عصر کرد
رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان خبر داد:
ارجاع بیش از 6 هزار نوآموز کردستانی به مرحله تخصصی سنجش
چهارشنبه 3 مهر 1398 - 15:33:55
عصر کرد -

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان از ارجاع شش هزار و 179 نوآموز پیش دبستان بدو ورود به دبستان استان به مرحله تخصصی سنجش خبر داد.
خلیل رنجبر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه کردستان، اظهار کرد: برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان با هدف جایدهی صحیح آموزشی و انجام مداخلات به هنگام در حوزه درمان برای تمامی نوآموزان پیش دبستان و بدوورود به دبستان استان از سوم تیرماه جاری در حال انجام است.
رنجبر گفت: از این تعداد چهار هزار و 302 نفر ارجاع هوش،615 نفر ارجاع شنوایی، یک هزار و 173 نفر ارجاع بینایی،42 نفر ارجاع جسمی حرکتی و 40 نفر ارجاع اُتیسم بودند که جهت ارزیابی دقیق به پایگاه و کلینک های تخصصی با هدف تعیین جایگاه صحیح آموزشی معرفی شدند.
وی با بیان اینکه از این تعداد ارجاعات هوش یک هزار و 946 نوآموز دیرآموز تشخیص داده شدند، افزود: 115 نوآموز نیز دراین مرحله آموزش پذیر شناسایی و به مدارس با نیازهای ویژه جهت ادامه تحصیل معرفی شدند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان عنوان کرد: از ارجاعات شنوایی 23 نفر دارای شنوایی یک طرفه،20 نفر نیاز به سمعک در مدارس عادی،11 نفر نیاز به کاشت حلزون و سمعک و معلم رابط در مدارس عادی و 2 نفر ناشنوا تشخیص داده شده و به مدارس بانیازهای ویژه معرفی شدند.
وی گفت: از تعداد 40 نفر نوآموز پیش دبستانی و بدو ورود به دبستان مشکوک به اختلال رفتاری طیف اُتیسم و 21 نفر اُتیستیک بوده و به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.
دبیر اجرایی ستاد سنجش استان کردستان با اشاره به اینکه از ارجاعات بینایی 476 نفر نیاز به عینک و121 نفر تحت درمان آمبلیوپی تشخیص داده شدند، اظهار کرد: 28 نفر نیاز به درمان دارویی - جراحی و پنج نیز نیاز به معلم رابط، کتاب درشت خط داشته و به مدارس عادی معرفی شدند.
وی اظهار کرد: از ارجاعات جسمی حرکتی 28 نفر با استفاده از معلم رابط و وسایل کمک آموزشی به مدارس عادی و پنج نفر نیز به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان افزود: برنامه سنجش شامل دو مرحله ارزیابی اولیه و تخصصی است که در مرحله اولیه نوآموز به پایگاه سنجش مراجعه و از لحاظ وضعیت جسمانی و آمادگی تحصیلی توسط آزمایندگان ارزیابی شده و در صورت نداشتن مشکل به مدارس عادی معرفی می‌شوند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نوآموزانی که در مرحله اولیه براساس ملاک‌ها و استانداردهای مشکوک به داشتن مشکل تشخیص داده می‌شوند در مرحله تخصصی توسط متخصصین مربوط با تجهیزات کامل مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/92250/ارجاع-بیش-از-6-هزار-نوآموز-کردستانی-به-مرحله-تخصصی-سنجش
بستن   چاپ