط مستمر با دبیرخانه شورای اطلاع رسانی وزارت کشور به منظور ایجاد هماهنگی در اجرای سیاست ها و خط مشی های شورای اطلاع رسانی دولت برخی از این وظایف است.
برقراری و ارتباط مستمر با روابط عمومی دستگاه های اجرایی و نهادهای انقلاب اسلامی در استان برای ایجاد هماهنگی و ابلاغ سیاست ها و خط مشی ها، همکاری با رسانه های جمعی در انعکاس عملکرد استانداری و واحدهای تابعه، هماهنگی برای پوشش برنامه های سفر مسئولان به استان، پاسخگویی به هرگونه ابهام در مورد دستگاه مربوطه و نظارت بر هر گونه انتشار خبر از سوی رسانه ها و ارسال جوابیه در خصوص اخبار غیر واقعی و غیر موثق از دیگر وظایف اداره کل روابط عمومی استانداری است.
روابط عمومی استانداری در برخی از استان ها همچون کردستان که شرایط ویژه ای دارد و یک استان مرزی محسوب می شود از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار می شود که مسئولان باید این موضوع را هم در نظر بگیرند.
رسانه در دنیای امروز از تاثیرگذاری جدی و مهمی برخوردار است و کنترل، هدایت و شفاف سازی شرایط در رسانه ها نیاز به مدیریت و توانایی خاصی دارد.
بارها دیده شده به دلیل اطلاع رسانی دیر هنگام دستگاه های مرتبط، بحران هایی ایجاد شده که اگر وظایف شورای اطلاع رسانی با مدیریت اداره کل روابط عمومی استانداری مورد توجه بیشتر قرار می گرفت می شد علاج واقعه قبل از وقوع کرد.
خالی بودن پست مدیرکل روابط عمومی استانداری کردستان در 2 ماه گذشته موجب محروم شدن رسانه ها از بازتاب درست و به موقع فعالیت های دولت در بعضی دستگاه ها باعث برگزاری برخی نشست ها بدون حضور رسانه شده است.
در یکی از مثال های عینی و شاخص از عواقب شرایط کنونی خالی بودن پست مدیرکل روابط عمومی استانداری کردستان، عدم پوشش رسانه ای سفر استاندار به اقلیم کردستان عراق بود که حتی خود مجموعه روابط عمومی هم بازتابی در حد انتشار چند عکس و فیلم کوتاه در فضای مجازی از این سفر مهم داشت به همین خاطر استاندار کردستان به ناچار بعد از پایان سفر به برگزاری نشستی خبری برای بیان دستاوردهای سفرش اقدام کرد.
اگر به صورت مشخص وظایف روابط عمومی استانداری را در حوزه شورای اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم در عصر فضای مجازی و رسانه های الکترونیکی و ماهواره ای، اداره کل روابط عمومی استانداری نیاز به تیمی مجرب، توانمند و آگاه دارد که مدیرکل روابط عمومی به عنوان رهبر و هدایت کننده این تیم باید بسیار آگاه و مسلط به امور رسانه و کار کشته در این حوزه باشد.
با توجه به شیوه های جنگ رسانه ای که دشمنان این مرز و بوم در پیش گرفته و با بهره از امکانات به روز و تکنولوژی در کنار ترفندهای رسانه ای به بحران سازی و سلب اعتماد مردم مشغول هستند کار اداره کل روابط عمومی استانداری به عنوان دبیر شورای اطلاع رسانی استان بسیار حساس، جدی و اثرگذار است.
اداره کل روابط عمومی استانداری کردستان بیش از 2 ماه است که مدیر ندارد و انتخاب فردی برای این پست مهم بیان نکاتی را ضروری می کند.
انتظار می رود استاندار کردستان که در انتخاب مدیرکل روابط عمومی تعلل کرده اکنون انتخابی دقیق و قوی داشته باشد تا به خوبی این پست مهم را اداره و مدیریت کند.
امیدواریم هر فردی که به این سمت می رسد رسانه ها بویژه در بخش مکتوب و خبرگزاری ها را به خوبی بشناسد و اهمیت همکاری و تعامل با ایاشن را بداند و همه رسانه ها را در پوشش اخبار مهمترین دستگاه اجرایی استان به یک چشم ببیند.
رسانه ها همه زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند و ظرفیت هایی محسوب می شوند که نباید آنها را با اعمال سلایق شخصی سوزاند.
انتخاب افرادی که هیچ شناختی از این حوزه ندارند و تنها بواسطه ارتباطات بر این مسند می نشینند آسیب جدی به این حوزه است که مانع از تحقق برنامه ها و اهداف روابط عمومی می شود.
انتقادی هم به مسئولان مرتبط وارد است که چرا برای یکبار و همیشه فردی مناسب برای پست روابط عمومی انتخاب نمی شود تا هر چند ماه یکبار نیاز به تغییر مدیرکل نباشد.
با تغییرات مکرر در این پست این شائبه هم به اذهان خطور می کند که برخی تنها برای پیشرفت و گرفتن پست هایی مهمتر این مسئولیت را برای مدتی می پذیرند و آن را سکوی پرتابی برای ارتقای شغلی خود می بینند.
چنین کارکردی اگر برای پست مهم مدیرکلی روابط عمومی استانداری کردستان روی داده باشد باید منتظر تبعات ناشی از آن هم بود که مطمئنا جبران ناپذیر است.


http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/70045/روابط-عمومی-در-پستوی-اندیشه-مدیران-اجرایی---امید-بهمنی*
بستن   چاپ